رفتن به مطلب

روش جديد و سالم براي توليد چرم


Astraea

ارسال های توصیه شده

جام جم آنلاين: دباغی یکی از قدیمی ترین روش های تولید چرم است. فرایند پرداخت و دباغی چرم معمولا بسیار آلاینده است.

 

به گزارش جام جم آنلاين به نقل از يورونيوز، یک پروژه به نام پروژه نوآورانه اقتصادی اروپا، با هدف سالم تر کردن این صنعت، از فناوری جدیدی استفاده می کند.

یکی از مسئولان این پروژه می گوید: ما دباغی چرم را با تیتانیوم انجام می دهیم. هدفمان این است که آنرا بتدریج جایگزین روش دباغی با کروم کنیم که درحال حاضر در همه دنیا استفاده می شود.

یک کارگاه دباغی در شهر سیا در اسپانیا، با استفاده از فناوری جدید تولید چرم خود را با محیط زیست سازگارتر و امن ترکرده است. این فناوری بخشی از یک پروژه پژوهشی با حمایت مالی اتحادیه اروپا است.

یکی از مسئولان کارگاه می گوید: مشکل اصلی روش سنتی دباغی این است که در پرداخت چرم و در شیوه نگهداری آن یک ترکیب شیمایی سرطان زا تولید می شود . استفاده از تیتانیوم به جای کروم این خطر را از بین می رود. از طرف دیگرمیزان آلایندگی فرایند تا حد زیادی کاهش می دهد.

در عین حال آب و فاضلاب ناشی از مراحل این نوع دباغ ، عوامل آلاینده کمتری نسبت به دباغی سنتی خواهد داشت. از همه مهمتر در محصول نهایی ذارت باقيمانده کروم وجود نخواهد داشت که برای محیط زیست هم فایده دارد.

کیفیت و خصوصیات چرمی که با تیتانیوم دباغی شده، از چرم با دباغی معمولی کمتر نیست. مزایای آن برای سلامت و محیط زیست هم یک امتیاز محسوب می شود.

بعضی ها به چرم های حاوی کروم حساسیت و آلرژی دارند. مسئول این کارگاه اضافه می کند: حالااین عده می توانند از کفشهای چرمی که با تیتانیوم دباغی شده استفاده کنند، به این ترتیب مشکل آلرژی آنها هم حل می شود.

چندین تولید کننده مهم چرم در حال حاضر کفش هایی که با تیتانیوم پرداخت شده را عرضه می کنند. ولی تقاضا از عرضه بیشتر است.

در حال حاضر 25 در صد صنایع چرم از این فناوری استفاده می کنند. صاحبان صنایع مختلف از تولیدکنندگان ساعت تا صنعت هوایی به استفاده از این محصولات ابراز تمایل کرده اند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...