رفتن به مطلب

سی شب صلح ستارگان ( nights of StarPeace


ارسال های توصیه شده

پروژه ای است برگرفته از تجربه پروژه ویژه صلح ستارگان و پروژه بنیادی صد ساعت نجوم در سال جهانی نجوم که هدف های اصلی از اجرای هر دو پروژه را در بر دارد. 30 شب صلح ستارگان قصد دارد موفقیت های اجرایی این دو پروژه را در ماه نجوم به کمک گروه های نجومی سراسر دنیا با هدف ترویج نجوم و صلح میان ملت ها تکرار و اثرگذاری آن را دوچندان کند.

مشارکت در این پروژه بسیار ساده است و گروه هایی که پروژه صلح ستارگان را تاکنون اجرا کرده اند، یا در پروژه 100 ساعت نجوم مشارکت داشته اند می توانند در 30 شب صلح ستارگان نیز مشارکت موثر داشته باشند.

 

صلح ستارگان (StarPeace) پروژه ای است که در سال 2008 آغاز شد و در قالب یکي از پروژه های ویژه در سال جهانی نجوم فعالیت كرد. اصلی ترین هدف از اجرای پروژه صلح ستارگان ترویج نجوم با محور توصيف ابعاد بزرگ مقياس عالم و يادآوري جايگاه سياره كوچك زمين در كيهان است. اينجا نقطه اي است كه از آن رابطه نجوم وصلح پديد مي آيد، مرزهاي سياسي و جدال و جنگ براي گسترش آن رنگ مي بازد و تفكر صلح و سازش پديد مي آيد. صلح میان مردم دو کشوری که گرچه روی یک سیاره زندگی می کنند و گاهی حتی در یک اقلیم، مرزهای سیاسی میان آنها فاصله ای غیر واقعی ایجاد کرده است. آسمان بی انتهایی که بالای سر آنهاست و حتی طبیعتی که در آن زندگی می کنند مسلماٌ با آن مرزها و خط کشی های سیاسی که گاهی آنها را به جنگ افروزی فرا می خواند به کلی بیگانه است و می تواند انگیزه ای برای تقویت پایه های صلح و دوستی میان آنها باشد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

می خواهیم با کمک یکدیگر در طی هر شب از شب های ماه نجوم، جریان مداومی از ترویج نجوم و صلح را در سراسر زمین به صورت پیش رونده ایجاد کنیم و هر شب ندای صلح میان ملت ها و عشق به آسمان بدون مرز و بی انتها را از گوشه ای از جهان بشنویم.

 

بیایید به نقشه دو بعدی زمین نگاه کنیم. از نصف النهارها به عنوان مبنا کمک می گیریم و در تصويري فرضي زمین را به 10 قسمت مساوی در طول های جغرافیایی تقسیم می کنیم. کشور ها و گروه های نجومی که در هر یک از این 10 برش قرار می گیرند، یک بازه زمانی 3 شبانه روز برای برنامه ریزی، اجرا و مشارکت در پروژه 30 شب صلح ستارگان در اختیار خواهند داشت.

 

برای مثال اگر 30 شب صلح ستارگان را از طول جغرافیایی 144 درجه شرقی آغاز کنیم، کشورها و گروه هایی که از طول جغرافیایی 144 تا 108 درجه شرقی زندگی می کنند با ثبت نام در سایت می توانند در شب های 1 و 2 و 3 آوریل برای اجرای یک شب رصدی عمومی برنامه ریزی کنند. همین طور گروه هایی که از طول جغرافیایی 108 درجه شرقی تا 72 درجه شرقی زندگی می کنند می توانند شب رصدی مشترکشان را در 4 و 5 و 6 آوریل برگزار کنند. به این ترتیب در طول 30 شب تمام گروه ها در سراسر زمین قادر به مشارکت مستمر در پروژه خواهند بود و هر شب ندای صلح را به واسطه زیبایی نجوم و مشارکت یکدیگر از قسمتی از سیاره مان خواهیم شنید.

 

برای اجرای این شب رصدی بایستی تلاش شود تا طبق مدل و شیوه نامه استاندارد اجرای پروژه صلح ستارگان که از اینجا قابل دانلود بوده و البته بسیار ساده است عمل شود تا ضمن تأمین حداکثر امنیت و بازدهی، بیشتر هدف ها از اجرای پروژه برآورده شود. مناسب ترین گروه های نجومی برای مشارکت در 30 شب صلح ستارگان، آنهایی هستند که در شهرها و روستاهای نزدیک به مرزهای سیاسی کشورشان زندگی می کنند، یا گروه هایی که امکان سفر به نواحی مرزی را برای اجرای این پروژه دارند. اجرای 30 شب صلح ستارگان در نواحی مرزی و تقویت روح صلح و دوستی میان مردم مرزنشینی که در بسیاری از کشورهای كمتر توسعه يافته بیشترشان از امکانات آموزشی مطلوبی نیز بهره نمی برند، درست همان چیزی است که در ذهنیت طراحان پروژه صلح ستارگان است و همه ما را به هدف نهایی مان نزدیک تر می کند. این کار را در سال جهانی نجوم بسیاری از همکاران پروژه صلح ستارگان انجام داده اند و با طراحان پروژه در کسب یک تجربه بی نظیر در ترویج نجوم و صلح شریک شده اند. علي رغم ميزان اثرگزاري شب هاي رصدي در مناطق مرزي اگر در کشوری زندگی می کنید که در اين نواحی امنیت مناسبی برای اجرای چنین پروژه ای نيست، یا از نظر مالی و زمانی قادر به انجام چنین سفر ماجراجویانه ای نیستید، می توانید در نزدیک ترین شهر یا روستای مرزی به مشارکت در پروژه اقدام کنید یا اینکه در دشوارترین شرایط در شهر و روستای محل زندگی خود به همکارانتان در پروژه 30 شب صلح ستارگان بپیوندید. اما به یاد داشته باشید که مشارکت در 30 شب صلح ستارگان لازم است با مشارکت یک گروه نجومی از کشور همسایه تان همراه باشد یا دست کم یکی از کشورهایی که در منطقه ای با طول جغرافیایی مشابه شما زندگی می کند و در روزهای یکسانی با شما باید در اجرای پروژه مشارکت کنند! منظور از کشور همسایه کشوری است که با کشور شما مرز خاکی یا آبی مشترکی دارد.

 

برقراری ارتباط زنده تلفنی یا اینترنتی (Web cast) بین دو گروهی که همزمان در پروژه صلح ستارگان مشارکت دارند و رد و بدل کردن پیام های صلح میان این گروه ها تجربه بی نظیری است که در حقیقت مردم دو کشوری هستند که در دو سوی یک مرز سیاسی زندگی می کنند، از زیباترین قسمت های پروژه صلح ستارگان بوده است که می خواهیم تجربه آن در طول ماه نجوم در سراسر زمین تکرار کنیم (توصیه می کنیم نگاهی کنید به گزارش های برگزاری صلح ستارگان را در طول سال جهانی نجوم در وبسیایت پروژه صلح ستارگان).

 

شاید بپرسید که گروه های همکار در کشور همسایه تان را چطور می توانید پیدا کنید؟

 

وقتی شما در وبسایت ماه نجوم برای مشارکت در 30 شب صلح ستارگان ثبت نام می کنید، موقعیت گروه شما روی نقشه جهان در وبسایت علامت گذاری می شود (درست مشابه نقشه گروه های مشارکت کننده در پروژه 100 ساعت نجوم) و با کلیک بر روی آن نام، ایمیل و تلفن تماس گروه شما در دسترس کسانی که مایلند با گروه شما ارتباط برقرار کنند قرار می گیرد. گروه های مشابه نیز از کشور های همسایه شما یا کشورهایی که در یک منطقه از نظر طول جغرافیایی زندگی می کنند و بایستی در بازه زمانی مشابه شما در 30 شب صلح ستارگان مشارکت کنند نیز در وبسایت ثبت نام خوهند نمود و به این ترتیب شما هم به ایمیل، تلفن تماس و دیگر اطلاعات آنها دسترسی خواهید داشت و می توانید از چندین روز پیش از موعد اجرای 30 شب صلح ستارگان در منطقه خود با آنها ارتباط برقرار کنید و برای انجام یک برنامه همزمان و رد و بدل کردن پیام های صلح و دیگر جزئیات برنامه خود تبادل نظر و هماهنگی کنید. اگر گروهی را دیدید که می توانید با آن برنامه مشترکی را برقرار کنید، الزاماٌ منتظر تماس از سوی آنها نباشید! شاید برای شروع چنین همکاری زیبا و صلح آمیزی بهتر باشد شما دست دوستی را به سوی آنها دراز کنید و همکارانتان در کشور همسایه را به مشارکت با خود فرابخوانید.

 

بیایید که شرایط دشوار را برای مشارکت در 30 شب صلح ستارگان در نظر بگیریم: اگر شما برای مشارکت در در اجرای پروژه ثبت نام کردید، اما گروهی از کشورهای همسایه شما مشارکت نکرد در حالی که در همان زمان گروه مشابه دیگری را روی نقشه دیدید که با طول جغرافیایی نزدیک به محل زندگی شما ثبت نام کرده است و از نظر زمانی آن گروه هم در همان بازه زمانی که نوبت اجرای پروژه در منطقه شما است قرار دارد، می توانید شب رصدی عمومی خود را به طور همزمان با آن گروه برگزار کنید و برنامه هایتان را ضمن برقراری تماس با یکدیگر هماهنگ کنید، هر چند کیلومترها میان شما فاصله باشد و دو سوی یک دریا قرار گرفته باشید!

 

برای اجرای 30 شب صلح ستارگان، باید برای فراهم کردن چند دستگاه تلسکوپ و دوربین دوچشمی مناسب به منظور اجرای اجرای یک شب رصدی برای مردم محلی برنامه ریزی کنید. بهتر است برای رصد مکان تاریکی را انتخاب کنید و سوژه هایی همچون ماه، سیارات و اجرام غیر ستاره ای شاخص و پر نور را همراه با ارائه توضیحات مختصری به مردم نشان دهید و بر ماهیت، دوری و بزرگی آنها تأکید کنید. تدارک دیدن سمینارهای عمومی با موضوع جذابیت های آسمان شب، تاکید بر آسمان بدون مرز و زندگی توام با صلح در تنها سیاره برای زیستن، برنامه نمایش اسلایدها و تصاویر جذاب نجومی، و فعاليت هاي نمادين مانند رها کردن دسته جمعی کبوترهای سپید با مشارکت مردم محلی و آرزو برای برقراری صلح پایدار، به پرواز در آوردن بادبادک ها و فانوس هایی با نشان صلح ستارگان يا نماد ها و نشانه هاي فرهنگي هر كشور، برپایی نمایشگاه تصاویر نجومی با دربرگيري موضوع جايگاه زمين و ابعاد آن در كيهان و به طور کلی هر برنامه ی خلاقانه اي متناسب با فرهنگ کشور شما كه به ترویج نجوم و تقویت پایه های صلح و نوع دوستی در مردم کشور شما کمک کند اقدام کنید. البته به شرطی که امنیت حاضران در برنامه خدشه دار نشود!

 

پس از اجرای 30 شب صلح ستارگان لازم است برای آگاه کردن سایر گروه ها و علاقه مندان به پیگیری اخبار پروژه از سراسر جهان و البته ثبت تلاش و فعالیت گروهتان، عکسها، فیلم ها، جزئیات برنامه ای که با مشارکت یک گروه دیگر انجام دادید، ابزارها و روش هایی که استفاده کردید، خاطرات و نکات جذاب برنامه تان را در اسرع وقت در صفحه گزارش های وبسایت وارد کنید تا به نام گروهتان ثبت شود (شيوه ارسال درست شبیه ارسال گزارش در پروژه 100 ساعت نجوم). پس ازجمع بندي گزارش ها، براي گروه هاي برگزار كننده گواهی مشارکت در پروژه 30 شب صلح ستارگان ارسال خواهد شد.

 

30 شب صلح ستارگان پروژه ای است که با همکاری شورای مرکزی پروژه جهانی صلح ستارگان (StarPeace Project) و انجمن بین المللی منجمان بدون مرز (Astronomers Without Borders) برگزاری می شود و با مشارکت گروه های نجومی از سراسر جهان به هدف نهایی خود که ترویج نجوم و تقویت پایه های صلح و دوستی میان منجمان آماتور و مردم جهان است خواهد رسید. اگر با ما هم نظرید، از هم اکنون برنامه ریزی کنید و به ما بپیوندید.

 

 

لازم به ذکر است که هماهنگ کننده ی این پروژه در ایران ندا مبرا است ، بنابراین چنانچه هرگونه سوالی در این زمینه دارید با ایمیل neda.mobara@gmail.com تماس بگیرید.

__________________

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...