رفتن به مطلب

دیگ بخار


ارسال های توصیه شده

  • 4 ماه بعد...

یکی از بحث های مهم در صنعت بویلر می باشد ، ب گونه ای که قلب سیستم موتورخونه می باشه

همونطور که میدونیم بویلر ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند فایر تیوپ و واتر تیوپ

در صنعت تاسیسات ساختمانی و صنعتی بیشتر از بویلر های فایر تیوپ استفاده میکنند یعنی اتش در داخل لوله قرار دارد و سه پاس رو طی میکنه و به سمت محیط می رود وخار جمی شود دود خروجی از اگزاست بویلر دماش حدود 200 در جه سانتیگراد و تو پاس اول حدود 1600 درجه سانتیگراد وتو پاس دوم حدود 350 در جه سانتیگراد

 

بویلر های فایر تیوپ تو صنعت تاسیسات بیشتر تو فشار 10 بار استفاده میشه که اونم علت داره بخاطر اینکه از نظر ترمودینامیکی تو فشار 10 بار کمترین حجم مخصوص رو داریم

ممکنه کسی بگه خوب این یعنی چی ؟

چون تو این فشار کمترین فومینگ رو داریم یعنی تلاطم اب درهنگام جوش امدن کم می باشه وخوبیش اینه که کمترین خطا را داریم و لول سوئیچ ها و تجهیزات کنترل کننده سطح اب کمترین خطا را گزارش میکنند

 

بحث بویلر واقعا زیباست ومفصل قول میدم این بخش رو کامل تاجایی که بتونم توضیح میدم ولی به همکاری شما نیاز دارم به شرط اینکه مطلبی رو از جایی کپی پیست نکنیم نمیگم بده ولی شما زمانی میتونید بگید ی مبحثیرو خوب درک کردید که اونو فهمیده باشید ، وقتی بیاید کپی پیست کنید یعنی اون مبحثو نفهمیدم

خودمونیم باخودمون صادق باشیم برای ی لحظه

 

انشالله روز ای اینده در مورد بحث زیبای بویلر صحبت میکنیم فقط در مورد دیگ های چدنی حرف نمیزنیم چون کاربردی کمی داره و اونم بیشتر تو اپارتمان های حدود 6 طبقه استفاده میشه

لینک به دیدگاه

ممکنه ی سوال پیش بیاد چطور تشخیص بدیم که الان این بویلر اب گرم یا بویلر بخار ؟؟

اگه بویلر از بالا ی خروجی داشت وورودی از بغل بود این یعنی بویلر بخار ، وی عامل دیگه معمولا بویلر های بخار سوپاپ اطمینان دوقلو دارند

انشعاب از بغل برای اب make up که از دی اریتور میاد که چون بویلر حساس اب باید ابتدا پیش گرم بشه ، اکسیژن وناخالصی های اون جدا و ونت بشه و زمانی که ناخالصی ها کم شد و پیش گرم شد به سمت بویلر میاد

نکته مهمتر اینکه بهتره که از پمپ های استنلس استیل عمودی استفاده بکنیم

چون که این الیاژ استفاده شده در پمپ باعث میشه در شرایط سخت کار کنه وزنگ نزنه -یعنی در اون از کروم استفاده شده وهمین عامل باعث میشه که نسبت به اهن ماندگاری ودوام بیشتر داشته باشه

لینک به دیدگاه

بویلر ها مورد استفاده در صنعت تاسیسات که فایر تیوپ می باشند سه پاسه هستند ، یادمون باشه که حتما در موتورخانه ها سختی گیر وجود داره

چون که اگه داخل بویلر رسوب بگیره همین رسوب باعث میشه جداره های لوله ها رو بگیره و باعث بشه ضریب انتقال حرارت بیاد پایین و نتونیم از گرمای بویلر استفاده کنیم و و باعث میشه بعد از مدتی لوله ها سوراخ بشه - چون دما میره بالا

تو بویلر ها معمولا از مضعل رتوری استفاده میکنند که این مشعل ها داری فن می باشند یعنی زمانی که میخوای بویلر رو استارت کنیم بعد از اینکه اب میک اپ اضافه شد و از لحاظ اب مشکلی پیش نیومد و از نظر lfl مشکلی پیش نیمود و هیچ نشتی از نظر سوخت نداشتیم نوبت میرسه که بویلر رو استارت کنیم ابتدا فن روشن شده تا اگه گازی در داخل محفظه احتراق وجود داشت به خارج رفته و بعد رله فرمان جرقه را صادر ولی شعله زیاد نیست فرمان شعله زیاد رو چشم الکترونیک یا همان میله یونیزاسون به رله داده ورله بعد از صحت عملکرد جرقه را قطع ومشعل کار کرده

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

دیگ های بخار معمولا با الکترود 6010 و 7018 جوش داده می شوند

علت اینکه از 6010 استفاده میکنند بخاطر نفوذ خوب اونه

 

یادمون باشه بدنه بویلرها از اسنلس استیله

 

هر بویلر برای خودش پرشر سوییچ داره

 

هر بویلری برای خودش ادوات کنترلی داره ، از قبیل لول کنترل های سطح اب ، نشان دهنده سطح اب ، زنگ اخطار

 

ی سری نکته ی میخوام بگم شاید تو هیچ کتابی نباشه : برای بدست اوردن حجم ابگیری بویلر ی برای انتخاب منبع انبساط ی راه وجود داره شما در ابتدا نوع بویلر رو انتخاب میکنید

به فرض حرارت گستر

خوب تو کاتالوگ ی سری مشخصات وجود داره شما میرید operating weight & transport weight رو میخونید و اونارو از هم کم کرده تقسیم بر چگالی اب میکنید که چگالی اب 1000 کیلوگرم بر متر مکعب می باشه

جواب هرچه بدست اومد

بر حسب مترمکعبه و کافیه عدد بدست امده را

در 1000 ضرب وتبدیل میشه به لیتر واین عدد حجم اب در داخل بویلر شما می باشد

که برای انتخاب منبع انبساط دوستان ومهندسین عزیز نرید از فرمول ها استفاده کنید بلکه باتوجه به حجم ابگیری لوله ها ، بویلر ، شوفاژ ( فن کویل ، یونیت هیتر ، کنوکتور و ...)

نکته مهمتر دیگه اینکه بویلر ها برای خروج محصولات حاصل از احتراق دودکش دارند و باتوجه به فرمول محاسبه میشه

ولی تابه حال توجه کرده اید که فاصله افقی لوله دودکش از بویلر تا رایزر عمودی دوکش باید چقدر باشه ؟؟؟؟

کافیه ارتفاع دودکش تا پش تبام را داشته باشید تقسیم بر 4 کنید طول لوله افقی از بویلر تا رایزر عمودی بدست میاد

 

دودکش های ازبستی ضد سولفات می باشند و در مقابل اسید مقاوم میباشند

در صورتی که از دودکش فلزی استفاده میشه باید عایق شوند و بهتره از عایق پشک شیشه استفاده بشه به ضخامت تقریبا 2 اینچ

لینک به دیدگاه

ی راه ساده جهت تشخیص یولر اب گرم وبویلر بخار در شیرهای خروجی ان می باشد

در بویلر ابگرم دو تا شیر در بالای دیگ وجود داره یکی برای اب خروجی به ساختمان و دومی شیر برگشت از ساختمان

ولی در بویلر بخار یک شیر در بالای بویلر وجود داهر و فقط خروجی به ساختمان یا پروسس می باشه و وردی اون از مجاور میباشه که از دی اریتور میاد

 

 

 

IMAGE_122_IMGLarge-63301613145.jpg34774181842661652994.jpg

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...
ی راه ساده جهت تشخیص یولر اب گرم وبویلر بخار در شیرهای خروجی ان می باشد

در بویلر ابگرم دو تا شیر در بالای دیگ وجود داره یکی برای اب خروجی به ساختمان و دومی شیر برگشت از ساختمان

 

 

IMAGE_122_IMGLarge-63301613145.jpg

 

من توی یک پروژه ای بودم که ب یک مشکل خورده بودن که کاتالوگ بویلر رو نداشتن و از شرکت معتبری هم نخریده بودنش و خلاصه دسترسی به کاتالوگش نداشتن دو تا شیر در بالای بویلر وجود داشت ک معمولا یکی رفت و یکی برگشت ولی تشخیصش سخت بود میگفتن در حالت معمولی شیری ک در جلوی بویلر قرار داره و طرف مشعله باید ورودی باشه و اون عقبیه خروجی ولی باید مطمئن میشدن

حالا سوال من اینجاس ک در این مواقع چجوری باید شیر خروجی رو از ورودی تشخیص داد؟

لینک به دیدگاه

درست تشخيص دادند خروجي اب بويلر به سمت مصرف كننده سمت مشعل قرار داره

ولي سوال ميشه چرا ؟

همونطور كه ميدونيد اب در ديگ يك پاس رو طي ميكنه و شعله سه پاس رو طي ميكنه

بخاطر اينكه پاس اول شعله وسوم شعله باهم در يك جهت هستن

چون در اين حالت اختلاف دماي اب و اتش كمتر از زماني است كه اب از سمت مشعل وارد بشه به اين ترتيب شوك حرارتي به لوله هارو نداريم و از طرفي اب خروجي دمايش بيشتر مي باشدو درنتيجه راندمان بالاتر مي باشد

براي درك بهتر به اين شكل مراجعه فرماييد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در بويلر بخار كه نيازي به تشخيص نداره و خيلي ساده مي باشد چون تنها در بالاي بويلر ي شير وجود داره اونم از نوع كف فلزي - و حتما هم شير اطمينان در بالاي بويلر دوبل ميباشد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...