رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

پرس خم هیدرولیکی از ان نظر با پرس خم مکانیکی تفاوت داردکه در ان از فشار مایعات برای انتقال قدرت استفاده میشود.سیلندرهای هیدرولیک را میتوان از نقطه نظر مقایسه مشابه با میل لنگ در پرسهای مکانیکی دانست.

سیستمهای هیدرولیکی مدرن تماما بر پایه مفاهیمی طرح ریزی شده اند که حدودا سه قرن قبل بوسیله یک ریاضی دان فرانسوی بنام پاسکال پایه ریزی شد.(قانون پاسکال)

فشار وارد بر یک مایع واقع در یک ظرف در تمام جهات منتقل میشود.پاسکال این قانون را بوسیله ازمایشهائی که بااب ودر ظروف شیشه ای انجام داد بثبوت رسانید وامروزه بهد از سیصد سال از نتایج ان در ماشینهای فوق العاده پرقدرت استفاده میشود.

یک نمونه از این ماشینهای پرقدرت را میتوان پرسهای هیدرولیک دانست.همه سیستمهای هیدرولیکی دارای چهار وجه مشترک هستند.این پرسها بایستی دارای یک مخزن برای نگهداری روغن یک پمپ یک یا چند شیر ویک سیلندر باشند.این امر در کلیه سیستمهای هیدرولیکی چه جرثقیل وچه پرسهای هیدرولیکی صحت دارد.

بعنوان مثال در مورد پرسهای هیدرولیکی خم عموما از دو سیلندر استفاده میشودودر انها بایستی وسیله ای برای متعادل ساختن فشار حاصل از این سیلندرها پیش بینی گردد ودر همین مورد خاص است که طرح بعضی پرسهای هیدرولیکی خم ساخت کارخانجات با یکدیگر متفاوت است.

لینک به دیدگاه

مزاياي دستگاههاي هيدروليكي

 

شايد يكي از بزرگترين امتيازات پرس هيدروليكي در آن باشد كه در تحت شرايط عادي اين پرس را نمي توان تا حدي اضافه بار نمودكه به قالب يا خود پرس آسيب وارد گردد. تناژ پرس هيدروليكي تابعي از اندازه استوانه سيلندر و پمپ و ظرفيت مدار هيدروليك آن است .اين كميت به صورت يك كميت ثابت شناخته شده است و ساختمان پرس را بايستي با آن تطبيق داد. از آنجا كه نمي توان از اين تناژ ثابت تجاوز نمود ,ضربه زدن پرس خم هيدروليكي را مي توان با تناژ كامل و بصورت مكرر و بدون هيچگونه عارضه اي به كااعمال نمود.بعلاوه صرفنظر از اندازه يا ضخامت كار ,ضربه زدن وقتي به تناژ مشخص پرس برسد ,متوقف خواهد شد .ضربه زن را مي توان در هر نقطه از از حركتش به بالا برگردانيد.پرسهاي هيدروليك بعلت داشتن اين خصوصيات نسبتا بي خطر بوده و حتي كارگران نيمه ماهر نيز مي توانند با ايمني برروي اين پرسها كار نمايند.كارگر پرسكار , حركت ضربه زدن را در تمام اوقات در كنترل خوددارد .او قادئر است ضربه زدن را به مقدارهاي خيلي كم جابجا كرده وبالا و پائين ببرد.كه البته اين يك امتيازبسيار بزرگ براي كارهاي پرسكاري مدرن است.

سهولت تنظيم طول مسير حركت نيز يكي از مزاياي ديگر پرسهاي هيدروليكي است. اين امر معمولا با نصب كليدهاي محدود كننده در محدوده بالا و پائين مسير ضربه زدن صورت مي گيرد .تقريبا كليه پرسهايي كه بوسيله سازندگان امريگائي عرضه مي شوند براي تنظيم محل دقيق ضربه زدن در انتهاي مسير رو به پائين به تنظيم ميكرو متري مجهز هستند . ضربه زدن را مي توان در اكثر موارد با دقت تا يكصدم ميلي متر در محل مسير خود تنظيم كرد با اين روش در عرض چند ثانيه پرس را طوري تنظيم كرد كه قطعاتي دقيقا مشابه قطعاتي را كه قبلا ساخته است توليد نمود.

پرس هيدروليك قدرت كامل خود را مي تواند در سراسر مسير حركت ضربه زدن اعمال نمايد. دربعضي از قالبها بخصوص آنها كه مقطع كف آنها بزرگ بوده و براي بعضي از كارهاي خم خاص لازم مي باشند,اين امر يك مزيت مهم بحساب مي آيد. پرس خم مكانيكي با توجه به اينكه از انرژي ذخيره شده در چرخ طيا ر استفاده مي نمايد فاقد اين خصوصيت است .مسير پرسهاي خم هيدروليكي چون محدود به حدود اندازه ميل لنگ نيست مي تواند مسيرهاي طولاني داشته باشد و همچنين در اينگونه پرسها پرسكار قادر است با توجه به اندازه بلندي قالب مسير ضربه زدن را بدلخواه كوتاه يا بلند نمايد ودر نتيجه از اتلاف وقت پرس و حركت غير ضروري آن جلوگيري نمايد.

 

بعضي از محدوديتها

 

با مساوي فرض كردن تمام موارد ديگر پرس هيدروليكي سرعت پرس مكانيكي را با تناژ مشابه خود ندارد .بهرحال تغييرات اساسي كه در طرح پرسهاي هيدروليكي جديد صورت گرفته است اين نقصان را تا حدود زيادي كاهش داده است . اكثر پرسهاي هيدروليكي حداقل داراي دو و گاهي سه سرعت مي باشد.

از سرعت اول وقتي استفاده مي شود كه پرس در حد تناژ كامل خود يا نزديك به آن كاركند .در پرس مدرن از سرعت بيشتر كه در حدود دوبرابر سرعت اول است براي نزديك كردن ضربه زن بكار مي رود و نيز براي بالا بردن ضربه زن از روي كار استفاده مي كنند.

اين سرعت سريعتر را ميتوان اگر كار به تناژ خيلي كمي احتياج داشته باشد در سراسر مسير ضربه زن حفظ كرد. واضح است كه اين امر ظرفيت توليد را بالا خواهد برد.

در بعضي از پرسها يك سرعت سوم نيز پيش بيني شده است كه در حدود تقريبا چهار برابر سرعت اول است با اين سرعت مي توان زمان نزديك شدن ضربه زن به قالب و زمان بازگشت آن را كوتاه كرد تكنسين ميتواند سيكل حركت را با تنظيم يك بادامك كه با كليدهاي كنترل كننده سرعت در گير است تنظيم نمايد . يكي از معايب پرسهاو قيچي هاي هيدروليكي را ميتوان نياز به تعمير ونگهداري بيش از حد و همچنين نشت روغن از آن دانست .در مدلهاي قديمي تر اين نشت جدي تر بوده و به تعويض واشرهاي آب بندي روغن احتياج بيشتري بود. در ساخت پرسهاي مدرن به پرداخت سيلندر و نيز طرح سوپاپها دقت بيشتري ميشود.استفاده از واشرهاي حلقوي شكل و رينگي مسئله نگهداري اينگونه پرسها را آنچنان كاهش داده است كه اين مسئله را ديگر نميتوان يك عامل مهم در انتخاب نوع پرس دانست.سازندگان پرسهاي هيدروليكي ,پرسهاي گوناگوني را در سرعتهاي مختلف ووسايل اضافي متنوع به منظور كنترل دقيق كار عرضه مينمايند. با استفاده از روش نزديكي سريع ضربه زن به قالب و نيزبازگشت سريع آن مي توان سرعت توليد را در اندازه مطلوب و قابل قبول در آورد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...