رفتن به مطلب

كشف یك سیستم پیشرفته‌ مهندسی در تخت جمشید


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

از این‌ها مهم‌تر، نمایان شدن یكسری كانال در پایین كوه رحمت است؛ این سیستم فرضیه‌ی وجود یك باغ ایرانی هخامنشی را كه همیشه از آن صحبت می‌شد....

 

 

مدیر بنیاد پژوهشی پارسه ـ پاسارگاد از كشف یكسری كانال دفع آب در پایین كوه رحمت و تكه‌سنگ‌هایی از كاخ‌های تخت جمشید خبر داد.

محمدحسن طالبیان درباره‌ی كاوش‌هایی كه در آب‌راهه‌های تخت جمشید انجام می‌شود،‌ بیان كرد: این كاوش‌ها كه از حدود سه‌ماه پیش آغاز شده‌اند، از دو جهت اهمیت زیادی دارند؛ نخست این‌كه اطلاعات ما از سیستم دفع آب تخت جمشید كم بود، در واقع سیستم دفع آب باران كه زیر صفه‌ی تخت جمشید ایجاد شده، مبنای مهمی برای اجرای طرح معماری در زمان داریوش و دوره‌های بعدی مانند خشایارشا و اردشیر بوده است. به همین دلیل، كاوش‌های این دوره كه در تخت جمشید مهم و منحصربه‌فرد است، برای شناخت بیشتر این كانال‌ها از نگاه باستان‌شناسی و مهندسی اهمیت دارد.

وی اظهار كرد: نكته‌ی دیگر این است كه تخت جمشید تنها جایی است كه سیستم پیشرفته‌ی مهندسی دوره‌ی هخامنشی برای دفع آب باران و سیلاب در آن قابل مشاهده است.

او با اشاره به این‌كه قصد داریم در پایان كاوش، سیلاب‌های ناشی از آب باران و آب‌های سطحی را از خروجی‌ها به بیرون هدایت كنیم، ادامه داد: مسیر كانال‌ها ما را به دشت نزدیك می‌كند. همچنین بخشی از كانال‌ها در خارج از صفه و در گوشه‌ی شمال شرقی محوطه پیدا شده‌اند. علاوه بر این، در بخشی از فضای اطراف محوطه كه مكان‌های موقتی مانند نمازخانه‌، سرویس بهداشتی و كافی‌شاپ وجود دارند‌، احتمالا بخش دیگری از كانال‌ها را خواهیم یافت.

طالبیان گفت: از این‌ها مهم‌تر، نمایان شدن یكسری كانال در پایین كوه رحمت است؛ این سیستم فرضیه‌ی وجود یك باغ ایرانی هخامنشی را كه همیشه از آن صحبت می‌شد، در ضلع شمال شرقی محوطه قوی می‌كند‌، زیرا چنین كانال‌هایی نشان می‌دهند، آبی كه از طریق كانال‌ها عبور می‌كند، باید در یك جایی استفاده می‌شد. ضمن این‌كه امیدواریم رابطه‌ی بین برزن جنوبی و صفه كه اطلاعات كمی از آن‌ها وجود دارد، در ادامه‌ی بررسی‌ها و كاوش‌ها به‌دست آید.

مدیر بنیاد پژوهشی پارسه ـ پاسارگاد ادامه داد: قسمت‌های بیرونی صفه‌ كه محل انباشته شدن خاك‌های ناشی از حفاری‌های اسمیت و هرتسفلد است، مسیر گذر كانال‌های آب برای رسیدن به دشت بوده است.

طالبیان با تأكید بر این‌كه چنین سیستم مهندسی پیشرفته‌ای برای دفع آب‌های سطحی و سیلاب در هیچ سایت تاریخی‌ای تا كنون دیده نشده است‌، گفت: این كانال‌های دفع آب برای استفاده‌ی دوباره احیا می‌شوند و زمستان امسال بخشی از سیلاب كوهستان از همین كانال‌ها دفاع می‌شود. علاوه بر این، معرفی و بازدید از این كانال‌ها را برای گردشگران در دستور كار داریم. البته فقط بخشی از كانال‌ها كه مردم می‌توانند به آن‌ها شوند، قابل بازدید خواهند بود، زیرا ارتفاع برخی كانال‌ها از قد یك انسان بلند‌تر است و مسیر برخی دیگر از كانال‌ها را به‌شكل سینه‌خیز باید طی كرد. همچنین گردشگران به‌طور محدود و با یك راهنما می‌توانند به این كانال‌ها وارد شوند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...