رفتن به مطلب

ساختار لامپهای کلایسترون


ارسال های توصیه شده

امپ TWT يكي از انواع لامپهاي ماكروويو است كه ساختار آن در حالت كلي داراي اجزايي مشابه با بقيه اين لامپها مي باشد. انواع متداول كلايسترون تقويت کننده هاي RF کلاس A مي‌باشند. به اين معني که در صورت عدم اعمال RF، لامپ، توان دريافتي از منبع تغذيه را تلف مي‌کند و در صورت وجود RF، قسمتي از اين توان دريافتي از منبع تغذيه، صرف تقويت RF مي‌شود. در اين لامپ با استفاده از يك باريكه الكتروني كه توسط يك تفنگ الكتروني ايجاد مي شود به امواج RF انرژي داده مي شود و عمل تقويت RF صورت مي گيرد. در TWT سرعت حرکت طولي امواج کاهش مي‌يابد و در حد سرعت جريان الکتروني مي‌ شود که توسط تفنگ الکتروني در لامپ برقرار شده است. در اين حالت امکان واکنش بين الکترونها و امواج فراهم شده و الکترونها قسمتي از انرژي جنبشي خود را به صورت امواج RF آزاد مي‌کنند و به اين ترتيب RF تقويت مي شود. با اين ديد اين لامپ يك تقويت كننده مي باشد

 

اجزاي تشكيل دهنده كلايسترون به شرح زير مي باشند.

vwmqlvr58e621uik17.jpg

الف - بخش تفنگ الکتروني

تفنگ الکتروني وظيفه توليد جريان الکتروني را بر عهده دارد که از چند بخش اساسي تشکيل شده است كه در ادامه توضيح داده مي‌شوند.

3mepyeb5cawvpc9k64ue.jpg

1- ‌هيتر

 

وظيفه هيتر گرم کردن کاتد و رساندن آن به دمايي است که پديده ترمويونيک و اثر اديسون رخ مي‌دهد. جنس هيتر سيم تنگستن است که با لايه‌اي از اکسيد آلومينيوم از کاتد جدا مي‌شود.

2 - كاتد

کاتد از ماده اي با قابليت وقوع پديده ترمويونيک در آن، ساخته شده است. در اثر گرم‌شدن، کاتد الکترون آزاد مي‌کند و جريان الکترون درون لامپ را بوجود مي‌آورد. نسبت قطر کاتد به باريکه الکتروني حدود 1:40 الي 1:120 است.

3-‌ آند

اختلاف پتانسيل بين آند وکاتد باعث شتاب دادن به الکترونها مي‌شود و جريان الکتروني در لامپ جاري مي‌شود. از آند مي‌توان براي متمرکز کردن اشعه نيز استفاده کرد.

 

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...