رفتن به مطلب

دوربین های مدار بسته


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

هر کابل همونطور که می دونید 3 قسمت داره یکی قسمت انتفال یا رسانه به قول انگلیسیها conductor یکی روکش یا shield یکی هم connector یا بخش اتصال

قسمت رسانه در واقع می تونه نقش آنتن رادیو رو هم بازی کنه و امواج رادیویی RFI و همینطورالکترو مغناطیس رو جذب میکنه اگه دیده باشید بعضیها به آنتن رادیو یا تلوزیون قابل حمل یه تیکه سیم به عنوان آنتن اضافه می کنن تا بهتر بگیره این یه فابلیت هست ولی در واقع برای استفاده این کابل در انتقال ویدئو یا صدا باعث مزاحمت و ایجاد نویز میشه راه حلی که تا حالا ازش استفاده میشه برای جلوگیری از نویز مزاحم استفاده از شیلد یا روکش هست که می تونه جلوی این نویز رو بگیره و کیفیت و نوع شیلد یا روکش در این مورد موثر هست.

 

 

کابل صدای آنالوگ :

 

رایج ترین نوع کابل صدا RCA یا همون فیشهایی که در همه دستگاههای A/V وجود داره و به عنوان کابل صدا می شناسیم که با رنگ قرمز و سفید معمولا مشخص میشه .

کابل صدای دیجیتال :

 

این نوع جدید کابل صدا که به دو گروه اپتیکال(نوری) و کواکسیال (مثال کواکسیال کابل آنتن) این نوع کابلها سیگنال صدا رو به عنوان پالس نوری ارسال میکنن نوع اپتیکال SPDIF که در پشت دستگاه یه ورودی یا خروجی مربع شکل داره:

2ajc21h.jpg

 

و نوع کواکسیل ظاهرش کاملا شبیه به کابل صدای آنالوگ هست ولی با کابل قوی تر و انتقال دیجیتال صدا وتفاوت عمده دیگه اینکه یک کابل دیجیتال برای انتقال صدابا کیفیت بالا در کانال هالی مختلف کافیه ولی در آنالوگ حداقل از دو کابل استفاده میشه این لینک نمونه عکس هست:

 

 

29efxc0.jpg

 

پس اگه یه وقت دستگاه شما حتی کارت صدای کامپیوتر این فیش خروجی رو داشت می تونید ازش به عنوان یه خروجی دیجیتال با کیفیت بالا با یه کابل استفاده کنید. برای ساختنش هم به مقدار لازم کابل کواکسیال یا انتن با کیفیت خوب دارای شیلد آلومینیوم و قطر مغزی مناسب و تعداد رشته های زیاد انتخاب کنید و یک هویه لحیم کاری و از این نوع فیش با جنس خوب تو بازار هر عدد 300 تومن یا کمتر هست:

 

 

 

 

sc6g69.jpg

در ضمن طرف دیگه این کابل رو به ورودی دیجیتال پخش کننده صدا بزنید.

 

کابلهای انتقال تصویر یا ویدئو :

 

برای انتقال تصویر کابلهای مختلفی هست و روشهای زیادی ولی بیشتر از این موارد استفاده میشه:

 

کابل انتن معمولی یا کواکسیال که به نوع F مشهور هسنتد .

 

کابل ویدئو معمولی که به کامپوزیت معروفه و رایج ترین در دستگاههای مختلف هست و معمولا به رنگ زرد هست و سیم معمولی مثل سیم انتقال صدا براش کافیه

 

کابل S-Video که از 4 کانتکور برای انتقال تصویر استفاده میکنه در این کابل رنگ و درخشندگی تصویر به طور جدا ارسال میشه و کیفیت تصویر بهتری از کامپوزیت داره .

 

کابل کامپوننت که در بیشتر DVD پلیر ها دیده میشه و از سه بخش کابل تشکیل شده که تصویر دیجیتال رو با جزئیات و دقت رنگ بهتری از کابل آنتن و کامپوزیت و حتی S-Video انتقال میده این کار رو با تقسیم تصویر به سه کانال و ارسال جداگانه هر کانال به گیرنده انجام میده. وبر خلاف کابلهای قبلی که اشاره کردم میتونه تصاویر با کیفیت بالا روHD پشتیبانه کنه یعنی تصاویر با کیفیت بالا رو هم میتونه انتقال بده البته نه به صورت استاندارد.

 

 

Digital Visual Interface :

 

کابل یا سیستم انتقال تصویر بعد DVI هست که در مانیتورهای LCD (نه در تلویزونهای ال سی دی) و کارتهای گرافیک بهش زیاد برخورید این کابل قابلیت انتقال تصویر با کیفیت بالا رو به صورت استاندارد داره و HD رو با بالاترین کیفیت انتقال میده

یعنی1080P

البته اگر این رو با تبدیل به خروجی مانیتور آنالوگ تبدیل کنید دیگه DVI نیست .

 

در حال حاضر دو تکنولوژی تصویری قابلیت انتقال استاندارد تصویر با کیفیت بالا رو دارن یکی DVI که در با لا اشاره شد دیگری HDMI که بهش می پردازیم .

 

تصاویر HD یا High-Definition Multimedia Interface

 

رایج ترین راه برای انتقال تصاویر با کیفیت بالا و استاندارد استفاده از کابل اچ دی هست که فرق اصلیش با dvi اینه که همزمان صدا رو هم به صورت دیجیتال انتقال میده .

 

iLink یا IEEE1394 :

 

 

این پورت برای انتقال ویدئو از دوربینهای فیلم برداری استفاده میشه و یکی از معدود سیستمهایی هست که می تونه تصاویر رو به صورت فول موشن انتقال بده .

 

 

این مطالب با نگاهی به مقاله سل پرینس در باره dvd rcorders نوشته شده.

لینک به دیدگاه

1) تعداد کانال‌های ورودی: بیشتر dvr را با توجه به تعداد کانال‌های ورودی طبقه‌بندی می‌کنند. تعداد کانال‌های ورودی معمولا 1, 2, 4, 9 و یا 16 هستند. باید اشاره کرد که پیدا کردن dvr با تعداد کانال‌های نامتعارف تقریبا کاری غیر ممکن است بنابراین در موقع نسب سیستم باید به تعداد دوربین‌های نصب شده توجه داشته باشید و امکان افزایش تعداد دوربین‌ها در آینده را نیز در نظر بگیرید. از همین رو معمولا dvr را طوری انتخاب می‌کنند که تعداد وروردی‌های آن از تعداد دوربین‌های نصب شده بیشتر باشد.

 

 

2) نوع نمایش تصاویر: از آنجایی که dvr‌ها با توجه به تعداد کانال‌ها و مدل‌شان روش‌های مختلفی برای نمایش تصویر دارند در موقع انتخاب و نصب dvr باید به این نکته توجه کنید. Dvr‌های 4 کاناله قابلیت نمایش تصاویر یک ماتریس دو در دو را دارند. Dvrٰهای 9 کاناله جدا از نمایش 4 تصویر همزمان می‌توانند 9 تصویر همزمان را نیز در یک ماتریس 3 در 3 نمایش دهند. در صورتی که می‌خواهید از یک dvr 1 کاناله برای نمایش و ضبط تصویر چند دوربین استفاده کنید باید از یک سوئیچر, کواد یا مولتی‌پلکسر نیز در کنار آن استفاده کنید.

 

 

 

3) مدت زمان ضبط: این پارامتر بیشتر به ظرفیت هارد دیسک یا هارد دیسک‌های نصب شده در dvr وابسته است. بیشتر dvr‌های این امکان را دارند که پس از پر شدن ظرفیت هارد بر روی داده‌های اولیه بازنویسی کنند. همچنین می‌توانید dvr را طوری تنظیم کنید که پس از پر شدن هارد دیسک به شما برای تعویض آن اخطار دهد.

 

یکی از نکات مهم در مورد dvr‌ها فرمت ذخیره سازی تصویر در آنها که می‌تواند نقش مهمی در افزایش کیفیت تصاویر ضبط شده و کاهش ظرفیت آنها داشته باشد. نکته مهم دیگر در زمان تنظیم dvr توجه به میزان کیفیت مطلوب با توجه به کاربرد دوربین‌هاست. در بیتشر dvrها می‌توانید رزولیشن و تعداد فریم‌ها تصویر را برای هر دوربین مشخص کنید.

 

 

 

4) بیشترین تعداد فریم: این پارامتر بیشترین تعداد فرم‌هایی را که dvr می‌تواند در یک ثانیه ضبط کند نمایش می‌دهد. در vcr‌های قدیمی تعداد فرم‌های تصویر باید محدود می‌شد تا مدت ضبط تصاویر افزایش یابد. اما dvr به شما این امکان را می‌دهد تا با توجه مدت دلخواه ضبط تعداد فریم‌های تصویر را انتخاب کنید.

 

معمولا برای مکان‌هایی مانند ورودی‌ها و یا محل‌های کم اهمیت تعداد فریم‌های تصویر را تا 1 فریم در ثانیه کاهش می‌دهند. برای مشاهده جزئیات بیشتر برای مثال در حالتی که برداشتن اجسام قابل تشخیص باشد باید از تعداد فریم‌های بالا استفاده کرد. بیشتر dvrهای معمولی 25 فریم در ثانیه هستند و dvr‌های با تعداد فریم‌های بالا برای ضبط مانند 50 یا 100 فریم, تنها در کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

در موقع انتخاب dvr به این نکته توجه داشته باشید که تعداد فریم‌های dvr را در حالت pal در نظر بگیرید. برخی dvrها 25 فریم در ثانیه را برای استاندارد ntsc و 18 فریم در ثانیه برای pal پشتیبانی می‌کنند.

 

 

5) موشن دتکشن (تشخیص حرکت): به طور کلی در بیشتر موارد نیازی نخاهد بود که تمامی تصاویر دریافتی ضبط شود. سیستم موشن دتکتور به شما کمک خواهد کرد تا تنها تصاویری را که در آنها حرکت وجود داشته ضبط کنید. این قابلیت در بیشتر dvr‌ها وجود دارد, همچنینی ممکن است dvr این قابلیت را به شما بدهد تا تنها محل خاصی را به عنوان محل حساس به حرکت انتخاب کنید. از دیگر نکات مهم دیگر در رابطه با سیستم موشن دتکشن تنظیم میزان حساسیت سیستم با توجه به کاربرد خاص آن است. هر چه حساسیت سیستم پایین‌تر باشد حجم حرکت بیشتری برای فعال کردن سیستم نیاز خواهد بود. از نکات مهم دیگر در زمینه تنظیمات موشن دتکتور زمان‌های قبل و بعد از تشخیص حرکت است. Dvr این امکان را به شما خواهد داد تا مشخص کنید که تصاویر تا چند ثانیه قبل از تشخیص حرکت و تا چند ثانیه بعد از تشخیص حرکت ضبط شوند.

سیستم موشن دتکشن تقریبا مانند دتکتورهای تشخیص حرکتی که به عنوان دزدگیر مورد استفاده قرار می‌گیرند عمل می‌کند. در صورتی که dvr امکان استفاده از سیستم را به شما نداد می‌توانید از دتکتورهای pir استفاده کنید. البته انجام این کار نیازمند سیم‌کشی جداگانه و هزینه بر است.

 

 

6) مشاهده و تنظیم از راه دور: در صورتی که dvr واسط‌های rs232 یا rs485 را داشته باشد امکان اتصال dvr به رایانه برای شما ایجاد خواهد شد و می‌توانید dvr را با استفاده از نرم افزاری که در رایانه خود نصب می‌کنید تنظیم کرده و تصاویر را مشاهده و ضبط کنید. برای اتصال به lan به یک سرور نیاز خواهید داشت تا بتوانید از طریق شبکه به تصاویر دوربین‌ها دسترسی داشته باشید.

لینک به دیدگاه

لنز(lenz)

لنز ها دومین بخش اصلی از سیستم فرستنده در CCTV می باشند . لنز ها از قسمت های زیر تشكیل

شده اند:

1 . عدسی های امواج : كه نوعی عدسی با ساختمان مخصوص اند كه در جهت امواج رادیویی پس از

عبور از آن به منظور تولید یك نمودار تشعشعی خاص تغییر بوجود می آورد.

2 . عدسی نوری : وسیله ای كه به منظور تمركز شعاع هایی نوری استفاده می شود.

3 . مجموعه ای از الكترودها كه مولد یك میدان الكتریكی هستند كه الكترونها در یك پرتو متمركز می

كنند.

در واقع لنز به مجموعه عدسی های اپتیكی گفته می شود كه در داخل یك بسته پلاستیكی استوانه ای

جهت انتقال نور منعكس شده از اشیای مقابل به روی CCD دوربین جای گرفته اند. انتخاب لنز مناسب برای

هر دوربین مهمترین بخش یك دوربین است كه می تواند بیانگر مسافت ها مساحت های تحت پوشش قرار

داده شده توسط دوربین است كه بتوان در فاصله مورد نظر به تصویر مورد نظر و دلخواه رسید . برای اینكار

نمی توان با یك لنز با Zoom خاص همه جارا تحت پوشش قرار داد برای اینكار از لنزهای گوناگونی استفاده

می شود.

قبلاً عدسی های داخل لنز از جنس شیشه بودند اما امروزه لنزهایی به بازار عرضه می شوند كه در آنها به

جای شیشه از پلاستیك استفاده شده است برای همین قیمت آنها به شدت كاهش پیدا كرده است .نقاط

ضعف عدسی های پلاستیكی سبب می شود كه در پروژه های حرفه ای از آنها استفاده نشود.

نوری كه بازتاب می گردد و به سمت دوربین می ورد به اولین قطعه ای كه برخورد می كند لنز می باشد .

همانطور كه می دانیم یك لنز برای آشكار شدن دید در یك ناحیه بوسیلة دوربین به كار می رود و دارای رنج

عمومی 2,8 میلی متر تا 18 میلیمتر هستند هرچه سایز لنز بزرگتر باشد دید دوربین دورتر خواهد رفت .

معمولاً فاصلة كانونی لنزهای 12 میلیمتری تا 18 میلیمتری كه دید عمومی كوتاهی از 15 فوت كمتر است .

به طور مثال اگر دوربینی لنزی با فاصلة كانونی3/6میلیمتر داشته باشد می تواند ناحیه مؤثر نظارتی برای

30 در 30 فوت داشته باشد.

 

ضرورت استفاده از لنز :

1 . افزایش برد و فاصله دید

2 . افزایش زاویه دید

3 . دید در شرایط روشنایی و تاریكی

انواعلنزها

لنز ها بر اساس فاصله شی از دوربین و ابعاد شی و ملاحظات دیگری انتخاب می شوند و بر روی دوربین

نصب می شوند تا تصویر را بر روی قطعه حساس به نور دوربین ایجاد كند CCD مهمترین مشخصة آنها

فاصله كانونی می باشد و بر همین اساس به دسته های زیر تقسیم می شوند :

:. Fixed Focal .1 لنزهایی با فاصلة كانونی ثابت

: Wide Lens .2 لنز هایی با فاصله كانونی ثابت اما زاویه دید باز

Vary Focal .3 : لنزهایی با فاصله كانونی متغیر :

Zoom Lens .4 : لنزهایی با فاصلة كانونی متغیر و دامنة وسیع جهت مشاهده تصاویر دور كه این نوع

خود به سه دسته زیر تقسیم می شوند.

لنز دستی (Manual Lens) - : در این نوع لنز ها بصورت دستی فاصله و دیافراگم را تنظیم می كنیم. لنزهای دستی با توجه به پهنای میلیمتریك قیمتهای متفاوتی دارند . عمده رنج های لنزهای دستی

بصورت زیر است :

16 mm-- 12 mm-- 8/5mm-- 6 mm-- 4,5mm-- 4 mm-- 2/4mm

 

لنز : Auto Arise - این نوع لنزها خود دارای موتور هستند و بطور اتوماتیك فیدبكی را كه از

دوربین می گیرد، دریچه دیافراگم را تنظیم می نماید

لنز : Auto Zoom در این نوع لنز ها كه خود بصورت Auoto Arise است بصورت كنترل از راه

دوربین ها در نظر گرفته شده است. حالت میلی متریك آن بصورت اتوماتیك تنظیم می گردد

پارامترهایلنز

لنز ها دارای پارامترهای زیر می باشند كه هنگام انتخاب می بایست به آنها توجه نمود :

F- Stop

هرچه میزان F-Stop بیشتر باشد میزان نور و ارد شده كمتر است و هرچه

F-Stop كمتر باشد میزان نور وارد شده بیشتر است F-Stop یكی از مهمترین فاكتورهایی است كه كمترین

توجه به آن می شود.

اهمیت موضوع زمانی روشن می شود كه بفهمید یك لنز با عدد F برابر 1/4 تنها 10 % نور محیط را از

خود عبود میدهد پس اگر دوربین شما باشد 1LUX باشد كمترین میزان نور محیط باید 10 LUX

كمترین میزان نور محیط باید LUX 10 یا اگر عدد F برابر باشد 10باشد میزان 20 % نور محیط را از خود

عبور میدهد.

 

IRIS

مكانیسمی است كه مانند دیافراگم میزان نور ورودی به لنز را تحت كنترل می كند . بدون وجود این

مكانیسم دوربین در بازة تغییرات نور بسیار كمی قادر به كار كردن می باشد بطوریكه با افزایش میزان نور

تصویر،سفید و با كاهش آن تصویر ، سیاه می شود لنزها از جهت IRIS به دو دسته تقسیم می شوند :

IRIS- دستی : كه به ندرت در بازار یافت می شود و تنظیم آنها از طریق رینگ اضافی روی لنز و

چرخاند آن انجام می شود . این نوع لنزها فقط در كاربرهای داخلی استفاده می شود كه تغییرات نور كم

است.

-IRIS -اتوماتیك : كه از یك موتور الكتریكی كوچك برای چرخاند رینگ مربوطه استفاده می كند

این نوع از لنزها با یك كابل به دوربین وصل می شوند و سطح سیگنال خروجی را تحت نظر قرار می دهند .

وقتی ولتاژ كاهش می یابد موتور به كار افتاده و دیافراگم را باز می كند و بالعكس با افزایش ولتاژ سیگنال

ویدئو،دیافراگم را می بندد تا نور كمتر وارد دوربین شود این نوع لنزها خود به دو دسته Video ) V.D

(Direct Drive) D.D (Drive تقسیم می شوند كه لنزهایD.D نسبت به نوع V.D ارزان تر می باشد

زیرا مدار تقویت سیگنال در داخل خود دوربین قرار گرفته است.

 

نواقصیكلنز

همانطور كه اشاره شد مهمترین نكته در مورد لنز ها فاصله كانونی و میدان دید لنزها می باشد .

خصوصیات اغلب لنزها كاملاً یكسان و مشابه به یكدیگر می باشند و معمولا لنزها دارای یكسری نواقصی

هستند كه به مهمترین آنها اشاره می كنیم.

1 . اولین نقصی كه به لنز وارد می شود این است كه فاصله های كانونی نورهای تابشی معمولی و نور

از یكدیگر در لنزهای معمولی زیاد است كه باعث ایجاد حالت مات و كدر می كند كه امر وزه با پیشرفت

تكنولوژی Day & Night به بازار عرضه شده كه این مشكل را رفع كرده است.

2 . دومین نقصی كه به یك لنز معمولی كروی وارد است این است كه فوكوس تصاویر در یك نقطة

مشخص امری محال است و بصورت كدر در می آید كه این مشكل را هم با لنزهای شیشه ای غیر كروی

انحنا دار رفع كرده اند.

سومین نقص این است كه به كاربردن شیشه های معمولی برای اصلاح خطای رنگ در لنز های(عكاسی

– رادیویی ) كاری سخت و دشوار است زیرا طیف نوری كه در فاصله ی كانونی این لنزها تشكیل شوند

حالتی مات و محو دارند در حالیكه با به كار بردن شیشه های Ed-geless این مشكل را هم رفع كرده اند.

البته امروزه لنزهای پیشرفته ای مانند لنزهای مادون قرمز به بازار عرضه شده اند كه تونایی فوكوس بر

روی سوژهایی با نور مادون قرمز را دا رند و دارای این قابلیت هستند ه تصویر شفاف و واضح را در زمان(در

هنگام روز با استفاده از نور طبیعی و دوربین در هنگام شب با استفاده از نور مادون قرمز ) تهیه كنند كه

این بوسیله یك بوبین مغناطیسی كه باعث حركت مكانیكی ***** مادو ن قرمز دوربین در مقابل CCD بوجود

می آید.

لینک به دیدگاه

[h=5]انواع لنز دوربین مداربسته[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

تقسیم بندی لنزهای دوربین مداربسته بر اساس مكانیزم كار و نوع كاربری:

1. لنزهای fix

- لنزهای fix صنعتی

- لنزهای fix مینی كمرا

2. لنزهای varifocal (فاصله كانونی متغییر)

3. لنزهای motorize (موتور دار)

یكی از مهمترین قسمت های طراحی سیستم مداربسته انتخاب نوع لنز است.

چرا؟

حسگر تصویر یا ccd نور را توسط لنز گرفته تبدیل به پالس های الكتریكی كرده (0 or -12 v) و تحویل سرور مانیتورینگ یا DVR می دهد، سرور مانیتورینگ طبق پروتكل خاصی، این پالس ها را گرفته و دوباره تبدیل به تصویر می كند و نمایش می‌دهد.

اگر نور مناسبی به ccd نرسد نمی تواند تصویر مناسبی بدهد یعنی اگر از یك لنز، با كیفیت نامناسب استفاده كنید تصویر مناسبی نخواهید داشت.

فرض می كنیم از یك دوربین فوق العاده حرفه ای با رزولوشن بسیار بالا استفاده شود وقتی نور مناسبی از طرف لنزبه سمتccd هدایت نشود، به طبع ccd نمی تواند تصویر مناسبی ارسال كند چرا كه كل نوری كه به ccd می رسد از لنز عبور و در صورت نامناسب بودن لنز،خواص، شكست، چگونگی نور عبوری از آن تغییر كرده و لذا ccd بر اساس ورودی های غلط، تصویر نامناسبی را ارسال می كند.

بعد از انتخاب لنز مناسب از نظر كیفیت نوبت به انتخاب لنز مناسب و كارا از نظر زاویه و عمق دید می شود، یكی دیگر از مواردی كه در انتخاب لنز مهم است انتخاب لنز با فاصله كانونی مناسب است چرا كه فاصله كانونی لنز بیان گر زاویه و عمق دید لنز است كه هر چه این عدد (فاصله كانونی بر حسب میلی متر) بزرگتر باشد عمق دید لنز بیشتر و هر چه كوچكتر باشد زاویه دید لنز بیشتر است.

به عبارتی زاویه دید با عمق دید نسبت عكس دارند، هر چه زاویه دید بالاتر رود عمق دید پایین تر می آید و هر چه زاویه دید پایین تر بیاید عمق دید بالاتر می رود.

لازم به ذكر است لنز wide به دلیل زاویه دید بالا انتخاب می شود نه به دلیل عمق دید پایین و به همین ترتیب لنز های tele (لنزهایی با فاصله كانونی بالا) به دلیل عمق دید بالا.

در تمامی لنز ها یك بخش به نام آیریز وجود دارد كه كار آن تنظیم نور عبوری از لنز (در محیط ها و ساعات مختلف شبانه روز) می باشد. در برخی از لنز ها، آیریز به صورت خود كار تنظیم می گردد (Auto iris) ودوربین هایی كه از این سری لنز ها استفاده می كنند قادر خواهند بود در تمامی ساعات شبانه روز تصویری كاملا واضح و ایده‌آل را به سرور ارسال كنند. در برخی دیگر از لنزها آیریز به صورت دستی تنظیم می گردد (manual iris) و دوربین هایی كه از این سری لنز ها استفاده می كندد فقط قادر خواهند بود در نوری تصویر شفاف و واضح ارائه دهند كه آیریز آن ها بر اساس آن تنظیم گشته است و با تغییر نور نسبت به میزان تغییر، تصویر از حالت عادی خارج می شود.

لنز های فیكس دوربین مداربسته

لنزهایی هستند كه فاصله كانونی آنها كاملا ثابت بوده و به واسطه فاصله كانونی ثابت عمق و زاویه دید كاملا ثابتی را دارا می باشند. این لنزها با یك عدد برحسب میلی متر نشان داده می شود. مثلا لنز فیكس 2.8 mm و همان طور كه گفته شد این فاصله كانونی (2.8 mm)، بیان گر زاویه دید (حدود 150 درجه) و عمق دید (حدود 8 متر) می باشد.

لازم به ذكر است لنز های فیكس (board mount، cs mount) در مواقعی انتخاب می شوند كه زاویه و عمق دید مناسب دقیقا مشخص باشد.

لنزهای varyfocal دوربین مداربسته (فاصله كانونی متغییر)

این لنز ها دارای فاصله كانونی متغییر بوده و به واسطه این فاصله كانونی متغییر زاویه دید و عمق دید متغییری را در بازه فاصله كانونی دارا می باشند این سری از لنزها عموما با دو عدد فاصله كانونی معرفی می شوند.

مثلا لنز 5~50 كه فاصله كانونی آن از 5mm تا 50mm می باشد.

تمامی لنز های varifocal یك فاصله كانونی اولیه دارند و یك فاصله كانونی ثانویه كه فاصله دو عدسی لنز از یكدیگر را نشان می دهد.

وقتی می گوییم لنز 5~50 یعنی فاصله كانونی لنز از 5 میلیمتر تا 50 میلیمتر قابل تغییر و تنظیم است و به اصطلاح نسبتا اشتباه ولی رایج یعنی اینكه وقی لنز در حالت 50 قرار می گیرد فاصله 50 متری را تا 1 متر نزدیك می كند. ولی در واقع این طور نیست، بر اساس یك سری محاسبات فاصله 50 متری را در فاصله 20/1 نشان می دهد ولی به علت سهولت انتخاب لنز و درك بیشتر لنز می گویند كه فاصله 50 متری را می‌آورد در فاصله 1 متری. به طور خلاصه در عوام از فرمول زیر برای محاسبه می شود.

بزرگنمایی = فاصله كانونی/ مسافت

لازم به ذكر است به دلیل دستی (manual) بودن فاصله كانونی در لنز های varifocal، این لنزها پس از اعمال تغییرات و انتخاب و تنظیم فاصله كانونی مناسب و كارا تبدیل به یك لنز فیكس با فاصله كانونی تنظیم شده می شوند و این تغییرات فاصله كانونی به صورت دستی به كاربر (فقط) این امكان را می دهد كه بتوانند فاصله كانونی كارا را (زاویه و عمق دید مناسب را) در بازه‌ی از پیش تعیین شده لنز انتخاب و تنظیم كند.

هر لنز varifocal دارای دو اهرم است كه در یكی این اهرم ها مربوط به تغییر مكان عدسی دوم (فاصله كانونی) بوده و اهرم دیگر مربوط به تنظیم فاصله عدسی اول تا ccd (تنظیم وضوح و شفافیت تصویر) می باشد. به طور خلاصه لنزهای varifocal دارای focus خودكار نبوده و بعد از اعمال هر گونه تغییری در محل قرارگیری عدسی دو (فاصله كانونی) نیاز به تغییر محل قرارگیری عدسی اول نیز هست (manual focus).

این لنزها در مواقعی انتخاب می شوند كه در هنگام طراحی اولیه قادر به انتخاب دقیق زاویه دید و عمق دید مناسب نباشیم و در این حالت به طبع نمی توان فاصله كانونی مناسب را انتخاب كرد. (نمی توان از یك لنز fix استفاده كرد) لذا برای انتخاب این فاصله كانونی نیاز به یك بازه‌ی فاصله كانونی است، كه لنزهای varifocal این بازه را در اختیار كاربران قرار می دهند.

لنزهای motorize

این لنزها از نظر امكان تغییر محل عدسی ها و در نتیجه تغییر فاصله كانونی لنز (تغییر بزرگنمایی، زاویه دید و عمق دید) و وضوح تصویر دقیقا مشابه لنزهای varifocal بوده با این تفاوت كه فاصله كانونی آنها با دستگاه های كنترل از راه دور و توسط موتور داخل لنز تغییر می كند و تغییر مكان عدسی اول جهت وضوح و شفاف سازی تصویر كاملا به صورت خودكار و هوشمند انجام می گیرد. لنزهای motorize عموما مانند لنز های varifocal با دو عدد فاصله كانونی بر حسب میلی متر معرفی می شوند. و در حالت تجاری به صورت یك عدد كنار x هم نمایش داده می شوند. مثلا لنز motorize 34x كه این عدد معرف قدرت بزرگنمایی لنز بوده كه حاصل تقسیم فاصله كانونی اولیه لنز (حالت wide) و فاصله كانونی نهایی لنز (حالت tele) می باشد.

میزان بزرگنمایی در لنزهای motorize [دقیقا مشابه لنزهای varifocal] به صورت تجاری و در بین عوام از فرمول زیر محاسبه می شود.

بزرگنمایی = فاصله كانونی/ مسافت

البته این محاسبه بر اساس بیشترین فاصله كانونی در لنزهای motorize مرسوم تر است:

(فاصله قرار گیری جسم تا دوربین) بزرگنمایی = مسافت / بیشترین فاصله كانونی

لازم به ذكر است لنزهای motorize تقریبا منسوخ شده اند به این دلیل كه وقتی لنز در حالت tele قرار می گیرد (بیشترین فاصله كانونی و دورترین حالت عدسی دوم نسبت به عدسی اول) زاویه دید بسیار محدود شده و برای جبران این ضعف و پوشش بیشتر محیط نیاز به حركت دوربین و استفاده از پایه های گردان می باشد و به دلیل منسوخ شدن پایه های گردان و بالا رفتن قیمت نهایی یك مجموعه كامل (لنز motorize + دوربین + كاور out door + فن + هیتر +پایه گردن + دستگاه كنترلر) به ندرت از این گونه لنزها استفاده می شود (مگر در شرایط بسیار خاص). و در حال حاضر دوربین های اسپید دام (سر فصل مربوطه مفصلا درباره آن بحث خواهیم كرد) جایگزین این مجموعه شده اند كه علاوه بر امكانات فوق العاده بیشتر (سرعت بالاتر چرخش، قابلیت برنامه ریزی دقیق و حرفه ای، امكان اتصال حسگرها و ...) دارای قیمت فوق العاده پایین تری نیز می باشند.

لینک به دیدگاه

آنالوگ و دیجیتال و مفاهیم آن :

 

 

 

 

 

1- دوربین های آنالوگ ( ویدئو سیگنال) هزینه پایین تری نسبت به دوربین های تحت شبکه دارند .

 

 

 

2- دوربین های آنالوگ ( 768 × 1024) کیفیت تصویر بسیار بالا و مطلوبی نسبت به دوربین های تحت شبكه ( 480 × 640) دارند .

 

 

 

3- در پروژه دوربین های تحت شبکه ، اگر فاصله دوربین تا سرور اصلی بیش از 90 متر باشد ، ناچار باید از فیبرنوری استفاده شود که هزینه آن مقرون به

 

 

 

صرفه نیست .

 

 

 

4- در دوربین آنالوگ جهت دیدن تصاویر به برنامه خاصی احتیاج نیست و تمامی تصاویر ضبط شده امکان نمایش در کامپیوتر و دیگر پخش کننده ها را دارند.

 

 

 

در صورتی که در دوربین های تحت شبکه جهت نمایش تصاویر باید از برنامه مخصوصی استفاده شود .

 

 

 

5- به علت محدود بودن سطح دسترسی در دوربین های شبکه ، با پرداخت شارژ سالیانه می توان به مدت یکسال سیستم را بروز رسانی کرد.هر دوربین

 

 

 

تحت شبکه توانایی برقراری ارتباط با دیوایس هایی را دارد که توسط خود سیستم معرفی می شود .

 

 

 

6 - قابلیت user-friendly بودن دوربین های ویدئو سیگنال یعنی برای هر کاربر در هر سطحی از آموزش و اطلاعات ، قابلیت تعریف در هر مکان و با هر نوع

 

 

 

سیستم عاملی را فراهم می کند.در صورتی که در دوربین های تحت شبکه کاربر باید اطلاعات کاملی راجع به شبکه و کامپیوتر داشته باشد .

 

 

 

7- در دوربین های آنالوگ ، تصاویر حقیقی و غیر قابل خرابکاری و هک شدن هستند . در دوربین های دیجیتال به علت داشتن دسترسی بسیار آسان به

 

 

 

تصاویر ، میزان از بین بردن تصاویر و هک شدن بسیار بالاست .

 

 

 

8 - به دلیل اینکه مشاهده تصاویر دوربین های دیجیتال، firewall باید خاموش باشد ، هر لحظه امکان هک شدن شبکه ، انتشار ویروس ، دسترسی به

 

 

 

تصاویر و تخریب آنها وجود دارد .

 

 

 

9 - در دوربین های تحت شبکه در هنگام تعریف IP یا شناسه کاربری ، می بایست اطلاعات به درستی وارد شود ، زیرا اطلاعات نادرست ممکن

 

 

 

است تمامی ارتباطات را قطع نماید .

 

 

 

10- در دوربین های دیجیتال ، ترافیك شبکه و پایین بودن سرعت اینترنت ( به خصوص در كشور ایران ) کیفیت و سرعت انتقال تصاویر را به شدت كاهش

 

 

 

می دهد .

 

 

 

11- هک کردن تصاویر دوربین های ویدئو سیگنالی که تحت سیستم لینوکس کار می کنند تقریباً غیر ممکن است اما برای نمایش تصاویر دوربین های تحت

 

 

 

شبکه لازم است تمامی فرمانهای امنیتی سیستم غیرفعال شوند که همین مورد باعث می شود امنیت سیستم به میزان قابل ملاحظه ای كاهش یابد .

 

 

 

12- در دوربین های تحت شبکه تصاویر در هیچ حالتی واقعی و Real نیست و همیشه با مکث و Dilley همراه است. در صورتی که انتقال تصاویر در

 

 

 

دوربین های ویدئو سیگنال چه از خطوط ADSL یا Dial up تصاویر Real می باشد .

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

امروزه در مراكز صنعتي و اداري جهت نظارت بر محيط فيزيكي و نظارت بركار كاركنان يا كـارگران در جـهت كنترل و مديـريت بهـتر و كارآمـد‌تر بـه وفـور از سيستمهاي تـلويزيوني مـداربسته (closed circuit TV)(cctv) استفاده مي‌شود.اين سيستمها به عنوان سيستمهاي كنترل تصويري نيز ناميده مي‌شوند. گاهي نيز از اين سيستمها با مخفف CCVE (تجهيزات ويدئويي مدار بسته) ياد مي‌شود. در محلهايي مانند بانكها ـ ادارات ـ دانشگاهها ـ كارخانجات ـ فروشگاههاي بزرگ ـ فروشگاههاي فروش اجناس گرانقيمت مانند طلافروشيها ـ در سوپرماركتهاي بزرگ و در كنترل ترافيك خيابانها و چهارراه‌ها اين سيستمها را ميتوان نصب و مورد استفاده قرار داد. استفاده از اين سيستمها در منازل مسكوني رواج چنداني نيافته است ولي با پا به عرصه گذاشتن سيستمهاي تصويري كه قادرند حركت را در محدودة تحت نظارت سيستم تشخيص و اعلام خطر نمايند يا توسط سنسورهاي خاصي تحريك شده و شروع به ضبط فيلم از محل بنمايند انتظار مي‌رود كه استفاده از اين سيستمها در منازل مسكوني نيز گسترش بيايد. به اينگونه سيستمها هم اكنون اصطلاح دزدگير تصويري اطلاق مي‌شود. اصول كار سيستمهاي CCTV به اين صورت است كه ابتدا تصاوير توسط دوربينهاي مدار بسته دريافت شده و براي نمايش و پخش به مانيتور يا تلويزيون انتقال داده مي‌شود. همچنين براي ضبط و يا تغيير نحوه نمايش روي مانيتور و پخش همزمان تصاوير دوربينها روي مانيتور و كنترل از راه دور دوربينها نيز تجهيزات و امكاناتي وجود دارد. چون تصاوير دريافت شده از اين سيستمها براي بينندگان محدودي مي‌باشد لذا به آنها تلويزيون مدار بسته مي‌گويند بر خلاف تلويزيون عمومي (Broadcast TV) كه جهت پخش تصاوير براي عموم مي‌باشد. با توجه به تنظيماتي كه روي دوربينها و ساير تجهيزات ميتوان انجام داد اين سيستمها در شرايط جوي متفاوت و در روز و شب نيز كارآيي خوبي دارند.

براي كنترل ورود و خروج افراد به يك محل و براي كنترل مكانهاي وسيع توسط چندين دوربين و نمايش همزمان تصوير آنها و نظارت سمعي و بصري از فواصل بسيار دور از طريق شبكه تلفن بدون نياز به حضور فيزيكي كنترل كننده در محل و در دستگاههايي كه كنترل بصري آنها توسط انسان مقدور نبوده يا خطر آفرين مي‌باشد نيز ميتوان از اين سيستمها استفاده كرد. لذا استفاده از سيستمهاي CCTV روز به روز در حال رشد است و با توجه به تكنولوژي ساخت تجهيزات آن كه مبتني بر صنعت الكترونيك و كامپيوتر مي‌باشد ساخت و توليد تجهيزات اين سيستمها دائماً در حال تكامل و پيشرفت است و ما در اين مختصر سعي نموده‌ايم تا اصول كلي و امكانات عمومي اين سيستمها را به همراه برخي از موارد نمونه از مشخصات و امكانات تجهيزات براي اطلاع و آشنايي خوانندگان عزيز ارائه نماييم. عموماً در سيستمهاي CCTV تجهيزات زير مورد استفاده قرار ميگيرد:

1ـ دوربين (camera)

2ـ كاور دوربين (camera Housing)

3ـ پايه دوربين BASE)يا( Bracket

4ـ نمايش دهنده تصوير monitor) يا TV)

5ـ انتخاب كننده (switcher)

6ـ كواد (Quad)

7ـ تركيب كننده (Multiplexer)

8ـ ضبط كننده (Recorder)

9ـ كنترل كننده (controller)

10ـ كارتهاي تصوير (capture card)

11ـ تقويت كننده راديويي (Booster)

12ـ نظم دهنده ويديويي (Video Router)

قسمتی از اصطلاحات متداولی كه ممكن است در مورد سيستم های CCTV و در مشخصات ذكر شده براي تجهيزات با آن ها برخورد كنيد در زيرتوضيح داده شده است :

A/D:مبدل آنالوگ به ديجيتال يا همان ADC (ANALOG TO DIGITAL CONVERTOR )

ALPHANUMERIC : وسيله قرار دادن نوشته روی تصوير كه در DVR ومولتی پلكسر كار برد دارد .

BACK – FOCUS : تنظيم مكان لنز در رابطه با سنسور CCD در دوربين

B.W(WIDTH (BAND: پهنای باند فركانس كه برای سيگنال ويدئويی معمولی 5 مگا هرتز است .

BETAMAX :فرمت ضبط ويدئويی شركت SONYو رقيب VHS

CCD APERTURE : سطحی از CCD كه به نور حساس است.

CCIR :انجمن راديويی بين المللی برای استاندارد تلويزيونی اروپا

CDS : ( CORROLATED DOUBLE SAMPLING ) : تكنيكی در ايجاد تركيب رنگ در بعضی از دوربين های CCD

CFA ( COLOR FILTER ARRAY ) : *****های نوری كه در دوربين CCD برای توليد تركيب رنگ سيگنال ويدئويی استفاده می گردد .

CIE : انجمن بين المللی نور كه واحد های نوری را تعريف و ارائه می كند .

CHROMINANCE : به اطلاعات رنگ سيگنال ويدئويی گفته می شود .

CONTRAST: يكی از تنظيمات كيفيت تصوير . اختلاف بين روشن ترين و تاريك ترين نقطه تصوير

D/A : مبدل سيگنال ديجيتالی به آنالوگ .

DARK CURRENT : نشت سيگنال از CCD در نبود نور كه ايجاد نويز (dark noise) می كند .

DMA ( DIGITAL MICRO MIRROR DEVICE ): يك تكنولوژی جديد ساخت سنسور ويدئويی كه از تعداد زيادی آينه مينياتوری روی چيپ استفاده می شود.

DUPLEX:سيستم ارتباطی كه اطلاعات را در دو جهت رفت و برگشت مبادله می كند. در سيستمهای CCTV معمولاً به امكان ضبط و پخش با هم به صورت مولتی پلكس گفته می شود.

D.S.P : مدار الكترونيكی پردازنده سيگنال ديجيتالی

DV-MINI: يك فرمت ضبط صدا و تصوير جديد كه اكثراً در هندی كم استفاده می شود .

D-VHS : استاندارد جديد ارائه شده توسط JVC برای ضبط سيگنال ديجيتالی روی VHS

EBU : اتحاديه پخش برنامه های اروپايی

EIA : انجمن صنعتی الكترونيك

FCC : كمسيون ارتباطات فدرال آمريكا

FIELD : تعداد نصف خطوط فريم را گويند در سيستم CCIR/PAL تعداد فيلدها 50 عدد در ثانيه و درسيستم EIA /NTSC تعداد فيلدها 60 عدد در ثانيه است .

FRAME STORE : وسيله الكترونيكی شماره گذاری و ذخيره فريم های تصوير .

FRAME SWITHER : نام ديگر مولتی پلكسر ساده است .

FRAME TRANSFER : يكی از سه اصل يا روش انتقال شارژ از چيپ CCD می باشد دو روش ديگر عبارتند از FRAME-INTERLINE , INTERLINE

FRAME : در سيستم CCIR/PAL ازتركيب 625 خط ودر سيستم EIA /NTSC از تركيب 525 خط يك فريم ساخته می شود سيستم پال 25 فريم بر ثانيه و سيستم NTSC 30 فريم بر ثانيه دارد .

GAMMA : اين مشخصه برای تصحيح اختلاف بين پاسخ خطی دوربين و پاسخ غير خطی مانيتور تعريف می شود . مثلاً مقدار نمايی گاما برای مونيتور تك رنگ 2/2 است لذا دوربين بايد روی 2.2/1يعنی 45/0 تنظيم شود .

HAD : يك نوع سنسور CCD است كه طرح لايه ای دارد و سطح نويز درآن بسيار پايين است .

HDDTV : استاندارد آينده پخش برنامه های تلويزيونی با رزلوشن بالا ( 2000× 1000 پيكسل )

HUM : نويز روی فركانس اصلی را گويند .

HYPER-HAD : تكامل يافته چيپ CCD HAD

ILLUMINATION : به مقدار روشنايی تصوير اشاره دارد . حداقل روشنايی لازم برای دوربين های معمولی چند دهم لوكس و برای دوربين های ديد شب چند صدم لوكس می باشد .

I/0 : خروجی

I/P : ورودی

IEC : انجمن بين المللی برق

INSERTER : وسيله ای برای گذاشتن متن روی تصوير .

INTERFERENCE : تداخل ناشی از ميدان الكتريكی يا الكترومغناطيسی ساير وسايل روی سيگنال

IP : درجه حفاظت بدنه يك وسيله را در برابر عوامل خارجی به صورت عدد بيان می كند .

IR : نور مادون قرمز

ISDN : شبكه تلفن جديد با سرعت انتقال داده 64 كيلو بايت بر ثانيه

ITU : اتحاديه بين المللی ارتباطات راه دور

JPEG : فرمت عكس

LINE-LOCKED : در سيستم های CCTV به چند وسيله گفته می شود كه با فركانس منبع تغذيه مشترك ( 50يا 60 هرتز) تغذيه می شوند و از نظر فركانس فيلد قفل شذه اند .

LUMINANCE : اطلاعات سيگنال ويدئويی در مورد روشنايی تصوير را گويند .

MOD : حداقل فاصله شی از لنز را گويند كه برای لنز های زوم حدود يك متر و برای لنزهای فيكس خيلی كمتر است . ( به طول فاصله كانونی لنز بستگی دارد )

MOIRE PATERN : نويز در تصوير حاصل از CCD در فركانس های بالا

NBS : اداره ملی استاندارد در آمريكا

ND FILTER : يك نوع ***** نوری كه مقدار نور را بدون بر هم زدن تعادل رنگ تقليل می دهد .

NIT : يكی از واحد های نوری

NTSC : استاندارد رنگی در آمريكا، كانادا ، ژاپن و چند كشور ديگر .

OIP : خروجی

OBJECTIVE : جلويی ترين قسمت لنز

OCULAR : نزديكترين قسمت لنز به CCD

PAL : سيستم تلويزيون رنگی اروپا

PHOT : واحد نوری معادل ده هزار لوكس

POTS يا PSTN : يكی از سيستم های تلفن

PRINCIPEL POINT : مركز عدسی

PTZ SITE DRIVER : يك قسمت از سويچر ماتريسی كد سيگنال هايی كد دار كنترلی مربوط به كنترولر و DVR يا مولتی پلكسر را در يافت می كند.

RETMA : نام ديگر EIA

سيگنال RF : سيگنال راديويی كه به طيف تا 300 گيگا هرتز تعلق دارد .

RS-232 : يك فرمت ارتباط ديجيتالی كه فقط نياز به دو سيم دارد .

RS-485: شكل پيشرفته تر ارتباط ديجيتالی كه می تواند تا 32 دريافت كننده را در مقصد پوشش دهد.

S/N RATIO : نسبت سيگنال به نويز كه بر حسب DB بيان می شود .

SCOTOPIC VISION : سطح نور زير2-10 لوكس كه برای چشم قابل ديدن نيست .

SIMPLEX : درcctv به يكي از دو روش مولتی پلكسی اشاره دارد كه اطلاعات فقط در يك جهت قابل انتقال است (بر خلاف DUPLEX) مثلاً فقط امكان ضبط يا پخش در يك زمان باشد .

SMEAR : خطوط عمودی به صورت نويز در محل های بسيار روشن تصوير حاصل از CCD

SMPTE : انجمن مهندسين تلويزيون و تصاوير متحرك

SPLIT SCREEN : به صفحه نمايش چند تكه شده می گويند

S-VHS : يك فرمت ضبط ويدئويی است كه رزولوشن افقی 400 خط دارد .

TBC : سنكرون كردن سيگنال های مختلف بر اساس زمان

TDG : ايجادكننده تاريخ و زمان روی تصوير

TELEMETRY : سيستم كنترل از راه دور اطلاعات ديجيتالی كد دار

TERMINATION : اتصال انتهای كابل را به يك كانكتور می گويند .

VDA : يك آمپلی فاير سيگنال تصويری با يك ورودی وچند خروجی

VHS : ( VIDEO HOME SYSTEM ) سيستم ويدئويی خانگی

VIDEO MATRIX SWITCHER : وسيله ای برای انتخاب بيش از يك دوربــين ، VCR يا چاپگر ويدئويی و امثال آن كه قدرتمندتر از سويچرهای معمولی است .

VITS: سيگنال تست با شكل خاص كه در سيستم پال در خطوط نامرئی 17و18و33و331 جا زده می شود.

VMD ( VIDEO MOTION DETECTOR ) : سيستمی كه در برابر تغيير نور يا جابه جايی و حركت سيگنال آلارم ايجاد می كند .

VS : سنكرونيزاسيون عمودی ( در مقابل آن HS سنكرونيزوسيون افقی )

W-VHS: استاندارد جديد ضبط ويدئويی ارائه شده توسط JVC

Y/C : يك فرمت ويدئويی كه اطلاعات روشنايی تصوير و رنگ تصوير جداگانه فرستاده می شود . اين فرمت در S-VHS وجود دارد .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...