رفتن به مطلب

نگاهى به فناورى adsl


afa

ارسال های توصیه شده

نگاهى به فناورى ADSL

 

 

احتمالا شما هم از آن دسته از كاربران اینترنت هستید كه ازDial up یا همان سیستم شماره‌گیرى استفاده مى‌كنید‌، یك مودم معمولى برروى سیستم خود دارید‌، زمان زیادى از وقت شما هر روز باید صرف شماره‌گیرى واتصال به اینترنت و قطع وصل‌هاى متوالى‌شود‌، در زمان استفاده از اینترنت خط تلفن شما مشغول است و هزینه تلفن را هم باید پرداخت كنید‌، مولتى‌مدیا در اینترنت را هم بى‌خیال شده‌اید و در‌آخر این‌كه ازسرعت كند حلزونى اینترنت هم كلافه هستید. اما آیا اینترنت پرسرعت را تاكنون تجربه كرده اید؟

 

اینترنت،‌ Dial up و...

براى اتصال به اینترنت با استفاده از خطوط‌تلفن استاندارد (زوج سیم مسى ) در كنار سیستم معروف و آشناى Dial up، روش‌هاى دیگرى هم وجود دارد، مانند استفاده ازمودمهاى كابلى‌، شبكه محلى و یا فناورى (DSL(Digital Subscriber Line و بى‌سیم (Wireless). فناورى‌ ADSL یكى از مناسب‌ترین و باصرفه‌ترین راهكارهاى دسترسى به اینترنت پر‌سرعت و مقابله با مشكلات سیستم‌هاى اتصال معمولى ‌‌Dial up است‌!

 

فناورى ADSL

Asymmetric-DSL یا‌ADSL،‌ ‌یكى از فناورى هاى رده‌ xDSL است.DSL یاخطوط اشتراك دیجیتالى‌با استفاده از كابلهاى تلفن معمولى،‌امكان بهره‌گیرى از سرعت بالا را براى اتصال به اینترنت فراهم مى‌كند‌DSL .امكانات و روش‌هاى گوناگونى براى مصارف خانگى فراهم مى‌كند كه مناسب‌ترین آنها روش خطوط دیجیتال نامتقارن یا‌‌ADSLاست. در این روش با بهره‌گیرى از نوعى خاص مدولاسیون، پهناى باند قابل‌استفاده برروى كابل تلفن به باندهاى فركانسى متفاوتى تقسیم و هر سیگنال فركانسى (صوت ، ارسال و دریافت داده‌هاى دیجیتالى) در یك باند صورت مى‌پذیرد.

 

بدین‌صورت در هنگام اتصال به اینترنت دیگر خط تلفن براى مكالمات صوتى اشغال نخواهد بود و امكان تبادل صوت و تصویرنیز وجود خواهد داشت .

 

در‌‌ADSL سرعت ارسال اطلاعات با سرعت دریافت اطلاعات مساوى نخواهد بود، در بالاترین سطح تئورى، امكان دریافت اطلاعات (DownStream) با سرعتى در‌حدود ‌‌8mbps و ارسال داده‌ (UpStream) با سرعتى معادل ‌640‌mbps فراهم مى‌شود. دقیقا بدین‌خاطر از‌‌ADSL بانام نامتقارن یاد مى‌شود. بصورت عملى یك كاربرخطوط ‌ADSL مى‌تواند با سرعتى در‌حدود ‌‌2mbps دریافت و‌‌256mbps ارسال اطلاعات برروى اینترنت داشته باشد. در استفاده از اینترنت با فناورى‌ ADSL از‌Dial up وشماره‌گیرى و انتظار براى اتصال یا قطع ارتباط خبرى نخواهد بود‌و شما بصورت دائمى با مركز‌‌ISP و در نهایت شبكه اینترنت متصل خواهید بود. با روشن كردن كامپیوتر خود اتصال شما به اینترنت برقرار مى‌شود.

 

مزایاى ‌‌ADSL

اولین دستاورد‌ ADSL بهره‌گیرى از خطوط تلفن معمولى و شبكه ارتباطى آماده خواهد بود و در نتیجه نیازى به سیم‌كشى و تجهیزات جدید مخابراتى نیست.

 

عدم اشغال خط‌تلفن در هنگام اتصال به اینترنت، امكان استفاده از اینترنت پر‌سرعت به نسبت روشهایى مانند‌ Dial up برروى سیستم هاى خانگى و شركتهاى كوچك كه از امكانات پیشرفته‌اى برخوردار نیستند، اتصال دائمى به شبكه اینترنت بدون نیاز به شماره‌گیرى و اشغال بودن خط ، هزینه كم در نصب و راه‌اندازى و خرید تجهیزات، كاهش هزینه و عدم نیاز به تجهیزات اضافى براى كاربران خانگى در استفاده از اینترنت و راه اندازى آسان و سریع از دیگر مزایاى مهم ADSL‌ است.

 

معایب خطوط‌ ‌ADSL

در فناورى‌هاى ‌‌DSL كیفیت‌و‌سرعت انتقال اطلاعات وابستگى زیادى به مسافت میان كاربر مشترك با مركز تلفن ارائه خدماتDSL دارد. هرچقدر مشترك از مركز تلفن مسافت دورترى داشته باشد به همان نسبت از سرعت و كیفیت پایین‌ترى برخوردار خواهد بود. در مسافت‌هاى بالاتر از 5 ‌‌كیلومتر عملا ارائه سرویس اینترنت پر سرعت امكانپذیر نیست.

عدم تقارن سرعت ارسال و دریافت اطلاعات درADSL نیز براى شركت‌هاو سازمان‌هاى بزرگ مشكل ساز خواهد شد.

 

ضعیف و فرسوده بودن زیربناى ارتباطى مخابراتى و عمدتا عمر بالاى خطوط تلفن كه تاثیر مستقیمى بركیفیت و سرعت خدمات‌ADSL خواهند داشت.

ADSL چگونه كار مى‌كند؟

زوج‌سیم مسى تلفن شهرى از محدوده فركانسى میان صفر‌ تا ‌‌2 مگاهرتزپشتیبانى مى كند كه از این میان فقط براى كاربردهاى شهرى تلفن ثابت(PSTN) از پهناى باند 4 ‌كیلوهرتز پشتیبانى مى‌شود. بدین‌معنى كه هنگام استفاده از تلفن معمولى حداكثر باند فركانسى‌4‌كیلو هرتز مورد استفاده قرار گرفته و مابقى باند بلا‌استفاده مى‌ماند.

 

 

ADSL با‌بكار‌گیرى‌تكنولوژیهاى‌مدولاسیون‌‌تقسیم فركانسى و فشرده سازى اطلاعات‌‌‌‌ این امكان را بوجود مى‌آورد كه سیستم شماره‌گیرى تلفن بتواند از پهناى باند ‌‌4 ‌كیلوهرتز خود استفاده كند و مابقى باند فركانسى آزاد براى اتصال به اینترنت و تبادل اطلاعات میان كاربر و مركز خدمات‌ ADSL استفاده شود. استفاده از محدوده فركانس‌‌4‌كیلوهرتزى نمى‌تواند بیشتر از56kbps سرعت در‌اختیار كاربران قرار دهد و بااستفاده از یك پهناى باندى معادل ‌‌2 مگا هرتز میتوان تصور كرده كه چه‌مقدار بر سرعت تبادل اطلاعات افزدوه مى‌شود (چیزى در حدود ‌‌500‌‌ برابر) و در این حالت است كه میتوان به سرعت‌هاى 8mbps و حتى خیلى بالاتر دست یافت (تكنولوژى هاى جدیدتر‌ADSL قادر به ارائه سرعت‌هایى بیش از‌‌‌‌20mbps مى‌باشند). در عمل ‌ADSL از پهناى باند‌فركانسى‌ 30KHz تا ‌‌138KHz براى ارسال اطلاعات و باند فركانسى 138KHz تا ‌‌1.1Mhz براى‌گرفتن اطلاعات استفاده مى‌كند.

 

سازندگان تجهیزات‌‌ADSL معمولا از دو استاندارد تقسیم سیگنال فركانسى استفاده مى‌كنند‌4.gifTM وCAP،‌استاندارد قدیمى‌ CAP با تقسیم كردن تمام پهناى‌باند به سه بخش مجزا، به مكالمات تلفنى باند صفر تا ‌4 كیلو هرتز را اختصاص مى‌دهد و براى ارسال‌داده (Upstream) محدوده ‌‌25 تا ‌‌160كیلوهرتز ودریافت اطلاعات از باند ‌‌240 كیلوهرتز به بالا صورت خواهد گرفت. بنابراین در نهایت این شیوه از سه كانال مجزا استفاده مى‌كند. استاندارد DTM با تقسیم‌كردن پهناى‌باند به‌‌247 ‌كانال مجزا و اختصاص كانال‌هایى براى دریافت و ارسال داده‌‌‌ انعطاف‌پذیرى بیشترى را در كیفیت سرویس بوجود مى‌آورد. ولى درعوض پیاده‌سازى به مراتب پیچیده‌ترى دارد.

 

تجهیزات ADSL

فارغ از تجهیزات مخابراتى تكنولوژى‌هاى ‌‌DSL بطور ساده در یك نگاه مى‌توان گفت‌ ADSL از دو دستگاه خاص استفاده مى‌كند: یك دستگاه معروف به مودمهاى‌ DSL در محل مشتركین و دستگاه DSL Access Multiplexer (DSLAM) در محل شركت ارائه دهنده خدمات. ADSL مودمهاى ‌‌DSL كه با نام ATU-R نیز از آنها یاد‌مى‌شود، مسئولیت برقرارى اتصال میان كامپیوتر مشترك را با خط‌ DSL برعهده دارند. این نوع از مودمها معمولا با‌ USB و یا پورت اترنت ‌‌10base-T به كامپیوتر كاربر متصل مى‌شوند DSLAM . با جدا سازى باندهاى فركانسى 4‌كیلوهرتزى از دیگر پهناى باند براى هر خط اتصالى ADSL امكان ارتباطات كاربران و اتصال به تجهیزات مجتمع پر‌سرعت را براى اینترنت در مراكز ارائه خدمات‌ADSL فراهم مى‌كند.

 

فركانس باند ‌‌‌4kbps نیز به سمت سوئیچ‌هاى مخابراتى هدایت مى‌شود. به هر DSLAM صدها زوج‌سیم متصل مى‌شود كه درنهایت بسوى یك اتصال اینترنت با پهناى باند خیلى‌زیاد هدایت مى‌شوند و تا وقتى این پهناى‌باند‌اشباع نشده است، مشترك مى‌تواند به ‌صورت یكنواخت و با سرعت‌بالا از اینترنت استفاده كند. در سمت مشترك، گاهى نیاز است كه از یك‌دستگاه ***** جداكننده بنام ‌‌Splitterنیزاستفاده شود تا میان باند‌فركانسى صدا براى مكالمات تلفن با اطلاعات ‌ت ADSL داخل بوجود نیاید.

 

2 ADSL گامى فراسوى اینترنت پر سرعت

 

فناورى ‌ADSL تحولى عظیم و یك نقطه‌عطف در صنعت ارتباطات راه‌دور و استفاده از شبكه جهانى اینترنت با استفاده از امكانات و زیر ساختهاى موجود در كشورها و سازمانها است و امكان خدمات آنلاینى همانند صوت و تصویر و ویدئو را فراهم مى‌كند. با این‌وجود با نگاهى فناورانه‌تر به مزایا و معایب ‌‌ADSL، فاصله میان سرعت عملى ارتباطات‌‌ADSL برروى كامپیوتر مشتركین و بحث محدودیت فاصله میان مراكز‌ ADSL با مشترك دو مشكل پیش‌روى این فناورى هستند. همچنین برخى پارامترهاى كیفیتى نیز هنوز در‌‌ADSL پوشش داده نشده بودند. به‌همین جهت در سال ‌‌2002‌ و ‌‌2003‌‌ استاندارهاى جدیدى براى این فناورى با نام 2 ADSL و ‌‌+‌ADSL2 تعریف شد. در یك نگاهى كلى ‌‌‌ADSL2 امكان حركت بسمت سرعتهاى نجومى مانند ‌24mbps را فراهم مى كند و‌‌+2 ADSL بر مسافت موثر این تكنولوژى تا مرز‌‌6‌‌ كیلومتر مى‌افزاید. این همه ماجرا نیست، امكان انتقال صوت و تصویر، افزایش بهره‌ورى از پهناى‌باند و كاهش اتلاف باند‌فركانسى، تفكیك‌پذیرى بهتر باند‌فركانسى مكالمات تلفنى با باند ADSومدیریت‌توان‌الكتریكى نیز از مهمترین دستاوردهاى فناورى‌هاى جدید‌ADSL هستند.

 

Reach ADSL2 دیگر استاندارد جدید‌ADSL است كه باز برخى كمبودهاى استانداردهاى قبلى را كامل نموده است. آنچه گفتنى است تطبیق و سازگارى كامل این نوع از استانداردها با مودمهاى از نوع ‌ADSL است. لذا براى بهره‌گیرى از این فناورى‌ها نیازى به تعویض مودم و تجهیزات‌‌ADSL نیست.

 

نگاهى به اینترنت پر‌سرعت در ایران

از تابستان‌‌83 ‌‌چندین شركت‌ PAP شروع به ارائه خدمات‌ ADSL در تهران و چند شهربزرگ دیگر نموده‌اند. براى استفاده از اینترنت پرسرعت یا همان خدمات‌‌ADSL ابتدا باید دید كدام شركت یا ISP خدمات‌‌ADSL را در منطقه مخابراتى‌شما ارائه مى‌دهد. همانطور كه بیان شد زمانى مى‌توان از خدمات‌ ADSL استفاده كرد كه فاصله مركز مخابراتى با مشترك بیش از ‌‌5 ‌‌كیلومتر نباشد . بسیارى از شركت‌هاى‌خدمات‌‌ADSL با گرفتن مبلغى بصورت ودیعه مودم ‌DSL و دیگر تجهیزات موردنیاز را بصورت امانى دراختیار مشترك قرارخواهند داد و نیازى به خرید مودم نخواهید داشت. دیگر هزینه‌اى كه باید پرداخت شود هزینه حق اشتراك و هزینه مخابراتى است كه براساس جدول انواع سرویس‌هاى ارائه شده (با معیار سرعت ارسال و دریافت اطلاعات) توسط شركت خدمات‌ ADSL متفاوت خواهد بود.

هزینه‌اینترنت پر‌سرعت براساس مقدار حجم مبادلات اطلاعاتى (download) توسط مشترك در ماه است .

هر شركت خدمات‌ ADSL سقفى را براى حجم‌انتقالى دیتا درنظرخواهد گرفت (در محدوده چند گیگابایت) و در صورت استفاده بیشتر براساس هر گیگابایت، هزینه اضافه‌اى باید پرداخت شود.

آینده ADSL

از تولد‌ADSL در كشورهاى توسعه یافته بیش از یك دهه مى‌گذرد و اكنون فناورى بى سیم (Wireless) در بسیارى از كاربردها، جایگزین ‌ADSL شده است.

اماكماكان این فناورى در بسیارى از كشورها‌مانند‌ایران، اولین راهكار دستیابى به اینترنت پرسرعت است.

بسیارى‌ازمفاهیم‌‌IT مانند دولت‌الكترونیكى، بانكدارى الكترونیكى، دانشگاه مجازى و آموزش الكترونیكى جز با دسترسى به شاهراه‌هاى پرسرعت تبادل اطلاعات و شبكه اینترنت تحقق‌پذیر نخواهند بود.

اگر بخواهیم از گام بعدى در توسعه شبكه‌هاى ‌‌ADSL نام ببریم، باید به فناورى VDSL اشاره كنیم.

VDSL) Very high bit-rate DSL) سرعت انتقال‌داده را تا مرز 25 مگابیت پیش‌خواهد برد كه در مقایسه با سرعت كنونى (بصورت عملى ‌‌2 ‌‌مگابیت بر ثانیه) بى‌شك، جهشى چشمگیر خواهد بود .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...