رفتن به مطلب

پست های پیشنهاد شده

شاید برای شما هم زمانی پیش آمده كه آرزو كنید كاش قادر بودید به موضوعی غیر از آنچه الان در ذهن شماست، فكر كنید. شاید آنچه ذهن‌تان را مشغول كرده موضوع مهمی مانند بدهی یا بیماری باشد، شاید هم موضوعی خنده‌دار یا خاطره‌ای مربوط به دوران كودكی. حتی ممكن است این فكر در مورد ترانه‌ای خاص باشد كه در ذهنتان افتاده و بیرون نمی‌رود. تفاوتی نمی‌كند، هر چه بیشتر سعی می‌كنید، كمتر موفق می‌شوید.

 

افكار ناخواسته و دائمی، الگوهای فكری اغلب بدون معنی، تكراری و ناراحت‌كننده‌ای هستند كه ذهن را ناتوان كرده و غلبه بر آنها نیز كاری بسیار مشكل است، چراكه فكری خاص در مغز ما شكل می‌گیرد و نمی‌توانیم از آن خلاص شویم. این افكار مخرب می‌توانند ظرفیت و توانایی ما را كاهش دهند.

 

افكار مخرب موجب رنج و ناراحتی فرد شده، زمان و انرژی زیادی از او را به خود اختصاص می‌دهند و از همه مهم‌تر این كه با زندگی روزانه، كار و روابط اجتماعی فرد تداخل می‌كنند.

افكار ناخواسته همچنین می‌توانند فرد را نگران و افسرده كنند و او را از لذت‌های زندگی باز دارند. این افكار حتی بر احساسات او نیز تاثیر می‌گذارند. پس باید تلاش كنیم كه با متوقف كردن این گونه فكرها، حس بهتری را تجربه كنیم.

 

بیشتر مردم برای بیرون كردن افكاری از این دست، ناخواسته مبارزه می‌كنند؛ تلاشی برای مخفی كردن اختلال و نه درمان آن، اما با چنین روشی نمی‌توان جلوی هجوم این نوع افكار را گرفت.

تا به حال دقت كرده‌اید هر چه بیشتر سعی می‌كنیم كه فكری را متوقف كنیم، فراموش كردن یا خلاص شدن از آن سخت‌تر می‌شود؟ وقتی در برابر افكار ناخواسته قرار می‌گیریم باید مثل خودشان به مقابله با آنها برویم. یكی از روان‌شناسان دانشگاه هاروارد می‌گوید: شما تنها كسی نیستید كه این احساسات را تجربه می‌كنید. تحقیقات نشان داده است تلاش سخت و زیاد برای این كه به چیز خاصی فكر نكنیم تقریبا ضمانتی برای فكر كردن همیشگی به آن موضوع است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

اما با منحرف كردن افكارتان از شر آنها رها شوید:

 

 

ـ تماشای فیلم: چاره این است كه به تماشای فیلمی بنشینید كه آن افكار را تداعی نكنند.

 

ـ ورزش: ورزش‌هایی كه ذهن و بدن را همزمان درگیر می‌كنند می‌توانند ذهن را از این افكار ناخواسته و منفی رها كنند. بدمینتون، بسكتبال، بولینگ و... به شما كمك خواهند كرد تا انرژی و فكر خود را جای دیگر متمركز كنید.

 

ـ مطالعه: خواندن كتاب، مجله یا حتی برچسب روی شیشه مربای صبحانه كمك بزرگی برای حذف افكار ناخواسته است.

 

ـ پیاده‌روی: طبیعت برای رهایی از افكار، فوق العاده است. درختان بلند، هوای تازه و صدای پرندگان تاثیری آرام‌بخش و تسكین‌دهنده دارند. در فضای آزاد فرصتی برای مثبت فكر كردن دارید.

ذهن را از نگرانی پاك كنید

 

اغلب اوقات این گونه افكار به واسطه استرس ایجاد می‌شوند، فكرهایی مانند داشتن قرض و عقب افتادن وام. خوب است كه به فكر نیازهای خود باشیم، اما نه به نحوی كه با امور روزانه تداخل كند. پس به یاد داشته باشید نگرانی و تشویش هیچ وقت راه‌حل مناسبی برای كسب موفقیت در امور مختلف زندگی نیست؛ در حالی كه تفكر مثبت و انضباط شخصی می‌تواند برای غلبه بر نگرانی به شما كمك كند.

 

نوشتن

 

نوشتن شیوه‌ای مناسب برای رهایی از این وضع است. نوشتن اتفاقات روزانه آرام‌كننده خواهد بود اگر به نوشتن به عنوان شیوه‌ای برای انتقال افكار از ذهن روی كاغذ نگاه كنید. این شیوه بخصوص در مورد خاطرات بد گذشته مفید است. هر زمان كه در مورد این افكار می‌نویسید، راحت و آزاد این كار را انجام دهید. فقط به فكر بیان احساسات خود باشید نه این كه تحت تاثیر آنها قرار گیرید.

 

 

فراموش نكنیم زمانی كه نمی‌توانیم برای رهایی از این افكار، كار مفیدی انجام دهیم، مراجعه به پزشك و یاری گرفتن از وی می‌تواند كمكی جدی باشد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از ۷۵ اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • جدید...