رفتن به مطلب

آفت قرنطينه اي پروانه مينوز گوجه فرنگي


ارسال های توصیه شده

مقدمه:

مينوز برگ گوجه فرنگي يا بيد گوجه فرنگي از جدي ترين و مهم ترين آفات گوجه فرنگي و سيب زميني در دنيا محسوب مي شود كه از نظر اقتصادي داراي اهميت بالايي مي باشد.

خسارت اين حشره روي محصول گوجه فرنگي بين 50 تا 100 درصد مي رسد. توليد مثل بالا (تا 12 نسل در سال) مينوز گوجه فرنگي را تبديل به حشره خطرناكي كرده است.

اين آفت بومي امريكاي جنوبي بوده و بخصوص دركشور هاي آرزانتين، پرو، برزيل، بوليوي، ونزوئلا، اروگوئه، شلي،اكوادر و پاراگوئه گزارش شده است كه در سال هاي اخير از طريق نقل و انتقالات اندام هاي گياهي ميزبان بخصوص ميوه گوجه فرنگي ، سيب زميني به كشورهاي اروپائي مانند انگلستان، اسپانيا، ايتاليا، فرانسه و شمال آفريقا مانند ليبي ،مراكش،الجزاير و تونس و بعضي از كشورهاي آسيائي مانند ژاپن و اخيراً از كشورهاي همسايه ما كويت و بحرين گسترش يافته است.

اين آفت خطرناك اخيرا از تعدادي از استان هاي غرب، جنوب غرب و جنوبي كشور گزارش گرديده است و مي تواند تهديد جدي براي توليد گوجه فرنگي و صنايع وابسته به آن باشد. خوشبختانه اين آفت تاكنون در خراسان رضوي مشاهده نگرديده است و اقدامات رديابي آن در مزارع و گلخانه هاي استان در دست انجام است. كشاورزان و گلخانه داران محترم لازم است آشنايي كامل با مشخصات و علايم خسارت اين آفت پيدا كرده و به محض مشاهده موارد مشكوك به كارشناسان شبكه هاي مراقبت اطلاع رساني نمايند

 

1.jpg

لینک به دیدگاه

مشخصات آفت:

حشرات كامل اين آفت، پروانه كوچكي که حدود 10 ميلي متر طول مي باشد ، رنگ بال ها نقره اي با لكه هاي خاكستري-سفيد ، شاخك ها نخي شكل و به طور متناوب به رنگ تيره و روشن ديده مي شوند،وپالپ ها به خوبي رشد كرده اند. تخم بيضي شكل،به رنگ سفيد صدفي تا زرد روشن معمولاً در سطح برگ ها قرار دارند. لاروها ابتداي رشد به رنگ سفيد سپس بسته به محل تغذيه از قهوه اي مايل به رنگ سبز(برگخواري) تا سبز مايل به قهوه اي (ميوه خوار) متفاوت است داراي چهار سن لاروي است كه در سن آخر داخل تارهاي تنيده شده داخل برگ ها يا در خاك به صورت شفيره در مي آيد. شفيره به شكل مخروط ، انتهاي جلويي گرد و انتهاي عقبي باريك است. رنگ آن ها درابتداء سبز سپس قهوه اي و در نهايت قهوه اي تيره ديده مي شوند

 

tuta_absoluta_adult_and_eggs_reference.jpg

 

 

لینک به دیدگاه

خسارت:

اين آفت درمراحل مختلف رشدي گياه به گل، برگ ، ساقه و در مرحله ميوه دهي به ميوه ميزبان خسارت مي زند ،كه علائم خسارت به صورت مينوز روي برگ ها و لهيدگي ميوه هاي ديده مي شود،خروج فضولات لاروي در محل فعاليت لاروها به رنگ متمايل به قهوه اي از ديگر علائم آلودگي مي باشد،ميوه هاي آلوده لهيده و داراي حفره وكانال بوده از بازراپسندي آنها كاسته ميشود. اين آفت جوانه، گل و ميوه هاي بالاي بوته را ترجيح مي دهد و فضولات سياه لارو درون دالان ها قابل مشاهده است

 

5.jpg

 

 

 

6.jpg

 

 

Tuta%20on%20leaf.jpg

لینک به دیدگاه

کنترل و ردیابی:

 

رعایت تناوب زراعی و جمع آوری زواید و باقیمانده محصول از مزرعه پس از برداشت، برای مبارزه با این حشره ، مفید گزارش شده است . همچنین گیاهان دیگری که به عنوان پناهگاه این حشره می باشند (مخصوصاً گیاهان وحشی خانواده سولاناسه از مزارع باید حذف شوند.

 

در خصوص كنترل شيميايي با اين آفت با توجه به اينكه لاروها در داخل بافت گياهي مي باشند تاثير سموم روي آنها كم بوده و آفت مقاوم به سموم مي باشد.

 

از روشهاي مختلفي براي رديابي و شكار حشرات كامل اين آفت استفاده ميگردد. استفاده از فرمون جنسي به همراه تله هاي مناسب، ازجمله رايج ترين آن استفاده از تله هاي دلتا به همراه فرمون آفت مذكورمي باشدكه بازديد گلها،ميوه ها و برگها ي گياه ميزبان و مشاهده آثار مينوز بر روي برگها و خروج توده هاي فضولات لاروي بر روي ميوه ها و ساقه گياه ميزبان از ديگر روشهاي مهم رديابي اين آفت ميباشد.

 

 

7.jpg

 

 

لینک به دیدگاه

منبع مطالب بالا:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

سامانه آموزشی، ترویجی و اطلاع رسانی

مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی خراسان رضوی

 

 

 

لینک به دیدگاه

اینم تصویری از پراکنش این آفت

به پراکنش آفت در ایران دقت کنید:

 

r288xqmpq8w9x675ywcj.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

لینک به دیدگاه

و این هم یه فایل کامل برای علاقمندان:

 

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...