رفتن به مطلب

انتخاب مبلمان آشپزخانه


ارسال های توصیه شده

آشپزخانه یکی از فضاهای حیاتی خانه است که خانم خانه زمان زیادی از وقتش را در آنجا می‌گذراند. نوع چیدمان و دکوراسیون آشپزخانه هم به موارد مختلفی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها نوع مبلمانی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا به راحتی می‌تواند فضای آشپزخانه را بزرگ جلوه دهد یا کوچک کند. در این شماره کارشناسان «منزل» درباره انواع مبلمان آشپزخانه و ویژگی‌های آنها صحبت می‌کنند.

توکار یا مجزا

مبلمان توکار در آشپزخانه‌های کوچکی که فضای کف‌شان بسیار محدود است، کاربرد دارد. به عنوان مثال نیمکت‌های توکاری که زیر پنجره یا پشت کابینت‌های اپن در نظر گرفت شده‌اند، به اندازه صندلی ناهارخوری، فضای آشپزخانه را اشغال نمی‌کنند. در عین حال نمی‌توان مبلمان توکار را به صورت انعطاف‌پذیر در نظر گرفت و باید از همان ابتدا این نوع مبلمان را در نقشه آشپزخانه بگنجانید. توجه کنید که اگرچه مبلمان توکار بسیار مفید و مناسب است، اما بعدها نمی‌توان جای‌شان را تغییر داد یا با نقل مکان آن را با خود برد.

ساختار‌های موجود مانند طاقچه پنجره‌ها یا پیشخوان را می‌توانید کمی بزرگ‌تر کرده و فضایی را برای صرف ناهار به وجود بیاورید. اگر این مبلمان قابل حرکت باشند به انعطاف فضای شما می‌افزاید.

چهارپایه‌ها

اگرچه وجود پایه‌های زیاد اتاق را شلوغ نشان می‌دهد اما برای آشپزخانه می‌توانید از چارپایه‌ها نیز استفاده کنید که البته به اندازه صندلی‌های معمولی راحت نیستند. برای قسمت بار آشپزخانه عموما باید چارپایه‌های بلند تهیه کنید. در صورت امکان چارپایه‌هایی انتخاب کنید که هم پشتی و هم جای پا داشته باشند. چارپایه‌های بدون پشتی یا حتی نیمکت کوتاه ظاهری آراسته‌تر برای اشپزخانه به وجود می‌آورند زیرا می‌توانید آن‌ها را زیر میز قرار دهید تا دیده نشده و فضا را شلوغ نکند.

•سطوح صاف و تاشو

رویه‌های کابینتی که تاشو بوده و میزناهارخوری را تشکیل می‌دهند، صندلی‌های تاشو و‌ چارپایه‌های مسطح، از مبلمانی هستند که قابلیت تطبیق با فضاهای کوچک را دارند. در عین حال، فراموش نکنید که باید جای کافی برای انبار کردن مبلمان تاشو داشته باشید.

•پشتی و رویه صندلی

صندلی‌های بلند، آشپزخانه‌های کوچک را شلوغ و به هم ریخته نشان می‌دهند، بنابراین اگر آشپزخانه‌تان کوچک است طرح‌های ساده‌تری انتخاب کنید یا کلا از صندلی صرف‌نظر کنید. می‌توانید از نیمکت کوتاه استفاده کنید که هم جای کافی برای نشستن دارد و هم اینکه فضا را شلوغ نشان نمی‌دهد.

اگر صندلی‌هایتان پشتی و رویه‌های پارچه‌ای دارند، طرحی را انتخاب کنید که با بقیه آشپزخانه هم‌خوانی داشته باشد، مثلا رنگ‌های براق یا طرح‌های خاص انتخاب کنید. برای آسان‌تر شدن کارهایتان، از پارچه‌های مومی یا پی.‌وی.‌سی به جای پارچه‌های معمولی استفاده کنید که به راحتی قابل شست‌وشو هستند. با توجه به اینکه در آشپزخانه، اجناس همیشه در معرض لکه‌های فراوان، چربی و کثیفی قرار دارند، همه صندلی‌ها باید قابلیت شست‌وشو داشته باشند.

کاربرد مبلمان

مبلمان آشپزخانه سبک‌ها و مواد بسیار متنوعی دارند، مانند صندلی‌های چوبی، صندلی‌های مدرن پلاستیکی و میزهای استیل؛ سبکی انتخاب کنید که با بقیه آشپزخانه سازگار باشد، سعی کنید طرح‌های ساده، محکم و راحت را انتخاب کنید. هزینه‌ و راحتی ظاهر باید در انتخاب آنها دراولویت قرار بگیرند اما فراموش نکنید که کاربرد آنها نیز مهم است. مبلمان ایده‌آل برای آشپزخانه باید محکم و مرتب باشند و به آسانی تمیز شوند، چوب، فلز و پلاستیک برای این کار بسیار مناسبند. اگر می‌خواهید مبلمان نرمی داشته باشید مطمئن شوید که پارچه به کار رفته قابل شست‌و‌شو است.

•انعطاف‌پذیری

بهترین راه‌حل برای فضاهای کوچک، مبلمانی است که در موارد نیاز استفاده می‌شوند و در غیر این صورت در انباری قرار می‌گیرند. مبلمان تاشو این انعطاف را دارند و فضای زیادی هم اشغال نمی‌کنند.

•شفافیت

در چیدمان آشپزخانه‌های کوچک باید تا حد امکان فضا را بزرگ جلوه دهید، بنابراین از خرید مبلمان حجیم و بزرگ خودداری کنید و وسایل ساده‌تری در نظر بگیرید که جاگیر نباشند. جنسی انتخاب کنید که نور از آن عبور کند مانند شیشه، «پرسپکس»*، فلزات مشبک و... که در این صورت فضاهای سیالی به وجود می‌آید.

•تحرک

هز آشپزخانه‌ای چند عنصر متحرک دارد مانند طبقه سبزیجاتی که می‌توانید آن را به هر کجا بکشید، سطل زباله‌ای که می‌توان آن را داخل کابینت قرار داد یاحتی کابینت‌ جدایی که بتوانید آن را از جلوی پای خود دور کنید. به دنبال طرح‌های مدرن متحرک بگردید.

•راحتی

مبلمان را فقط با توجه به ظاهرش نخرید؛ قبل از خرید، راحتی آن را امتحان کنید. صندلی‌های ناهارخوری باید ارتفاع مناسبی داشته باشند، باید بتوانید آرنج خود را روی میز قرار دهید. چارپایه‌های بار، باید پشتی و جای پا داشته باشند. به مواد آن نیز توجه کنید. هنگام خرید صندلی‌های پلاستیکی منحنی‌دار که بسیار متنوع‌اند و در بازار هم به وفور یافت می‌شوند، باید دقت کنید که آیا کمرتان در آنها احساس راحتی و آرامش می‌کند یا خیر؟

نمایش مبلمان

هر آشپزخانه‌ای نیاز به فضای شخصی دارد. ترکیب کابینت‌ها و طبقات باز، کمد سنتی ولش و کابینت‌های دیوارکوب مدرن می‌تواند فضای مناسبی برای نمایش وسایل شما باشد. اما مبلمان ظریف‌تری مانند کمد‌های سه کنج یا باز نیز همین تفاوت را ایجاد می‌کنند، حتی اگر از آن برای نمایش یک دسته گل استفاده کنید.

مبلمان اضافه

اجازه ندهید آشپزخانه‌تان صرفا یک فضای کاری باشد، تکه‌های مختلفی از مبلمان غیرمتعارف را با یکدیگر تلفیق کنید. به عنوان مثال یک کمد فرانسوی می‌تواند گنجه خوبی باشد، پالت‌های صنعتی نیز می‌توانند برای ایجاد قفسه سبزیجات به کار روند. گسترده فکر کنید و به آشپزخانه خود شخصیت ببخشید.

مبلمان چندمنظوره‌

برای آشپزخانه‌های کوچک بهتر است مبلمانی را انتخاب کنید که چندمنظوره باشند؛ مثلا چارپایه‌ای که به عنوان میز استفاد می‌شود،‌ یک صندلی توخالی که می‌توان از داخل آن به عنوان انبار استفاده کرد و نیمکتی که به عنوان طاقچه هم کاربرد دارد. اگر در فروشگاه‌های مبلمان نگاهی بیاندازید، این طرح‌‌های چندمنظوره بسیار رایج و متداول هستند.

مبلمان برای آشپزخانه‌های بزرگ

در سال‌های اخیر، برای طراحی داخلی اکثر دیوارهای داخلی خانه را برمی‌دارند و کل فضای نشیمن، ناهارخوری و آشپزخانه را با هم تلفیق می‌کنند، در این صورت فضای آشپزخانه‌ هم بزرگ‌تر می‌شود. در این فضاهای چندمنظوره به وسایل بیشتری برای آشپزخانه نیاز است. ممکن است برای معاشرت‌های روزانه لازم باشد که یک کاناپه و چند مبل، مبلمان مخصوص کودکان یا حتی کتابخانه‌ای را در کنج آن در نظر بگیرید.

کلید اصلی مبله کردن چنین فضاهایی، پر کردن بیش از حد آن با تکه‌های متناقص نیست. اگر چه هر قسمت از این فضا عملکردی مشخص و منحصربه‌فرد خواهد داشت، اما باید دقت کنید که به صورت خیلی مشخص آن را به قسمت‌های مختلف تقسیم نکنید. این فضا چه از نظر عملی و چه از نظر زیبایی می‌تواند به گونه‌ای تلفیق و چیده شود که در عین تضاد، متحدالشکل به نظر آید.

به جای خرید مبلمان سنتی مانند کابینت‌های پیوسته یا مبلمان سه پارچه، از قطعات نامشخصی استفاده کنید که هم کاربرد بیشتری داشته باشند و هم بتوانید آن را در هر نقطه‌ای جای دهید. برای مثال طاقچه‌های ساده چوبی را می‌توانید با سبدها و جعبه‌های ذخیره غذایی تزئین کنید، صندلی‌های کیسه‌ای بزرگ نیز برای تماشای تلویزیون یا استراحت و معاشرت با دوستان بسیار مناسب هستند، شما همچنین می‌توانید چند چارپایه مربع شکل را در کنار هم قرار داده و به عنوان میز از آن استفاده کنید.

استفاده از مبلمان ساده‌ای که در هر جا قابل استفاده باشند، علاوه بر افزایش پس‌انداز مالی، از آشفتگی و نابسامانی هم جلوگیری می‌کند.

منبع خبر: مجله منزل

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...