رفتن به مطلب

تاریخچه جیپ هـامر؛ از ابـتدا تا انـتها


spow

ارسال های توصیه شده

تاریخچه جیپ هـامر؛ از ابـتدا تا انـتها

 

اتومبیل چند منظوره با قابلیت های بالا (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) یا به اختصار HMMWV یا هاموی (Humvee) اتومبیلی بادوام و قدرتمند نظامی است که این واژه برای اولین بار توسط کمپانی AM General مطرح شد. این اتومبیل نظامی جانشین شایسته ای برای جیپ هایی بوده که تا قبل از ورود هاموی به بازار توسط ارتش آمریکا استفاده می شده است. اما مدت هاست که این اتومبیل چند منظوره نظامی با نام هامر در خیابان ها تردد می کند. تبدیل هامر به هاموی، تاریخچه ای پیچیده و تا حدودی قدیمی دارد.

 

● تاریخچه

 

در سال ۱۹۷۷، ارتش آمریکا اعلام کرد که اتومبیل های شهری مجهز به تجهیزات نظامی، پاسخگوی نیازهای نظامی نیستند. در سال ۱۹۷۷ کارخانه لامبورگینی مدل چیتا را تولید کرد تا مفاد قرارداد ارتش را به خود جلب کند. در سال ۱۹۷۹ میلادی، ارتش آمریکا تمامی مشخصات یک اتومبیل نظامی چند منظوره (هاموی) را که مورد نیازش بود، به تصویب رسانید. در ماه جولای همان سال، شرکت AM General مقدمات کار طراحی اتومبیلی مطابق درخواست ارتش آمریکا را شروع کرد و در مدت تنها ۱۱ ماه اولین نمونه اولیه آن به نام M۹۹۸ تولید شد که بلافاصله انجام آزمایش های گوناگون روی آن آغاز شد.

 

در میان شش شرکت کننده، شرکت های Teledyn، بخش دفاع کرایسلر (که بعدها توسط General Dynamics خریداری شد و به همین نام شناخته می شود) و AM General به مرحله نهایی راه یافتند. ارتش آمریکا، از هریک از این سه شرکت درخواست کرد تا اتومبیل نظامی حاضر در رقابت را در سه آرایش آمبولانس، حامل سرباز و حامل TOW طراحی کنند و بسازند. شرکت کنندگان با چالش هایی همچون استفاده از پنل های ضد گلوله، به حداقل رساندن وزن، قابلیت فرو رفتن در آّب هایی با عمق زیاد، عدم نشان دادن ضعف در سرما و گرمای شدید، مقاومت بالا، استهلاک کم و... رو به رو بودند که نهایتأ AM General توانست در مجموع امتیازات بیشتری را نسبت به رقبا کسب کند و به عنوان اتومبیل رسمی ارتش آمریکا انتخاب شد.

 

در ماه ژوئن ۱۹۸۱، ارتش آمریکا با AM General قراردادی منعقد کرد تا چند نمونه اولیه دیگر از M۹۹۸ را به آمریکا بفرستد تا آزمایشات دیگری بر روی آن انجام بگیرد. پس از مدتی به این کارخانه اتومبیل سازی دستور رسید تا برای سال ۱۹۸۵ تعداد ۵۵۰۰۰ دستگاه از خودروی نظامی هاموی را ساخته و به آمریکا منتقل کند. اولین باری که این اتومبیل در منطقه جنگی خدمت کرد در عملیات Just Cause بود که طی این عملیات، آمریکا در سال ۱۹۸۹ به پاناما حمله کرد. اتومبیل های نظامی شکست ناپذیر هاموی دیواری مستحکم برای ارتش آمریکا در این جنگ بودند. پس از اثبات توانایی های هاموی در این نبرد، آمریکا و دیگر کشورها، ده ها هزار دستگاه از آن را سفارش دادند. آمریکا و چند کشور دیگر بیش از ۱۰ هزار هاموی را در جنگ عراق در ۲۰۰۳ بکار بردند.

 

یکی از این هاموی ها در جنگ کوزوو (Kosovo) توسط ارتش یوگوسلاوی به غنیمت برده شد و هم اکنون این خودرو رو به روی ساختمان موزه ارتش در پارک قلعه نظامی Kalemegdan واقع در بلگراد ، صربستان به نمایش عمومی گذاشته شده است.

 

طی جنگ عراق، این خودروی شکست ناپذیر نظامی، باری دیگر توانایی هایش را به همگان ثابت کرد. در اوایل سال ۲۰۰۶ طبق آمار به دست آمده فقط ۲۵۰ عدد از ۱۰ هزار هاموی اعزام شده به عراق نابود شدند.

 

 

لینک به دیدگاه

در سال ۱۹۹۲، شرکت AM General، بازاریابی برای فروش هاموی به عموم را آغاز کرد. در همان سال، تعدادی نمونه "تولید محدود" شهری از همان کارخانه ای که نمونه های نظامی در آن تولید می شد خارج شد. نمونه های تولید محدود در سازه و بخش فنی دارای همان مشخصات نمونه های نظامی بودند اما سیستم تهویه، سیستم صوتی، رنگ متالیک اتومبیل های شهری، صندلی های راحت تر و تزیینات چوبی به آن اضافه شده بود. در سال بعد، این شرکت با ۵۰ نمایشگاه اتومبیل مذاکره کرد تا آنها را به عنوان نمایندگی فروش هاموی هایش برگزیند. در ماه دسامبر سال ۱۹۹۹ میلادی، AM General نام و حقوق هاموی را به جنرال موتورز فروخت. جنرال موتورز تنها وظیفه بازاریابی، تقسیم تولیدات و انتقال آنها را به کشورهای مختلف بر دوش گرفته بود در حالیکه تولیدات هنوز بر عهده AM General بود. در این زمان بود که برای هویت بخشیدن به این اتومبیل نظامی، نام H۱ برای آن در نظر گرفته شد.

 

جالب است بدانید که یکی از دلایل شهری شدن هاموی، علاوه بر تمایل خود AM General، اصرار زیاد آرنولد شوارتزنگر (بازیگر فیلم های هالیوود و فرماندار فعلی کالیفرنیا) بود و به دلیل قدرت عمومی که داشت، در تولید نمونه شهری هامر کمک شایانی کرد.

 

در سال ۲۰۰۲، شرکت AM General، نمونه کوچکتر H۱ را طراحی کرد و ساخت که ابعاد کوچکتری داشت و خطوط تیز و پنل های تخت، انحنای بیشتری پیدا کرده کرده بودند و امکانات بیشتری در کابین به چشم می خورد تا مناسب تردد شهری باشد. خودرو مذکور H۲ نام گرفت. هامر H۲ در تأسیسات کنار کارخانه تولید H۱ در میشاواکا به تولید رسید.

 

در سال ۲۰۰۵، نمونه کوچکتر هامر H۲ یعنی H۳ معرفی شد که یک شاسی بلند با ابعاد متوسط بود. این مدل در تأسیسات جنرال موتورز در لوس آنجلس به تولید رسید. موفقیت هامر تا جایی بود که در عرض ۷ سال (تا سال ۲۰۰۶)، در ۳۳ کشور نمایندگی داشت و به فروش می رسید. در تاریخ نهم مِی سال ۲۰۰۶ تصمیم گرفته شد تا تولید نمونه شهری H۱ متوقف شود و این خبر در تاریخ دوازدهم همان ماه، عمومیت پیدا کرد. تنها در سال ۲۰۰۶، تعداد ۷۲۹ دستگاه H۱ به فروش رسید و شمار فروش آنرا از سال ۱۹۹۲ که تولید نمونه شهری آغاز شد، به تعداد ۱۱ هزار و ۸۱۸ دستگاه رساند.

 

در سال ۲۰۰۸، هامر از کانسپت HX رونمایی کرد که یک شاسی بلند کوچک دو در و دو نفره بود و قصد بر آن بود تا HX کانسپت به عنوان مدل H۴ به تولید انبوه برسد که در همان سال شرکت جنرال موتورز از بحران فروش محصولات این برند خبر داد. در تاریخ اول ژوئن سال ۲۰۰۹، جنرال موتورز پرونده های ورشکستگی برند هامر را تکمیل کرد. یک روز پس از این واقع، شرکت چینی "صنایع سنگین سیچوان" مشتاق به خرید این برند شد و پس از اندکی از گفته اش پشیمان شد. جنرال موتورز هم اعلام کرد که اگر طی چند ماه آینده، خریداری برای این برند پیدا نشود، برند را کلأ منحل خواهد کرد. همین اتفاق هم افتاد و در تاریخ ۳۱ ژوئن سال ۲۰۱۰، جنرال موتورز، تعطیل شدن تأسیسات هامر و منحل شدن این برند را رسمأ اعلام کرد.

 

هنوز هیچ اطلاعات دقیقی در دسترس نیست که نام "هامر" از کجا پدید آمده است اما طبق نوشته ها، در سال ۱۹۹۲ میلادی، پس از تولید نمونه های شهری این اتومبیل نظامی، نام آن از "هاموی" به "هامر" تغییر یافت تا ذهنیت جنگجویانه و خشن آنرا تا حدودی بر طرف کرده باشد. اما در مورد اینکه واژه هامر به چه معناست یا مخفف چه عبارتی است هنوز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست و به نظر می رسد بیشتر به دلیل تلفظ راحت تر واژه هاموی، این تغییر انجام شده است.

 

● مشخصات

 

در ارتش آمریکا حداقل ۱۷ نوع ازهاموی وجود دارد. خودروی نظامی هاموی می تواند در موارد زیر مورد استفاده قرار گیرد :

 

حمل بارهای سنگین نظامی، جابجایی سربازان، سکوی متحرک پرتاب موشک، آمبولانس (همراه با چهار تخت برای زخمی شدگان و مجروحین)، حمل موشک های M۲۲۰ TOW، حرکت دهنده خمپاره اندازهای M۱۹، سکوی پرتاب موشک استینگر M – ۱۰۹۷، حمل پناهگاه های S۲۲۰ و استفاده از آن به عنوان خودروی MRQ – ۱۲ برای پشتیبانی هوایی.

 

 

لینک به دیدگاه

برای عبور از رودخانه اگر این اتومبیل نظامی تا ارتفاع ۷۶ سانتی متری درون آب قرار گیرد هیچ مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد ، اما با نصب کیت مخصوص ضد آب بر روی آن می تواند تا ۵/۱متر نیز در آب فرو برود. تجهیزات اختیاری قابل نصب بر HWWV می تواند یک وسیله برای حمل بارها ، تجهیزات و یا جنگ افزارهای نظامی باشد که تا وزن ۲۷۰۰کیلو گرم را می تواند تحمل کند. حامل جنگ افزارهای M۱۰۲۵ و M۱۰۴۳/M۱۰۴۴ قابلیت پرتاب و شلیک را برای خمپاره انداز MK۱۹ ، مسلسل M۲ ، مسلسل M۲۴۰G و M۲۴۹ SAW فراهم می کند.

 

● نقاط ضعف اتومبیل

 

یکی از بزرگترین نقاط ضعف هاموی زره پوش نبودن آن می باشد که در مقابل برخی اسلحه ها آسیب می بیند. برای مثال نیروهای دشمن می توانند با کمک یک RPG براحتی آن را نابود کنند. همچنین اگر توسط اسلحه AK ۴۷ به سمت این خودرو شلیک شود ، گلوله های آن می توانند به داخل نفوذ کنند و موجب زخمی شدن سربازان شود. امکان نفوذ گلوله های ۷/۶۲ mm به داخل هاموی بسیار زیاد است که به فاصله گلوله شلیک شده و مکان اصابت گلوله نیز بستگی دارد. حتی در مقابل بمب های IED و مین های زمینی که کنار جاده کار گذاشته شده اند نیز آسیب پذیر می باشد (برای مثال تعدادی از هاموی های اعزام شده به عراق از این طریق آسیب دیدند). هاموی های زره پوش در مقابل انفجاری که از کنار رخ می دهد مقاومت می کنند اما انفجاری که در زیر خودرو صورت گیرد ، می تواند باعث نابودی آن شود.

 

● جایگزینی

 

دولت آمریکا در جستجوی جایگزینی برای این خودروی نظامی می باشد. نمونه های اولیه تانکها و اتومبیل های جدید ارتش آمریکا در آزمایشات در حال گذراندن مراحل داوری هستند. شرکت های Navistar International و Lockheed Martin در پروژه ساخت خودروی نظامی جدید شرکت کرده اند. در حالی که AM General برای این پروژه انتخاب نشده است. نمونه اولیه خودرو نظامی شرکت Navistar ساخته شده است که به احتمال زیاد جاینشین های شایسته ای برای هاموی های فعلی هستند. شرکت Marine Corps نیز در حال طراحی یک HMMWV جدید است.

 

قسمت تحقیقات Naval در حال سرمایه گذاری بر پروژه Georgia Tech۰۳۹;s Ultra AP است که یک خودروی نظامی بر پایه شاسی F۳۵۰ می باشد که دارای سنگر و زرهی برای اتاقک است که تکنولوژی های پیشرفته ای را در بر می گیرد. اما حقیقتأ هنوز با گذشت این همه سال، اتومبیل نظامی به سادگی و استحکام هامر طراحی و ساخته نشده است. هنوز هاموی، خدمتگزار ارتش آمریکا و بسیاری از دیگر کشورهاست و در سخت ترین شرایط و عملیات امدادی همچون وقوع سیل و طوفان، مورد اعتماد ترین اتومبیل سازمان ها و ارتش است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...