رفتن به مطلب

نانولباس هوشمند با قابلیت ثبت و ارسال پارامترهای حیاتی بدن انسان ساخته شد


pesare baba

ارسال های توصیه شده

zimg_001_02.jpg

 

محققان یکی از شرکتهای دانش بنیان استان همدان موفق به طراحی و ساخت نانولباس هوشمندی با قابلیت ثبت و ارسال اطلاعات پارامترهای حیاتی بدن انسان شدند که به گفته آنها از خاصیت خود تمیز شوندگی نیز برخوردار است.

 

حمید بادامی نجات که با همکاری پیمان سرحدی دیگر عضو باشگاه پژوهشگران جوان واحد دانشگاهی تویسرکان موفق به ابداع این لباس شده اند در گفت‌وگو با خبرنگار «فناوری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: این لباس در واقع یک کاپشن از جنس نانومواد است که قابلیت تمیز شوندگی دارد. بر روی این لباس سنسورهایی تعبیه شده که پارامترهای حیاتی و محیطی بدن مانند ضربان قلب، نبض، دما، رطوبت، فشار خون و موقعیت جغرافیایی را به کیت‌های کوچکی که بر روی لباس تعبیه شده می‌فرستد.

 

وی با بیان اینکه انرژی مورد نیاز این سیستم از طریق انرژی خورشیدی و سلول‌های خورشیدی تعبیه شده در پشت لباس تامین می‌شود، در خصوص ویژگی‌های این نانولباس هوشمند تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های این طرح، قابلیت نصب مجموعه‌ای متشکل از سنسورها و کیت الکترونیکی بر روی انواع لباس‌هاست. همچنین یک صفحه نمایشگر بر روی این لباس نصب شده است که پارامترهای حیاتی بدن را نخست به خود فرد نشان می‌دهد. این سیستم می‌تواند از طریق GPRS داده‌ها را به صورت ایمیل یا پیامک به پزشک معالج فرد ارسال کند.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این لباس هوشمند با سنسورهای مخصوص مغناطیسی خود می‌تواند در پیدا کردن مین و تشخیص مواد رادیواکتیو نیز موثر باشد. همچنین سنسورهای تعبیه شده ضمن اندازه‌گیری و سنجش پارامترهای تعریف شده آن را برای پردازشگر تعبیه شده در لباس ارسال می کند تا پس از کدبندی، این اطلاعات از طریق اینترنت وپیامک به مرکز اطلاعات ارسال شود.

 

بادامی نجات با بیان اینکه این طرح در نمایشگاه اختراعات آلمان و لهستان هم ارائه شده و نشان دریافت کرده و از فدراسیون مخترعین روسیه هم کاپ ویژه دریافت کرده است، خاطرنشان کرد: نمونه اولیه این لباس تولید شده وبا موفقیت تمامی مراحل تست خود را سپری کرده است اما از آنجا که هیچ سرمایه‌گذار مطمئنی تا کنون برای این محصول اعلام آمادگی نکرده درصددیم تا با بازاریابی واعمال تغییرات مورد نظر بتوانیم آن را وارد مرحله تولید انبوه کنیم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...