رفتن به مطلب

تغذیه آبزیان پرورشی


ارسال های توصیه شده

[h=2][/h]با به کار گیری صحیح علم تغذیه در پرورش آبزیان می توان این حرفه را اقتصادی تر نمود ، زیرا تغذیه بیش از 50 درصد ، هزینه های جاری به خود اختصاص می دهد . بنا بر این هرچه یک پرورش دهنده بتواند هزینه تولید غذا را کاهش دهد ، به همان نسبت از سود بیشتری برخوردار خواهد شده آنچه مسم است . تغذیه آبزیان پرورشی با آبزیانی که در طبیعت زندگی می کنند متفاوت می باشد در تغذیه آبزیان پرورشی ، سعی بر آن است که غذای مصرفی ضمن تامین همه نیازهای آبزیان ورشد بهتر و بیشتر آنان کاملا اقتصادی و معقول بوده و حد اقل هزینه را داشته باشد .البته علم تغذیه تنها تنها به تولید غذا خلاصه نمی شود . بلکه روش صحیح تغذیه آبزیان مهمتر از تولید غذا است . لازمه تغذیه درست و مناسب ، داشتن اطلاعات کافی از نیازهای غذایی آبزیان و روش تغذیه آنها است .

عوامل تاثیر گذار روی تغذیه :

1- نوع ماهی .

 

2- جثه و سن ماهی .

3- نور بینی : تاریکی باعث کاهش احتیاجات می گردد .

4- درجه حرارت .

5- ترکیب جیره غذایی .

انواع غذاها :

1- غذاهای تر :این نوع غذاها از موادی که دارای رطوبت زیاد هستند تشکیل شده اند و حدود 45 تا 75 در صد رطوبت دارند مانند ماهی کلیکای تازه که به صورت کامل یا چرخ کرده به ماهیان خورانده میشود,این گروه از غذاها علاوه بر اینکه ضریب تبدیل غذایی بالایی دارند موجب آلودگی آب میشوند.

2-غذاهای مرطوب:این نوع غذاها از ترکیب غذای تر با اقلام خشک(آرد ماهی یا آرد غلات)تهیه میشود که بین 25 تا 45 درصد رطوبت دارد.

3-غذاهای خشک:این نوع غذاها به صورت به صورت مخلوط ساده اقلام خشک که اگر این مخلوط را به شکل متراکم و دانه بنبدی شده سخت یا نرم درآورده آنرا پلت گویند.پلت ها بین 13تا17 درصد رطوبت دارند و بدلیل ضریب تبدیل غذایی پایین برای رشد ماهیان بسیار مناسب هستند.پلت ها که توسط سازند خوراک ماهی تهیه میشوند امروزه به دلیل تهیه آسان و مصرف راحت آن مورد استفاده بیشتر پرورش دهندگان ماهی قرار می گیرند.این نوع غذاها در اندازه های مختلف برای سنین مختلف ماهی تهیه و در کیسه های پلاستیکی 25 کیلوگرمی به بازار مصرف عرضه می شوند.

جز تشکیل دهنده اصلی و موثر در همه غذاهای تجاری قزل الا پروتیئن حیوانی خشک می باشد و غذایی بهتر است که دارای پروتیئن حیوانی بیشتر با کیفیت بیشتر باشد.

انواع غذای ماهیان بر اساس سن رشد:

1-پلت ها یی برای بچه ماهیان نورس.

2-پلت هایی ویژه ماهیان در حال رشد.

3-پلت هایی ویژه مرحله پایانی دوره رشد.

نحوه بر آورد مقدار غذای روزانه ماهیان قزل الا:

مقدار غذای ماهیان نباید در طول دوره پرورشی تا مرحله عرضه به بازار مصرف ثابت بماند بلکه این میزان مطابق با اندازه و سن ماهی تعیین و تعدیل می گردد . غذا دهی کم کاهش تولید را بدنبال داشته و تغذیه بیش از حد مورد نیازضمن آلوده نمودن آب ،موجب هدر رفتن مقادیر زیادی غذا شده و ضررهای اقتصادی و تلفات ماهیان را بدنبال دارد . درصد غذا دهی نسبت به توده زنده موجود در استخر با رشد ماهیان کاهش می یابد . در روش بر آورد غذایی روزانه به کمک جدول وابستگی دما ، ابتدا ، بیومس موجود در استخر از طریق نمونه گیری بدست می اید و پس از کسر تلفات در جدول وابستگی دما در صد مورد نیاز غذا مشخص می گردد .

دفعات غذا دهی :

بهترین نتایج در پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان زمانی بدست می آید که غذا به مقدارکم ودردفعات زیاد به این ماهی خورانده شود . با جود دستگاههای غذاده خودکار که به اشکال و کارایی مختلف در بازار هستند ، غذادهی دستی نتایج بهتری به دنبال دارد . زیرا در هنگام تغذیه ، امکان بررسی وضعیت اشتها و سلامت ماهیان وجود دارد و باعث کاهش رقابت می گردد .منابعhttp://kasra-trout.blogfa.com/post-8.aspx

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...