رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

عدم تولید الیاف شیشه در ایران، خوب یا بد؟

ماجرای تولید الیاف شیشه در ایران سرگذشتی بلندمدت دارد. اولین قدم در این ارتباط به نام تعاونی رزین کاران و فایبر گلاس کاران صورت گرفت که در سال 1360 طرح احداث کارخانه ای 3000 تنی را پیشنهاد کردند که بعداً به عدد 6000 تن ارتقا یافت. طرح احداث این کارخانه که قرار بود در همدان اجرا شود، شروع نشده متوقف شد.

پس از آن شرکت مواد ویژه لیا با یک پروسه طولانی، مطالعات خود را از سال 1376 شروع کرد و در سال 1378 با شرکت Lipex قرارداد خرید تکنولوژی منعقد نمود. عملیات اجرایی شرکت لیا در سال 1380 آغاز و 2 سال پس از آن تولید تیشو شیشه آغاز شد. گویا این شرکت، احداث یک کارخانه 20،000 تنی الیاف شیشه را هدف گرفته است.

شرکت پارس کانی نیز از سال 1378 مطالعات خود را در این زمینه آغاز و احداث یک کارخانه 10،000 تنی را پیشنهاد نمود. پس از 2 سال سرمایه گذارانی آمادگی خود را برای احداث یک واحد 30،000 تنی اعلام و کلنگ احداث کارخانه در سال 1380 در ازنا به زمین خورد. این طرح نیز در همین مرحله متوقف شد.در سال 1384 شرکت پارس کانی احداث کارخانه ای به ظرفیت 30،000 تن را در شهرستان خرمبید فارس در دستور کار قرار داد که تا پایان سه ماهه اول 1385، پیشرفت این طرح 5% بوده است.

گویا این کارخانه پس از وقفه چند ساله، یکی دو سالی است که پیگیری می شود. این طرح در سال 1388 نیز دارای ردیف بودجه بوده است.در سال 1388 نیز تعدادی از فعالان صنعت کامپوزیت به راهبری انجمن کامپوزیت ایران گرد هم آمدند تا با تشکیل کمیته ای، ابعاد فنی- اقتصادی این موضوع را بررسی نمایند.

در همین اثنا، شرکت های رهیاب کیفیت، دیبا فایبر گلاس و الیاف شیشه سینا، تولید نمد الیاف شیشه را با استفاده از نخ شیشه چین آغاز نمودند و شرکت بلورین تار نیز واحدی (در ابعاد کوچک) برای تولید الیاف راه اندازی کرد که البته محصول آن در بازار به چشم نمی خورد. موسسه کامپوزیت ایران نیز طراحی یک واحد تولیدی 3000 تنی را به روش غیر مستقیم (indirect) به انجام رسانده است.

موسسات دیگری نیز تلاش هایی داشته اند که به سرانجام نرسیده است.در هر حال هر شرکت و سازمانی که بخواهد این پروژه را به سرانجام برساند، بایستی اهداف استراتژیک و اقتصادی این پروژه را از هم تفکیک نماید و برای چند سوال اساسی سرمایه گذار نیز پاسخ داشته باشد. سوالاتی از این دست که :- قیمت تمام شده الیاف شیشه تولیدی در ایران چقدر خواهد بود؟

- در صورت تغییر قیمت انرژی این هزینه چقدر خواهد شد؟ - فناوری مورد استفاده از کدام صاحب صنعت خواهد بود و سرمایه گذاری لازم برای آن فناوری چقدر خواهدبود ؟ - آیا تولید کننده ایرانی توان رقابت با رقبای چینی، ترک، بحرینی، عربستانی و ... را خواهد داشت؟ - یا اینکه مانیز مانند ترکیه، هند و اروپا، برای بقای تولید کننده الیاف شیشه کشورمان، بایستی تعرفه های 40 و 43 درصدی بر محصولات وارداتی وضع کنیم؟ - در این صورت آیا مصرف کننده ایرانی الیاف شیشه را ارزان تر خواهد خرید؟ - یا اینکه بازی قیمت تولید کنندگان خارجی به نفع آنها خواهد بود؟

 

منبع: ایران کامپوزیت- دوماهنامه صنعت کامپوزیت

لینک به دیدگاه

 

الیاف شیشه

شیشه مایع در دمای 1600درجه سانتی گراد و از اختلاط محصولات معدنی (ماسه، کائولین، سنگ، آهک، سنگبورات کلسیم) شکل می گیرد. این مایع از سوراخ های میکرونی یک غلاف (Bushing)عبور داده شده و همزمان سرد می شود تا اینکه تارها یا همان رشته های لیف شیشه باقطر 24-5 میکرون تولید گردند. تارها با هم به صورت فشرده کشیده می شوند تا یک"دسته رشته" ساخته شده و یا به سستی و آزاد در کنار هم قرار میگیرند که یک "رشته نیم تاب" حاصل آید و برای فراهم آوردن پیوستگیتارها و حفاظت شیشه در مقابل سایش، آنها را با یک "آهار" میپوشانند.

 

انواع مختلف تقویت کننده ها از جنس شیشه با تغییر در دستورالعمل ساخت، تولید می شود که مصارف گوناگون آنها در ذیل آمده است:

الف- الیاف شیشه نوع A: شامل مواد قلیائی بوده و در برابراسید مقاومت مناسبی از خود نشان میدهد.

ب- الیاف شیشه نوع E (الکتریکی): با درصد کمتر قلیایی وقوی تر از شیشه نوع A (قلیایی) می باشد، استحکام کششی وفشاری و سفتی خوب، عایق مطلوب الکتریسیته و قیمتی تقریباً ارزان، از ویژگی های اینتقویت کننده می باشد در عین حال مقاومت آن نسبتاً ضعیف است. در صنعت کامپوزیتهای بستر بسپار، بیشترین مصرف الیاف تقویت کننده، متعلق به انواع الیاف شیشه نوع Eمی باشد.

ج- الیاف شیشه نوع C (شیمیایی): دارای بهترین مقاومتدر برابر حمله مواد شیمیایی بوده و جایگاه اصلی مصرف آنها به شکل تیشو در لایه بیرونی و یا درونی چند لایی که به صورت لوله یا مخازنی که در مجاورت مواد شیمیاییو آب قرار می گیرند، می باشد.

چ- الیاف شیشه نوع S: از استحکام بالائی برخوردار است وبیشتر در صنایع نظامی به کار می رود.

 

د- الیاف شیشه نوع ECR: که در این نوعشیشه خواص الکتریکی و مکانیکی شیشه نوع Eو مقاومت شیمیایی شیشه نوع C با یکدیگر تلفیق شده است. این نوع شیشه همچنین از خواص حرارتی و دی الکتریک بالاتری نسبت به شیشه E برخوردار است و به دلیل عاری بودن ازبورون از لحاظ زیست محیطی مناسب می باشد.

ر- الیاف شیشه نوع R,S یا Tنام های تجاری هستند برای الیافی که استحکام و مدول کششی بالاتر ازشیشه E داشته و استحکام خود را در حالت خیس بهتر حفظ می نمایند. این نوع الیاف به دلیل قطر کوچکتر رشته هایشان، استحکام برشیبین لایه ای (ILSS)مطلوبی دارند. شیشه S در آمریکا توسط شرکت OCFو AGY در انگلستان، شیشه Rدر اروپا در کارخانه Vetrotex و شیشه Tدر ژاپن به وسیله مجموعه Nittoboتولید می شوند. مصرف این الیاف بیشتر در زمینه صنایع هوافضا و دفاعیتوسعه یافته و در بعضی از مصارف بالستیکی مورد استفاده واقع می شوند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

انواع موجود این الیاف به شکل های زیر می باشند:

الف- دسته رشته: یک دسته از لیف ها که به صورت به هم فشرده در کنار هم قرار داده شده اند. این نوع رشته ها را به ندرت می توان به شکل اولیه خود در بازار یافت چرا که تولیدکنندگان معمولا با به هم تابیدن آنها محصولی به نام نخ تولید کرده و به مصرف کنندگان عرضه می دارند.

ب- نخ ها ازرشته های به هم پیچیده و چسبیده ای ساخته شده که قطر تمام رشته های موجود یکسان بوده و بین 13-4 میکرون می باشد. نخها در وزن های مختلفی ارائه می شوند که واحدنامگذاری وزنی آنها تکس – tex(وزن به گرم به ازای 1000 متر طول) و یا معادل کاربردی آنdenier (وزنبه پوند به ازای 10000 یارد طول) می باشد. معمولا نخ ها با تکس بین 400-5 یافت میشوند.

ج- نیم تابها: به صورت دسته های پیچیده نشده رشته ها یا دسته رشته هایی که آزادانه درکنار هم قرار دارند دیده می شوند که قطر تمام رشته هایشان مشابه بوده و بین 24- 13میکرون می باشد و در وزن های 4800- 300 تکس موجودند. در صورتیکه رشته ها را بعد ازمرحله ذوب، مستقیم کشیده و با هم در یک دسته گردآوری کنند نوعی از الیاف حاصل میشود که به " نیم تاب های مستقیم" معروفند و اگر در فرایند تولید، چنددسته رشته را به طور جداگانه کنار هم دسته بندی نمایند الیاف حاصله را "نیمتاب های مجتمع شده" می نامند. آنها معمولا رشته هایشان قطر کمتری نسبت به نیمتاب های مستقیم دارند که خواص مکانیکی و خیس شدن بهتری می دهد ولی یکسری از مشکلات(کشش نابرابر رشته ها) را به دنبال داشته و به دلیل مشکلات زیاد در فرایند تولیدگران تر هستند.

همچنین درفرآیندهای دیگری مثل ریسندگی، از الیاف کوتاه می توان الیاف بلند تولید کرد. الیاف نخی ریسیده شده با داشتن سطحی بیشتر قابلیت جذب بیشتر رزین را دارند اگر چه نسبتبه الیاف پیوسته معادل خود، از خواص ساختاری پایین تری برخوردار می باشند.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

معرفی الیاف شیشه جدید با ضریب کششی بی نظیر

شرکت ای جی وای (AGY) الیاف شیشه جدیدی را با ضریب کششی بی نظیری 99Gpa/14.359Ksi معرفی نمود، این سطح ضریب قبلاً در محصولات الیاف شیشه دیده نمی شد.

الیافS-3 UHM™ با ضریب بسیار بالای ماده و با استفاده از فن آوری ذوب مستقیم مدولار (MDM) شرکت ای جی وای پیشرفت نمود و برای اینکه مشخصات مکانیکی این الیاف را پیشرفت دهد از فرمول بی نظیر مواد خام یا مواد اولیه S-Glass استفاده نمود. طبق گفته رئیس شرکت ای جی وای درو واکر (Drew Walker): "فن آورری تولید الیاف با در نظر گرفتن ماده اصلی شیمیایی شکل میگیرد و ما را قادر میسازد که این ماده جدید با افزایش ضریب کششی 40 % نسبت به الیاف شیشه نوع E قدیمی را گسترش دهیم."این ماده جدید به تولید کنندگان و طراحانی که قبلاً از سایر الیاف ها استفاده مینمودند این اجازه را خواهد داد که از تقویت کننده الیاف شیشه استفاده کنند. واکر ادامه میدهد: این فرصت بسیار خوبی برای مشتریان ما است.

سطح جدید ضریب کششی در الیاف شیشه هیچ یک از مشخصات شیشه را به عنوان جزئی از کامپوزیت مانند عایق حرارتی، الکتریکی، مقاومت ضربه ای و رنگ پذیری پایین سیستم رزین را از دست نمی دهد.اخیراً نظرات در خصوص افزایش میزان الیاف در حال دسترس شرکت ای جی وای الیاف S-1 HM™ rovings, S-3 HDI™ yarns and L-Glass™ yarns است واکر اظهار مینماید: این نشان میدهد که چگونه شرکت ای جی وای فن آوریهای شیشه را توسعه میدهد و میتواند پاسخگو تقاضاهای بازار باشد همچنین اظهار مینماید جهت برطرف نمودن نیاز مشتری به الیاف شیشه باید توانایی مان را بالا ببریم. الیاف شیشه S-3 UHM الیاف بی نظیری در بازار خواهد بود چراکه این ویژگی جدید آن به تقاضای طیف گسترده ایی از کاربردها پاسخ خواهد داد.

الیاف S-3 UHM در فرمتهای مختلف که شامل یارنز (yarns)، روینگ ها(rovings)، الیاف بریده شده (chopped) در دسترس میباشد.

 

منبع: www.agy.comمترجم: م. تقی زاده- انجمن کامپوزیت ایران

چهارشنبه 1 آذر 1391

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...