سمندون 19437 اشتراک گذاری ارسال شده در 31 تیر، ۱۳۹۱ واقعيت مجازي در نرمافزار MATLAB و Simulink انتشارت: سيمين دخت نويسنده: محمد فتحي قيمت: 3000 تومان توضيحات: اصولا از جعبه ابزار واقعيت مجازي متلب (Virtual Reality Toolbox) که در نسخه های جدید متلب Simulink 3D Animation نامیده میشود، جهت ايجاد ارتباط گرافیکی با مدل ریاضی سيستمهاي ديناميكي استفاده میشود. در واقع اين جعبه ابزار، حلقهی واسط نرمافزار MATLAB و Simulink با یک نرم افزار گرافیکی است و با این ویژگی، قابلیتهای نرمافزار متلب بسیار افزایش مییابد. از ويژگيهاي این جعبه ابزار میتوان به موارد زير اشاره نمود: پشتیبانی از زبان VRML: از این زبان، جهت ایجاد اشکال گرافیکی که اصطلاحا به آن دنیا (World) گفته میشود استفاده میگردد. البته این عبارت بیشتر بیانگر یک استاندارد مدلسازی گرافیکی است و نرمافزارهای مختلف از این استاندارد جهت ساخت اشکال گرافیکی استفاده میکنند. جعبه ابزار واقعیت مجازی از این استاندارد و بهطور خاص از نرم افزاری با نام V-Realm Builder كه توسط شرکت Ligos Corp ساخته شدهاست به خوبی پشتیبانی میکند. پشتیبانی از MATLAB: جعبهابزار واقعيت مجازي يك رابط انعطافپذير متلب با شکل گرافیکی (مدل واقعیت مجازي) است. در واقع بعد از ايجاد شي با متلب و مرتبط كردن آن به مدل واقعیت مجازي (شی گرافیکی)، شما ميتوانيد دنياي مجازي را با استفاده از توابع و متدها متلب كنترل كنيد. ارتباط با Simulink: با ساخت مدل سيمولينك، ميتوانيد شبيهسازي سيستم ديناميكي را بر روي بازده زمان، در يك مدل سه بعدي واقعي بصري مشاهده نمائيد. از طرفی جعبهابزار واقعيت مجازي بلوكهايي را براي اتصال مستقيم سيگنالهاي سيمولينك به دنياي مجازي فراهم ميآورد. اين ارتباط اجازه ميدهد تا شما مدل را بهعنوان يك انيميشن سه بعدي به نمايش بگذاريد. پشتیانی از وسایل سختافزاری: جعبهابزار واقعيت مجازي شامل توابعي براي ارتباط با وسايل سختافزاري خاص شامل Joystick و SpaceMouse ميباشد. همچنين به وسايل سختافزاري متداول شامل Joystick و Magellan SpaceMouse با استفاده از بلوكهاي سيمولينك متصل ميشود. پشتیبانی از کامپایلر MATLAB: جعبهابزار واقعيت مجازي از كامپايلر متلب پشتيباني ميكند. پشتیبانی ویژه از جعبهابزار SimMechanics: شما ميتوانيد از جعبهابزار واقعيت مجازي براي مشاهدهي مدل ايجاد شده با SimMechanics استفاده نمائيد. بدین منظور ابتدا بايد يك مدل ماشين در سيمولينك با استفاده از بلوكهاي SimMechanics بسازيد. سپس يك مدل گرافیکی از ماشينتان ايجاد كنيد و اين دنيا را به خروجيهاي سنسور SimMechanics متصل كنيد تا بتوانيد رفتار اجسام را در نمایشگر VRML ببينيد. پشتیبانی ازReal-Time Workshop : جعبهابزار واقعيت مجازي از کدهای بلادرنگ و Real-Time Workshop پشتیبانی میکند. پشتبانی از نمایش شبکهایی: جعبهابزار واقعيت مجازي، متلب و سيمولينك را به مرورگر شبکه با استفاده از پروتكل TCP/IP وصل ميكند. این کار به دو طریق انجام میگیرد: 1- يك كامپيوتر: متلب، سيمولينك و نمايشگر واقعيت مجازي روي يك كامپيوتر ميزبان اجرا شوند. 2- شبكه كامپيوتري: شما ميتوانيد انيميشن دنياي مجازي را بر روي كامپيوتر مجزایی از كامپيوتر میزبان (سرور) جعبهابزار واقعيت مجازي مشاهده نمائيد. در واقع چند كامپيوتر ميهمان ميتوانند به يك سرور متصل شوند. با این اوصاف فراگیری این نرمافزار بسیار ارزشمند است. بر اين اساس كتاب واقعيت مجازي (Virtual Reality) در نرمافزار MATLAB و Simulink (براساس استاندارد VRML) جهت راهنمايي بيشتر شما معرفي ميگردد. سرفصلها: 1 مقدمه 2 شروع بهكار سريع 2.1 شروع به كار سريع با سيمولينك: مثال اول 2.2 شروع به كار سريع با سيمولينك: مثال دوم 2.3 شروع به كار سريع با متلب (خواندن این بخش اختیاری است) 2.4 مثالهاي آماده متلب 2.4.1 مثالهاي قابل كاربرد در سيمولينك 2.4.2 مثالهاي داراي ام-فايل 3 اتصال مدل سيمولينك به دنیای مجازی 3.1 نگارش دادهها از سيمولينك به دنياي مجازي (بلوك VR Sink) 3.1.1 بخش Source file 3.1.2 بخش Output 3.1.3 بخش Block Properties 3.1.4 بخش VRML tree 3.2 نحوه توزيع سيگنال (بلوك VR Signal Expander) 3.3 ارسال مقادير مشخص نشده (بلوك VR Placeholder) 3.4 بلوکهای سودمند (utilities) 3.4.1 بلوک Cross Product 3.4.2 بلوک Normalize Vector 3.5 دوران بین دو بردار (بلوک Rotation Between 2 vectors) 3.6 تغییر جهت دید به وضعیت VRML 3.7 تبدیل ماتریس دوران به محور و زاویه دوران 3.8 كار با Joystick 4 ساخت مدل گرافیکی 4.1 آشنایی با استاندارد VRML و استفاده مستقیم از آن 4.1.1 سيستم مختصات VRML 4.1.2 زواياي دوران 4.1.3 فرمت فايل VRML 4.2 آشنایی با نحوهی استفاده از یک بستههای نرمافزار گرافیکی 4.3 آشنایی با یک نرمافزار گرفیکی بر پایهی استاندارد VRML97 5 ساخت مدل با V-Realm Builder 5.1 مفاهیم اولیه 5.1.1 ساخت یک مکعب 5.1.2 اضافهکردن نور به صحنه 5.1.3 اضافه نمودن دوربین 5.2 ساخت مدلهای پیشرفتهتر (1) 5.2.1 ساخت مدل سیمولینکی 5.2.2 ساخت مدل گرافیکی 5.2.2.1 ساخت کره 5.2.2.2 ساخت جعبهها 5.2.3 اتصال مدل سیمولینکی به دنیای مجازی 5.2.4 ساخت مدل با یک نرمافزار گرافیکی (کتیا) 5.3 ساخت مدلهای پیشرفتهتر (2) 5.3.1 ساخت مدل سیمولینکی 5.3.2 ساخت مدل گرافیکی 5.3.3 اتصال مدل سیمولینکی به دنیای مجازی 5.4 ساخت مدلهای پیشرفتهتر (3) 5.4.1 اصلاح مدل سیمولینکی 5.4.2 اصلاح مدل گرافیکی 5.4.3 اتصال مدل سیمولینکی به دنیای مجازی 6 کار بیشتر با V-Realm Builder 6.1 شرح نود Insert Group و کار با children 6.2 شرح نود Insert Transform، Insert Use و کار با کتابخانه 6.3 شرح نود Insert Inline، Insert Anchor و کار با url 6.4 شرح نود Insert Billboard و کار با Insert Indexed Face Set 6.5 شرح نود Insert PROTO و Insert PROTO Instance منابع و مراجع برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده