رفتن به مطلب

توصيه‌هاي پرفسور «جان‌لنگ» به طراحان شهر تهران در گفت و گو با ecnn


ارسال های توصیه شده

در تخصیص فضاهای باز زیاده‌روی نکنید

پروفسور جان لنگ که او را از تأثیرگذارترین نظریه پردازان طراحی شهری در جهان طی دو دهه اخیر می دانند، اردیبهشت ماه جاری وارد تهران شد تا در سمینار و کارگاه‌های آموزشی معماری و طراحی شهری در دانشگاه تهران، هدایت دانشجویان ایرانی را برای چهار روز به‌عهده بگیرد.

 

2012_5_8_9_53_33.jpg

 

معماری و طراحی شهری: تئوری و عمل؛ سرشت طراحی و رویکردهای فرآیند طراحی شهری؛ جدال برای ساختمان‌ها و طراحی شهری عملکردی و نگاه به آینده و طراحی شهری در فرآیند جهانی شدن، فرآیند طراحی: راه‌حل‌های عام، پارادایم‌ها و فرآیند طراحی؛ پارادایم‌های موجود و طراح‌های شهری؛ و مسئله این است: فروش فرآورده یا حل مسئله، سرشت طراحی: تعریف مسئله و اهداف اصلی؛ واکاوی پارادایم‌های جاری طراحی شهری؛ سرشت عملکرد در طراحی؛ و طراحی فرآیند طراحی ازجمله موضوعاتی بودند که جان لنگ درباره آن‌ها برای دانشجویان ایرانی سخنرانی کرد.

 

 

اگرچه پوشش سخنرانی‌ها و کارگاه‌ آموزشی به دلایلی که بخشی از آن به ناهماهنگی‌های برگزارکنندگان و بخش دیگری به تعمد آن‌ها برای عدم حضور رسانه‌ها بازمی‌گردد، غیرممکن شد اما این استاد طراحی شهری؛ سرانجام در آخرین دقایق حضور خود در تهران؛ به چند سوال خبرنگار پایگاه خبری شهر الکترونیک پاسخ گفت.

 

 

او در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات طراحی در ساختار شهری تهران گفت: من؛ مدت کمی را در تهران بوده‌ام و به درستی نتوانستم مشکلات تهران را درک کنم؛ به همین دلیل تنها می‌توانم به مباحث کلی اشاره کنم. پیش از هر چیز این شهر با مشکلاتی در حوزه ترافیک شهری، خیابان‌ها، نحوه‌ حضور و تقابل خودروها در خیابان‌ها، چهارراه‌ها‏، اطراف ساختمان‌ها و... مواجه است که بخشی از آن‌ها به طراحی شهری بازگشت می‌کند و بخش دیگری ریشه در فرهنگ جامعه ایرانی دارد.

به اعتقاد جان لنگ؛ امروزه در کشورهای پیشرفته؛ فرهنگ شهروندی برای مسؤولان شهری اهمیت بسیار بالایی دارد. آن‌ها همزمان با پیش‌برد ساختارها و طراحی‌های شهری، اصلاح فرهنگ شهرنشینی را سرلوحه اقدامات خود قرار می‌دهند. گمان می‌رود که شهری مانند تهران علاوه بر تغییرات اساسی که باید در ساختار شهری خود شاهد باشد و درکنار ضرورت‌های پرداختن به قسمت‌هایی که در آن‌ها ساختمان‌ها به زمین می‌رسند و نیز فضای شهری، باید به روش‌های تازه شهروندی نیز مجهز شود.

 

 

او در پاسخ به این سؤال که تهران یک شهر خودرو محور است و تمام خدمات شهری در آن، حول محور حرکت خودروها طراحی شده، چنین شهری چگونه در ملاحظات طراحی و شهرسازی قابل اصلاح است، متذکر شد: خیلی دشوار است برای شهری که فقط برای ماشین‌ها طراحی شده،‏ طراحی خوبی اعمال شود که در آن به پیاده‌ها نیز به همان میزان توجه شود. شاید تنها راه‌کار باقی‌مانده برای توقف بحران‌های چنین شهری، تمرکز روی حمل و نقل سریع است. این شهر چاره‌ای ندارد جز آنکه سیستم‌های حمل و نقل خود را از تحرک و سرعت بیشتری برخوردار کند و درکنار آن به موضوعات دیگر نیز بپردازد.

 

 

پرفسور لنگ؛ راه‌کار تازه‌ شهرداری تهران در گسترش محورهای پیاده را خوب ارزیابی کرد و درعین حال توصیه کرد: اگرچه در طراحی پروژه‌های تازه شهری برای تهران باید به مسیر عابران توجه زیادی شود اما این توجه نباید از سرعت رفت و آمد خودروها بکاهد درغیر این‌صورت مشکل ترافیکی سنگین‌تر از قبل شده و ترافیک خودورها، ترافیک در آمد و شد عابران را نیز به دنبال خواهد داشت.

 

 

وی یادآور شد: تهران؛ شهر پرتراکمی ا‌ست. در نگاه اول به نظر می‌رسد این شهر به فضاهای سبز و فضاهای باز زیادی نیاز دارد اما در انجام چنین پروژه‌هایی باید بسیار محتاط بود و از زیاده‌روی پرهیز کرد، چراکه زیاده‌روی در ساخت فضاهای سبز و باز، مضرات و دشواری‌های دیگر شهری را در پی دارد.

 

 

جان لنگ در لابه‌لای شتاب برگزارکنندن سینمار معماری و طراحی؛ به آخرین پرسش پایگاه خبری شهرالکترونیک درباره سطح دانش دانشجویان ایرانی گفت: دانشجویان ایرانی از سطح علمی قابل قبولی برخوردارند. آن‌ها مطالعات خوبی دارند و هنوز شوق زیادی برای آموختن.

 

 

من در این سمینار سعی نکردم از باید‌ها و نباید‌های طراحی شهری یا معضلات شهر‌ها سخنی بگویم بلکه تلاش کردم نوع نگاه به مباحث و مسائل مهم در حوزه طراحی شهری و شهرسازی را به آن‌ها گوشزد کنم. به آن‌ها تاکید کردم که مطالعاتشان را زیاد کنند و نوع نگاهشان را بهبود ببخشند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...