رفتن به مطلب

هتل منوچهری کاشان + عکس


ارسال های توصیه شده

baam.jpg

 

خانه های تاریخی کاشان گوهران گرانبهای میراث معماری ایران هستند که در گذر زمان غبار فراموشی نه بر آنها که بر ذهن معماران امروز نشسته و چشم به راه خردمندانی هستند که با همت و علاقه خویش هنر اصیل ایران زمین را استمرار داده و به جهانیان نشان دهند. خانه منوچهری یکی از این خانه هاست. خانه منوچهری در بافت تاریخی کاشان، بعد از سه سال بازسازی و مرمت، حیات جدید خود را به صورت یکی از زیباترین مجموعه های اقامتی گردشگری کشور از سر گرفته و سرمشقی است پر بها برای معماری معاصر ایران.

چند سال پیش خانم صبا منوچهری بعد از بازدید از نمایشگاه عکسی در تهران که عکس هایی از خانه های قدیمی کاشان نیز در آن به نمایش در آمده بود، به تشویش آقای ابوالفضل شاهی اقدام به خرید این خانه می کند.مرمت و بازسازی این خانه که در شرف نابودی بوده است، با نظارت استاد حلی در نیمه سال 1386 آغاز شده و به شکل اصولی ادامه می یابد و در انتهای سال 1389 به پایان می رسد.

ورودی:

ورودی این خانه به شیوه رایج روزگار خود کوچه ایست دراز و باریک و کف آن به صورت آژیانه سنگفرش شده است که بعد از عبور از در ورودی به صورت یک راهرو سرپوشیده با شیبی ملایم پس از عبور از کنار تالار ورودی به حیاط سرازیر می شود.

02.jpg27.jpg

 

حیاط:

حیاط که عمارت خانه آن را از سه طرف احاطه کرده است، با همنشینی نمایی اصیل و زیبا با گیاه و آب، آرامش را برای هر بیننده ای به ارمغان می آورد.

 

 

01.jpg

 

07.jpg06.jpg

عمارت این مجموعه مشتمل بر تالار و نگارخانه، هشت اتاق اقامتی، رستوران، فروشگاه، کارگاه و فیلم خانه است.

 

تالار و نگار خانه:

تالار ورودی خانه منوچهری، با داشتن فضایی دو طبقه و مشرف به حیاط، تخت های سنتی مفروش به تشک ها و بالش های دست دوز،یکی از زیباترین فضاهای عمومی خانه است که هم از لحاظ شکل و هم کاربرد یک نمونه اصیل ایرانی است. بالاخانه تالار که به آن مشرف است، اکنون به عنوان نگارخانه ای کوچک از آثار هنری هنرمندان ایرانی استفاده می شود.

05.jpg03.jpg

 

 

 

01.jpg

 

 

02.jpg

 

04.jpg

 

اتاق ها:

هشت اتاق اقامتی خانه منوچهری در سه طبقه اصل مجموعه(همکف، زیرین و بالا) قرارگرفته و همگی مشرف به حیاط مرکزی با چشم اندازی به باغچه و آبنما هستند. فضاهای کوچک و دنج اتاق ها همراه با تزئینات زیبای طاق ها، درب ها و پنجره ها گویای توامان شکوه و تواضع معماری اصیل ایرانی است. گچ بری ها، آینه کاری ها، مشبک های گچی با شیشه های رنگی و کفپوش آجر ختایی در سراسر اتاق ها نشان دهنده مهارت اجرای معیارهای اصلی و اصیل در مرمت این خانه است. سرویس های بهداشتی اتاق ها در فضایی که در گذشته پستوی اتاق بوده است با استفاده از سنگ های محلی و کاشی های لعابی دست ساز به نحوی کاملا زیبا و معمارانه احداث و مستقر شده است. تجهیزات و دکوراسیون داخل اتاق ها از ملحفه تخت ها گرفته که پارچه های با چاپ دستی است تا پوشش سیستم تهویه مطبوع اتاق ها ضمن انطباق با استاندارد های جهانی، کاملاً حال و هوای فرهنگ اصیل ایرانی را دارد.

01.jpg

03.jpg

 

06.jpg

 

رستوران ( شاه نشین ):

رستوران هتل که در اتاق شاهنشین قدیمی خانه قرار دارد، در یک فضای دلباز با طاقی افراشته و گچبری های ظریف غرق در نور دلپذیر پنجره های رنگی رو به حیاط ، میهمانان را به چشیدن طعم غذاهای ایرانی و محلی دعوت می کند.

03.jpg07.jpg09.jpg

 

01.jpg

 

 

04.jpg

 

فروشگاه (حوضخانه):

حوضخانه قدیمی خانه منوچهری با طاقی بلند یکی از فضاهای دیدنی مجموعه است که امروز به عنوان فروشگاه صنایع دستی از آن استفاده می شود، که اقلام عرضه شده در آن از جمله اشیای سفالی، ظروف مسی، ساخته های نمدی و پارچه های متنوع ی که در کارگاه خانه بافته می شوند، زیبایی آن را دو چندان میکند.

03.jpg

01.jpg

04.jpg

 

کارگاه ( سرداب):

امروز سرداب بزرگ و روشن خانه منوچهری بعد از مرمت با استقرار دستگاه های سنتی شعربافی، مخمل بافی و زری بافی به کارگاهی زیبا برای نمایش پیشه های سنتی کاشان تبدیل شده است.

01.jpg

 

02.jpg

 

فیلم خانه ( آب انبار ):

یکی از اقدامات زیرکانه و جالب که پس از مرمت این خانه صورت گرفته، تبدیل آب انبار قدیمی آن به محلی برای نمایش فیلم ضمن حفظ ساختار اصلی آن است.

 

03.jpg

 

01.jpg

 

02.jpg

 

به امید روزی که معماران این سرزمین از خواب غفلت بر خیزند و به جای تقلید کورکورانه از الگوهای غلط بیگانگان و بدعت های نافرجام، معماری اصیل این مرز بوم را که حاصل قرن ها تجربه و خرد است استمرار داده و سرمشق طراحی بناهای امروز ایران زمین قرار دهند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...