رفتن به مطلب

استریو لیتوگرافی (Stereolithography ) یا SLA


ارسال های توصیه شده

استریو لیتوگرافی (Stereolithography ) یا SLA ، متداول ترین روش نمونه سازی سریع است. با این روش می توان قطعات پلیمری بسیار دقیق و با جزئیات زیاد به دست آورد. SLA اولین فرآیند نمونه سازی سریع است و در سال 1988توسط شرکت 3D Systems معرفی شد. در این روش ، با نیروی کم و با استفاده از پرتو متمرکز لیزر فرابنفش، سطح مقطع های جسم سه بعدی در حمامی از مایع پلیمری حساس به نور، یکی بعد از دیگری ساخته می شوند.

مواد اولیه مورد استفاده در این روش، رزین های مایعی است که براثر تابش نور با طول موج خاص، منعقد می شوند. صفحه ی ساخت که قطعه بر روی آن تولید می شود، می تواند جابه جایی قائم داشته باشد. پرتو لیزر با کمک آینه های متحرک سطح مورد نظر را اسکن می نماید.

قسمت هایی از هر لایه پلیمر را که لیزر اسکن می کند، جامد شده و سایر قسمت های لایه ، مایع باقی می ماند. سپس صفحه ی ساخت و به دنبال آن، مدل به اندازه ی ارتفاع لایه ی بعدی پایین می رود. بعد از این مرحله، یک تیغه دوباره لایه ای از رزین روی سطح قطعه می گستراند.و لایه ی بعدی روی لایه ی کامل شده ی قبلی ساخته می شود. این فرآیند اسکن و هم سطح کردن تا اتمام ساخت قطعه ادامه پیدا می کند.

پس از کامل شدن ، قطعه بیرون آورده شده و مایع آن گرفته می شود. در بسیاری از موارد جهت بهینه سازی قطعه آن را در معرض اشعه ی فرابنفش قرار می دهند.

دقت این روش در حد مطلوبی است و در میان روش های مختلف نمونه سازی سریع می تواند صافی سطح بسیار خوبی را فراهم نماید. همان طور که اشاره شد، یکی از معایب این سیستم نیاز به انجام عملیات انعقاد مجدد، به منظور اطمینان از سخت شدن کامل مدل است.

 

فیلم فرآیند SLA

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...