رفتن به مطلب

طرح پیشنهادی «خانه سقفی» معماران Betillon/Dorval‐Bory


zahra22

ارسال های توصیه شده

در رقابتی برای هشت خانه در چیبای ژاپن، معماران Betillon/Dorval‐Bory طرحی را ارائه دادند كه سبك زندگی جدیدی را معرفی می كند. با الهام از تحلیل Junichiro Tanizaki در اثر معروفش «ستایش سایه ها»، در واقع پیشنهاد طرح هشت خانه آنها متشكل از هشت سقف است. كف این خانه از سطح زمین فاصله دارد و بالاتر از آن ساخته شده كه می توان از فضای زیر ساختمان به عنوان پاركینك وسائل نقلیه، دسترسی به باغچه و داشتن چشم انداز پیوسته به زمین استفاده كرد. با توجه به تحلیل های Junichiro Tanizaki در مورد تفاوت بین فوندانسیون های خانه های ژاپنی و خانه های غربی، و به خصوص در مورد سقف، آنها تصمیم گرفتند پا را از این تحلیل دلفریب فراتر نهند. آنها مفهوم كلی خود سقف را بررسی كردند و طرحی جدید برای فضای زندگی در یك خانه را پیشنهاد دادند. آیا می توان خانه ای راتصور كرد كه سقف سنگین و بزرگ آن كه سایه انداز و محافظ خانه است تنها فضای واقعی و قابل زندگی شود؟

isometric-general-01.jpg

اگر دیوارها را برداریم، آب و هوایی كه از فضای اتاق زیرشیروانی (اتاق زیر سقف) می آید چگونه خواهد بود؟

تمام بچه هایی كه در اتاق زیرشیروانی بازی كرده اند این را می دانند كه تفاوت های دمایی این اتاق كوچك روشن (التبه نه همه جای آن) به سطح آن بستگی دارد اما در كل به دلیل تهویه هوای خوب ، از اتلاف حرارت و هوای خشك كمتری برخوردار است.

isometric-general-02.jpg

تیرهای چوبی اسكلت، نمایان و متراكم هستند و بویشان فضا را پر می كند و برای ساكنان آرام بخش است.

هر خانه به روشی مشابه طراحی شده است؛ از نظر نوع شناسی كلاسیك، طرح مشابه خانه Farnsworth كاری از Mies Van der Rohe یا موردی نزدیك تر به طرح Villa Latapie طرحی از معماران فرانسوی به نام های Lacatonو Vassal اجزاء اساسی و اصلی شامل آشپزخانه، حمام، اتاق خواب و انباری در فضای مركزی جمع شده اند.

isometric-general-03.jpg

همانند Villa Latapi، این خانه های از خیابان جدا شده اند اما با یك پنجره ای كه فقط با یك چهارچوب مشخص شده است، به باغ وسیعی چسبیده است.

این تیرچه های چوبی نور زیادی را به داخل راه می دهند اما از طرفی، ساكنان حریم خاصی نخواهند داشت.

isometric-general-04.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...