رفتن به مطلب

آرترواسكروزيس چيست؟


ارسال های توصیه شده

آرترواسكروزيس بيماري است كه در طي آن پلاكهايي در داخل شريانهاي شما تشكيل مي شود. شريانها عروق خوني هستند كه خون غني از اكسيژن را به قلب و ديگر قسمتهاي بدن شما حمل مي كنند.

پلاكها از چربي، كلسترول، كلسيم و ديگر مواد موجود در خون ساخته مي شوند. به مرور زمان، پلاكها شريانها را سخت و باريك مي كنند. جريان خون غني از اكسيژن به ارگانها و ديگر قسمتهاي بدن شما كاهش پيدا مي كند و اين كاهش جريان خون مي تواند منجر به مشكلاتي جدي از جمله حمله قلبي، سكته و حتي مرگ شود.

no2m02vynv2di6vr1klh.jpg

 

شكل A نمايش دهنده شريان نرمال با جريان خون نرمال است.

شكل B نمايش دهنده شريان با پلاك مي باشد.

 

بررسي كلي:

آرترواسكلروزيس مي تواند هر شرياني از بدن را شامل شريانهاي قلب، مغز، بازوها، پاها و لگن را تحت تاثير قرار دهد. در نتيجه بيماريهاي مختلفي ممكن است بر اساس عروق متاثر به وجود آيد. بعضي از مردم نسبت به آرترواسكلروزيس هيچ نشانه يا علامتي ندارند. بيماري اين گونه افراد بعد از يك سكته يا حمله قلبي كشف مي شود.

علت آرترواسكلروزيس معلوم نيست. هرچند، موقعيت هاي خاص ممكن است شانس پيشرفت آنرا بالا ببرند. اين موقعيت ها به عنوان عوامل خطر شناسايي شود. شما مي توانيد بعضي از اين عوامل خطر را كنترل كنید شما مي توانيد فعاليت فيزيكي خود را افزايش دهيد، وزن خود را كنترل كنيد، از سيگار كشيدن خودداري كنيد و ازخوردن غذاهاي غيرسالم پرهيز كنيد و از استرس دوري كنيد. ديگر عوامل غير قابل كنترل شامل سن و تاريخچه خانوادگي در بيماري هاي قلبي است.

چگونه آرترواسكلروزيس درمان مي شود؟

درمان اصلي براي اين بيماري تغيير سبك زندگي است. شما همچنين ممكن است به داروها و روشهاي درماني مثل جراحي نياز داشته باشيد.

اهداف درمان:

اهداف درمان شامل:

  • رها شدن از علائم بيماري
  • كاهش عوامل خطرساز براي آهسته كردن، متوقف كردن و برگرداندن پلاكهاي ساخته شده.
  • كاهش خطر تشكيل لخته هاي خوني
  • عريض كردن يا قرار دادن عروق جانبي در شريانهاي لخته دار
  • جلوگيري از بيماري هاي مرتبط با آرترواسكلروزيس

روشهاي درماني و جراحي:

اگر آرترواسكلروزيس در فردي شديد و جدي باشد دكتر به بيمار توصيه مي كند تا يكي از روشهاي درماني يا جراحي را انجام دهيد.

آنژيوپلاستي روشي است كه در آن عروق باريك شده يا مسدود كرونر قلبي را باز مي كنند. آنژيوپلاستي جريان خون به قلب را بهبود بخشيده، درد قفسه سينه را تسكين مي دهد و مي تواند از حمله قلبي جلوگيري كند. در بعضي مواقع تيوبي كوچك شبيه تور به نام Stant را در عروق شرياني قرار مي دهند تا شريان را بعد از انجام عمل باز نگه دارد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(CABG) نوعي روش جراحي محسوب مي شود. در CABG وريدهايي را از ديگر مناطقي در بدن شما براي bypass شريانهاي كرونري باريك شما استفاده مي شود. CABG مي تواند جريان خون به قلب را بهبود بخشيده، درد قفسه سينه را تسكين دهد و ممكن است كه از حمله قلبي جلوگيري كند.

Bypass براي شريانها پا نيز مي تواند مورد استفاده قرار گيرد. در اين جراحي، يك رگ خوني سالم براي bypass عروق خوني مسدود يا باريك در يكي از پاهاي شما استفاده مي شود. عروق خوني سالم دوباره خون را به شريان هدايت كرده و جريان خون به پا را بهبود مي بخشد.

جراحي عروق كاروتيد پلاك هاي ساخته شده در عروق كاروتيد در گردن را برطرف مي كند. در اين جراحي عروق باز شده و جريان خون به مغز بهتر خواهد شد. جراحي شريان كاروتيد مي تواند از سكته جلوگيري كند.

آرترواسكلروزيس چگونه تشخيص داده مي شود؟

پزشك شما آرترواسكلروزيس را بر اساس موارد ريز مي تواند تشخيص دهد:

  • تاريخچه پزشكي يا خانوادگي شما
  • عوامل خطرساز شما
  • نتايج تستهاي فيزيكي و تستهاي تشخيصي

Physical exam:

در آزمونهاي فيزيكي، پزشك شما به صداي شريانها براي يافتن صدايي غيرطبيعي گوش مي دهد. پزشك با قرار دادن گوشي بر روي شريان متاثر، صدايي را كه مي تواند ناشي از پلاك باشد مي شنود.

پزشك با آزمودن پالسهاي عروق شما كه آيا ضعيف هستند يا وجود ندارند مي تواند به نشانه اي از شريان مسدود پي ببرد.

روشها و آزمونهاي تشخيصي:

تست خون:

تستهاي خون سطح، چربي، كلسترول، قند و پروتئين را در خون شما كنترل مي كند.

سطوح غير طبيعي نشانگر خطر آرترواسكلروزيس است.

EKG (Electrocardiography):

EKG آزموني است ساده كه فعاليت الكتريكي قلب را ثبت مي كند. EKG نشان مي دهد كه سرعت ضربان قلب شما چقدر است و آيا قلب ريتم معمولي دارد يا نه. اين آزمون مي تواند قدرت و زمان سنجي سيگنالها را در هنگامي كه آنها از ميان هر قسمت قلب عبور مي كنند را نشان دهد.

CXR:

عكس قفسه سينه، تصويري از ارگانها و ساختارهاي داخل قفسه صدري شامل قلب، ريه و عروق خوني است.

يك عكس قفسه صدري مي تواند علامتي از نارسايي قلب را نشان دهد.

ايندكس مچ پا/ براكيال:

اين تست فشار خون در مچ پاي شما را با فشار خون در بازوي شما مقايسه كرده تا متوجه شوند كه جريان خون شما خوب است يا نه. اين تست مي تواند به تشخيص PAD( بيماري شريان هاي جانبي) كمك كند.

Echocardiography:

اين تست از امواج صوتي براي خلق تصويري در حال حركت از قلب شما مورد استفاده است ECG اطلاعاتي را درباره سايز و شكل قلب شما و وضعيت خوب بودن حفره ها و دريچه هاي قلب شما در حال فعاليت تهيه مي كند.

اين آزمون همچنين مي تواند مناطقي از قلب كه جريان خون ضعيفي دارد و مناطقي از ماهيچه قلب كه به خوبي منقبض نمي شوند و قبلا" به علت ضعف جريان خون در ماهيچه قلب آسيب ديده اند را مشخص كند.

CT Scan:

CT اسكن تصاويري كامپيوتري از قلب، مغز و ديگر مناطق بدن ايجاد مي كند. اين آزمون مي تواند سخت شدن و باريك شدن شريانهاي بزرگ را نشان دهد.

Stress testing:

در طول آزمونهاي استرس، شما در حال انجام فعاليت هستيد تا قلب خود را به كار واداشته و ضربان قلب بالا برود و در اين حين آزمون انجام مي گيرد. اگر شما نتوانيد فعاليت كنيد، داروهايي براي افزايش ميزان سرعت قلب به شما داده مي شود.

وقتي كه قلب شما سريع مي تپد و سخت كار مي كند به خون و اكسيژن بيشتري نياز خواهد داشت. شريانهاي باريك شده توسط پلاكها نمي توانند خون كافي غني از اكسيژن را براي نياز قلب تهيه كنند. يك آزمون استرس علائم ممكن براي CAD (بيماري شريان كاروتيد) را نشان مي دهد مثل:

  • تغييرات آبنرمال در سرعت قلب يا فشار خون
  • علائمي كاهش تنفس يا درد قفسه سينه
  • تغييرات آبنرمال در ريتم قلب شما يا فعاليت الكتريكي قلب شما

در طول آزمون استرس اگر شما نتوانيد همانند شخصي كه هم سن شما است فعاليت كنيد، اين ممكن است نشانگر اين مطلب باشد كه جريان خون كافي به قلب شما نمي رسد. ولي ديگر فاكتورهاي دركنار CAD مي تواند شما را از فعاليت طولاني مدت بازنگه دارد (براي مثال بيماري هاي ريوي، آنمي يا تناسب اندام ضعيف.)

بعضي از آزمونهاي استرس با مواد راديواكتيو، امواج صوتي، PET يا MRI براي گرفتن تصويري از قلب شما در حين كاركردن و در فرمان استراحت به كار مي رود.

اين تصويربرداري در آزمونهاي استرس مي تواند نشان دهد كه چقدر جريان خون در قسمتهاي مختلف بدن شما خوب هستند. آنها همچنين مي تواند نشان دهند كه به چه ميزان پمپاژ قلب شما در هنگام ضربان خوب است.

Angiography:

آزموني است كه از مواد رنگي و X-Ray براي نمايش داخل شريانهاي شما به كار مي رود. اين آزمون نشانگر آنست كه آيا پلاك شريانهاي شما را مسدود كرده است و ميزان شدت اين پلاك را نشان مي دهد.

يك تيوب قابل انعطاف و باريك كه كاتتر ناميده مي شود در داخل وريد خوني در بازو، كشاله ران يا گردن قرار داده مي شود. ماده رنگي كه در X-Ray ديده مي شود به داخل شريانها تزريق خواهد شد. با نگاه كردن به تصاوير Ray X- ، پزشك شما مي تواند به جريان خون شما در سراسر شريانها پي ببرد

منبع:prin.ir

:ws49:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...