رفتن به مطلب

هيدروكربن ها


pesare baba

ارسال های توصیه شده

بعضي از ترکيبات آلي ، فقط شامل دو عنصر هيدروژن و کربن هستند و بنابراين به عنوان "هيدروکربن" (Hydrocabons) شناخته مي‌شوند.

 

 

تقسيم‌بندي هيدروکربنها

 

بسته به ساختمان ، هيدروکربنها به دو دسته اصلي آليفاتيک و آروماتيک تقسيم مي‌شوند. هيدروکربنهاي آليفاتيک خود به گروههاي وسيع‌تري تقسيم مي‌شوند: آلکانها ، آلکنها ، آلکينها و ترکيبات حلقوي مشابه (سيکلوآلکانها و غيره).

 

 

آلکانها

 

ساده ترين عضو خانواده آلکانها و در واقع ، يکي از ساده ترين ترکيبات آلي ، متان CH4 است. تمام آنچه که در مورد CH4 وجود دارد، مي‌توان با اختلافات کمي در مورد ساير آلکانها نيز بکاربرد.

 

 

ساختمان متان

 

در متان ، هر يک از چهار اتم هيدروژن بوسيله يک پيوند کووالانسي به اتم کربن متصلند که اين عمل ، با به اشتراک يک زوج الکترون انجام مي‌شود. هنگامي که کربن به چهار اتم ديگر متصل شود، اوربيتالهاي پيوندي (اوربيتالهاي SP3 که از همپوشاني يک اوربيتال S و سه اوربيتال P تشکيل مي‌شوند) به گوشه هاي يک چهار وجهي هدايت مي‌شوند.

 

اين آرايش چهار وجهي ، آرايشي است که اجازه مي‌دهد اوربيتالها تا حد امکان از يکديگر فاصله بگيرند. براي اينکه هر کدام از اين اوبيتالها بتوانند به نحو موثري با اوربيتال کروي 5 اتم هيدروژن همپوشاني نمايند و بنابراين قويترين پيوند را بوجود آورند، هسته هر کدام از هيدروژنها ، بايستي در گوشه اين چهار وجهي قرار بگيرد.

 

 

منبع متان

 

متان ، محصولي متلاشي شدن ناهوازي (بدون هوا) گياهان يعني شکستن بعضي از مولکولهاي خيلي پيچجيده مي باشد. همچنين تشکيل دهنده قسمت اعظم (حدود 79%) گاز طبيعي است. متان ، گاز آتشگير خطرناک معادن زغال سنگ و به صورت جبابهاي گاز از سطح مرداب‌ها خارج مي‌شود.

 

 

آلکنها

 

آلکنها ، دسته وسيعي از هيدروکربنها را شامل مي‌شوند که به هيدروکربنهاي غير اشباع (Unsaturated) موسومند. تعداد هيدروژنهاي اين ترکيبات ، کمتر از آلکانهاي هم کربن مي‌باشد. آلکنها ممکن است يک يا چند پيوند دو گانه مجزا و دور از هم و يا مزدوج داشته باشند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

ساختمان پيوند دو گانه کربن- کربن در آلکنها

 

اتيلن ، کوچکترن عضو خانواده آلکنها و به فرمول C2H4 مي‌باشد که دو اتم هيدروژن کمتر از آلکان هم‌کربن (اتان) دارد. بررسي ساختمان اتيلن به طريقه کوانتوم مکانيکي نشان داده است که کربن ، براي اينکه در ساختمان اتيلن شرکت نمايد، لازم است که با استفاده از اوربيتالهاي 2S و دو اوربيتال 2P خود ، سه اوربيتال هيبريدي يکسان بوجود آورد که اين اوربيتالهاي هيبريدي در يک سطح قرار مي‌گيرند بنحوي که اتم کربن در مرکز يک مثلث قرار گرفته و زواياي بين اوربيتالهاي هيبريدي 120 درجه تخمين زده شده است.

 

هرگاه ما چهار اتم هيدروژن و دو اتم کربن SP2 را در کنار هم مرتب کنيم، شکلي ايجاد مي‌شود که در آن ، هر اتم کربن ، در سه پيوند سيگما شرکت دارد. براي رسيدن به کربن به حالت اکتت ، لازم است که سومين اوربيتال 2P اتمهاي کربن همپوشاني کرده، پيوند ايجاد کنند. اين پيوند که از همپوشاني اوربيتالهاي P کرين ايجاد مي‌شود، از نظر شکل و انرژي با پيوند سيگما متفاوت مي شود و به پيوند ? موسوم است که از دو قسمت تشکيل شده است.

 

يک ابر الکتروني در بالاي سطح مولکول و ابر الکتروني ديگر در پايين سطح قرار مي‌گيرد. وقتي اين ساختمان ميتواند ايجاد شود که تمام اتمهاي شرکت کننده در ساختمان اتيلن ، در يک سطح قرار بگيرند. پس مولکول اتيلن لازم است يک مولکول مسطح باشد. مسطح بودن مولکول اتيلن بوسيله روشهاي طيف‌سنجي و پراش الکتروني مورد تائيد قرار گرفته است.

 

 

آلکينها

 

هرگاه ترکيب آلي ، حاوي پيوند سه‌گانه کربن به کربن باشد، آلکين ناميده مي‌شود. استيلن با فرمول C2H2 کوچکترين عضو اين خانواده مي‌باشد و به همين دليل ، آلکنها را ترکيبات استيلني يا استيلن‌هاي استخلاف دار مي‌گويند. براي اينکه دو اتم و دو اتم هيدروژن به هم وصل شوند و مولکول کاملي توليد نمايند، لازم است که کربنها با هيبريد SP و از طريق پيوند سه‌گانه (يک پيوند سيگما و دو تا پيوند ?) به يکديگر وصل شوند: H?C?C?H

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

تقسيم بندي استيلنها

 

 

 

  • استيلن‌هاي حقيقي يا انتهايي (terminal acetylenes):

     

    به ترکيباتي از اين گروه اطلاق مي‌شود که حداقل يک اتم هيدروژن متصل به کربن SP در آنها وجود داشته باشد. مثلا پروپن (متيل استيلن) ، يک استيلن حقيقي است. به همين ترتيب فنيل استيلن و ترسيوبوتيل استيلن از استيلن هاي حقيقي مي‌باشند.

     


  • استيلن هاي داخلي (Internal acetylenes):

     


هرگاه پيوند سه‌گانه کربن به کربن در جايي از مولکول قرار گرفته باشد که کربنهاي با هيبريد SP به استخلاف متصل باشند، استيلن را داخلي مي‌نامند. مثل دي‌متيل استيلن ، دي فنيل استيلن، دي ترسيوبوتيل استيلن.

 

 

ساختمان استيلن

 

اتين يا استيلن ، کوچکترين عضو خانواده بزرگ آلکينها مي‌باشد. به طريق کوانتوم مکانيکي ، اگر بخواهيم با دو اتم کربن و دو اتم هيدروژن ، مولکولي را ايجاد کينم، لازم است که کربنها با يک پيوند سه‌گانه به يکديگر متصل شوند. براي ايجاد چنين مولکولي ، اتمهاي کربن بايد هيبريد SP داشته باشند. يکي از اين اوربيتالهاي هيبريدي به کربن و ديگري به هيدروژن متصل و اوربيتالهاي Py و Pz نيز دو پيوند ? را ايجاد کنند.

 

با شناختي که از دو پيوند دوگانه کربن به کربن و کربن به هيدروژن آلکنها داريم، انتظار داريم که طول پيوند سه‌گانه کربن- کربن و کربن- هيدروژن در استيلنها کوتاه باشد. طول پيوند سه گانه کربن- کربن 1,20انگستروم و کربن به هيدروژن 1,06 انگستروم اندازه گيري شده

لینک به دیدگاه

خصلت آروماتیکی و قاعده 4n+2 هوکل (Huckel)

افزون بر بنزن وترکیبات هم خانواده آن مثل نفتالین و آنتراسین و... ، مواد دیگری نیز وجود دارند کهبه‌ظاهر هیچ شباهتی به بنزن ندارند، ولی رفتاری مشابه بنزن دارند و به‌عبارتساده‌تر ، آروماتیک هستند. از ویژگیهای این مواد می‌توان به نکات زیر اشاره نمود:

. گرمای هیدروژن دار شدن و گرمای سوختن آنها پایین است.

2. برای انجام واکنشهایافزایشی ، تمایل زیادی نشان نمی‌دهند

3. در واکنشهای جانشینی الکترونخواهی شرکتمی‌کنند.

بررسی‌های تجربی مثل مطالعه خواص فیزیکی و انرژی هیدروژن‌دار شدنسیستمها با تعداد الکترونهای π مختلف به این نتایج منجر شده است که:

 

1. مولکولهایی آروماتیک هستند و خصلت آروماتیکی از خود نشان میدهند که تعداد الکترونهای سیستم π آنها ، 2 و 4 و 6و 10و... باشد. این ضرورت ،قاعده هوکل یا 4n+2 نامیده می‌شود. سپس ترکیباتی که برای آنها n=0, 1 , 2 ,… می‌باشد، آروماتیک خواهند بود.

2. مولکول باید ساختمان مسطح داشته باشد. تمامترکیباتی که این دو شرط اساسی در آنها رعات شده باشد، زوایای پیوندی در آنها طبیعی، همپوشانی اوربیتالهای π مناسب و غیر مستقر شدن الکترونها بخوبی میسر باشد،پایداری مولکول بیشتر خواهد بود.

یک مثال

واکنش 3- کلرو سیکلوپروپن با SbCl5 ، ماده پایداری به فرمول C3H3SbCl6 ایجاد می‌کند که در حلالهای دی‌اکسیدگوگرد مایع بخوبی حل نشده ، ولی در حلالهای غیرقطبی نامحلول است. مطالعه طیفNMR اینماده ، سه پروتون هم‌ارزش را به نمایش می‌گذارد. این نتایج ، با تشکیل کاتیونسیکلوپروپن که کوچکترین مولکول آروماتیک می‌باشد، مطابقت دارد.

ترکیبهایآروماتیک ، هتروآروماتیک و انرژی رزونانس

نتایج تجربی حاصل از واکنشهای هیدروژندار شدن هیدروکربنهای جوش خورده دو حلقه‌ای و سه حلقه‌ای و... نشان می‌دهد که هر چهتعداد الکترونهای بیشتری در رزونانس شرکت کرده باشند، انرزژی آزاد شده بیشتر وپایداری نسبی نیز بیشتر خواهد بود.

نامگذاری مشتقات بنزن و ترکیبات آروماتیک جوش خورده

برخی از مشتقات بنزن ، ناممخصوص به خود دارند، مثلا هیدروکسی بنزن را فنل (C6H5OH) ، متوکسی بنزن را آنیزول (C6H5OCH3)، متیل بنزن را تولوئن (C6H5CH3) ، ایزوپروپیل بنزن را کیومن و آمینوبنزنرا آنیلین می‌گویند.

برای نامگذاری خیلی از مشتقات بنزن ، نام گروه یا استخلاف به صورت پیشوند بر کلمهبنزن افزوده می‌شود. مثلا فلوئورو بنزن ، ترسیوبوتیل بنزن ، نیتروبنزن ،سیکلوپروپیل بنزن نمونه هایی از این نوع هستند. جهت نامگذاری مشتقات دو استخلافیبنزن. لازم است که محل استخلافها از پیشوند اورتو ، متا یا پارا استفاده شود؛ بهعنوان مثال ، اورتو دی‌متیل بنزن ، متا دی‌متیل بنزن ، پارا دی‌متیل بنزن.

در مواردیکه دو استخلاف متفاوت روی حلقه بنزن قرار گرفته باشد و هیچکدام از گروههانام ویژه ای به مولکول نداده باشند، پس از ذکر موقعیت گروهها با پیشوند اورتو و... ، نام گروهها را ذکر نموده ، در پایان ، کلمه بنزن بر آنها افزوده می‌شود. اگر وجودیک گروه ، نام ویژه ای به مولکول بدهد، در آن صورت مولکول به عنوان مشتق آن ترکیبویژه محسوب می‌شود

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...