رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

حس مكان عاملي است كه موجب تبديل يك فضا به مكاني با خصوصيات حسي و رفتاري ويژه براي افراد خاص مي گردد. تعلق مكاني از لحاظ فرهنگي، منعكس كننده مولفه هاي اصلي حيات اجتماعي – فرهنگي است. عليرغم تنوع زياد مقياس مكانهايي كه ممكن است مردم احساس تعلق بيشتري نسبت به آنها داشته باشند، بيشترين مطالعات صورت گرفته در اين زمينه مربوط به مقياس واحد همسايگي است. پژوهش حاضر در مقياسهاي مختلف تاثير نقش مقياس مكان در ميزان حس تعلق به مكان را مورد بررسي قرار مي دهد.

نتايج اين تحقيق نشان دهنده اين موضوع مي باشد كه در جنوب شهر تهران در محلاتي كه داراي سابقه و پيشينه مثبت بوده ميزان حس تعلق به محله در اولويت اول و در محلاتي كه وجهه عمومي مثبتي ندارند ميزان حس تعلق به شهر تهران در اولويت اول مي باشد. در مناطق مركزي تهران اولويت با ميزان حس تعلق به محله و واحد همسايگي و همچنين مقياس شهر بيشتر از مقياسهاي ديگر مي باشد. در مناطق شمالي شهر، در محلات خوش نام و با سابقه ترجيح تعلق مكاني به محله و در اولويت بعدي منطقه شهري(شمال شهر) مي باشد و در محلات با سابقه و معروفيت كمتر اولويت با منطقه و در رتبه بعدي محله مي باشد.

 

کلمات کلیدی: نقشه جمعي، فرايند اجتماعي، مقياس مكان، مكان، حس مكان، حس تعلق به مكان، تهران

 

نویسندگان: بهرام سرمست، محمد مهدي متوسلي

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...