رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

دربازه رتیلها

roteil-1big.jpg

در استراليا رتيل‌هاي بزرگ را به عنوان حيوان خانگي نگه‌داري و خريد و فروش مي‌كنند

عنكبوتيان با حشرات فرق دارند اما هر دو به گروه بزرگ‌تري از حيوانات تعلق دارند كه بندپايان ناميده مي‌شوند- حيواناتي با اسكلت خارجي سخت و اندام به هم چسبيده. (در زبان يوناني Arthro به معناي اتصال است و Podos به معني پا. به همين جهت اين جانوران Arthropods ناميده مي‌شوند.)

آنها همه جا هستند

در دوران طولاني و گذر هزاران سال عنكبوت‌ها تنوع شگفت‌‌انگيزي پيدا كرده‌اند، به طوري كه در حال حاضر هزاران گونه عنكبوت در سطح كره زمين پراكنده است، از مناطق استوايي و جنگلي تا بيابان‌هاي خشك و لم يزرع. تنها جايي كه عنكبوت‌ها حضور ندارند قطب شمال و جنوب و قله كوههاي بلند و زير آب اقيانوس‌هاست. حتي چند گونه عنكبوت در كناره اقيانوس‌ها، لاي صخره‌ها و شكاف جزيره‌هاي مرجاني زندگي مي‌كنند.

چرا بايد عنكبوت‌ها را حفظ كرد؟

اين سوال براي بسياري از ما پيش مي‌آيد كه علت وجود جانوراني چون عنكبوت‌ها با اين همه تنوع چيست. واقعيت اين است كه عنكبوت‌ها بخش عمده و جذاب در طبيعت پيرامون ما هستند. تار آنها شاهكار معماري است و جنس آن عجيب‌ترين الياف روي زمين است، به طوري كه تكنولوژي نوين در پي ساختن محكم‌ترين البسه ضدگلوله و بسيار سبك از تار عنكبوت‌هاست. عنكبوت‌ها نقش اكولوژيكي و كشاورزي مهمي در طبيعت دارند و شايد اگر شكار حشرات توسط آنان نبود اين موجودات اختلال بزرگي در زندگي ما پديد مي‌آوردند. در پزشكي از سم و تار عنكبوت استفاده مي‌شود. در بسياري از مناطق نسل گونه‌هاي متعددي از عنكبوت‌ها در خطر انقراض قرار گرفته و مهم‌ترين دليل آن نابودي زيستگاه‌ها توسط انسان است. حفاظت از زيستگاه عنكبوت نه تنها نسل اين جانور بلكه تمام اكوسيستمي را كه او جزيي از آن است از خطر انقراض نجات مي‌دهد.

لینک به دیدگاه

يكي از انواع عنكبوت، رتيل است و رتيل‌هاي استراليايي به عنكبوت‌هاي سوت‌زن، پارس‌كننده يا پرنده‌خوار هم شهرت دارند. اين صداها زماني از رتيل خارج مي‌شود كه مورد تهديد قرار گيرد و احساس خطر كند و همين او را بسيار ترسناك مي‌سازد. بزرگ‌ترين رتيل‌هاي استراليا بدني به طول 6 سانتي‌متر و پاهايي دارند كه هنگام باز شدن به 16 سانتي‌متر مي‌رسد. اين رتيل‌ها دو نيش چنگك شكل در جلوي دهان دارند كه طول آنها بيش از يك سانتي‌متر است! اين جانوران بدني بزرگ و سنگين با طيفي از رنگ‌ها، از قهوه‌اي تيره تا زرد كم‌رنگ و اغلب با درخششي نقره‌اي دارند. معمولا روي بدن و پاهاي عقبي رتيل را كرك نرمي مي‌پوشاند و آن را از ديگر عنكبوت‌ها متمايز مي‌كند. رتيل‌هاي استراليا علي‌رغم آنكه پرنده‌خوار ناميده مي‌شوند، به ندرت پرنده مي‌خورند. خوراك آنان را حشرات، مارمولك‌ها، قورباغه‌ها و ديگر عنكبوت‌ها تشكيل مي‌دهد. رتيل‌هاي در حفره‌هاي زميني لانه مي‌سازند و ماده‌ها بيشتر اوقات خود را در لانه به سر مي‌برند. دو هفته پس از جفت‌گيري- كه معمولا در جلوي ورودي لانه صورت مي‌گيرد- ماده‌ها حدود 50 تخم مي‌گذارند. نوزادان مدتي نزد مادر مي‌مانند و سپس از لانه خارج شده و به دنبال زندگي خود در لانه‌هاي جديد مي‌روند. جالب اين كه ماده‌ها تا 12 سال عمر مي‌كنند، اما نرها پس از جفت‌گيري در حدود پنج سالگي مي‌ميرند. ماده‌ها از نرها بزرگ‌تر هم هستند. و جالب‌تر اينكه در استراليا رتيل‌هاي درشت به عنوان حيوان خانگي نگهداري مي‌شوند و اتفاقا همين موضوع روي جمعيت آنان اثر منفي داشته است.

لینک به دیدگاه

علي‌رغم قيافه ترسناك رتيل‌هاي بزرگ، اين جانوران معمولا حمله نمي‌كنند، اما وقتي مورد تهديد قرار گيرند عقب مي‌نشينند و حالتي شبيه به حمله خود مي‌گيرند كه بيشتر جنبه تهديد دارد. البته اگر انساني را گاز بگيرند دردناك است زيرا نيش‌هاي بلند دارند كه با نيش بسياري از انواع مار برابري مي‌كند. بعضي اوقات مريضي شديد در اثر نيش رتيل ديده شده و سرگيجه و تهوع براي شش تا هشت ساعت پس از گزيدگي گزارش شده است.

لینک به دیدگاه

در ميان عنكبوت‌هاي خطرناك عنكبوت پشت سياه ماده شهرت دارد. اين عنكبوت‌ها در مناطق گرم زندگي مي‌كنند. در حال حاضر سرم ضد سم اين عنكبوت وجود دارد ولي پيش از آن عده‌اي در اثر نيش اين عنكبوت مرده‌اند. فقط پشت سياه‌هاي ماده انسان را نيش مي‌زنند- نرها معمولا بسيار كوچك‌اند. از ديگر عنكبوت‌هاي خطرناك، عنكبوت موشي سر سرخ است. در استراليا 8 گونه عنكبوت موشي وجود دارد. خوشبختانه اين عنكبوت در مناطق پرجمعيت ديده نمي‌شود. عنكبوت دم سفيد نر و عنكبوت قيفي نر نيز خطرناك به شمار مي‌روند، به ويژه عنكبوت قيفي نر كه تاكنون باعث مرگ انسان‌ها نيز شده است. در سال 1981 سرم ضد سم اين عنكبوت ساخته شد و از آن زمان مرگ و ميري گزارش نگرديده، ليكن وحشت از اين عنكبوت همچنان باقي است. در سطح جهان عنكبوت‌هاي خطرناك ديگري نيز هست كه مشهورترين آنها بيوه سياه Black Widow است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...