seyed mehdi hoseyni 27119 اشتراک گذاری ارسال شده در 22 شهریور، ۱۳۹۱ چرا موتور های الکتریکی سه فاز کاربرد بیشتری نسبت به سایر موتور های دارند ؟ موتورهای جریان متناوب با توجه به ساختمان ساده ، قابلیت کنترل آسان ، تنوع وتعدد آنها از لحاظ قدرت ، از نظر اقتصادی وعدم نیاز به مراقبت های ویژه ،کاربرد بیشتری نسبت به سایر موتور های دارند . مقایسه موتورهای القایی با ترانسفورماتور : اگر استاتور را سیم پیچ اولیه وروتور سیم پیچ ثانویه در نظر بگیریم ، استاتور قدرت خود را از شبکه دریافت می کند در صورتی که روتور قدرت خود را از طریق القاء الکترو مغناطیسی بدست می آورد . موتور های القایی از دو قسمت تشکیل شده اند : الف ) قسمت گردان یا متحرک که روتور نامیده می شود . ب) قسمت ثابت که استاتور نام دارد . روتورقفسی از چهار قسمت تشکیل شده است : 1- هسته روتور 2- هادی های روتور 3- حلقه های انتهایی 4- محور روتور چرا تعداد شیار های روتور از تعداد شیار های استاتور کمتر است و مورب بودن شیار های روتور به چه منظوری است ؟ دلیل این امر برطرف کردن نقطه ی مرگ وجلوگیری از ایجاد شرایطی است که گشتاور راه اندازی را از بین می برد ، مورب بودن شیار ها به منظور کاهش اغتشاش مغناطیسی ویکنواخت کردن تغییرات گشتاور خروجی است . استاتور از سه قسمت تشکیل شده است : 1- قاب استاتور : که معمولاً از آهن یا ورق ساخته می شود وظیفه ی حفاظت از ساختمان داخلی موتور وجلوگیری پراکندگی خطوط قوا را بر عهده دارد . 2- هسته استاتور : در داخل بدنه ی استاتور قرار دارد و از ورقه های شیار دار تشکیل می شود ،منظور از ورقه کردن هسته کاهش تلفات جریان گردابی یا تلفات فوکو است. 3- سیم بندی استاتور . مراحل سیم پیچی استاتور موتور آسنکرون: مرحله اول : برداشتن مشخصات موتور از پلاک موتور : هر کارخانه سازنده مجموع اطلاعاتی را در پلاک موتور ارائه می دهد این اطلاعات را می توان به دو گروه دسته بندی کرد : 1- اطلاعات که مصرف کننده ها طبق آن با توجه به نیاز خود، موتور را انتخاب می کنند . 2- اطلاعاتی که به کارخانه ی سازنده مربوط می شود که با این اطلاعات کارخانه ی سازنده ی خود موتور یا نظیر آن را مجدداً تولید کند. مرحله دوم : پیاده کردن موتور مرحله سوم : تکمیل جدول مرحله چهارم : درآوردن سیم های سوخته از داخل شیار های استاتور (که بهترین راه به وسیله ی اتصال ولتاژ 50 ولت ) مرحله پنجم: تمیز کردن هسته مرحله ششم : عایق کاری مرحله هفتم : آماده کردن کلاف های سیم پیچی مرحله هشتم : سر بندی یا اتصال گروه کلاف ها شامل سه مرحله است : الف)اتصال سری گروه کلاف ها ب) اتصال موازی گروه کلاف ها ج) اتصال سری موازی یا مختلط مرحله نه : اتصال ها ولحیم کاری محل اتصال ها مرحله ده : نواربندی یا نخ بندی مرحله یازده : آزمایش مقدماتی موتور الف ) آزمایش اتصال بدنه ب) آزمایش اتصال حلقه ج) بررسی صحت سربندی کلاف ها در فاز ها مرحله دوازده : شار لاک یا لعاب دادن (یا پختن سیم پیچی ها) 5 لینک به دیدگاه
axman 271 اشتراک گذاری ارسال شده در 19 تیر، ۱۳۹۴ ایا میشه با شمردن تعداد دور کلافها وعلامت زدن سربندیها یه موتورو سیم پیچی کرد؟ ینی من هیچ اطلعاتی از سیم پیچی ندارم میخام اینکارو اانجام بدم میتونم ؟ 3 لینک به دیدگاه
seyed mehdi hoseyni 27119 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 19 تیر، ۱۳۹۴ ایا میشه با شمردن تعداد دور کلافها وعلامت زدن سربندیها یه موتورو سیم پیچی کرد؟ینی من هیچ اطلعاتی از سیم پیچی ندارم میخام اینکارو اانجام بدم میتونم ؟ یه موتور که سیم پیچیش سوخته رو بله میتونید فقط باید با دقت اینکارو انجام بدید بخصوص که به این موارد توجه داشته باشید: الف)اتصال سری گروه کلاف ها ب) اتصال موازی گروه کلاف ها ج) اتصال سری موازی یا مختلط اما در کل چیز خاصی نداره با کمی مطالعه میتونید اطلاعات لازم رو بدست بیارید.... 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده