رفتن به مطلب

تخمین قیمت سونا و جزئیات آن


ارسال های توصیه شده

با سلام

 

در جستجوهایم برای مطالبی در مورد تخمین قیمت تمام شده سونا و استخر به یک مطلب خوب و به درد بخور مخصوصا برای کسانی که اجرایی کار میکنند، رسیدم که آنرا در تالار معماری میگذارم. اگر جایش مناسب نیست مدیران تالار میتوانند آنرا در موقعیت مناسب قرار دهند.

این مطلب از لینک

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
گرفته شده است و به قلم آقای حیدری است.

 

****

 

مقالات زیادی را در این چند ساله درباره سونا ( خشک و بخار ) در اینترنت دیده ام و درج کرده ام

اما فکر میکنم نکته مهمی که به آن پرداخته نشده درباره قیمت سونا و جزئیات آن است

چگونه قیمت سونا را تائین میکنند ؟

چه عواملی قیمت سونا را بالا و پایین می آورد .؟

یک سونای مرغوب به چه سونایی گفته میشود ؟

و خیلی سوالات دیگر که در وقت قیمت گذاری سونا به سراغ ما می آید .

در مرحله اول سراغ اجناسی میرویم که با آن یک سونای خشک یا سونای بخار ساخته میشود.

برای سونای خشک مهم ترین آبتم چوب آن است و آیتم بعدی تجهیزات آن شامل :

هیتر برقی : هیتر های برقی که برای سونا استفاده میشوند انواع مختلف دارند با سایز های مختلف که با کیلو وات آنها را مجزا میکنند . مثلا برای سونای خشک به ابعاد 150 سانتی متر در 150 سانتی متر یک هیتر 3 کیلو وات انتخاب میکنند . هیتر ها تک فاز و سه فاز هم میشوند . هیتر ها ی مجهز دارا یتمام لوازم برقی بر روی خود هستند یعنی مجهز به ترموستات و کنتاکتور هستند .

برای انتخاب یک هیتر ابتدا بهتر است بدست آوریم که آیا این سونا بیش از روزی 3 ساعت یابیشتر کار خواهد کرد یا خیر منظور آن است که اگر یک سونا برای مصرف مداوم ساخته میشود .وبرای گرمایش آن از هیتر برقی استفاده میشود باید تمام نکات ایمنی به درستی محاسبه و توسط متخصص آن نصب شود . هیتر های ایرانی از کیفیت خوبی برخوردار هستند به شرطی که المنت های آنها از نوع واترپروف و با برند خوبی باشد قیمت هیتر های ایرانی از خدود 150 هزار تا 300 هزار تومان میباشد و هیتر های خارجی که عمدتا فنلاندی هستند از 600 هزار تومان شروع و تا حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان ادامه دارد . در هنگام خرید هیتر مطمئن شوید که هیتر شما تست شود و تمام لوازم ان از جنس خوب و بدون ایراد تهیه شده باشد . ورق آن از نوع استیل مرغوب باشد و هیچ گونه تیزی و برندگی در آن دیده نشود . محل رریختن بخور را هم داشته باشد و سنگ های آن بر روی المنت ها قرار نگیرد .

چراغ ها ٰ آباژور سونا ٰ کاور چراغ که معمولا از چراغ های تونلی استفاده میشود : سیم کشی برق سونا باید تمام نکات ایمنی را داشته باشد زیرا شما در محیطی با حرارت بالا و پر از چوب آماده اشتعال میخواهید برق کشی کنید سیم های روشنایی از سیم افشان نسوز نمره دوبه بالا با روکش خزطومی نسوز مطلوب است بهتر است از نزدیک هیتر رد نشود و محل روشنایی بالای هیتر نباشد . لازم به ذکر است برای روشنایی سونا از نور کم و مستقیم استفاده میکنند تا آرامش بیشتری ایجاد کند میتوانید از لامپ های چهل وات به رنگ آبی ٰ سبز و ... استفاده کنید . داخل سونای خشک بغیر از لامپ های ترانس دار هر نوع لامپ دیگری را میتوان استفاده کرد مانند مهتابی ٰ لامپهای شلنگی ٰ لامپ های ال ای دی و...

جعبه کنترل باکس سونا یا همان تابلو برق که شامل یک کلید شبیه به کلید دوپل ٰ یک ترمینال 3 فاز در حدود 10 خانه ٰ ترموستات و کنتاکتور ٰ فیوز اطمینان ٰ کاور استیل ترموستات ٰ و در بعضی از سونا ها نشانگر دیجیتال دمای سونا قیمت یک دستگاه کنترل باکس معمولی از مبلغ چهل هزار تومان شروع میشود و نسبت به کیفیت تجهیزات تا مبلغ 80 هزار تومان بالا میرود .

کابل برق فشار قوی برای هیتر : کابل هیتر یا هر کابل دیگری باید بدون اتصال باشد ٰ از داخل لوله پلیکای فشار قوی و مقاوم در برابر حرارت وارد سونا شود . هیتر شما باید به ارت و محافظ جان مجهز شود . کابل شما برای هیتر دقیقا 25 سانتی متر از کف سونا بالاتر قرار گیرد . از داخل دیوار رد شود (رو کار نباشد ) . بهتر است ترموستات بر روی دیوار سونا و کنتاکتور داخل تابلو اصلی مجموعه قرار گیرد .

حرارت سنج تزئینی

ساعت شنی

سطل و ملاقه چوبی

انواع اسانس و بخور سونا

در سونا های عمومی بجای هیتر برقی مطلوب است کوره استفاده شود که شامل اجزای زیر میشود :

منبع کوره که نسبت به حجم سونا انتخاب میشود : منبع کوره که از یک لوله آتش خوار به ضخامت 6 میلیمتر الی 10 میلیمتر ساخته میشود . قیمت آن از 250 هزار تومان به بالاست ٰ و کیلویی ساخته میشود

مشعل بی صدا : بعلت اینکه کوره سونا به سونا چسبیده باید از مشعل بیصدا استفاده کرد تا سر و صدای حاصل از مشعل کس را آزار ندهد .

آجر چینی دور کوره با آجر نسوز (ساخت شومینه ) : آجر چینی کوره سونا بسیار کار ساده ایستاما یک نکته را باید رعایت کرد کوره سونا بشکلی ساخته شود که حرارت را به مرکز سونا هدایت کند . دمای کوره نسبت به هیتر های برقی بسیار قویتر است ر صورتی که این گرما مهار نشود باعث سوختن چوب های اطراف کوره میشود . فراموش نکنیم که گرمای زیاد خاصیت سیمان معمولی را از بین میبرد در ساخت کوره از کناف نسوز در بین آجر ها استفاده شود . ملات بین آجر ها شامل سیمان سیاه نسوز ٰ خاک نسوز ٰ خاک سنگ و مواد رنگی برای همرنگ کردن ملات با آجر قبل از بند کشی .

هواکش زیر مشعل و کوره : در سونا هایی که به حرارت بیشتری نیاز دارند ٰ هواکشی برای کوره تعبیه می شود این هواکش هوا را از محل مشعل بیرون سونا به زیر کوره هداین میکند .

هواکش مخصوص سونا : هواکش مخصوص سونا به هواکشی گفته میشود که : 1 هوای سنگین سونا را به بیرون هدایت کند .

2- هوای گرم را به حرکت درآورد

3- هوای گرم را به بیرون هدایت کند

4- هوای سونا را در زیر تخت ها به حرکت در آورد

این هواکش دارای یک دستگیره است که میتواند در موقعیت های مختلف دریچه های هواکش ها را ببندد یا باز کند . در واقعه هواکش سونا به مجموعه هواکش هایی گفته میشود که در شرایط مختلف میتوان از آن برای گرمتر شدن سونا یا برای بدست آوردن هوای تازه از آنها استفاده کرد .

کنترل باکس سونا : مانند هیتر برقی عمل میکند اما ترموستات آن جدا از تابلو است

جعبه ترموستات : جعبه کروی شکلی است که بیرون دیوار یونا نصب میشود و از آن برای کنترل دمای سونا استفاده میشود .

اما چوب سونا : چوب کاج روسیه :

چوب کاج فنلاند :

چوب های کاج فراوری شده (اشباء شده ) ملغب به فنلاندی :

 

چوب روسی : چوبی است که از روسیه وارد ایران میشود و از جنگلهای کاج سیبری و مناطق سردسیر تهیه میگردد . این چوب بخاطر صمغ ٰ شیره و خواص منحصر بفردی که در تمام کاج های مناطق سردسیر دیده میشود چوب ایدعال برای کار هایی مثل ساخت سونا ٰ ساخت کلبه ٰ اجرای سقف های بیرونی و... میباشد.

چوب کاج روسیه از نظر کیفیت به درجه های یک و سه تقسیم میشود درجه یک آن برای درب سازی و لمبه استفاده میشود و درجه سه آن برای تخته بنایی ٰ قالب بتن ٰ نردبان سازی ٰ پالت و.. استفاده میشود .

تفاوت چوب کاج درجه یک روسی با درجه 3 در چند نکته است :

1 – گره : درخت بدون شاخه مثل آدم بدون سر میماند . اما گره داریم تا گره گره چوب های مرغوب تغیر حالتی در چوب ایجاد نمیکند . جزعی از چوب است و. جدا نمیشود . سیاه نمیشود

2- شیره : چوب مرغوب زیاد شیره ندارد

3- رنگ چوب های مرغوب روشن نخودی رنگ مایل به سفید یا زرد است .

چوب کاج مرغوب سبک ولی محکم است و به راحتی نمیتوان آن را شکست

چوب فنلاند : چوب فنلاند همکنون در ایران نداریم زیرا هزینه حمل و نقل آن به ایران بسیار بالاست . چوب فنلاند گره های ریز معروف به گره فندقی دارد . گره چوب فنلاند با چوب یکیست و رنگ آن روشن است . چوب فنلاندی به رنگ سفید مخملی است و رگه های آن نارنجی کمرنگ و یک دست است . موج زیاد ندارد . شیره ندارد . سبک اما محکم است .کج نمیکند .

چوب های فراوری شده چوبهایی هستند با رنگ های تیره نوع چوب آنها ممکن است از هر نوعی باشد و اکثرا از چوب درجه 3 روسی استفاده میکنند . چوب های فراوری شده در محیطی قرار میگیرند که شیره خود را از دست میدهند و در آن محیط از موادی دیگر اشباء میشود که قابلیت چوب را تغیر میدهد . چوب برای مدتی کوتاه ضد آب میشود . کج نمیکند . رنگ آن تیره میشود.

برای بدست آوردن قیمت چوبکاری سونا ٰ باید انواع چوب مورد استفاده در سونا را بشناسیم :

1- لمبه یا لمه : لمبه ها به چوبهایی گفته میشود که از طول کام و زبانه دارند (نر و مادگی – غلیف – چفت ) . لمبه ها رکوب نیستند . حداقل ضخامت لمبه ها 13 میلیمتر و حداکثر آن برای ساخت داخل سونا 20 میلیمتر مطلوب است . چوب کاج را به صورت متر مکعب به چوب بری ها میفروشند برای یک یونای 2×2 حدودا 130 سانت مکعب چوب نیاز است . قیمت لمبه کوبی بر اساس ضخامت لمبه و کیفیت چوب و دستمزد ساخت محاسبه میگردد . همکنون قیمت لمبه 13 میل سوناسازان با نصب و زیر کار و عایق پلاستوفوم چهل و پنج هزار تومان میباشد .

2- لمبه 15 میل سوناسازان پنجاه هزار – لمبه 16 میل پنجاه و پنج – لمبه 18 میل شصت هزار – لمبه 20 میل شصت و پنج هزار تومان میباشد .

چوب رویه تخت سونای خشک با زیر کار هفت در هفت سانتی متر برای پایه ها : تخت سونا مهمترین قسمت یک سونا محسوب میشود . تخت سونای سوناسازان با چوب رویه به ضخامت 28 میلیمتر عرض 9 سانتی متر و زیر کار هفت در هفت سانتی متری هر متر مربع 130 هزار تومان میباشد که به نسبت ضخامت آن قیمت افزایش میابد . در سونای خشک بهتر است تا جایی که ممکن است چوبها را قوی سفارش دهید .

چوب های دیگر برای ساخت سونا بصرفه نمیباشد و برای اصلاع از قیمت ها میتوانیم بگوییم لمبه 13 میل فقط چوب خام هر متر مربع 90 هزار تومان است

روتختی ها و چوب های زیر کار متر طول محایبه میگردد که قیمت آن به زودی در سایت درج میشود .

همکنون قیمت یک متر مربع چوب کاج روسی درجه یک 600 هزار تومان میباشد

امید وارم اگر کم و کاستی در مطلب فوق مشاهده گردیده ما را عفو و نسبت به تصحیح آن ما را مطلع فرمایید.

با تشکر حیدری

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...