+پویا 2049 اشتراک گذاری ارسال شده در 3 شهریور، ۱۳۹۱ مطلبي كه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نظرتان ميگذرد، مقالهاي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مهندس معمار زهره بزرگ نيا است كه در زمينه تاثيرات متقابل معماري ايران و چين و وجوه اشتراك آنها با نگاهي به منابع مختلف داخلي و خارجي تهيه شده است. بخشهاي گزيدهاي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام اين مقاله را برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام پي ميآوريم. نمونههاي بسياري مبني بر تأثير متقابل فرهنگي ايران و چين برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام همه زمينهها وجود دارد كه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام متن سخنراني دكتر ناصر تكميل همايون برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام سمينار بين المللي جاده ابريشم، با عنوان «روابط فرهنگي بين ايران و چين» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام آن نام برده شده است. سخنراني شامل دو بخش است: بخش اول 9 وجه مختلف اين روابط برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام دوران قبل از اسلام را برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برميگيرد و شامل اين مباحث است: نفوذ بوداييان برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام هند و چين برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام شرق ايران، پيدايش كيش مانويت برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام اختلاط آيين هاي بودايي و نسطوري و زرتشتي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ايران، مبادله كالا برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام راه خليج فارس، نفوذ داروها و طب چيني به ايران، نفوذ شيوههاي خاص نقاشي چيني توسط پادشاهان اشكاني و ساساني و فرار شاهزادگان ساساني به چين پس برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام حمله اعراب. بخش دوم كه به دوره اسلامي مربوط ميشود، داراي 23 وجه است و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مهمترين مباحث آن اين موضوعها را ميتوان نام برد: نفوذ اسلام خصوصا مذهب تشيع برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام چين استفاده برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام واژههاي فارسي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نيايش هاي مذهبي مسلمانان چين، مدارك فراوان دال بر همكاري ميان دو كشور، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام قبيل دست نوشته، نقاشي و... واژه هاي مربوط به تجارت چيني برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام اسامي و نامهاي خانوادگي ايراني، داستانهاي شاهنامه فردوسي و اشعاري برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام سعدي، خاقاني، مولوي، بلخي، حافظ و باباطاهر كه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام كشور چين برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام آنها نامبرده شده، تأليف كتاب جامع التواريخ توسط رشيدالدين فضل الله با استفاده از دانستههاي سفرا و بازرگانان چيني، سيستم آبياري قديمي كاريز يا قنات كه در كشور چين برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام با نام كارز استفاده ميشده است، شباهت برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام طرز برخورد، رفتار، ادب و سلام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام دو فرهنگ، تقدس بعضي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام درختان توت و كرم ابريشم برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ايران و چين و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام آخر شباهت برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام معماري و تزيين خانههاي سنتي. بخشي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام معرفي معماري چيني برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام زبان كتاب تاريخ تمدن- مشرق زمين گاهواره تمدن- اثر ويل دورانت (جلد اول) چنين است: «در چين هنر ساختاري يا معماري از جمله هنرهاي فرعي بود. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام اين رو، معماران بزرگي كه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام آن ديار برخاستند، به ندرت برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام خود نامي به جاي گذاشتند و ظاهرا كمتر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام سفالگران بزرگ محبوبيت يافتند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام چين عمارتهاي عظيم، حتي براي تعظيم خدايان، به فور ساخته نمي شد. عمارات قديمي معدودند و منحصر به معابدي كه ساختمان آنها پيش برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام قرن شانزدهم انجام گرفته است. معماران عصر سونگ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام سال 1103 ميلادي هشت جلد كتاب مصور زيبا- روشهاي معماري- انتشار دادند، ولي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام عمارات چوبيني كه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام روي تصويرها و طرحهاي آنان ساخته شد، هيچ گونه اثري بر جاي نمانده است. تصويرهاي خانه و معبدهاي عهد كنفوسيوس كه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام كتابخانه ملي پاريس وجود دارد، نشان ميدهد كه معماري چين برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام طي زماني بالغ بر بيست و سه قرن، تغيير مهمي نكرده است. شايد بتوان گفت كه چينيان به سبب حساسيت هنري خود برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ساختمانهاي تناور روي برتافتهاند يا، به علت توجه خود به فعاليت هاي عقلي، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام حوزه معماري برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام تخيل بهره نجستهاند. تقريبا برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ميان همه ملتهاي كهن، سه عامل اصلي هنر معماري را به پيش رانده است: اشرافيت موروثي، دستگاه روحاني نيرومند و حكومت متمركز تواناي فراخ دست. آثار هنري بزرگ پيشين- معبدها، كاخها، اپراها، ديواريهاي منقش پرشكوه و مقبرههاي پر مجسمه- همه به ميانجيگري اين سه عامل اول برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام اين سه عامل محروم بوده است! كاخهاي ظريف و آراسته كه روزگاري اميران و ديوان سالاري پكن را برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام خود جاي ميداد، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نيايشگاههاي گرانسنگ فريباتر است، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام اوان سلطنت چنگ تسو (25-1403) نبوغ معماران درخشيدن گرفت و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نتيجه «تالار بزرگ» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام محل مقبره فغفورهاي دودمان مينگ بر پا شد و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام همان موضع كه دو قرن پيش قصرهاي قبيلاي قاآن ديدگان ماركوپولو را خيره كرده بود، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام محوطهاي كه «شهر ممنوع» نام گرفته است، كاخ هاي شاهانه جديدي پديد آمد. راهي زيبا صحن مرمرپوش كاخها را به خارج «شهر ممنوع» ميپيوندد. نردههايي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مرمر و شيرهايي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام سنگ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام دو طرف اين راه به چشم ميخورند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام انتهاي صحن مرمرپوش، عمارات درباري و تالارهاي پذيرايي قرار دارند. سراهاي مجلل خاندان سلطنتي و بستگان و ملازمان و زنان و خواجه سرايان آن برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام گوشه و كنار «شهر ممنوع» ساخته شده است. ميان قصرها تفاوت بارزي نيست. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام همه آنها ستونها باريك است، پنجرهها مشبك و زيباستت، سردرها داراي نقش و نگار و كنده كاري و رنگهاي درخشان است و لبه بامها پيش آمده است و رو به بالا انحنا دارد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام چند كيلومتري «شهر ممنوع» كاخ تابستاني ديده ميشود. اين كاخ به قصرهاي «شهر ممنوع» كاخ تابستاني ديده ميشود. اين كاخ به قصرها «شهر ممنوع» ماننده است، ولي بر روي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام موزونتر و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام لحاظ نقش و نگار ظريفتر است. خانههاي تنگدستان غم انگيز است. درها، حتي درهاي ورودي، كوچك است، راهروها تنگ است و سقفها كوتاه. كف اتاقها، همانند كف حياط خاكي است. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام بسياري از اين گونه خانهها برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و زن و كودك، با ماكيان و سگ و خوك خود برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام اتاق يا كلبهاي زندگي ميكنند كه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام باد و باران گزند فراوان ديده است. مردمي كه نوايي دارند، كف اتاقهي خود را با آجر يا حصير ميپوشانند، سراهاي توانگران برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام حوض آب و باغچه گل برخوردار است و معمولا برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ميان باغي پردرخت و مصفا قرار دارد. بيگانگان يا كساني كه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ديدگاه تخصصي به معماري چيني نمينگرند آن را واجد جذابيتي كم مايه ميبينند، رنگ به شكل غالب است و زيبايي عاري برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام شكوه است. معبد يا قصر بر طبيعت سلطه نميورزد، بلكه با طبيعت همنوايي ميكند. عنصر استحكام و امنيت و دوام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ساختمانها ديده نميشود، تو گويي معماران انتظار ميبرند كه دسترنجشان با زلزلهاي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ميان برود. ساختمانهاي چيني همپايه ساختمانهاي مصري كرنك يا ساختمانهاي تخت جمشيد در ايران يا ساختمانهاي آكروپوليس برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام يونان يا معماري غربي نيست، بلكه مجموعهاي است برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام چوبهاي كنده كاري شده و آجرهاي كاشي و مجسمه هاي سنگي. ميتوان آن را برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام شمار چيني سازي و يشم تراشي آورد و نه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام رديف بناهاي عظيمي كه به بركت آميختن مهندسي و معماري، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام هند و بين النهرين و روم سربرافراشتند. ميتوانيم بگوييم كه معماري چين يكي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام وجوه طبيعي هنر چيني و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام جذابترين جلوههاي هنر انساني است، مشروط بر آن كه چشمداشت عظمت و استحكام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام آن نداشته باشيم و آن را صرفا انعكاس لطيفتر قريحهها برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام شكننده ترين صور ساختماني بدانيم.» با اين توضيحات به نظر ميرسد فاصله بين معماري دو كشور آنقدر زياد است كه جايي براي مقايسه نمي گذارد. شايد معماري ايران مركزي و حاشيه كوير هيچ وجه اشتراكي با معماري چيني نداشته باشد، اما با استفاده برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام اين مطالب آنچه ميتوان به عنوان وجوه اشتراك معماري مسكن برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام چين و ايران بيان كرد، به صورت عام و كلي به اين شرح است: 1ـ معماران بزرگي كه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام آن ديار برخاستند، به ندرت برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام خود نامي به جاي گذاشتند. 2ـ سردهاي داراي نقش و نگار است. 3ـ پنجره ها مشبك و زيباست. 4ـ پوشش بامها آجر كاشي است. 5- خانه چيني اگر قصر باشد، با هيمنه نيست. 6ـ منازل چيني را ديواري احاطه و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام خارج منزل جدا ميكند. 7ـ سراهاي توانگران داراي حوض آب و باغچه گل است. 8ـ بالاي ديوارها گچ بري شده است. 9ـ معمولا پشت برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مزين ورودي ، ديوار با تجيري كشيده شده است تا درون خانه از ديد افراد بيرون خانه محفوظ باشد. 10ـ حجرههاي زنان برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام عقب ساختمانها فرار دارد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام اين ده مطلب، نخستين آنها تاثيري درشكل معماري ندارد، ولي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام خصوصيات مشترك معماران دو كشور است. معماران ايران به ندرت نامي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام خود به جاي گذاشتهاند و يا نام آنها چنان كوچك و نامعلوم است كه به سختي مي توان آن را تشخيص داد. وجوه دوم ، سوم ، ششم، هفتم و هشتم به صورتهاي گوناگون برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مسكن هاي سراسر ايران مشاهده ميشود. پوشش بام كه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام چين اكثر به صورت شيب دار و با پوشش كاشي است (مورد چهارم ( برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ايران صورت مختلفي دارد، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام جمله سقف مسطح كه به دو صورت طاق ضربي يا تير چوبي ساخته مي شود، سقف شيب دار كه معمولا سازه آن چوبي است و با پوشش سفال، كاشي و لته برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام گيلان، مازندران ، گلستان، شيرواني در بسياري برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نقاط ديگر ديده ميشود و سقف گنبدي، كه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام سراسر ايران تنوع چشمگيري دارد و پوشش آن برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام بناهاي عمومي مانند مساجد اغلب كاشي است. سبب پنجمين وجه اشتراك درونگرا بودن ايرانيان و بدون تزيين بودن ساختمانهاي مسكوني برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ايران است. هنگامي كه رهگذري برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام كوچهاي عبور مي كند، نميتواند حدس بزند كه پشت ديوارهاي بلند كاهگلي يا سنگي و آجري چيست، كومه فقيرانهاي است يا كاخي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام پشت آن پنهان است. موارد نهم و دهم نيز برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام اكثر نقاط ايران رعايت ميشود و تنها برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام خانههاي روستايي تاكيد چنداني بر اين مساله وجود ندارد. با توجه به آنچه گفته شد، ميتوان شيوههاي معماري دو كشور با مقايسه و عناصر مشابه آنها را تعيين كرد. نمونههايي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام تاثير معماري ايران و ديگر كشورهاي غرب چين بر معماري آن كشور در كتاب «معماري اسلامي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام چين» نوشته «ليوجي پينگ»، ترجمه مريم خرم، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام راه يافتن اسلام به كشور چين توسط اولين سفير خلافت برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام حدود 645 ميلادي (24ش) و نيز راه ارتباطي ديگري به جز جاده ابريشم – كه همان مسير دريايي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام خليج فارس به بندر كانتون برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام منتهي اليه جنوب شرقي چين است- سخن رفته است و مساجدي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نقاط مختلف كشور چين معرفي شدهاند. در صفحه 12 اين كتاب آمده است: «از خارجياني كه مرتبا به چين رفت و آمد ميكردند، ايرانيان و عرب ها را ميتوان نام برد. غالب ايرانيان تاجران ثروتمندي بودند كه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مسير مهم براي كار و تجارت به چين ميآمدند. ايرانيان و عرب ها وقتي براي تجارت به چين مي آمدند. براي نمازگزاردن مساجدي مي ساختند و به اين ترتيب فرهنگ معماري خود را به آن كشور وارد مي نمودند. شهرهاي بر سر راه آنها كوانگ جو، چون جو و هانگ جو بوده است.» برخي مساجد چيني داراي شبستان، منار و رواق است. بعضي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مساجد يا آرامگاه سقف گنبدي دارد. مانند مسجد عيدگاه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام كاشغر، مسجد سوگون تان (سليمان) برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام تورفان، آرامگاه يوسف خاص حاجب و آرامگاه آفاق خواجه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام كاشغر كه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نظر نما و نقشه به معماري بناهاي آرامگاهي و مساجد ايران بسيار نزديك است. در زير نويش صفحه 12 به نقل برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام تاريخ تمدن درباره پاگودا آمده است كه بعضي ريشه آن را برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام واژه هند و ايراني بتكده شمردهاند؛ اين بدان معني است كه ساخت پاگودا برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام چين برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام معماري هند و ايران متاثر است. در دايره المعارف معماري جهان ضمن تاييد اين نظريه آمده است: «نفوذ دين بودا در امپراطوري چين برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام قرن اول ميلادي آغاز شد و فرمهاي خاصي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام معماري را با منشأ هندي به همراه آورد. ساخت پاگوداهاي آجري يا سنگي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام قرن پنجم ميلادي آغاز شد.» در كتاب آشنايي با معماري جهان، پاگودا برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام چين به عنوان مكاني براي مشاوره ماموران حكومتي، دعا و نيايش، پيشگويي و طالع بيني، مشخص كردن جهت وزش باد و نيز به عنوان ميل راهنما آمده است كه با منار برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام معماري ايران وجه اشتراك دارد. نشانههايي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام تاثير معماري چين بر معماري ايران با توجه به اين كه چوب برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام معماري چين نقش بسيار مهمي دارد، اشارهاي كوتاه به نقش چوب برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام معماري ايران براي مقايسه بناها ضروري است. در ايران، خصوصا بخش مركزي آن برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام سازه ساختمانها به دو دليل برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام چوب بسيار كم استفاده شده است: يكي به سبب كمبود آن، چنان كه به هنگام ساختن تخت جمشيد نيز چوب مورد نياز را برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام لبنان آوردند و ديگري وجود موريانهاي كه چوب ميخورد و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام درون ميپوساند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نمونههايي كه چوب برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام سازه بنا استفاده شده است، اين مشكل آشكارا به چشم ميخورد؛ مثلا برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام كاخ عالي قاپو براي جلوگيري برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام موريانه خوردگي ستونهاي چوبي، مادهاي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام آنها تزريق شده است، ولي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام خانه ملك التجار يزد كه اين پيشگيري صورت نگرفته، ستون قسمتي از نبا برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام حال فرو ريختن است. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام بندر كنگ نيز مشابه اين خوردگي ديده ميشود. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نقاط ديگري مانند گلپايگان، اراك، خوانسار، خمين، آشتيان، ابيانه، الموت، جزيره قشم و حتي بيرجند نيز براي پوشش سقف برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام چوب استفاده شده است كه با توفال كوبي و كاهگل، روي آن را پوشاندهاند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام اين بناها به رغم آن كه تزييناتي (آجركاري، گچ بري و...) به كار رفته است، تزيين چوبي جايي ندارد و چوب استفاده شده بسيار ساده و بدون تزيين است. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام جزيره قشم و بندر كنگ، چوبها چهار تراش ميشود، ولي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ديگر نقاط، اين كار نيز صورت نميگيرد. در بعضي ساختمانهاي شيراز، چوبهاي مزين و تراش داري به كار رفته و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام بخشي از آنها روي پوشش چوبي سقف (تخته كوبي) كلا نقاشي شده است، ولي بين نقاشي و تزئينات چوبي اين شهر و بناهاي چيني، تشابهي وجود ندارد. اين تشابه فقط برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام معماري مناطق شمالي ايران ديده ميشود. در كتاب «تاريخ نقاشي ايران» صفحه 62 آمده است: «ميدانيم كه اژدها برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام چين نمايانگر قدرت باروري و نيروي كيهاني آشكار برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام طبيعت است. نقاشي ايران بدون توجه به اين معناي نمادين، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام الگوي چيني استفاده ميكند و جانور را برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام حالت شكست خورده به دست بهرام نشان ميدهد.» اژدها برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نقاشي مينياتور ايران و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام شاهنامه فردوسي» نيروي اهريمني است، ولي در حكاكيهاي اين ساختمان به صورت پايه و نيروي نگهدارنده سقف متجلي شده و يا برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام گوشه ديگر اين بنا، مانند نيروي محافظت كننده خورشيد، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام دو سوي آن قرار گرفته است؛ و با احاطه همه جانبهاي كه اژدها بر سازه و نقشهاي اين ساختمان مقدس دارد، به نظر نميرسد مبين نقش منفي سنتي جانور برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام فرهنگ ايران باشد. 3 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده