رفتن به مطلب

تولید نانوذره پروتئین‌ساز برای درمان بیماری‌ها


pesare baba

ارسال های توصیه شده

zimg_001_04.jpg

 

دانشمندان نوعی کپسول کوچک برای درمان بیماری‌ها تولید کرده‌اند که حاوی دارو نیست، بلکه حاوی DNA و ماشین‌آلات زیستی دیگر برای تولید دارو هستند.

 

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، این محققان کپسول‌های جدیدی در مقیاس نانو و میکرو طراحی کرده‌اند که حاوی راهنمایی‌های کدشده ژنتیکی و خطوط تولید برای سنتز پروتئین‌ها هستند؛ این خطوط تولید را می‌توان با استفاده از یک سیگنال خارجی فعال کرد.

 

«دانیل اندرسون» و همکارانش توضیح می‌دهند که ساخت یک واحد تولیدی نانومقیاس برای داروهای پروتئینی درون بدن انسان راهکار جدیدی است که می‌تواند درمان بیماری‌ها را دگرگون کند. این واحدهای تولیدی را می‌توان بهنگام نیاز روشن کرده و توسط آنها داروهایی تولید کرد که به صورت خوراکی قابل مصرف نبوده و یا سمی بوده و می‌توانند برای بخش‌های دیگر بدن مضر باشند.

 

تاکنون این کار تنها توسط باکتری‌ها صورت گرفته است که به نوعی طراحی می‌شوند که پروتئین‌های مورد نیاز را در محل بیماری تولید کنند؛ اما بر خلاف باکتری‌ها این واحدهای مصنوعی دارای بخش‌های ریزتری هستند که به راحتی قابل تغییر هستند. به همین دلیل گروه «اندرسون» این سامانه نانوذره‌ای حاوی DNA و بخش‌های مورد نیاز دیگر را که برای تولید پروتئین‌ها لازم هستند، ساخته‌اند. پروتیئن‌ها نیروی محرکه سلول‌های انسان بوده و اغلب به عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

این واحدهای تولیدی نانومقیاس کره‌های بسیار ریزی هستند که ماشین‌های تولید پروتئین را در خود جای داده‌اند. این ماشین‌ها مشابه ماشین‌های تولید پروتئین در درون سلول هستند. زمانی که نور لیزر روی این نانوذرات تابانده شود، فعال شده و پروتئین‌های فعال مورد نیاز را تولید می‌کنند. این ذرات حتی زمانی که به درون بدن موش تزریق شدند، با تابش لیزر روی بدن حیوان فعال شده و پروتئین مورد نیاز را تولید کردند.

 

موش‌ها جایگزین‌های آزمایشی برای انسان به شمار می‌روند. به گفته این محققان می‌توان از این نوآوری در رسانش موضعی مواد دارویی بهره برد.

 

هزینه این تحقیق توسط بنیاد «Misrock»، بنیاد تحقیقاتی علوم زیستی، موسسه ملی سرطان، موسسه ملی سلامت و صندوق Marie D. & Pierre Casimir-Lambert تأمین شده است.

 

جزئیات این تحقیق در مقاله‌ای با عنوان «Remotely Activated Protein-Producing Nanoparticles» در مجله «Nano Letters» منتشر شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...