رفتن به مطلب

معماري درونگرا


+پویا

ارسال های توصیه شده

مطلبي كه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نظرتان مي‌گذرد، مقاله‌اي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مهندس معمار زهره بزرگ نيا است كه در زمينه تاثيرات متقابل معماري ايران و چين و وجوه اشتراك آنها با نگاهي به منابع مختلف داخلي و خارجي تهيه شده است. بخش‌هاي گزيده‌اي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اين مقاله را
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پي مي‌آوريم.

نمونه‌هاي بسياري مبني بر تأثير متقابل فرهنگي ايران و چين

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
همه زمينه‌ها وجود دارد كه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
متن سخنراني دكتر ناصر تكميل همايون
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سمينار بين المللي جاده ابريشم، با عنوان «روابط فرهنگي بين ايران و چين»
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آن نام برده شده است. سخنراني شامل دو بخش است: بخش اول 9 وجه مختلف اين روابط
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دوران قبل از اسلام را
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برمي‌گيرد و شامل اين مباحث است: نفوذ بوداييان
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هند و چين
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شرق ايران، پيدايش كيش مانويت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اختلاط آيين هاي بودايي و نسطوري و زرتشتي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ايران، مبادله كالا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
راه خليج فارس، نفوذ داروها و طب چيني به ايران، نفوذ شيوه‌هاي خاص نقاشي چيني توسط پادشاهان اشكاني و ساساني و فرار شاهزادگان ساساني به چين پس
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
حمله اعراب. بخش دوم كه به دوره اسلامي مربوط مي‌شود، داراي 23 وجه است و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مهم‌ترين مباحث آن اين موضوع‌ها را مي‌توان نام برد: نفوذ اسلام خصوصا مذهب تشيع
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
چين استفاده
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
واژه‌هاي فارسي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نيايش ‌هاي مذهبي مسلمانان چين، مدارك فراوان دال بر همكاري ميان دو كشور،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
قبيل دست نوشته، نقاشي و... واژه هاي مربوط به تجارت چيني
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اسامي و نام‌هاي خانوادگي ايراني، داستان‌هاي شاهنامه فردوسي و اشعاري
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سعدي، خاقاني، مولوي، بلخي، حافظ و باباطاهر كه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
كشور چين
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آنها نامبرده شده، تأليف كتاب جامع التواريخ توسط رشيدالدين فضل الله با استفاده از دانسته‌هاي سفرا و بازرگانان چيني، سيستم آبياري قديمي كاريز يا قنات كه در كشور چين
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
با نام كارز استفاده مي‌شده است، شباهت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
طرز برخورد، رفتار، ادب و سلام
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دو فرهنگ، تقدس بعضي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
درختان توت و كرم ابريشم
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ايران و چين و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آخر شباهت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
معماري و تزيين خانه‌هاي سنتي. بخشي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
معرفي معماري چيني
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
زبان كتاب تاريخ تمدن- مشرق زمين گاهواره تمدن- اثر ويل دورانت (جلد اول) چنين است: «در چين هنر ساختاري يا معماري از جمله هنرهاي فرعي بود.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اين رو، معماران بزرگي كه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آن ديار برخاستند، به ندرت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
خود نامي به جاي گذاشتند و ظاهرا كمتر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سفالگران بزرگ محبوبيت يافتند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
چين عمارت‌هاي عظيم، حتي براي تعظيم خدايان، به فور ساخته نمي شد. عمارات قديمي معدودند و منحصر به معابدي كه ساختمان آنها پيش
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
قرن شانزدهم انجام گرفته است. معماران عصر سونگ
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سال 1103 ميلادي هشت جلد كتاب مصور زيبا- روش‌هاي معماري- انتشار دادند، ولي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
عمارات چوبيني كه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
روي تصويرها و طرح‌هاي آنان ساخته شد، هيچ گونه اثري بر جاي نمانده است. تصويرهاي خانه و معبدهاي عهد كنفوسيوس كه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
كتابخانه ملي پاريس وجود دارد، نشان مي‌دهد كه معماري چين
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
طي زماني بالغ بر بيست و سه قرن، تغيير مهمي نكرده است. شايد بتوان گفت كه چينيان به سبب حساسيت هنري خود
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ساختمان‌هاي تناور روي برتافته‌اند يا، به علت توجه خود به فعاليت ‌هاي عقلي،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
حوزه معماري
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تخيل بهره نجسته‌اند. تقريبا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ميان همه ملت‌هاي كهن، سه عامل اصلي هنر معماري را به پيش رانده است: اشرافيت موروثي، دستگاه روحاني نيرومند و حكومت متمركز تواناي فراخ دست. آثار هنري بزرگ پيشين- معبدها، كاخ‌ها، اپراها، ديواري‌هاي منقش پرشكوه و مقبره‌هاي پر مجسمه- همه به ميانجيگري اين سه عامل اول
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اين سه عامل محروم بوده است!

كاخ‌هاي ظريف و آراسته كه روزگاري اميران و ديوان سالاري پكن را

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
خود جاي مي‌داد،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نيايشگاههاي گرانسنگ فريباتر است،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اوان سلطنت چنگ تسو (25-1403) نبوغ معماران درخشيدن گرفت و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نتيجه «تالار بزرگ»
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
محل مقبره فغفورهاي دودمان مينگ بر پا شد و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
همان موضع كه دو قرن پيش قصرهاي قبيلاي قاآن ديدگان ماركوپولو را خيره كرده بود،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
محوطه‌اي كه «شهر ممنوع» نام گرفته است، كاخ هاي شاهانه جديدي پديد آمد. راهي زيبا صحن مرمرپوش كاخ‌ها را به خارج «شهر ممنوع» مي‌پيوندد. نرده‌هايي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مرمر و شيرهايي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سنگ
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دو طرف اين راه به چشم مي‌خورند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
انتهاي صحن مرمرپوش، عمارات درباري و تالارهاي پذيرايي قرار دارند. سراهاي مجلل خاندان سلطنتي و بستگان و ملازمان و زنان و خواجه سرايان آن
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
گوشه و كنار «شهر ممنوع» ساخته شده است. ميان قصرها تفاوت بارزي نيست.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
همه آنها ستون‌ها باريك است، پنجره‌ها مشبك و زيباستت، سردرها داراي نقش و نگار و كنده كاري و رنگ‌هاي درخشان است و لبه بام‌ها پيش آمده است و رو به بالا انحنا دارد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
چند كيلومتري «شهر ممنوع» كاخ تابستاني ديده مي‌شود. اين كاخ به قصرهاي «شهر ممنوع» كاخ تابستاني ديده مي‌شود. اين كاخ به قصرها «شهر ممنوع» ماننده است، ولي بر روي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
موزون‌تر و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
لحاظ نقش و نگار ظريف‌تر است.

خانه‌هاي تنگدستان غم انگيز است. درها، حتي درهاي ورودي، كوچك است، راهروها تنگ است و سقف‌ها كوتاه. كف اتاق‌ها، همانند كف حياط خاكي است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بسياري از اين گونه خانه‌ها
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و زن و كودك، با ماكيان و سگ و خوك خود
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اتاق يا كلبه‌اي زندگي مي‌كنند كه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
باد و باران گزند فراوان ديده است. مردمي كه نوايي دارند، كف اتاق‌هي خود را با آجر يا حصير مي‌پوشانند، سراهاي توانگران
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
حوض آب و باغچه گل برخوردار است و معمولا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ميان باغي پردرخت و مصفا قرار دارد.

بيگانگان يا كساني كه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ديدگاه تخصصي به معماري چيني نمي‌نگرند آن را واجد جذابيتي كم مايه مي‌بينند، رنگ به شكل غالب است و زيبايي عاري
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شكوه است. معبد يا قصر بر طبيعت سلطه نمي‌ورزد، بلكه با طبيعت همنوايي مي‌كند. عنصر استحكام و امنيت و دوام
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ساختمان‌ها ديده نمي‌شود، تو گويي معماران انتظار مي‌برند كه دسترنجشان با زلزله‌اي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ميان برود. ساختمان‌هاي چيني همپايه ساختمان‌هاي مصري كرنك يا ساختمان‌هاي تخت جمشيد در ايران يا ساختمان‌هاي آكروپوليس
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
يونان يا معماري غربي نيست، بلكه مجموعه‌اي است
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
چوب‌هاي كنده كاري شده و آجرهاي كاشي و مجسمه هاي سنگي. مي‌توان آن را
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شمار چيني سازي و يشم تراشي آورد و نه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
رديف بناهاي عظيمي كه به بركت آميختن مهندسي و معماري،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هند و بين النهرين و روم سربرافراشتند. مي‌توانيم بگوييم كه معماري چين يكي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
وجوه طبيعي هنر چيني و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
جذاب‌ترين جلوه‌هاي هنر انساني است، مشروط بر آن كه چشمداشت عظمت و استحكام
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آن نداشته باشيم و آن را صرفا انعكاس لطيف‌تر قريحه‌ها
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شكننده ترين صور ساختماني بدانيم.»

با اين توضيحات به نظر مي‌رسد فاصله بين معماري دو كشور آنقدر زياد است كه جايي براي مقايسه نمي گذارد. شايد معماري ايران مركزي و حاشيه كوير هيچ وجه اشتراكي با معماري چيني نداشته باشد، اما با استفاده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اين مطالب آنچه مي‌توان به عنوان وجوه اشتراك معماري مسكن
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
چين و ايران بيان كرد، به صورت عام و كلي به اين شرح است:

1ـ معماران بزرگي كه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آن ديار برخاستند، به ندرت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
خود نامي به جاي گذاشتند.

2ـ سردهاي داراي نقش و نگار است.

3ـ پنجره ها مشبك و زيباست.

4ـ پوشش بام‌ها آجر كاشي است.

5- خانه چيني اگر قصر باشد، با هيمنه نيست.

6ـ منازل چيني را ديواري احاطه و

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
خارج منزل جدا مي‌كند.

7ـ سراهاي توانگران داراي حوض آب و باغچه گل است.

8ـ بالاي ديوارها گچ بري شده است.

9ـ معمولا پشت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مزين ورودي ، ديوار با تجيري كشيده شده است تا درون خانه از ديد افراد بيرون خانه محفوظ باشد.

10ـ حجره‌هاي زنان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
عقب ساختمان‌ها فرار دارد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اين ده مطلب، نخستين آنها تاثيري درشكل معماري ندارد، ولي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
خصوصيات مشترك معماران دو كشور است. معماران ايران به ندرت نامي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
خود به جاي گذاشته‌اند و يا نام‌ آنها چنان كوچك و نامعلوم است كه به سختي مي توان آن را تشخيص داد. وجوه دوم ، سوم ، ششم، هفتم و هشتم به صورت‌هاي گوناگون
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مسكن هاي سراسر ايران مشاهده مي‌شود. پوشش بام كه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
چين اكثر به صورت شيب دار و با پوشش كاشي است (مورد چهارم (
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ايران صورت مختلفي دارد،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
جمله سقف مسطح كه به دو صورت طاق ضربي يا تير چوبي ساخته مي شود، سقف شيب دار كه معمولا سازه آن چوبي است و با پوشش سفال، كاشي و لته
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
گيلان، مازندران ، گلستان، شيرواني در بسياري
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نقاط ديگر ديده مي‌شود و سقف گنبدي، كه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سراسر ايران تنوع چشمگيري دارد و پوشش آن
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بناهاي عمومي مانند مساجد اغلب كاشي است. سبب پنجمين وجه اشتراك درونگرا بودن ايرانيان و بدون تزيين بودن ساختمان‌هاي مسكوني
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ايران است. هنگامي كه رهگذري
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
كوچه‌اي عبور مي كند، نمي‌تواند حدس بزند كه پشت ديوارهاي بلند كاهگلي يا سنگي و آجري چيست، كومه فقيرانه‌اي است يا كاخي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پشت آن پنهان است. موارد نهم و دهم نيز
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اكثر نقاط ايران رعايت مي‌شود و تنها
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
خانه‌هاي روستايي تاكيد چنداني بر اين مساله وجود ندارد.

با توجه به آنچه گفته شد، مي‌توان شيوه‌هاي معماري دو كشور با مقايسه و عناصر مشابه آنها را تعيين كرد.

 

نمونه‌هايي

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تاثير معماري ايران و ديگر كشورهاي غرب چين بر معماري آن كشور

در كتاب «معماري اسلامي

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
چين» نوشته «ليوجي پينگ»‌، ترجمه مريم خرم،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
راه يافتن اسلام به كشور چين توسط اولين سفير خلافت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
حدود 645 ميلادي (24ش) و نيز راه ارتباطي ديگري به جز جاده ابريشم – كه همان مسير دريايي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
خليج فارس به بندر كانتون
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
منتهي اليه جنوب شرقي چين است- سخن رفته است و مساجدي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نقاط مختلف كشور چين معرفي شده‌اند.

در صفحه 12 اين كتاب آمده است: «از خارجياني كه مرتبا به چين رفت و آمد مي‌كردند، ايرانيان و عرب ها را مي‌توان نام برد. غالب ايرانيان تاجران ثروتمندي بودند كه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مسير مهم براي كار و تجارت به چين مي‌آمدند. ايرانيان و عرب ها وقتي براي تجارت به چين مي آمدند. براي نمازگزاردن مساجدي مي ساختند و به اين ترتيب فرهنگ معماري خود را به آن كشور وارد مي نمودند. شهرهاي بر سر راه آنها كوانگ جو، چون جو و هانگ جو بوده است.»

برخي مساجد چيني داراي شبستان، منار و رواق است. بعضي

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مساجد يا آرامگاه سقف گنبدي دارد. مانند مسجد عيدگاه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
كاشغر، مسجد سوگون تان (سليمان)
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تورفان، آرامگاه يوسف خاص حاجب و آرامگاه آفاق خواجه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
كاشغر كه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نظر نما و نقشه به معماري بناهاي آرامگاهي و مساجد ايران بسيار نزديك است.

در زير نويش صفحه 12 به نقل

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تاريخ تمدن درباره پاگودا آمده است كه بعضي ريشه آن را
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
واژه هند و ايراني بتكده شمرده‌اند؛ اين بدان معني است كه ساخت پاگودا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
چين
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
معماري هند و ايران متاثر است.

در دايره المعارف معماري جهان ضمن تاييد اين نظريه آمده است: «نفوذ دين بودا در امپراطوري چين

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
قرن اول ميلادي آغاز شد و فرم‌هاي خاصي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
معماري را با منشأ هندي به همراه آورد. ساخت پاگوداهاي آجري يا سنگي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
قرن پنجم ميلادي آغاز شد.»

در كتاب آشنايي با معماري جهان، پاگودا

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
چين به عنوان مكاني براي مشاوره ماموران حكومتي، دعا و نيايش، پيشگويي و طالع بيني، مشخص كردن جهت وزش باد و نيز به عنوان ميل راهنما آمده است كه با منار
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
معماري ايران وجه اشتراك دارد.

 

نشانه‌هايي

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تاثير معماري چين بر معماري ايران

با توجه به اين كه چوب

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
معماري چين نقش بسيار مهمي دارد، اشاره‌اي كوتاه به نقش چوب
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
معماري ايران براي مقايسه بناها ضروري است.

در ايران، خصوصا بخش مركزي آن

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سازه ساختمان‌ها به دو دليل
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
چوب بسيار كم استفاده شده است: يكي به سبب كمبود آن، چنان كه به هنگام ساختن تخت جمشيد نيز چوب مورد نياز را
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
لبنان آوردند و ديگري وجود موريانه‌اي كه چوب مي‌خورد و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
درون مي‌پوساند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نمونه‌هايي كه چوب
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سازه بنا استفاده شده است، اين مشكل آشكارا به چشم مي‌خورد؛ مثلا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
كاخ عالي قاپو براي جلوگيري
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
موريانه خوردگي ستون‌هاي چوبي، ماده‌اي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آنها تزريق شده است، ولي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
خانه ملك التجار يزد كه اين پيشگيري صورت نگرفته، ستون قسمتي از نبا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
حال فرو ريختن است.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بندر كنگ نيز مشابه اين خوردگي ديده مي‌شود.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نقاط ديگري مانند گلپايگان، اراك، خوانسار، خمين، آشتيان، ابيانه، الموت، جزيره قشم و حتي بيرجند نيز براي پوشش سقف
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
چوب استفاده شده است كه با توفال كوبي و كاهگل، روي آن را پوشانده‌اند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اين بناها به رغم آن كه تزييناتي (آجركاري، گچ بري و...) به كار رفته است، تزيين چوبي جايي ندارد و چوب استفاده شده بسيار ساده و بدون تزيين است.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
جزيره قشم و بندر كنگ، چوب‌ها چهار تراش مي‌شود، ولي
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ديگر نقاط، اين كار نيز صورت نمي‌گيرد.

در بعضي ساختمان‌هاي شيراز، چوب‌هاي مزين و تراش داري به كار رفته و

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بخشي از آنها روي پوشش چوبي سقف (تخته كوبي) كلا نقاشي شده است، ولي بين نقاشي و تزئينات چوبي اين شهر و بناهاي چيني، تشابهي وجود ندارد. اين تشابه فقط
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
معماري مناطق شمالي ايران ديده مي‌شود.

در كتاب «تاريخ نقاشي ايران» صفحه 62 آمده است: «مي‌دانيم كه اژدها

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
چين نمايانگر قدرت باروري و نيروي كيهاني آشكار
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
طبيعت است. نقاشي ايران بدون توجه به اين معناي نمادين،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
الگوي چيني استفاده مي‌كند و جانور را
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
حالت شكست خورده به دست بهرام نشان مي‌دهد.»

اژدها

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نقاشي مينياتور ايران و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شاهنامه فردوسي» نيروي اهريمني است، ولي در حكاكي‌هاي اين ساختمان به صورت پايه و نيروي نگهدارنده سقف متجلي شده و يا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
گوشه ديگر اين بنا، مانند نيروي محافظت كننده خورشيد،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دو سوي آن قرار گرفته است؛ و با احاطه همه جانبه‌اي كه اژدها بر سازه و نقش‌هاي اين ساختمان مقدس دارد، به نظر نمي‌رسد مبين نقش منفي سنتي جانور
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
فرهنگ ايران باشد.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...