رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

سلام...:icon_gol:

 

در این تاپیک به پیشنهاد دوست عزیزم CleMent تصمیم گرفتم تا آموزش برنامه ریزی با لوگو قرار بدم.

 

بیشتر هدف از ایجاد این تاپیک آشنایی با گزینه های منو و نحوه ی استفاده از بلوک ها می باشد.

 

البته ناگفته نماند که من در حد توانایی و اطلاعات خود این کار رو میکنم،بنابراین پیشاپیش نواقص را بر من ببخشید و پوزش من رو پذیرا باشید.

به همین دلیل از دوستانی که به این نرم افزار آشنایی دارند،ممنون میشم که همکاری لازمه رو داشته باشند و ایرادات را بگویند.

 

سوالات مربوط به لوگو رو هم همینجا بپرسید.خوشحال میشم اگه بتونم جواب بدم.از دوستانی هم که بلد هستند ممنون میشم که کاربران را راهنمایی کنند.

 

سعی میکنم که هر روز حداقل یک پست قرار دهم...

 

موفق باشیم...:icon_gol:

 

فهرست مطالب این تاپیک برای دسترسی بهتر و راحت ترa030.gif

 

Menu Bar

 

 

 

 

 

 

رله نگهدارنده Latching Relay

 

رله پالسی Pulse Relay

 

 

لینک به دیدگاه

پس از نصب نرم افزار logo soft comfort که در بازار در انواع اصلی و آموزشی وجود دارد،به جهت تسهیل اموری چون برنامه نویسی و ارایه امکاناتی ارزنده همیشه از سوی کاربران مورد توجه قرار داشته است.به طوری که همه ی مهندسین و طراحانی که به نوعی با لوگو سروکار دارند،بهره گیری از این نرم افزار را در کنار استفاده از سخت افزار امری ضروری دانسته و نسبت به اهمیت کارکردی آن کاملا آگاه هستند.

 

پس از نصب نرم افزار وارد محیط لوگو میشویم.

 

در این قسمت به معرفی Menu Bar میپردازیم:

 

این منو که در قسمت بالای صفحه اصلی نرم افزار به چشم میخورد، شباهت های زیادی با اغلب نرم افزارهای کاربردی دیگر دارد.

 

این منو از 7 قسمت تشکیل شده،که به طور مختصر در موردشون توضیح میدم.

 

1)File:در این قسمت کاربر با در اختیار داشتن گزینه های مربوطه قادر است تا اقدام به ایجاد ، فراخوانی،ذخیره سازی،چاپ یک برنامه نماید.

علاوه بر آن کاربر قادر است تا دو برنامه را با همه مقایسه نموده و نیز زبان برنامه نویسی خود را از LAD به FBD و یا بالعکس تغییر دارد.

 

2)Edit:در صورتیکه در طی مراحل ایجاد و ذخیره یک برنامه کاربر دچار اشتباهی در قسمتی از برنامه شود این منو امکان تصیح خطای کاربر را فراهم می آورد.

 

3)Format

 

4)View

 

5)Tools : گزینه های موجود در این منو،کاربردهایی همچون تبادل اطلاعات بین logo و pc و شبیه سازی و برخی از تنظیمات مربوطه به نرم افزار می باشد.

 

6)window : با انتخاب گزینه های این منو،کاربر قادر است تا بیش از یک برنامه را در یک زمان بروی صفحه اصلی نرم افزار مشاهده نماید.

 

7)help

لینک به دیدگاه

نوار منوهای نرم افزار:

 

File:

طبق تصویر زیر این قسمت شامل گزینه هایی می باشد که به توضیح تعدادی از این گزینه ها بسنده می کنیم.

1.JPG

New:

انتخاب این گزینه به شما امکان ایجاد یک برنامعه را از ابتدا می دهد،به طوریکه با انتخاب آن پنجره ای جهت دریافت اطلاعات و مشخصات برنامه جدید باز شده و به شما امکان می دهد تا شما نام برنامه و سایر اطلاعات مورد نظرتان را در آن وارد کنید.

 

فقط باید توجه داشته باشید که در این قسمت باید زبان برنامه نویسی خود را انتخاب کنید.

2.JPG

 

همونطور که ملاحظه می کنید،می توانیم به دو زبان FBD و LADER برنامه را نوشت.

 

FBD به شکل بلوک دیاگرام میباشد که بیشتر بچه های الکترونیکی و کامپیوتر با این روش برنامه های خود را می نویسند.که میتونم بگم این روش خیلی ساده تر میباشد.

 

LADER به صورت نردبانی می باشد،و بیشتر بچه هایی که با مدارات فرمان آشنایی دارند و با مدارات فرمان یا همون رله،کنتاکتوری کار کردند از این روش استفاده می کنند.

 

اما خود من با این که کارم با رله و کنتاکتوره و به صورت نردبانی کار کردم،با این حال هنگام کار کردن با لوگو از روش FBD استفاده می کنم.در این تاپیک هم این روش رو ادامه می دهیم.

یک برنامه واحد به دو زبان FBD و LADER:

 

3.JPG

لازم به ذکر است که این دو شیوه قابل تبدیل به یکدیگرندو انتخاب یکی از آنهاتوسط شما تنها بسته به سلیقه و عادت شما دارد.

 

PROPERTIES:

با انتخاب این گزینه صفحه ای شامل اطلاعات کلی برنامه برروی صفحه نمایش ظاهر می شود که در قسمت
GENERAL
آن نام برنامه،نام طراح و... نوشته شده است.

همچنین در این قسمت می توانیم برای برنامه ی خود چسوورد بگذاریم.با این کار برنامه خود را در برابر کپی های غیر مجاز محافظت کنیم.

 

برای رمز گذاری برنامه باید در قسمت
PROPERTIES
طبق شکل در قسمت
PROGRAM PASSWORD
این کار را انجام دهید.

 

4.JPG

 

CAMPARE:

انتخاب این گزینه از منوی فایل برای شما این امکان را فراهم می کند تا دو برنامه را که از قبل نوشته شده با هم مقایسه کرده و تفاوتهای موجود را پیدا کنید.

شایان ذکر است که بررسی های صورت گرفته برای مقایسه و پیدا کردن اختلاف موجود بین دو برنامه عمدتا در حالتی کارایی خواهد داشت که یکی از برنامه ها بر روی خود سخت افزار LOGO باشد.

 

Convert To Ladder/FBD:

همونطور که در قسمت بالا گفته شده بود،می توانیم دو برنامه را بر حسب سلیقه به یکدیگر تبدیل کنیم.

برای انجام این کار از این گزینه استفاده می کنیم

در شکل FBD منظور از And حضور تواما دو گزینه به حساب می آید.پس از ترجمه برنامه به شکل Ladder،این گزینه ها شکل بایاس سری دو سوئیچ به خود می گیرند،به این ترتیب در صورت حضور هر دو ورودی،مدار کامل می شود.(یعنی همون تعریف گزینه And)

 

تذکر:تبدیل FBD به Ladder غالبا باعث اضافه شدن تعداد Block ها می شود.این مورد در حالاتی ممکن است دچار مشکل کند برنامه ی نوشته شده را.

لینک به دیدگاه

در این قسمت میرسیم به TOOLS از نوار منو:

 

 

41.jpg

 

 

همونطور که تو عکس میبینید این قسمت از گزینه های مختلفی تشکیل شده که به شرح ای گزینه ها می پردازیم:

 

 

1)Transfer:

 

PC/LOGO-LOGO/PC:

این دو گزینه که هر دو برای انتقال اطلاعات یا در حقیقت انتقال برنامه بین logo و pc در نظر گرفته شده است.که در صورت

وجود کابل ارتباطی امکان پذیر می باشد.

 

کابل مورد نیاز از یک طرف به logo در محلی که کارت های حافظه در آن قرار میگیرند وصل شده و از طرف دیگر به USB کامپیوتر مرتبط می شود.

 

SET CLOCK:

 

این گزینه برای نمایش و همچنین تنظیم ساعت و تاریخ سخت افزار logo در حالتی که به PC متصل شده است،به کار می رود.

 

SUMMER TIME/WINTER TIME:

 

فعال سازی این گزینه باعث می شود تا جلو و عقب کشیدن ساعت که در اکثر کشورها به طور سالانه و به منظور بهره گیری بیشتر از روشنایی روز صورت میگیرد،به صورت خودکار انجام شود.

 

2)DETERMINE LOGO:

با بکار گیری این گزینه،نرم افزار با بررسی Function های به کار رفته در متن برنامه و یا به پیچیدگی مداری که کاربر طراحی کرده است،لیستی از نسل های سخت افزار را که قابلیت اجرای برنامه را دارا هستند رو در صفحه ی info window نمایش می دهد.

 

3)SELECT HARDWARE:

 

4)SIMULATION:

 

این گزینه به عنوان یکی از پر کاربردی ترین گزینه ها هستش.از این گزینه برای تست برنامه استفاده میشه و برنامه ی نوشته شده ی مارو شبیه سازی میکنه.

5.jpg

 

همونطور که ملاحظه میکنید صفحه ی شبیه ساز شما بالای پنجره ی INFO WINDOW ظاهر میشود.لامپ های مشاهده شده نقش موتور یا شیر برقی های مارو دارن.

5)ON LINE TEST:

 

این گزینه هم همانند شبیه سازی می باشد با این تفاوت که به صورت آن لاین برنامه را تست می کنید.یعنی کابل ارتباطی بین PC و LOGO هنگام کار کردن دستگاه وصل می باشد و شما می توانید به طور همزمان تغییرا را در PC ببینید.

 

از این گزینه به شخصه خیلی استفاده می کنم.بعضی جاها مجبور میشی که برنامه رو اینجوری تست کنی...

6)OPTIONS:

 

INTERFACE:از این گزینه برای شناختوندن کابل ارتباطی بین PC و LOGO استفاده میکنیم.با این کار می تونیم خیلی راحت برنامه ی مورد نظر رو دانلود یا آپلود کنیم.

 

بقیه گزینه های داخل آپشن برای کارهای سلیقه ای میباشد...

 

 

 

 

 

 

در این قسمت مطالب رو که خیلی مهم نبودن رو مختصر بیان کردم.بنابراین اگر کسی سوالی داشت یا گنگ بود جایی از مطلب،در خدمت دوستان عزیز هستم و خوشحال میشم که بتونم کاری انجام بدم... :w16:

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

سلام...بابت تاخیرم معذرت میخوام...

 

واما در ادامه به قسمت ورودی های دیجیتال میپردازیم:

 

 

 

 

 

8.jpg

 

 

Input:این بلوک به عنوان یک ورودی دیجیتال(یک کلید باز یا بسته)در برنامه عمل می کند.

 

با دوبار کلیک روی این بلوک صفحه تنظیماتش باز می شود که در این قسمت 4 نوع کلید داریم که بستگی به نیازمون نوع شستی را انتخاب میکنیم...

 

اولین کلید switch نام دارد: با انتخاب این گزینه ما میتوانیم یکی از دو وضعیت خاموش یا روشن را داشته باشیم.در واقع حفظ وضعیت قبلی مادامی که کاربر اقدام به تغییر وضعیت دهد...

 

دومین کلید make نام دارد: با انتخاب این گزینه کلید همیشه در حالت اتصال باز قرار میگیرد و فقط با تحریک آن برای یک لحظه عمل وصل را انجام می دهد.در واقع همان استارت لحظه ای میباشد که ما باید از خود نگه دار استفاده کنیم که جلوتر خواهم گفت...

 

سومین کلید break نام دارد: این شستی دقیقا برعکس کلید make عمل میکند و همیشه در حالت اتصال باز قرار دارد...

 

چهارمین کلید frequency نام دارد: استفاده از این دسته ورودی ها در نرم افزار معادل با به کارگیری سخت افزار گروهی از سنسورها و ادوات ابزار دقیق است که در خروجی خود تولید قطار پالس می نمایند.

لینک به دیدگاه

cursor key:

 

بوسیله این گزینه می توان برنامه را در یک ورودی وابسته به کلیدهای سخت افزاری بر روی ماژول سخت افزاری لوگو نمود.

 

حداکثر تعداد این بلوک در برنامه برابر با تعداد این کلیدها بر روی سخت افزار(4 کلید) می باشد.با استفاده از این بلوک در نرم افزار بدون اشغال سخت افزاری ورودی ها و ایجاد محدودیت های بعدی می توان کارایی کاملا مشابه با کلیدهای سخت افراری برنامه را به کار گرفت.

 

در واقع این کلیدها روی خود سخت افزار لوگو قرار دارن که ما به عنوان شستی ازش استفاده می کنیم که خیلی هم کاربرد داره و به درد میخوره...

لینک به دیدگاه

LOGO TD function key:

 

این گزینه با اتصال ماژول TD در کنار ماژول اصلی لوگو فعال شده و به کاربر این امکان را می دهد تا چهار کلید موجود بر روی ماژول TD را در اختیار خود گیرد.بدین ترتیب در موترد لازم و متناسب با نیاز کاربری می توان از این کلیدها به عنوان ورودی های دیجیتال در برنامه استفاده نمود...

 

 

تصویری از TD :

 

siemens_logo.jpg

لینک به دیدگاه

shift Reghster : از این بلوک بیشتر از 8 تا نمیشه استفاده کرد و برای وارد کردن مقادیر و تنظیمات در بخش Miscellaneous توضیح میدم.چون بلوکی که تنظیمات شیفت رجیستر را انجام میده تو این قسمت قرار داره...

 

status 0 (low:استفاده از این بلوک معادل استفاده از صفر منطقی در ورودی است.میشه گفت همون کلید همیشه باز هستش...

 

status 1 (high:استفاده از این بلوک معادل یک منطقی است یا همان کلید همیشه بسته....از این کلید میشه زمانی استفاده کرد که بعضی از بلوک ها برای فعال شدن احتیاج به یک منطقی دارن...

 

out put : این گزینه به عنوان خروجی در برنامه گذاشته میشه.

 

open Connector : بعضی از بلوک هامون احتیاج به این دارن که آخرشون بسته بشه...مثل message Text....در این مواقع برای اینکه بتونیم برنامه رو آپلود کنیم داخل لوگو باید از این بلوک در آخر تکست مسیج استفاده کنیم...

 

flag : حداکثر تا 24 بار میتونیم از این بلاک استفاده کنیم...به عنوان بیت راه انداز بهتره که از هشتمین فلگ استفاده کنیم...از این بلوک جهت ذخیره مقدار یک بیت خروجی و استفاده از آن در جای دیگر میباشد.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

Basic Function:

 

e3x41duat882375sux.jpg

 

بلوک And: این بلوک هنگامی که همه ورودی های آن یک باشند،در خروجی مقدار یک منطقی را ظاهر میکند.

 

جدول حالت این بلوک هم به شکل زیر است....

 

yxwuacm8cah84ifkm30p.png

 

 

بلوک And edge: این بلوک همانند بلوک بالایی می باشد با این تفاوت که حساس به لبه کار می کند...

لینک به دیدگاه

NAND: در صورتی که خروجی های جدول حالت بلوک And را Not کنیم،می شود nand ...

 

8pma77hh1t3ct4hlqjg.jpg

 

NAND EDGE: در صورتی که وضعیت تمام سیگنال های متصل به ورودی به جز یکی در سیکل قبلب 1 باشند،خروجی این بلاک فعال می شود...

 

 

OR: در صورتی که یک یا بیشتر از یکی از ورودی های این بلاک در وضعیت 1 منطقی قرار بگیرند،خروجی فعال خواهد شد...

 

r711g9f37rpzjdhbrsyw.jpg

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

NOR:در صورتی که خروجی های جدول OR,نات شوند جدول حالت نات بلاک ساخته میشود...

 

 

h5oaz6pfyda248az4dvv.jpg

 

 

XOR:جدول حالت این عملگر در شکل زیر می باشد....استفاده این بلاک در موارد خاصی جزو یکی از پر کاربردترین گزینه های منطقی به حساب میاد...

 

p88eudn3t4imk7ssehql.jpg

 

NOT:این بلاک مقدار ورودی رو در خروجی معکوس میکند...

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

مثال:یک سیستم دارای سه ورودی است.دستگاه هنگامی کار می کند که هر سه ورودی فعال باشند.برنامه مربوطه را به زبانهای Lad و FBD بنویسید.

 

cpq3rbsqwpebtd3u5b7y.jpg

 

8n7ifdoc91bqqyma04jj.jpg

 

[h=2]رله نگهدارنده Latching Relay:[/h]

s6c4u3kzrdjr2ul8d18u.jpg

 

mwsdbz14dfe11zep0f0c.jpg

خروجی با لبه بالا رونده S فعال می شود وبا لبه پایین رونده S خاموش نمی شود مبادا اینکه ورودی R فعال شود.اگر گزینه Retentivity را فعال کنیددر این صورت وقتی برق قطع شد با وصل مجدد برق ،وضعیت رله در همان حالت قبلی باقی می ماند.

اگر هردو ورودی با هم فعال شونددر این حالت R بر S ارجعیت خواهد داشت.

لینک به دیدگاه

[h=2]رله پالسی Pulse Relay:[/h]3n2qx4mkbh76dj5cexw.jpg

 

7eqh6puvnxxq1hi2chx.jpg

 

در این رله، خروجی با لبه بالا رونده پالس اول روشن و با لبه با لارونده پالس دوم خاموش می شود.این رله همانند کلید start و stop عمل می کند. اگر پایه Trg فعال نباشد رله مثل فلیپ فلاپ RS (البته باویژگی ارجحیت دادن)عمل می کند.

 

SF SPECIAL FUNCTION :توابع ویژه

 

ابتدا اتصالات و یا پارامتر هایی که به سایر ماژول ها و یا ورودی ها متصل می شود را تعریف کرده وسپس لیست این توابع اورده می شود و به دنبال ان مشروح هر یک نیز می اید.

S SET : می تواند برای یک کردن خروجی ها استفاده شود.

R RESET : این ورودی نسبت به سایر ورودی ها تقدم و ارجعیت داشته و برای 0 کردن خروجی ها استفاده می شود.

TRG TRIGGER : این ورودی برای تحریک و اغاز به کار سیکل تابع استفاده می شود.

CNT Count : این وروردی برای شمارش پالس ها استفاده می شود.

DIR Direction : این ورودی برای تعیین جهت شمارش (سعودی یا نزولی بودن ) استفاده می شود.

EN enable : این ورودی بلاک را فعال می نمایید وقتی این ورودی 0 باشد بلوک تمتم سیکنال های دیگر را ندیده می انگارد.

INV invert : هنگامی که این ورودی set باشد خروجی بلوک معکوس می گردد.

RAL reset all : تمام مقادیر داخلی reset می شوند.

PAR parameter : از این ورودی برای تنظیم پارامتر استفاده می شود.

T time : از این ورودی برای تنظیم زمان استفاده می شود.

لیست بلوک توابع ویژه به صورت زیر می باشد:

 

mykb9hqoj2fumf8cmly.jpg

 

ywivfmbzwgiae13tgyya.jpg

 

ft4uw2n4d448b778fbz.jpg

 

azjj55pshrcj5bqjvmr.jpg

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

تایمرها TIMERS:

[h=2] تایمر تاخیر در وصل On-delay:[/h]

027kiu67rt0jgjo4uk.jpg

 

 

1uvove4nqgdetlncbifo.jpg

 

 

در این تابع خروجی زمانی فعال می شود که زمان تعریف شده Ta بعد از فعال شدن Trg سپری شده باشد.همچنین خروجی با لبه پایین رونده ورودی غیر فعال می شود.

مثال: با برنامه ای بنویسید که Q2، سه ثانیه بعد از فعال شدن ورودی I2 روشن شود.

 

n3favg6eok7s7soxdt3.jpg

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

[h=2] تایمر تاخیر در خاموشی off-delay:[/h]k7ugodzv6tsk0sph1muy.jpg

 

در این تابع،خروجی با لبه بالا رونده ورودی Trg روشن می شود زمان T نیز با لبه پایین رونده Trg شروع به شمارش می کند. خروجی تا زمانیکه زمان تنظیم شده Ta سپری نشده روشن باقی می ماند.شکل زیر دیاگرام عملکرد این تابع را نشان می دهد.

خروجی با لبه بالا رونده R خاموش می شود.

 

xzil646zgr54phbb3rw.jpg

 

[h=2] تایمر تاخیر در وصل وقطع ON/OFF-DELAY:[/h]

if56u0c0auxuhai7df6.jpg

 

این تابع یک تایمرتاخیر در وصل وتاخیر در قطع می باشد. در این تابع خروجی بعد از سپری شدن اولین زمان TH روشن می شود وبعد از سپری شدن شدن دومین زمان تنظیم شده TL خاموش می شود. زمان TH با لبه بالا رونده وزمان TL با لبه پاسن رونده ورودی TRG شروع به شمارش می کند.شکل زیر دیاگرام عملکرد این تابع را نشان می دهد.

 

oo9kz45clarybx239iq.jpg

 

TH : زمان تاخیر در وصل

TL : زمان تاخیر در قطع

[h=2] RETENTIVE:[/h]

با انتخاب این گزینه داده های جاری بر روی بلوک تابع ویژه بعد از قطع برق تغییر نمی کند.در هنگام برنامه نویسی توسط سخت افزار نیز برای حفظ اطلاعات طبق شکل زیر عمل کنید.

 

2irraanz1kaqb44j3a16.jpg

حرف R نشان دهنده RETENTIVE

در ورژن های قدیمی، فقط کانترها دارای این گزینه هستند.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

باتری BACK UP:

در یک LOGO بعد از قطع برق باید اطلاعات بدون هیچ تغییری ثابت باقی بمانند تا در زمان استارت مجدد، برنامه به درستی اجرا شود.مقدار زمانی که LOGO می تواند بعدازقطع برق بوسیله باطری های داخلی اطلاعات یک برنامه را بدون تغییر نگهدارد 80 ساعت است.اگر قبل از اتمام این زمان برق LOGO وصل نشود،در آنصورت اطلاعات از روی حافظه پاک می شوند.

البته اصل برنامه بعد از گذشت این زمان از بین نمی رود،بلکه مقادیری که در زمان اجرامتغیر بوده(مانند مقادیر کانترها وتایمرهاوتاریخ سخت افزار) واز حافظه های پایدار Retentive استفاده کرده اند، رست می شوند.

RETENTIVE ON DELAY:

 

929ir3h20c7f3hz0mtn.jpg

 

همانند تایمر ON DELAY است با این تفاوت که به لبه پایین رونده ورودی حساس نیست. همچنین پایه RESET نیز دارد. شکل زیر دیاگرام عملکرد این تابع را نشان می دهد.

 

3l7kqg4zfsqa0f7x70l.jpg

 

[h=2] خروجی پالسی Wiping relay Pulse out put:[/h]

vriqwt6ob1a0yg1qk8y.jpg

 

این تایمر مشابه تایمر on/off است با این تفاوت که:

 

emsarv26a50h4f5yfwo.jpg

 

 

اولا،اینکار به اندازه N بار صورت می گیرد.

ثانیا،فقط به لبه بالا رونده حساس بوده وروشن وخاموش شدن خروجی پشت سر هم انجام می شود. وقتی که زمان TL به پایان رسید خروجی Q فعال می شود وهمچنین بعد از سپری شدن زمان TH غیر فعال می شود.

در سخت افزارهای سری OBA2,OBA3 فقط پارامتر TH موجود می باشد.همچنین ورودی R نیز موجود نیست.اگر N=1 باشد،از این تایمر می توان به عنوان تاخیر در خاموش مستقل از ورودی استفاده کرد.

لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...

ببخشید که تاپیک قدیمی رو بالا آوردم. میخواستم بدونم میشه یه رمز روی لوگو گذاشت که مثلا بعد از ایکس ماه...کارش متوقف بشه و برای ادامه رمز بخواد؟

لینک به دیدگاه
ببخشید که تاپیک قدیمی رو بالا آوردم. میخواستم بدونم میشه یه رمز روی لوگو گذاشت که مثلا بعد از ایکس ماه...کارش متوقف بشه و برای ادامه رمز بخواد؟

 

سلام دوست عزیز

 

از اون نوع رمزی که موقع آپلود کردن یا برداشتن برنامه ازتون بخواد رو نمیشه گذاشت.....ولی با ترفندای برنامه نویسی میشه یه کارایی کرد که یه عددی رو وارد کنی بعد دستگاه ادامه کار بده....یا مثلا دوتا شستی رو به مدت ده ثانیه نگهداری و دستگاه ادامه کار بده..... یه همچین کارایی رو میشه کرد:a030:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...