رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

با توجه به تنوع الیاف تقویت کننده و گسترش بازار آنها،تولیدکنندگان الیاف برای همگام شدن با تقاضایفزاینده جهانی دچار چالش شده اند. به ویژه در زمینه مهندسی خط تولید که در آن کیفیت الیاف تقویت کننده (از نظر ویژگی هایالکتریکی، حرارتی و فیزیکی)، زمان تولید و... ازاهمیت زیادی برخوردارند. لذا قطعاًباید کار بیشتری در زمینه الیاف انجام شود

wf2ovczdx946xph9nv.jpg.

 

کارخانه جدید

ایزومتکس(Isomatex) به تازگی یک کارخانه تولید الیاف پیوسته ازصخره های آتشفشانی را معامله کرده است. این کارخانه جدید در پارک علمی کریلیس(Crealys) نزدیک به نامور (Namur) در حال ساخت بوده و دارای تمام استانداردهای لازمدر زمینه آلایندگی است. انتظار میرود تولید الیاف در این کارخانه تااواخر سال جاری آغاز شود. سرمایه گذاری های انجام شده در زمینههای مهندسی و تحقیق و توسعه بسیارقابل توجه است. هدف اصلی این سرمایه گذاری هااصلاح کیفیت الیاف تحت کشش از طریق تجهیزات کنترلی دقیق و افزایش ظرفیت خروجی باکنترل هزینه ساخت بوده است.

 

 

ویژگی های الیاف

علاوه بر عملکرد بالاتر الیاف آتشفشانی نسبت به الیاف شیشه نوع اِس ۲ و ویژگی های خوب آنها (استحکام، تحمل دما، دوام و مقاومت در برابرپرتوی فروسرخ) که جایگزینی اقتصادی آنها به جای الیاف شیشه را ممکن میسازد این محصولات جدید ویژگی های کشسانی فوق العاده ای (مدول کششی یا مدول یانگ بالا) دارند وجایگزین بی نقصی برای الیاف کربن و آرامید دربسیاری از کاربردها محسوب می شوند.

رشته های تهیه شده از صخره های آتشفشانی کاملاًخنثی هستند،تهدید زیست محیطی ندارند و به راحتی در انواع رزین ها و پلاستیک های صنعتی به کارگرفته می شوند . این الیاف نیازهای بازار جهانی مواد تقویت شده و محصولات کامپوزیتی پیشرفته را برآورد ساخته و میتوانند در شاخه های گوناگون صنعت از جمله هوا فضا/ هوانوردی، خودرو، عمران ساخت و سازهای زیرزمینی، جاده، لوله و تأسیسات، تجهیزات مقاوم در برابر خوردگی، دریایی، امنیتی و دفاعی،ساخت و سازهای دریایی، عایق سازیو... به کار گرفته شوند.

یک فناوری خلاقانه که با بکارگیری تجهیزات ساخت پیشرفته و باویژگی های برجسته خود، محصولی با ویژگی های برتراز محصولات موجود تولید می کندنوآوری محسوب میشود.

یکی از بهترین روش های اطمینان بخشیدن به تولیدکنندگان الیاف از سودآور بودن این فناوری، به کارگیری نوآوری از طریق استفاده از روش های پیشرفته و به دنبال آن اصلاح بهره وری فرایند تولید است.

به علاوه، برای ارتقای ویژگی های اصلی محصولات کامپوزیتی تقویت شده با الیاف پیشرفته سبک در هر زمینه کاربردی،انتخاب درست عامل سایزینگ در مرحله ساخت الیاف،بسیار مهم است. به همین دلیل برایارزیابی ارتباط بین زمینه و الیاف تقویت کننده در کاربردهای گوناگون صنعتی، با یکمرکز تحقیقاتی فوق تخصصی اروپایی قراردادی امضاءشده است.

مسائل مهم در صنایع گوناگون متفاوتند. به عنوان مثال در خودروارتعاش و سر و صدا مهمترین نکات قابلتوجه اند. در سازه های هواپیمایی استحکام سایزینگ اصلاح شده ای مورد نیاز است که هم نسبتاً چسبناک باشد و هم به خوبی و با سرعت بارزین آغشته شود.

 

طراحی و نصب

تبدیل تولید آزمایشگاهی الیاف صخره های آتشفشانی به تولید انبوه الیاف با نام تجاری فیلاوا (FILAVA)،نتیجه ۴ سال مطالعه و همکاری نزدیک با تعدادی ازمراکز پژوهشی و شرکت های مهندسی است. کارخانه تولید این الیاف با تجهیزات پیشرفته در حال راه اندازی است و سیستم یکپارچه تولید براساس معیارهای کیفیت واستانداردهای اروپایی مورد آزمایش قرار گرفته است. در سالهای گذشته تمام بخش های درگیر این طرح به سختی کار کردهاند تا فرآیند را بهتر سازند و فناوری جدیدی راتوسعه دهند که تا حد ممکن مولد وکارآمد باشد. از آنجایی که بسیاری از عوامل مؤثربر ساخت الیاف به هم وابسته اند،مطالعه یا تحلیل آنها بصورت جداگانه مشکل است.

در تمام مراحل شکل گیری این کارخانه، کارها به وسیله متخصصان فوق العاده ماهر سرپرستی شده و با توجه به طراحیفرآیند توسعه انجام شده است. ترکیب یکنواخت آمیزه و تحلیل شیمیایی آن بر فرآیند تولید و کارآیی محصولات الیاف پیوسته شدیداً تأثیر دراد. برای تسهیل اصلاحات نوآورانه در حینمخلوط کردن و انتقال مواد اولیه در فرآیند تولید، یک سیستم بادی طراحی شده است. این سیستم بادی نسبت به سیستم مکانیکی تمیزتر کار کرده و محصول را کمتر آلوده میکند، در نتیجه بازیافت مواد ساده تر انجام خواهد شد.

این سیستم دریک محفظه غبار قرارگرفته و نسبت به سیستم های مکانیکی پرگرد و غبار کثیف ولی معمولاً ارزانتر، از نظر زیست محیطی قابل قبول تراست. به علاوه، روش های ذوب جایگزین به ویژه ذوب القایی یا غوطه وری الکتریکی. با توجه به حرکت مذاببرای یکنواختی دما و تلفات کمترمذاب از نظر بهره وری بالاتر انرژِ چشم انداز بهتری خواهد داشت. برخلاف این حقیقت که دمای ذوب آمیزه پایه بازالتی به طور قابل توجهی نسبت به دماهای متداول در فناوری های ذوب شیشه های آلومینیوسیلیکاتی قلیایی بالاتراست.

منبع:آفتاب

لینک به دیدگاه

الیاف بازالت ماده ای است که به طور گسترده در محصولات مقاوم به حریق، مصالح ساختمانی، پلها و جاده ها مورد استفاده قرار میگیرد.

الیاف بازالت در اواسط ماه ژوئن سال جاری توسط شرکت چینی سینجیانگ کرپ نانگ ای شی (Xinjiang Corps Nong Yi Shi)در تولید انبوه قرار گرفته است.

پیش بینی میشود در فاز اول پروژه، تولید سالانه الیاف بازالت و محصولات مرتبط به 3000 تن برسد.

بازالت از سنگ مذاب آتشفشان تشکیل شده است که تحت دمای ذوب بالا به الیاف بازالت تبدیل می شود و دارای ویژگی هایی از جمله عایق بودن، استحکام بالا، مقاومت در دمای بالا و مقاومت در محیط های نمکی می باشد.

این نوع از الیاف میتواند درساخت فرمولاسیون آسفالت ، بتون و مواد مقاوم به حریق به کار گرفته شود، به همین علت علاوه بر ویژگی کنترل آتش، نقش غیر قابل جایگزینی را درصنعت جاده سازی و پل سازی ایفا می کند.

در حال حاضر این ماده در بزرگراه ها، پل هایی که در خطوط راه آهن استفاده می شود و ساخت و ساز شهری در شهرهایی چون سیچوان، هبی، شانکسی، هیلونگژیانگ چین به کار میرود.

 

25مرداد1391

انجمن کامپوزیت ایران

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...