رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

نام علمی: Panthera leo

White%20Lion%20-%20Cincinnati%20Zoo%20-%20Donald%20Byrd.jpg

نام عمومی: Lion ( شیر )

 

خانواده: Felidae

 

 

 

زیستگاه اصلی : آفریقا و آسیا

 

وضعیت بدنی: شیرها تنها گربه سانانی هستند که به وضوح از چهره شان می توان به تفاوت جنسی شان پی برد. از نظر بزرگی جثه ، بعد از ببرها حائز رتبه دوم در بین گربه های بزرگ هستند. پاهایی قدرتمند و آرواره هایی قوی دارند و طول دندان های نیششان به 3.1 اینچ / 8 سانتیمتر می رسد. حداکثر وزن نرهای بالغ معمولا" حدود 250 کیلوگرم است. به رنگهای متنوعی از نخودی روشن مایل به زرد تا قهوه ای دیده می شوند. قسمت های زیرین بدنشان عموما" روشن تر است و طره مویی که سر دمشان قرار دارد به رنگ مشکی است. روی بدن توله شیرها در زمان تولد ، خالهایی به رنگ سرخ مایل به قهوه ای دیده می شود که در زمان بلوغ محو می شوند اما می توان اثر محوی از این خالها را روی پاها و قسمت های زیرین بدن شیرها بخصوص ماده ها مشاهده کرد.

 

وزن: نرهای بالغ معمولا" به وزنی حدود 150 تا 241 کیلوگرم خواهند رسید و این درحالیست که ماده های بالغ بین 123 تا 182 کیلوگرم وزن پیدا خواهند کرد. حد متوسط وزن نرها 181 و ماده ها 126 کیلوگرم است. توله ها در هنگام تولد وزنی معادل 1.2 تا 2.1 کیلوگرم دارند.

Five_male_white_lion_cubs_bred_at_Mojo_Zoo.jpg

طول بدن: طول سر و بدن نرهای بالغ بین 170 تا 250 سانتیمتر و ماده ها بین 140 تا 175 سانتیمتر است. طول دم نیز به حدود 70 تا 100 سانتیمتر خواهد رسید.

 

ارتفاع: ارتفاع بدن نرها از شانه ، حدود 123 سانتیمتر است و در ماده ها این بلندی به 100 سانتیمتر می رسد.

 

وضعیت زندگی: شیرها در دسته هایی بزرگ زندگی می کنند که حدودا" 15 عضو دارد. بیشترین اعضای این گروه را شیرهای ماده و بچه هایشان تشکیل می دهند. یک شیر نر و گاهی از اوقات دو تا سه شیر نر برای مدتی نا محدود به این گروه ملحق می شوند. گاهی برای حدود سه سال نرها با گروه می مانند تا نرهای دیگری از راه برسند و همراهی ماده ها را به عهده بگیرند.

 

شکار و تغذیه: شیرها قدرت به خاک افکندن و کشتن طعمه های بزرگ را دارند. شیرهای ماده حیواناتی قوی هستند که معمولا" بصورت گروهی شکار می کنند. آنها شکارشان را از بین پستانداران بزرگ مثل گوزن ها ، گورخر ها ، بوفالو ها ، زرافه ها در آفریقا و انواع آهو و گراز وحشی در آسیا ( هند ) ، انتخاب می کنند. شیرها می توانند مدت زیادی را بدون آب به زندگی ادامه بدهند و نیاز بدنشان به مایعات را از طریق طعمه ها یا گیاهان برطرف کنند.

 

تولید مثل: دوران بارداری ماده ها ، 110 روز طول می کشد و در هر زایمان ، بین 3 تا 4 توله متولد می شوند که در بدو امر نابینا هستند و پس از یک هفته ، چشم می گشایند.

 

طول عمر: شیرهای بالغ دشمن طبیعی ندارند و عموما" یا بوسیله انسان و یا شیرهای دیگر کشته می شوند. بخصوص این اتفاق در بین شیرهای نر زیاد رخ می دهد. معمولا" بیشتر از 10 سال عمر نمی کنند اما به طور طبیعی بین 12 تا 16 سال در وحش و 25 سال در اسارت می توانند طول عمر داشته باشند.

 

شیر جنگل

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...