رفتن به مطلب

تأثير شكلات شيري بر كاهش سكته مغزي مردان


ارسال های توصیه شده

» سرویس: علمي و فناوري - پژوهشي

 

کد خبر: 91061106013

شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۱ ///

 

 

 

پژوهشگران سوئدی در يك تحقيق جديد دریافتند: خوردن به اندازه شکلات شیری در هفته ممکن است خطر سکته مغزی را در مردان کاهش دهد.

به گزارش سرویس پژوهشي خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان به گفته نویسنده این پژوهش، دکتر "سوزانا لارسن" از موسسه کارولینسکای سوئد، تحقیقات پیشین حاکی از آن است که خوردن شکلات می‌تواند در سلامت قلب و عروق مفید واقع شود، اما این پژوهش جز اولین مطالعاتی در نوع خود است که تاثیر خوردن شکلات شیری را در جلوگیری از سکته مغزی مردان مورد بررسی قرار داده است.

به منظور انجام این پژوهش، از 37 هزار و 103 مرد سوئدی 49 تا 75 ساله خواسته شد تا برای ارزیابی چگونگی میزان مصرف انواع غذا و نوشیدنی و همچنین شکلات به پرسشنامه‌های تعیین شده‌ای پاسخ دهند.

پس از گذشت 10 سال، تعداد هزار و 995 مورد از اولین تجربه سکته مغزی در بین این افراد گزارش شد.

بر اساس این پژوهش، مردان شرکت کننده در این تحقیق که بیشترین میزان شکلات را مصرف کرده بودند (63 گرم)، در مقایسه با افرادی که هیچ گونه شکلاتی را مصرف نکرده بودند، در خطر پایینی از ابتلا به سکته مغزی قرار داشتند. در حقیقت افراد شکلات خور 17 درصد کمتر از سایرین در معرض وقوع سکته مغزی قرار داشتند.

تحلیل‌های به دست آمده از پنج پژوهش دیگر که چهار هزار و 260 نفر در آن ها شرکت داشتند، حاکی از آن است که خطر وقوع سکته مغزی برای افرادی که به میزان زیادی شکلات مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که شکلات خور نیستند، 19 درصد کمتر است و علاوه بر این با هر 50 گرم افزایش مصرف شکلات درهفته، خطر سکته مغزی نیز حدود 14درصد کاهش می‌یابد.

دکتر "لارسن" در رابطه با نتایج به دست آمده اين تحقيق گفت: " تاثیرات مثبت مصرف شکلات بر سکته مغزی ممکن است با فلانوئید موجود در شکلات مرتبط باشد. به نظر می‌رسد که فلانوئید به علت خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد لختگی و ضد التهابی خود، در مقابل بیماری‌های قلبی و عروقی نقش محافظتی را ایفا می‌کند. علاوه بر این احتمال دارد که فلانوئیدهای شکلات باعث کاهش غلظت کلسترول بد و فشار خون شود."

وی خاطر نشان کرده است که پیش از این، تاثیر خوردن شکلات سیاه بر سلامت قلب و عروق مورد بررسی قرار گرفته بود، اما 90 درصد شکلات مصرفی در این پژوهش، شکلات شیری بوده است!

نتايج این پژوهش در مجله "Neurology" منتشر شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...