رفتن به مطلب

روند تازه در پیشرفت تابلو های برق فیکس


ارسال های توصیه شده

فشرده این مقاله دو پیکره بندی اصلی از تابلو های برق فشار متوسط و مزایای استفاده از هر دو مفهوم را در راستای نیازهای کاربر بررسی می کند.مقاله سپس طراحی بهبود یافتهی الگوی فیکس را ارائه می کند به گونه ای که فرا تر از الزامات کاربرانی است که تجهیزات کشویی را در خواست می کنند .

 

 

1-مقدمه

 

بازار برای تابلوی برق فشار متوسط به صورت فزاینده ای بین طرح های متعارف کشویی و ایده های تازه تری ازکلید قدرت فیکس تقسیم می شود. تجهیزات کشویی برای این بوجود آمدند تا تعمیر و نگهداری ساده ی کلید های قدرت روغنی را ممکن سازد . با گسترش کلیدهای قدرت خلأ و SF6 ، سازندگان تجهیزات فیکس را عرضه کرده اند.

 

 

 

2- الزامات کاربر

 

1-2- قابلیت بهره برداری و مهندسی انسانی

 

بطور سنتی دست اندرکاران تامین برق راهبرانی را مختص بهره برداری از تابلوی برق در یک منطقه نسبتا' محلی استخدام می کردند. با افزایش مقرارت و رقابت ، راهبران

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دیگر به یک منطقه محدود نمی شوند بلکه لازم است بتوانند روی دستگاه های متنوع تر در مناطق پهناورتری کار کنند. از سازندگان خواسته می شود تا تجهیزات با بهره برداری راحت تر و همچنین با توجه بیشتر به عوامل مهندسی انسانی دیگر طراحی کنند.

 

2-2 - ایمنی

 

با معرفی آزمایش های قوس داخلی در استاندارد IEC60298 و 62271-200 کاربران بر ایمنی راهبر تمرکز دارند . حتی اگر تعداد کمی از حوادث ثبت شده باشد، تولید کنندگان هنوز هم نیاز به اثبات توانایی تابلو به مقاومت در برابر آزمون قوس داخلی دارند. محل یابی خطا در کابل نیز عملکردی مهم برای تابلو است .کاربران به دنبال طرحهایی برای به حداقل رساندن خطر هنگام کار در این تابلو هستند.

 

3-2- زیست محیطی

 

بطور فزاینده ای بسیاری از کاربران باید اثر زیست محیطی تجهیزات را هم در زمان ساخت و هم در زمان بهره برداری در نظر بگیرند.

 

4-2- کنترل SCADA

 

مقرارت شبکه جریمه هایی بر اساس مدت زمان قطعی های برق تحمیل می کند. بنابراین کاربران نیاز به بهره برداری تابلوی برق با تمام عملکرد ها از راه دور دارند.

 

5-2- آماده بکار بودن

 

هزینه ها و جریمه های قطع برق به معنای آن است که این مهم است که زمان خرابی تابلوی برق حداقل شود. این به معنای حداکثر کردن قابلیت اطمینان و حداقل کردن زمان مکان یابی خطا ، نگهداری و تعمیرات است.

 

6-2- هزینه

 

کاربران به دنبال اقتصادی ترین راه حل برای تمام عمر تابلوی برق هستند. علاوه بر قیمت خرید ، هزینه های نصب، راه اندازی ، تعمیرات و دور انداختن تابلوی برق پس از عمر آن را هم در نظر می گیرند. اندازه در هزینه ی ساختمان تاثیر خواهد داشت و به ویژه در پست های شهری مهم است.

لینک به دیدگاه

3- مقایسه طرحهای کشویی و فیکس

 

مزایا و معایب دو طرح کشویی و فیکس در ذیل ارائه شده است :

 

 

1-3- قابلیت بهره برداری و مهندسی انسانی

 

تابلوی برق کشویی به بیرون کشیدن کشوها و دسترسی به قفل آویز

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از طریق شاترها نیاز دارد. برای تجهیزات فیکس همه عملیات از جلوی تابلو انجام می شود: این به رابط ساده عملیاتی نیاز دارد.

 

 

2-3- ایمنی

 

جداسازی و آزمایش کابل دسترسی به هادی های فشار قوی که ممکن است برق دار باشند را فراهم می کنند. تجهیزات فیکس اجازه قفل بندی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای جلوگیری از دسترسی به قسمتهای فشار قوی بجز زمانی که زمین شده اند را می دهد . خطا ها می توانند در حین جازدن و بیرون آوردن کشو بوجود آیند. چنین خطا هایی نه لزو ما' بخاطر این است که میدان الکتریکی توسط بستن شاترها تغییرمی کند اگرچه این احتمال وجود دارد. خطای فراوان تر بدلیل آسیب یا اعوجاج کنتاکتهای درون رو و/یا شاترها است که فرایند جازدن یا بیرون آوردن کشو ها منشأ چنین جرقه ای به زمین است .

 

 

3-3- کنترل SCADA

کنترل SCADA برای عملکرد های قطع و زمین کردن می تواند با استفاده از انواع فیکس اعمال شود که عموما' برای تجهیزات کشویی ممکن نیست.

 

 

4-3 - آماده بکار بودن برای تابلو های برق کشویی تخلیه درکنتاکتهای جدا کننده و بوشینگ ها ی گرد می تواند سبب خطا شود .آن نیز تعداد بیشتری از بخش های متحرک داشته و نیاز به قفل بندی های پیچیده داردکه قابلیت اطمینان را کاهش می دهد. نوع فیکس این معایب را از بین می برد. کلید های کشویی در مواقع خطا می توانند بسرعت تعویض شوند در صورتیکه این می تواند برای انواع فیکس موجود سخت باشد.

 

 

5-3- هزینه

 

تابلوی برق فیکس بدلیل داشتن اجزاء کمتر نسبت به تابلوی برق کشویی ارزان تر است.

 

 

4- ایده ها و پیشرفت ها برای بهبود تابلو ها ی فیکس

 

سامانه ی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
فیکس جدیدی (24 کیلو ولت ، 2000 آمپر ،25 کیلو آمپر ) در حال حاضر درشرکت Eaton در دست توسعه است . سامانه تعدادی ویژگی جدید و نیز گونه های بهینه شده از ویژگی های موجود را ارائه می کند. تعدادی از ویژگی های کلیدی سامانه اکنون ارائه و بحث خواهد شد. شکل یک نمای کنار تغذیه تابلورا نشان می دهد. این طرح برای ترکیب متعادل ویژگی های مورد نیاز کاربران ایجاد شده است . عموما' کیفیت در ارتباط با تابلو های برق فیکس گنجانده شده است : یعنی ایمنی ، واسط کاربرراحت ، فابلیت اطمینان ، هزینه کم , اندازه کوچک . اما تاکید ویژه در این طراحی برای ایمنی ، آماده بکار بودن و بهره برداری راحت شده است.

6- خصوصیات ویژه 1-6- جذب کننده قوس سرامیکی سامانه یک جذب کننده قوس سرامیکی دارد که اثرات مخرب قوس داخلی را بطور مؤثر کاهش می دهد. هر عنصر دارای کانال های قالب ریزی شده متعددی است که با یکدیگر تشکیل بدنه ای از مواد مقاوم به حرارت با سطح کار بسیار بزرگ – در این حالت 9 متر مربع – را می دهد. این بخش بزرگی از انرژی حرارتی را جذب کرده و در نتیجه گاز داغ و بخارفلز کمتری به پست برق وارد می شود . جذب کننده همچنین افزایش فشار در پست برق بخاطر قوس داخلی را محدود می کند . شکل 2 یک جذب کننده بعد از آزمایش داخلی قوس با KA-1S 25 را نشان می دهد. جذب کننده ی محفظه های کلید قدرت و کابل بالای کانال خروجی نصب شده اند. جذب کننده های قوس برای شینه در انتهای هر شینه و بالای جدا ساز ها هستند . شکل 2 جذب کننده قوس سرامیکی 2-6- پوشش کامل رزین اپوکسی برای تک فاز

کلید قدرت ، ترانسفورماتورهای جریان و ترانسفورماتورهای ولتاژ سمت کابل در محفظه تکی نصب می شوند . این در قابلیت اطمینان ، مناسب بودن قیمت ، اندازه طرح و سادگی نقش دارد.اتصالات کابل معمولا˝شایع ترین نقطه خطا بوده است و بنابراین کاربران نیاز به جدا سازی محفظه کابل برای محدود کردن اثرات خطا دارند. دراین طرح عایق رزین اپوکسی فازها ومحفظه ها ی دیگر را از آسیب حفاظت می کند. EATON (HOLEC) سالهای زیادی تجربه این فناوری را دارد که نشان می دهد این نوع پوشش می تواند عملا˝بعنوان محفظه ای جدا در نظر گرفته شود.

شکل 3 هادی های تکفاز پوشیده شده با رزین اپوکسی 3-6- مکانیزم عملگر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
الکترو مغناطیسی کلید قدرت مکانیزم کلید قدرت از عملگر الکترو مغناطیسی قابل اطمینان و ساده بهره می گیرد بطوریکه در شرایط بهره برداری عادی نیاز به تعمیرات نداشته باشد. ساختمان پیوند مکانیکی بین عملگر و میله پیش ران هر یک از سه قطع کننده خلاء نیز در مقایسه بامکانیزم شارژ فنر معمولی ساده است .سازو کار از اتصالات آزاد و یا تاقان ها ی بی نیاز از روغنکاری بهره می گیرد . در اولین آزمایش تحمل مکانیکی ، این دستگاه 37000 سیکل کار بدون تعمیرات داشته است. مکانیزم قطع کننده دو وضعیتی بر پایۀ همان قوانین طراحی است و می تواند بدون نیاز به تعمیرات معرفی شود . اگر به هر دلیلی مکانیزم به بازرسی و تعمیرات نیاز داشته باشد آنها به سادگی در دسترس هستند.

شکل4 کلید قدرت با عملگر مغناطیسی الکترو مغناطیسی

4-6 سامانه بسته سامانه کاملا' بسته است.نیازی به تهویه هوا برای خنک کردن نقطه های داغ نیست وبه سبب آن آلودگی گرد و غبار نمی تواند به عایق اپوکسی برسد. این از تخلیه جزئی روی سطح بخش های عایق کننده که می تواند به کاهش کیفیت عایق منجر شود جلوگیری می کند. 5-6- امکانات برای جابجایی سریع کلید های قدرت دلیل اساسی برای طراحی تابلو های برق کشویی این بود که برای کلید های قدرت روغنی تعمیرات مکرر مورد نیاز بود. از آنجایی که کلید های قدرت خلاء عمر عملکرد مکانیکی حداقل 10000 عملکرد و نیز تحمل الکتریکی بالایی دارند ، در حال حاضر قطع کننده ها برای بیشترین کاربرد های بهره برداری نیاز به تعمیرات ندارند. با مکانیزم عملگر مغناطیسی که تعداد کمی بخش های متحرک دارد و آنها هم برای طول عمر روغنکاری می شوند، در حال حاضر نیازی به تعمیرات دوره ای نمی باشد. برای کاربرد های با تعداد بالای کلید زنی کلید قدرت گاه گا هی نیاز به تغییر خواهد داشت. برای این حالت ها سامانه کشویی مزایای برجسته ای نسبت به تابلو های برق فیکس به دست می دهد : مثلا' توانایی برای تعویض کلید های قدرت در ظرف چند دقیقه . با گونه ی جدید تابلوی برق فیکس وقتی که توانایی برای جابجایی کلید های قدرت توسط مصرف کنندگان لازم باشد، امکاناتی می تواند فراهم شود تا اجازه دهد کلید قدرت نسبتا' سریع جابجا شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...