رفتن به مطلب

سنگ


spow

ارسال های توصیه شده

دانلود

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سنگ : ماده ای متراکم و پیوسته را سنگ گویند .

 

 

خاک : ماده ای نامتراکم و غیر پیوسته را خاک گویند .

کانی : مواد جامد غیر زنده و معمولا متبلور دارای ترکیب شیمیایی ثابت یا نسبتا ثابت .

بلور : ماده جامد و همگنی که به وسیله سطوحی صاف و معیین که بین خود زوایایی مشخص تشکیل میدهند .

-

همه کانی ها با منشاء اولیه سیلیکاته هستند ولی اکثر ثانویه ها غیر سیلیکاته هستند .

کانی های سیلیکاته از نظر پوشش سطح زمین 25% را گرفته اند و از نظر حجم 95% کانی ها سیلیکاته است .

کانی های غیر سیلیکاته از نظر پوشش سطح زمین 75% را گرفته اند و از نظر حجم 5% کانی ها غیر سیلیکاته هستند .

 

منشا شکل گیری سنگها

عوامل هوازدگی یا کوهسایی

-هوازدگی شیمیایی

-هوازدگی فیزیکی

عوامل کوهزایی

-چین ها

-شکستگی ها

-گسل ها

-آتشفشان

-زلزله

 

نامگذاری سنگ ها:

- بر حسب شکل هندسی

- جنس سنگ : گرانیت ، سینت ، ریولیت

- پلاک : پله ، قرنیز ، ازاره

- محل کاربرد : کف ، پشت پنجره ، نما

- نوع معدن : یوانات ، بورق خرمده

 

نامگذاری سنگ ها بر حسب شکل هندسی :

- سنگ پلاک : به هر نوع سنگی که در ابعاد مشخصی برش داده شود سنگ پلاک گویند .

- قرنیز : هر نوع سنگی که به ارتفاع 10سانتی متر باشد قرنیز گویند .

- سنگ پله : هر نوع سنگی که ضخامت 4 سانتی متر و عرض آن 30 سانتی متر باشد سنگ پله گویند .

 

آزمایشاتی که روی سنگ ها انجام میشود :

- انداره گیری وزن مخصوص و حجم فضای خالی : هر چه وزن مخصوص بیشتر باشد حجم فضای خالی کمتر است و سنگ توپر است و مقاومت زیاد میشود .

- اندازه گیری اثر آب روی سنگ و مشخص نمودن حلالیت سنگ در آب یا میزان وارفتگی سنگ در آب .

- اندازه گیری خواص حرارتی سنگ یا واکنش سنگ در برابر نیروهای وارده به سنگ .

- اندازه گیری میزان ساییدگی روی سنگ .

-اندازه گیری سختی سنگ .

- اندازه گیری توزیع حرارتی در سنگ .

- اندازه گیری ظرفیت حرارتی سنگ .

- تعیین نوع کانی های تشکیل دهنده سنگ و شرایط استقرار آنها .

- درجه هوا زدگی و دگر سازی سنگ .

- اندازه گیری خاصیت چسبندگی کانی های تشکیل دهنده سنگ .

- اندازه گیری میزان درزه و شکاف در سنگ .

مشخصات کلی سنگ برای مصارف ساختمانی

بافت سنگ

جذب آب

پاکیزگی

پایداری در برابر عوامل جوی

پایداری مکانیکی

 

بافت

بافت سنگ باید ساختمانی سالم داشته باشد یعنی:

- بدون شیار،ترک و رگه های سست باشد

- بدون هرگونه خلل و فرج باشد.

- پوسیدگی نداشته باشد.

یکدست باشد

جذب: عبارتست از ظرفيت يك سنگ براي جذب ميران معيني آب از طريق خاصيت مويينه يا تماس بخشي از آن با آب

سختي

دامنه سختي سنگهاي تزئيني بسيار زياد است. اين دامنه از پائين ترين درجه سختي(تالك) گرفته تا به بالاترين درجه سختي(سنگ گرانيت كه حتي از فولاد نيز سخت تر است) مي رسد. ميزان سختي در قيمت تمام شده سنگ موثر است.عموماً‌هر چه سنگ سخت تر باشد، استخراج، برش و صيقل كاري قطعات آن ،زمان و هزينه بيشتري را در بر خواهد داشت.

 

 

 

رنگ

رنگها هر كدام زيبايي و جلوه اي خاص به اشياء مي دهند و مسلماً بشر در انتخاب خود، علاوه بر استحكام، خاصيت و سهولت كاربرد، به ظاهر امر نيز توجه خاص مبذول مي دارد. ساختمانها به جهت رنگ نماي بيرون آنها، به زيبايي شهر مي افزايند. در اين خصوص معمولاً رنگهاي روشن بر رنگهاي تيره و كدر برتري دارند. ناگفته نماند كه رنگ نماي بيرون ساختمانها كه ناشي از نوع مصالح بكار گرفته شده (سنگي و يا غيرسنگي) مي باشد، خود تحت تأثير عوامل جوي قرار دارد. آب باران مي تواند كانيهاي موجود سنگ نما را تحت تأثير شيميايي قرار داده و رنگ آن را تغيير دهد .

ميزان تخلخل

تخلخل در اثر نفوذ آب باران به داخل حفره هاي سنگ و انجماد آن بيشتر مي شود .

 

مقاومت

مقاومت سنگ، تحت تأثير عوامل مختلفي از قبيل هوازدگي، سرما، گرما و آتش سوزي، دائماً تغيير مي يابد. اً شيميايي مي باشند. اين عوامل مي توانند. برخي عوامل هوازدگي به صورت فيزيكي سنگ را تحت تأثير قرار مي دهند. لازم به توضيح مي باشد كه عوامل هوازدگي شيميايي و فيزيكي تواماً عمل مي كنند و غالباً سبب تغيير رنگ، شكسته شدن و جدا شدن سنگ از بنا مي شوند. اضافه مي شود كه سنگهاي آهكي در مناطقي كه بارندگي زياد بوده و گازكربنيك موجود در فضا بيش از اندازه باشد، براي نماي خارجي ساختمانها چندان مناسب نمي باشد(بويژه انواع تراورتن ها).

لینک به دیدگاه

تقسیم بندی سنگ ها از نظر نوع پیدایش :

 

الف ـ سنگهاي رسوبي

منشأ اصلي سنگ‌هاي رسوبي مواد ريز جامد معلق در رودخانه‌ها است. اين رودخانه‌ها در ضمن حركت موجب به هم غلتيدن سنگ‌ها شده و سبب خرد شدن آنها مي‌شوند. همچنين تكه‌هاي ريز سنگ‌ها كه در اثر ساير عوامل طبيعي مانند يخبندان و غيره از تكه سنگ‌ها جدا شده‌اند به وسيله رودخانه جابه‌جا شده و به محل‌هايي كه در عمق آنها بيشتر است برده مي‌شوند. اين دانه‌هاي ريز در اثر نيروي ثقل زمين و همچنين در اثر فعل و انفعالات شيمياي در اين مكان‌ها ته‌نشين شده و تحت فشار قرار مي‌گيرند اين فشار ممكن است در اثر لايه‌هاي فوقاني ته‌نشين‌هاي جديد باشد و يا فشارهاي ديگر و بالاخره بعد از ساليان دراز اين لايه‌ها يكپارچه شده و توليد سنگ‌هاي رسوبي مي‌نمايند

 

مشخصات سنگ‌هاي رسوبي

كليه سنگ‌هاي رسوبي لايه‌لايه مي‌باشند زيرا تشكيل آنها در اثر ته ‌نشين شدن اجسام جامد موجود در آب‌هاست كه به مرور و لايه‌لايه ته‌نشين مي‌گردند

جنس سنگ يكنواخت نيست و ممكن است داراي لايه‌هاي خاك و لاي باشد در بعضي از سنگ‌هاي رسوبي

ممکن است بقایای گیاهان در لابه لای آن وجود داشته باشد تقریبا 75 درصد سنگهایی که در دسترس بشر در سطح زمین قرار دارد از نوع سنگهای رسوبی هستند

 

انواع سنگهای رسوبی

1:سنگهای رسوبی آواری

2سنگهای رسوبی غیر آواری

3:سنگهای رسوبی آلی

 

سنگهای رسوبی آواری

سنگهای رسوبی آواری از کنار هم قرار گرفتن ذرات درشت و ریز و به هم چسبیدن آنها توسط یک سیمان به وجود می آید سنگهای رسوبی آواری را بر مبنای اندازه دانه های اصلی تشکیل دهنده سنگ به انواع کنگلو مرا،ماسه سنگ،لایه سنگ و شیل تقسیم مینمایند از جمله سنگ های آواری میتوان به کنگومرا – ماسه سنگ – لایه سنگ – شیل و آرکوز نام برد .

ماسه سنگ : نوعي سنگ رسوبي است که اساسا از کاني هاي به ابعاد ماسه و يا دانه هاي سنگي تشکيل شده است.اغلب ماسه سنگها از کاني کوارتز/ ويا فلدسپار تشکيل شده اند ، زيرا متداولترين نوع کانيهايي هستند که در طبيعت وجود دارند.

 

سنگهای رسوبی غیر آواری

فراوان ترین سنگ رسوبی شیمیایی سنگ آهک است به طور کلی به سنگی که بیش از 50 درصد آن از کربنات کلسیم(کلسیت)باشد سنگ آهک گفته میشود. از جمله سنگ های غیر آواری میتوان به کلسیت – سنگ اهک – سنگ گچ و دولمیت اشاره کرد .

 

سنگهای رسوبی آلی

سنگهای رسوبی که منحصرا منشا آلی دارند میتوان به زغال سنگ اشاره کرد که بر اثر تغییر شکل باقی مانده گیاهان گذشته و فشار و حرارت درون زمین حاصل شده است.

 

ب- سنگهاي آذرين

سنگهای آذرین که به آنها سنگهای اتش فشانی هم می گویند سنگهایی هستند که از سرد شدن مواد گداخته که از قسمت مذاب زمین به بیرون فوران کرده ایجاد شده بطور کلی منشا سنگهای روی زمین آذرین هستند ولی بعضی از این سنگها در اثر عوامل جوی و غلطیدن به روی هم خرد شده و به وسیله آّبرفتها شسته شده و در محل های گود تری جمع گشته که تشکیل سنگهای رسوبی را می دهند.

 

انواع سنگ های آذرین :

سنگهای آذرین درونی

سنگهای آذرین بیرونی

 

سنگهای آذرین درونی

طرز تشکیل آنها بدین طریق می باشد که مواد مذاب داخل هسته مرکز زمین به پوسته زمین نفوذ کرده و در آنجا به کندی و به تدریج سرد شده و تشکیل سنگهای آذرین درونی را داده اند.این سنگها بلوری بوده و کریستالهای آن مجال تشکیل شدن را داشته

است به همین علت کریستالهای آن درشت دانه بوده و اندازه آن در حدود میلیمتر می باشد مانند گرانیت ، دیوریت ،سینیت،تونالیت

کوارتزولیت، گابرو و ترالیت .

 

سنگهای آذرین بیرونی

این سنگها بدین طریق تشکیل شده اند که مواد مذاب درون زمین به بیرون راه پیدا کرده و در مجاورت هوا قرار گرفته و خیلی فوری سریع سرد شده اند در این سنگها کریستالها مجال تشکیل شدن نداشته و به شکل خمیری سرد شده اند در ساختمان این سنگها بلور وجود نداشته و یا خیلی کم وجود دارد مانند بازالت،ریولیت،تراکیت،لاتیت،فنولیت و لوسیت .

 

ج ـ سنگ هاي دگرگوني

سنگهاي دگرگوني سنگهايي هستند که از سنگهاي رسوبي و آذرين قبلي به وجود آمده اند و در آنها به علت تغييرات فشار، درجه حرارت يا محيط شيميايي تغييراتي صورت گرفته است بدون اينکه از حالت جامد خارج شوند

در سنگهاي دگرگوني با از بين رفتن کانيهاي قبلي يا تبلور مجدد، کاني هاي شاخص دگرگوني به وجود مي آيند .

قوانين و ترتيب تبلور در سنگهاي دگرگوني اختصاصي است که خود وسيله اي جهت تشخيص آنهاست .

تهيه مقاطع زمين شناسي روي زمين کمک مؤثري جهت تشخيص سنگهاي دگرگوني از ساير سنگهاست .

 

شناسایی سنگهای دگرگون

سنگهای دگرگون را در نمونه دستی معمولا می توان از روی بافت اغلب جهت دارشان و کانی های دگرگونی موجود در سنگ شناسایی کرد.

1:سنگهای دارای بافت جهت دار مانند شیست،فیلیت و سنگ لوح .

2:سنگهای دارای بافت توده ای مانند کوارتزیت،مرمر .

 

سنگهای ساختمانی

سنگ‌هاي ساختماني به آن دسته از سنگ‌ها اطلاق مي‌شود كه به هر شكل و اندازه، با تغيير شكل فيزيكي يا بدون تغيير در يكي از قسمت‌هاي ساختمان مثل پي، كف، ديواره و نماي ساختمان‌ها، سنگفرش‌ جاده‌ها و محوطه‌ها، ديواره پل‌ها، ديواره‌هاي آب برگردان رودخانه‌هاي كنار شهرها، ساختمان‌هاي زيرزميني و غيره به كار مي‌روند. اين سنگ‌ها را مي‌توان به دو گروه تقسيم نمود: سنگ‌هاي زيربنايي و سنگ‌هاي تزييني

سنگ‌هاي زیر بنایی : به صورت خرده سنگ، لاشه و مالن ، تخته سنگ صيقلي است که اغلب اين سنگ‌ها به همان شكل به دست آمده در يا با تغيير شكل در پي‌ها، سنگفرش كوچه و خيابان و محوطه‌ها و غيره به كار مي‌روند. تغيير شكل سنگ‌ها به صورت خرد كردن، بريدن و غيره مي‌باشد و به دليل اينكه كار زيادي روي آنها صورت نمي‌گيرد و در قسمت‌هاي اصلي و نگهدارنده ساختمان يا راه يا سد و پل و ديواره به كار مي‌روند لذا با عنوان سنگ‌هاي زيربنايي ناميده مي‌شوند

به طور کلی سنگي كه در ساختمان مصرف مي‌شود بايد سالم باشد و پوسيدگي نداشته باشد. سنگي كه در زيرسازي راه و درون ساختمان مصرف مي‌شود، بايد وزن فضايي بيش از 5/1 تن بر مترمكعب و تاب فشاري بيش از 40 مگاپاسكال داشته باشد. سنگي كه در نماي ساختمان مصرف مي‌شود بايد در برابر اثرهاي جوي ژايداري كند، آب در آن نشت نكند و اثر فيزيكي و شيمياييث نداشته باشد و در آب وا نرود و با آب تركيب نشود. سختي آن كمتر از 3 مقاومت فشاري آن كمتر از 80 مگاپاسكال و وزن فضايي آن كمتر از 2 تن به مترمكعب نباشد. سنگي كه در سنگفرش راه صرف مي‌شود بايد سخت باشد، آب جذب نكند كه در هواي سرد يخ بزند، ساييدگي آن كم باشد و لاستيك چره غلتان را نسايد، تاب ضربه‌اي آن زياد باشد تا چرخ غلتان كوبنده آن را خرد نكند. سنگ سخت براي پي‌سازي ساختمان، زيرسازي راه و راه‌آهن مصرف مي‌شود . برای نمای ساختمانهای بلند مرتبه سنگ دستکم در بخشی از نما توصیه میشود زیرا به صلابت و زیبایی ساختمانهای بلند مرتبه می افزاید .

توصیه شده است که از کاربرد سنگ در تمام نما پرهیز شود زیرا خطر ناشی از افتادن سنگها در ایران بسیار زیاد است و ابعاد و صیقل سنگها نیز برای سطوح بزرگ نا مناسب است . اما به هر حال لازم به توضیح نیست که در صورتی که کاربرد سنگ به صورت سنجیده و طراحی شده انجان شود در همه جا مطلوب و زیبا میتواند باشد .

ابعاد مناسب سنگها :

معماران برای کاربرد سنگ در قسمتهای متفاوت نظرهای مختلفی ارائه کرده اند که به ترتیب زیر از نظر می گذرد :

برای کفها : 30 *20 - 60*30 - 40 *20 - 50 *50 - 40 *40

برای ازاره ها :1000 *30 - 100 *40

برای نما : 60 *30 - 60*40 - 40 *40 - 50*50

برای سرویسها : 20 *10 -20 *20 -25 *25

معرفي انواع سنگ هاي ساختماني

گرانيت : كه از تركيب موادي همچون كوارتز، سديوم، پتاسيم و فلدسپار تشكيل شده است و درمقابل فرسايش بسيار مقاوم مي باشد. در حال حاضر 98 معدن فعال گرانيت در كشور موجود میباشد .

مرمر : كه از تركيب موادي همچون آهك و دولوميت تشكيل شده است كه كاربرد بسياري در امرساختمان سازي دارد.

تراورتن: كه از ته نشين شدن مواد بر اثر آب داغ يا آب سرد در غارها ا يجاد شده و دارای خلل و فرج فراوان است . مقاومت آن نسبت به سایر

سنگ ها کم است و فقط به عنوان سنگ تزئینی استفاده میشود م با توجه به ناخالصی های موجود در آن به رنگ زرد و قرمز دیده میشود .

سنگهای شناخته شده در ذهن معماران ما :

سنگهای آذرین : انواع گرانیت و شبه گرانیت خاکستری

سنگهای چینی : به رنگهای سفید ، کریستال و خاکستری

سنگهای تراورتن : به رنگهای قرمز ، لیمویی ، سفید ، مشکی و تیشه ای

مر مر ها

مرمریت ها : به خصوص گوهره ، سفید و سیاه

سنگ‌هاي ساختماني شامل سنگ‌هاي رسوبي ، سنگ‌هاي آذرين و دگرگون مي‌باشد. سنگ‌هاي آهكي و رسوبي به دليل فراواني‌شان در طبيعت و همچنين سهولت استخراج و سهولت تغيير شكل به نسبت سنگ‌هاي آذرين بيشتر مصرف مي‌شوند. براي سنگفرش محوطه منازل و كف اتاق‌ها بيشتر از انواع سنگ‌هاي دگرگون و يا گرانيتي استفاده مي‌شود. براي سنگ‌هاي تزئيني از سنگ‌هايي استفاده مي‌شود كه صيقل‌پذير بوده و داراي استحكام لازم باشند. اين نوع سنگ‌ها در اندازه‌هاي مختلف بريده مي‌شوند و بعد از ساب و صيقل، در قسمت‌هايي از بنا كه در معرض ديد باشد به كار مي‌روند. از جملة اين سنگ‌ها ، سنگ‌هاي آذرين درونی، سنگ‌هاي آذرين بيروني و از سنگ‌هاي رسوبي، سنگ‌هاي آهكي كه به دليل زيبايي ظاهري در انواع مختلف بيشتر مورد توجه هستند .

سنگهای پی و دیوار

در پی ساختمانها و بخشی از دیوارها که در زیر سطح زمین قرار دارند از سنگهای آذرین و رسوبی که ضریب نرم شدگی آنها بیش از 0.7 باشد، استفاده می‌گردد. نداشتن کانیهای رسی یا قطعات غیر همگن و درزه و شکاف در اینگونه سنگها ضروری است.

سنگ نما و کف

سنگهای آذرین ، دگرگدنی و رسوبی که دارای این ویژگیها باشند، به عنوان سنگ نمای ساختمان بکار می‌روند.

مقاومت فشاری آن بیش از 5 مگا پاسکال باشد.

ضریب نرم شدگی بین 0.7 تا 0.9 باشد.

نداشتن درزه و شکاف در سنگ.

نبود کانیهای رسی و مواد قابل حل در سنگ.

داشتن رنگ مرغوب.

 

 

 

 

سنگهای قابل مصرف در راه سازی

سنگها در راه سازی مصارف متعدد دارند که از جمله این موارد پل سازی ، زیر سازی ، سنگفرش ، زیر ریل آهن و غیره است. انواع سنگهای آذرین ، دگرگونی و رسوبی که واجد خصوصیتهای زیر باشند، در راه سازی قابل استفاده خواهند بود.

 

مقاومت فشاری بیش از 100 مگا پاسکال

ضریب نرم شدگی بیش از 0.9

میزان جذب آب ، کمتر از 1 درصد

وزن مخصوص بیش از 2.3 گرم بر سانتیمتر مکعب.

مقاومت ضربه‌ای آن 15 کیوگرم نیرو بر سانتیمتر مکعب باشد.

نداشتن کانیهای رسی ، گچ و مواد قابل حل در آب.

به طور خلاصه میتوان گفت سنگهایی که در برابر اسیدها مقاومند، عبارتند از گرانیت ، دیوریت ، کوارتزیت و بازالت. سنگهای مقاوم در برابر

محلولهای قلیایی عبارتند از سنگ آهک ، دولومیت ، سنگ مرمر و منیزیت. سنگهایی که در شرایط حرارت بالا مقاوم هستند عبارتند از بازالت

ویژگی مهم این سنگها داشتن مقاومت فشاری بیش از 100 مگا پاسگال است که میزان جذب آن حداکثر به 1 در صد می‌رسد .

ويژگي‌ بعضي از سنگ‌هاي خاص مورد استفاده در صنعت ساختمان

خصوصيات گرانيت ساختماني

گرانيت‌ها به دليل سختي زياد، شفافيت، زيبايي خيره‌كننده، تنوع طرح و رنگ و كنتراست زيبايي رنگ‌ها اخيراَ به عنوان يك سنگ تزئيني لوكس و گران‌قيمت در بازار جهاني مطرح گرديده‌اند. رنگ گرانيت معمولاً توسط نوع و مقدار فلدسپات آن كنترل مي‌شود و ممكن است به رنگ خاكستري- صورتي كمرنگ تا صورتي و يا قرمز ديده شود .

گرانيت‌هاي روشن و قرمز و صورتي به دليل رنگ صورتي يا قرمز خود بسيار ارزنده هستند و در بازار جهاني جايگاه ويژه‌اي دارند. گرانيت‌هاي خاكستري بر حسب درجه تيرگي و روشني و اندازه كاني‌ها داراي مرغوبيت متغيري هستند. گرانيت‌هاي شيركوه در يزد و طيف وسيعي از انواع گرانيت‌ها را تشكيل مي‌دهند و به علاوه از نظر رنگ باب بازار نيز مي‌باشند. برش و صيقل دادن گرانيت‌ها بسيار مشكل‌تر و پرهزينه‌تر از سنگ‌هاي آهكي است و فقط ديسك‌ها و سنگ‌ساب‌هاي ويژه قادر به برش و صيقل اين‌گونه سنگ‌ها مي‌باشند. بايد توجه داشت كه انواع گرانيت‌ها به خاطر وجود كوراتز با سختي 7 از سنگ‌هاي سخت محسوب مي‌شوند و اين عامل سبب بالا رفتن هزينه استخراج، برش و پرداخت مي‌گردد و نسبت به ساير سنگ‌هاي ساختماني گران تمام مي‌شوند .

سينيت‌ها، ديوريت‌ها، گابروها و سنگ‌هاي خروجي هم ارز آنها يعني تراكيت‌ها، آندزيت‌ها و بازالت‌ها و ساير سنگ‌هاي آذرين و دگرگوني از اين نوع به دليل عدم وجود كوارتز در آنها در صورتي كه كاملاً سالم و و ضمناً رنگ‌هاي زيبايي در صيقل داشته باشند مي‌توانند به عنوان سنگ‌هاي نماي خاص مطرح شوند. هرجا كه اين گونه سنگ‌ها گسترش دارند بايد امكان بهره‌برداري از آنها به عنوان سنگ‌نما مورد توجه قرار گيرد، چه بسا ممكن است در ميان اين گونه سنگ‌ها، سنگ‌نما با خصوصيات ظاهري استثنايي وجود داشته باشد كه در اين شرايط داراي قيمت ويژه‌اي خواهد بود .

سینیت : سنگی است که از کوارتز از 0 تا 5% تشکیل شده است . به دلیل کاهش کوارتز برش آن راحت تر و بهتر صاب می خورد این سنگ به عنوان سنگ تزئینی و قطعات ساختمانی استفاده میشود . معادل بیرونی آن تراکیت یا پوکه معدنی است که به عنوان عایق حرارتی مورد استفاده قرار میگیرد و با توجه به تخلخل موجود در ان مقاومت کمی دارد .

دیوریت : کوارتز آن 0 میباشد . کاربرد آن مانند گرانیت است و معادل بیرونی آن آندریت چنانچه خلل و فرج نداشته باشد مقاومت خوبی دارد و اغلب به رنگ قرمز جگری است و در جاده سازی و ساختمان استفاده میشود .

گابرو : از کانی های دریایی تشکیل شده به همین دلیل رنگ آن سیاه است . چنانچه گابرو دارای اولیوین باشد رنگ آن به صورت رگه های سبز رنگ دیده میشود . معادل بیرونی آن بازالت چنانچه دارای خلل و فرج فراوانی باشد مقاومت کمی دارد .

خصوصيات مورد استفاده سنگ‌هاي بازالت و دياباز: بازالت و دياباز درواقع تنها به صورت خرد شده مورد استفاده قرار گيرند. آن عمدتاَ به عنوان اجزاء بتن و مواد لازم براي ساختن جاده‌ها، بقيه به صورت مواد مستحكم‌كننده مسير ريل قطار، پوشش سقف و غيره مصرف مي‌گردد. اين سنگ‌ها به دليل فقدان كوارتز براي دستگاه‌ها و ماشين‌ها، ساينده نيستند و اين مزيت سبب ارزشمندي آنها مي‌شود .

كوراتزيت: از سنگ‌هاي دگرگوني است كه عمدتاً از كوارتز تشكيل شده است. بلورهاي كوراتز در اين دگرگوني، طويل شدگي پيداكرده و درهم قفل مي‌شوند

مرمر: به صورت سنگ‌هاي با رنگ سفيد، خاكستري و رنگي با تبلور دوباره‌اي كه يافته‌اند داراي درخشندگي و شفافيت و زيبايي خاصي هستند كه به همين جهت جايگاه ويژه‌اي را در صنعت ساختمان يافته‌اند

اسليت: اسليت براي مصرف به صورت قطعات منظم برش داده مي‌شود و همچنين به شكل دانه‌هاي خرد شده و پودر مورد استفاده قرار مي‌گيرد. علاوه بر پوشش سقف و سطوح ساختمان‌ها مقدار قابل ملاحظه‌اي از اسليت‌ها به عنوان سطح ميزها، پله‌ها، پايه ديوارها، پوشش پايه‌ها و غيره مورد استفاده قرار مي‌گيرند. از اسليت‌هاي رنگي براي سقف‌ها و پوشش ساختمان‌ها استفاده مي‌گردد.

سنگ آهک : عمده سنگ‌هاي ساختماني و تزئيني را سنگ‌هاي آهكي تشكيل مي‌دهند. اين‌گونه سنگ‌ها به دليل سختي مناسب، قابليت ساب و برش، تنوع رنگ، مقاومت خوب، قابليت استخراج آسان، عدم امكان آلتره شدن و ذخاير زياد توانسته‌اند جايگاه خاصي را در سنگ‌هاي ساختماني و تزئيني داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

تولید سنگ های ساختمانی :

در مرحله اول سنگ از معدن استخراج میشود . روش های استخراج سنگ به ترتیب زیر است :

روش انفجار : که در این روش دور ریز سنگ زیاد است و رگه های ترک بر روی سنگ ایجاد میشود .

روش الماسه یا اره ای : که با این روش صدمه کمتری به سنگ وارد میشود و سنگ به صورت مکعب مستطیل به کارگاه آورده میشود.

روش سیم بر :که این روش هم مانند روش قبل سنگ را به صورت مکعب مستطیل در آورده و رگه های ترک بر روی آنها دیده نمیشود .

بعد از استخراج و حمل به کارگاه در مرحله اول ابتدا توسط اره ای بزرگ بنام « قله بر» برش هایی بصورت مساوی با درجاتی که به طور اتوماتیک خود دستگاه دارد روی سنگ انجام میشود .

در این دستگاه نیاز به مقدار زیادی آب برای خنک تر کردن محل اصطکاک تیغه اره با سنگ و بهتر برش خوردن سنگ میباشد .

پس از مرحله برش کلی سنگها توسط دستگاه بر ش کوچکتر به ابعاد استاندارد و یا به دلخواه مشتری در می آید .

بعد از این مرحله سنگها توسط دستگاه صاب زن دستی صیقل داده میشوند که در صورت احتیاج به صیقلی شدن کامل از دستگاه صاب اتوماتیک استفاده می کنند .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...