رفتن به مطلب

معرفی سيستم حمل و نقل شهر نیویورک


ارسال های توصیه شده

معرفی سيستم حمل و نقل شهر نیویورک

 

مقدمه:

 

نیویورک پرجمعیت‌ترین شهر ایالت نیویورک و ایالات متحده آمریکاست که از ۵ ناحیه شامل برانکس، بروکلین، منهتن، کوینز و استاتن‌آیلند تشکیل شده است. این شهر یکی از قطب‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جهان است. عده‌ای به دلیل اهمیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی منحصر به فرد نیویورک، این شهر را پایتخت جهان نامیده‌اند. ابرشهر نیویورک با مساحت ۸۷۰۰ کیلومتر مربع، وسیع‌ترین شهر جهان است. در میان شهرهای بزرگ جهان، تولید ناخالص داخلی نیویورک در زمره بیشترین‌ها قرار دارد که از نظر ارزش اسمی، می‌توان به تنهایی آنرا با کشور بزرگی مثل روسیه مقایسه کرد. شهر نیویورک با داشتن حدود 51 آسمانخراش با ارتفاع بیش از 200 متر، بیشترین تعداد آسمانخراش را در میان شهرهای دنیا نصیب خود می‌کند. برج آزادی اولين بنايی خواهد بود که در مکان مرکز تجارت جهانی نيويورک ساخته خواهد شد. گفته می‌شود تا سال 2012 ساخت این بنا به اتمام خواهد رسید. مطابق آمار سال ۲۰۰۷ نیویورک با احتساب حومه جمیعیتی قریب به ۲۰ میلیون نفر دارد. قطار شهری نیویورک که در سال ۱۹۰۴ افتتاح شد. بازار بورس نیویورک، بزرگترین بازار بورس جهان در معاملات دلاری است که در خیابان وال استریت قرار دارد. مرکز اصلی سازمان ملل متحد نیز در کلان‌شهر نیویورک است، همچنین مجسمه آزادی، مهم‌ترین نماد ایالات متحده آمریکا در نیویورک واقع شده است.

معرفي سيستم حمل و نقل نيويورك:

 

متولي بخش حمل و نقل نيويورك (New York City Department of Transportation) NYCDOT: NYCDOT متولي بخش اعظم زيرساخت‌هاي حمل و نقل نيويورك است كه مسئوليت تعميرات روزانه معابر شهري، بزرگراه‌ها، پل‌ها و پياده روها را داراست. همچنيين مسئوليت نصب، تعمير و نگهداري تابلوها و علائم راهنمايي و رانندگي، چراغ‌هاي راهنمايي و روشنايي معابر به عهده اين معاونت مي‌باشد. علاوه بر رسيدگي به امور آسفالت معابر و پر نمودن چاله‌ها نصب و تعمير پاركومترها و مديريت تسهيلات گسترده پاركينگ‌هاي شهرداري نيز به عهده DOT است. بهره‌برداري از حمل ونقل آبي Staten Island و پل‌هاي عظيم بر روي رودخانه و خليج نيويورك نيز به عهده اين مجموعه است. مسئوليت ساير موارد مربوط به حمل و نقل نظير ارائه خدمات آموزشي خاص در زمينه حمل و نقل، صدور مجوزهاي مربوط به وسايل نقليه و ساختمان‌ها، حفظ ايمني حركت وسايل نقليه، دوچرخه و عابرين پياده هم با DOT است. هدف شهرداری نيويورك دستيابي به "نيويورك شهری سبز" است که با كاهش 30 درصدي اثرات گلخانه‌اي توليد شده در شهر نيويورك تا سال 2030 برقرار می‌گردد تا بتوان گام بزرگي در بهبود كيفيت زندگي در اين شهر برداشت. اين مهم با احداث و بهبود مسير ويژه دوچرخه اختصاصي بخصوص در نواحي‌اي كه خودروهاي پارك شده مانعي براي حركت ترافيك مي‌باشد، توسعه و بهبود مسيرهاي ويژه اتوبوس با دادن اولويت به اتوبوس‌ها در چراغ‌هاي راهنمايي در طول مسير و ايجاد ميادين محلي براي عابرين پياده در فضاهايي از شهر كه با حذف خودروها امكان ايجاد فضاي سبز ايجاد مي‌شود.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

حمل و نقل عمومي و مالكيت خودرو:

 

در بين شهرهاي آمريكا نيويورك بخاطر استفاده گسترده مردم شهر از حمل و نقل عمومي متمايز شده است. از نظر كمي 54.2 درصد از كاركنان و كارمندان اين شهر براي رفتن به سر كار خود از حمل ونقل عمومي استفاده مي‌كنند. يك سوم كل استفاده كنندگان از حمل ونقل عمومي در آمريكا و يا دو سوم از كل مسافرين حمل و نقل ريلي درون شهري در آمريكا در نيويورك و يا حومه آن زندگي مي‌كنند. نيويورك تنها شهري در آمريكا است كه بيش از نيمي از ساكنين آن داراي اتومبيل شخصي نيستند اين نسبت در منطقه مركزي شهر (منهتن) به بيش از 75 درصد مي‌رسد. از طرفي ميانگين زمان سفر حومه‌اي در نيويورك بيشترين مقدار(39 دقيقه) در بين تمام شهرهاي آمريكا است.

 

محيط ‌زيست:

 

نيويورك بخاطر نسبت بالاي استفاده از حمل و نقل عمومي، بهترين شهر در شهرهاي آمريكا به لحاظ مصرف انرژي بشمار مي‌رود. امروزه ميزان مصرف روزانه بنزين در اين شهر برابر متوسط مصرف ملي در دهه 1920 است. به لحاظ نرخ بالاي استفاده از حمل ونقل عمومي، نيويورك در سال 2006 در حدود 1.8 ميليارد گالن سوخت صرفه جويي داشته است قيمت آن بيش از 4.6 ميليارد دلار مي‌باشد. نيويورك نيمي از اين صرفه جويي عظيم را بابت سيستم گسترده حمل و نقل عمومي‌اش بدست آورده است. با اين صرفه جويي در مصرف سوخت بيش از 11.8 ميليون تن دي اكسيد كربن كمتري وارد هوا شده است. سيستم حمل ونقل نيويورك و بافت متراكم آن علاوه بر مزاياي فوق محاسن ديگري نيز داشته است. طبق بررسي‌هاي متخصصين دانشگاه كلمبيا در بررسي 13 هزار نفر از پنج منطقه اين شهر متوجه شدند كه رابطه مستقيم و معناداري بين محل زندگي افراد و سلامت عمومي اين افراد وجود دارد. كاركناني كه در منطقه پرتراكم (كه داراي نواحي پياده‌روي مناسب هستند) زندگي مي‌كنند در مقايسه با ساير همشهريان‌شان بطور محسوسي شاخص bmi (شاخص توده حجمي- نسبت وزن به قد) پايين‌تري دارند. سه ويژگي محيط شهري شامل زندگي در منطقه با كاربري مختلط مسكوني- تجاري، زندگي در نزديكي ايستگاه مترو يا اتوبوس و زندگي در مناطق پر جمعيت و متراكم رابطه معنا داريي با شاخص bmi افراد دارد.

 

مترو نيويورك:

 

متروي نيويورك با 468 ايستگاه در حال بهره‌برداري 369 كيلومتر مسير يكي از قديمي‌ترين و گرانترين سيستم‌هاي حمل و نقل عمومي جهان بشمار مي‌رود. اين سيستم در روزهاي كاري بطور متوسط بيش از 5 ميليون مسافر (سالانه 1.562 ميليارد مسافر)را جابجا مي‌كند. و بعد از شهرهاي توكيو، مسكو، بمبئي، سئول حائز رتبه پنجم بيشترين جابجايي مسافر در دنيا مي‌باشد. كرايه پايه 2 دلار است كه با توجه به مسافت طي شده افزايش مي‌يابد. اين كرايه توسط كارت الكترونيكي مخصوصي بنام "متروكارت" دريافت مي‌گردد و تا دو ساعت استفاده از ساير خطوط مترو و يا اتوبوس با يكبار پرداخت كرايه پايه امكان‌پذير است.

 

آزادراه‌ها و بزرگراه‌های نيويورك:

 

در نيويورك بزرگراه‌هاي ايالتي و بين ايالتي زيادي وجود دارد كه با توجه به رودخانه و خليجي كه در اين منطقه وجود دارد، پل‌هاي بزرگ و عظيمي نيز براي ارتباط آنها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين پل‌ها از شاهكارهاي مهندسي در دنيا محسوب مي‌شود. ساخت و تعمير و نگهداري از اين آزاد راه‌ها و پل‌هاي عظيم هزينه هنگفتي را نياز دارد كه توسط بخش حمل و نقل نيويورك dot اين هزينه تامين مي‌گردد.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...