رفتن به مطلب

رده بندی کیفی خودرو های داخلی


ارسال های توصیه شده

رده بندی کیفی خودرو های داخلی

ارزیابی کیفی خودروها در اردیبهشت ماه بین 23 خودروی تولید داخل، نشان می دهد که صدر جدول همچنان در اختیار نیسان تیانا می باشد.در این رده بندی خودروها تحت ارزیابی در 9 معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، سیستم موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی بدنه، نفوذ آب و رنگ، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و بر حسب میزان نمره منفی، در دو دسته “خیلی خوب” و “خوب” دسته بندی شده اند.

lexus-paint-quality.jpg

 

رتبه بندی خودروها توسط موسسه استاندارد ایران دچار تغییراتی بنیادین شده و چیزی به اسم خودرو با کیفیت متوسط و پایین در آن به چشم نمی خورد. همه خودروها رتبه خوب و یا خیلی خوب را بدست آورده اند. اگر استاندارد ایران به پراید رتبه خیلی خوب اعطا کرده چنین رتبه ای را به نیسان تیانا هم داده که متاسفانه باعث بی اعتباری بیش از پیش نتایج برای خریداران خودرو می گردد. بنظر می رسد که استاندارد ایران زیر فشار کارخانه ها مجبور شده به همه خودروها امتیاز بالا بدهد حتی اگر به بی اعتباری این موسسه و لوث شدن این بررسی ها بیانجامد.

نکته دوم در این بررسی ها تفاوت بین مرغوبیت و کیفیت است. ساز و کار مبتنی بر اعطای امتیاز بر اساس نمرات منفی ساده ترین شیوه برای امتیاز دهی است اما نشان دهنده ارزش کیفی واقعی یک محصول نیست و گاهی خودرویی با داشتن مرغوبیت پایینتر مواد مصرفی، از رقبای خود با مرغوبیت بالاتر امتیاز منفی کمتر و رتبه بالاتری دریافت می کند! البته این مسئله بیانگر این موضوع است که حتی مواد مرغوب نیز در مونتاژ نادرست و سهل انگارانه، ممکن است تبدیل به نمره های منفی شوند. اما در سوی مقابل مثلا یک قطعه پلاستیکی بسیار بی کیفیت نمره منفی نمی گیرد چون خریدار انتظاری از آن ندارد.

 

 

در غیاب مزدا 3 که این ماه خبری از تولید آن نبود، مزدا 2 توانست جای خالی آن را بخوبی پر کند. اما همانند برادر بزرگتر خود نتوانست از پس نیسان تیانا برآید.

 

91-2-500x296.gif

 

جالب اینجاست که مزدا 2 یکی از بیشترین دارندگان نمره منفی در قسمت رنگ بدنه است و این تنها دلیل عقب افتادن از نیسان تیاناست. این رقابت عجیب بین دو خودروی بزرگ و لوکس و کوچک و جمع و جور با ورود نیسان ماکسیما و سوزوکی گراند ویتارا در جایگاههای سوم و چهارم، باز هم صدر جدول را ژاپنی می کند.

مگان فرانسوی از جایش در رتبه پنجم تکان نخورده اما نمره منفی آن در قسمت تزئینات زیاد شده و در قسمت ترمز بهبود داشته است.

تندرهای ایران خودرو و پارس خودرو هم جایشان را عوض کرده اند و هر دو افزایش کیفیت را نشان می دهند. کیفیت بدنه ، موتور و تزئینات نمونه ایران خودرویی تندر بهتر از رقیب آن است اما کیفیت رنگ، ترمز، صداهای غیر عادی و تجهیزات الکتریکی تندر پارس خودرو بهتر از آب درآمده است.

پژو 206 صندوقدار علاوه بر کاهش کمیت و تولید (نسبت به سال گذشته)، در کیفیت درجا زده اما رتبه خود را به تندرهای L90 واگذار کرده است. آوانته هم که آخرین نفسها را می کشد با 184 دستگاه تولید شده در مکان نهم یک پله صعود را جشن می گیرد. این درحالیست که 206 با اندکی افت کیفیت به رده دهم سقوط می کند.

مکان یازدهم همچنان در اختیار ام وی ام 530 است. این خودروی چینی با اندکی بهبود کیفیت، همچنان با اختلافی فاحش نسبت به 206 در جایگاه بعدی قرار گرفته است. ام وی ام 530 همچنین رکورد دار بیشترین نواقص در فرمان و سیستم تعلیق می باشد.

سمند خودروی ملی هم با بهبود در کیفیت جای پژو پارس را در جدول گرفته است. سایر پژوها نیز در جایگاههای 13 تا 15 جدول جای گرفته اند.

ام وی ام X33 با بهبود سه امتیازی هنوز در جای 16 جدول قرار دارد. لیفان 620 هم این خودرو را به سختی تعقیب می کند.

اما تیبا که دوباره به جدول بازگشته رکورد دار مشکلات در تزئینات داخلی و خارجی است. اگر سایپا فکری به حال این مشکلات بکند، با رفع 28 امتیاز منفی در همین یک مورد، می تواند تا جایگاه یازدهم جدول نیز بالا بیاید!

در مورد سایر خودروها و ته جدولی ها هم حرف زیادی برای گفتن باقی نمی ماند. رکورد داران مشکلات را با رنگ زرد در جدول مشخص کرده ایم. پارس خودرو با ساخت همزمان با کیفیت ترین و بی کیفیت ترین خودروی ایران هم سوژه صنعت ماست. به امید ارائه خودروهایی که لیاقت ایرانی ها را داشته باشند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...