رفتن به مطلب

بازتعريف فضاي شهري (مطالعه موردي: محور وليعصر حد فاصل ميدان وليعصر تا چهار راه وليعصر)


ارسال های توصیه شده

فضاي شهري پديده اي است سازمان يافته از اطلاعاتي كه در صور مختلف فرم، عملكرد و معنا تجلي مي يابد، بستر شكل گيري و ارتقاء زندگي اجتماعي يك جامعه كه بيانگر فرهنگ و شيوه شهر نشيني يك تمدن مي باشد، فضاي شهري عينيتي است برخاسته از تلفيق روابط اجتماعي، در بستري كالبدي، در زمينه اي معنايي و در راستاي عملكردهايي مورد نياز جمعي انساني.

آنچه در شهرهاي امروز ما ديده مي شود نه فضاي شهري، كه فضاهايي خالي محصول كنار هم قرار گرفتن بناها و تكه هايي باقي مانده از توده هايي هستند كه كمتر معنا و مفهومي را به ذهن متبادر مي كنند. شايد اينگونه باشد كه در شهر ما اول ساختمان ها ساخته مي شوند و آنچه باقي مي ماند فضاي شهري است. دورافتادگي فرهنگي، دور بودن از معيارها و اصولي كه در تمامي محافل علمي و آكادميك جزو پارامترهاي لازم و ضروري هر فضاي شهري شمرده مي شوند، فاصله گرفتن از آنچه كه پيشينه ارزشمند اين گونه فضاها نام مي گيرند، كيفيت هاي پايين زيبائي شناسانه، توسعه شهري بدون در نظر گرفتن اهميت و جايگاه ويژه فضاي شهري در زندگي اجتماعي و تبعات منفي آن بر روحيه شهر (مردم و فعاليت ها)، استفاده به ناچار شهروندان از خالي هايي در ميان توده ها تحت عنوان فضاي شهري و... از جمله مسائلي هستند كه مي توانند معرف وضع موجود باشند. در صورتي كه هر محيط شهري فضايي مادي است با ابعاد اجتماعي و روان شناختي اش. فضاي شهري تنها عرصه جولان دادن مدل ها و نظريه هاي اقتصادي و نظام هاي پولي نيست، بلكه مكاني است براي جريان يافتن زندگي روزمره و بستري است براي تجارب متنوع و به ياد ماندني.

اين پژوهش به دنبال ارائه بازتعريفي است از فضاي شهري، در شهر امروز. بدين منظور پس از مرور ادبيات مرتبط با مفهوم فضاي شهري و استخراج فاكتورهاي تعريف كننده آن به بررسي صحت اين عوامل و نحوه تاثيرگذاري آنها در گزينش فضايي به نام فضاي شهري در يك محدوده مطالعاتي در شهر تهران پرداخته و مفهوم فضاي شهري را در يك عرصه معين تبيين مي كند، چرا كه به نظر مي رسد اولين قدم در مسير تحول هر پديده اي شناخت و گزينش درست و به جاي آن پديده مي باشد. سپس با توجه به اين ديدگاه كه هر فضاي شهري بايد بتواند پاسخ گوي نياز كاربران خود باشد و درجه اي قابل قبول از كيفيت فضايي را به استفاده كنندگان عرضه بدارد، معيارها و اصول كلي فضاي شهري از ديدگاه انديشمندان مختلف و راهكارهاي رسيدن به درجات قابل قبولي از كيفيت فضاي شهري ارائه گرديده است.

 

نویسندگان : حميد ماجدي، الهام منصوري، آذين حاجي احمدي

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...