رفتن به مطلب

ماهیچه های پنیوماتیکی


ارسال های توصیه شده

بر خلاف عناصر نهایی معمول ،از قبیل سیلندرها و شیرها یا موتورها، گونه های دیگری از محرکهای پنیوماتیکی نیز وجود دارند.

ماهیچه های پنیوماتیکی نوعی محرک انعطاف پذیر هستند که در رباتیک نیز کاربرد داشته و بخوبی می توانند مانند یک ماهیچه ی واقعی عمل کنند.این تجهیزات در سال 1950 توسط J.L. McKibben توسعه یافتند.ماهیچه ی پنیوماتیکی، همانند یک ماهیچه ی زیستی می تواند عمل انقباض را با دمیده شده هوای فشرده به درونش انجام دهد.ابعاد ماهیچه ی پنیوماتیکی و همچنین مقدار فشار هوایی که قرار است به آن تزریق شود مشخص کننده ی میزان باری است که می تواند بکشد یا جا به جا کند.معمولا یک ماهیچه ی پنیوماتیکی می تواند بعد از دمیده شدن هوای فشرده به درونش تا 25 درصد طول خود در حالت عادی ، منقبض شود.

1.JPG

دو جزء اصلی یک ماهیچه ی پنیوماتیکی عبارتند از یک لوله ی لاستیکی داخلی و یک روکش ساخته شده از الیاف پلی استر که به صورت مشبک بافته شده است.با وارد شدن هوا به درون لوله ی لاستیکی ، لوله مانند یک بادکنک منبسط می شود و در نتیجه ی این انبساط ، قطرش زیاد شده و طولش کاهش می یابد.اما چون قرار است که این لوله ،وزن یک بار را تحمل کند، روکش پلی استری جهت استحکام بیشتر در مقابل کشش به کمک آن آمده و از پاره شدن لوله جلوگیری می کند.روکش چون به صورت شبکه ای بافته شده است و روزنه دار می باشد، به خوبی شکل لوله ی لاستیکی را در انبساط و انقباض ها به خود گرفته و خللی در عملکرد آن وارد نمی کند.

2.JPG

دو سر روکش نیز توسط دو گیره ی محکم ، به لوله ی لاستیکی ثابت شده و یک سمت لوله مسدود می شود.طرف دیگر نیز جهت تغذیه ی هوا توسط فیتینگ به لوله ی هوای پنیوماتیکی متصل می شود.سمتی که مسدود شده بود را می توان توسط پیچ و مهره به بار متصل نمود و به این ترتیب عمل جابجایی بار را توسط آن انجام داد.

3.GIF

تصویری متحرک از یک ماهیچه ی پنیوماتیکی:

Sam_animation-real-muscle.gif

در لینک زیر نحوه ی ساختن یک ماهیچه ی پنیوماتیکی آموزش داده شده است :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برنامه ای تحت عنوان MUSCLE SIM نیز توسط شرکت فستو طراحی و ساخته شده است که در انجام محاسبات مربوط به ماهیچه های پنیوماتیکی و همچنین انتخاب مناسبترین گزینه می تواند به کاربران کمک بسیاری نماید.این برنامه از طریق لینک زیر قابل دانلود است :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...