رفتن به مطلب

آموزش شبکه (Network)


spow

ارسال های توصیه شده

آموزش شبکه (Network)

 

مقدمه:

 

راه اندازى، كنترل و نگهدارى شبكه شايد يكى از مشكلترين و دشوارترين بخشهاى كارى يك Administrator يا مسئول سايت باشد. چون مشكلات و عيوب ناشى از سخت افزارهاى يك شبكه ،با مشكلات و عيوب ناشى از برنامه هاى نرم افزارى شبكه ادغام شده واگر به فرض در هنگام تنظيم شبکه مشکلی به وجود آيد ،وقت زيادی تلف خواهد گرديد تا بفهميم مشكل از ناحيه سخت افزارى است يا نرم افزارى.

اين جزوه شامل چهار بخش است:

• معرفي شبكه، كارت شبكه و راه اندازى و نگهدارى شبكه از لحاظ سخت افزارى

• تنظيم و كنترل برنامه Network Neighborhood

• استفاده از شبكه و عمل Sharing

• نصب و تنظيم برنامهWingate ، جهت اتصال شبكه به سرور(Server) و اينترنت.

 

معرفي كارت شبكه، و راه اندازى و نگهدارى شبكه از لحاظ سخت افزارى

كارت شبكه يا LAN Card

كامپيوترها جهت اتصال به هم و استفاده از برنامه هاى هم و اشتراك برنامه ها از نظر سخت افزارى احتياج به كارت شبكه يا LAN Card دارند. كه بطور معمول در بازاردو نوع کارت معمول می باشد. يک قسم آنها کارتهاِی 10 در 10 بوده و قسم ديگر کارتهای 10 در 100 ميباشند. جهت كنترل اتصال درست كارت شبكه به كامپيوتر مىتوانيد روى آيكون My Computer كليك راست نموده و ازقسمت Properties پوشه Device manager را انتخاب نماييد. در بين ابزارهاى نصب شده طبق شكل بايد در قسمت Network adapters ،نام ومشخصات كارت شبكه شما وجود داشته باشد.

اگر در اين بخش علامت سوال يا تعجب به شكل زرد رنگ وجود داشته باشد نشان مىدهد كه راه انداز (Driver ) كارت شبكه شما ناقص بوده و درست نصب نشده است و بايستى طبق روشهاى Hardware settings آنرا برداشته(Remove) و با Refresh ، يا از قسمت Add new hardware در بخش كنترل پنل ( Control panel ) درايور يا راه انداز مناسب و صحيح آنرا نصب نماييد. (براى مشاهده جزئييات نصب يك سخت افزار در صورت لزوم به جزوه آموزش نصب و راه اندازى ويندوز و تنظيمات كامپيوتر از همين سرى جزوات مراجعه نماييد.)

توجه نماييد كه بعد از نصب كارت شبكه، آيكون Network Neighborhood در روى ميز كار (Desktop ) مشاهده خواهد شد كه بعدا" به توضيح تنظيم آن خواهيم پرداخت.

 

از آنجاييکه ما معمولا" دو نوع شبکه BNC و HUB را مورد استفاده قرار می دهيم بر روی اکثر کارتها جهت اتصال هر دو نوع رابط وجود دارد.

1. شبکه BNC

2. شبكه Hub

 

متن کامل تحقیق اموزشی شبکه های کامپیوتری را ازلینک زیر دانلود نمایید:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

شبكه های كامپيوتری

 

تعریف شبکه : در کل به اتصال تعدادی کامپیوتر به یکدیگر به منظور استفاده از منابع همدیگر شبکه گفته می شود به عبارت دیگر به هر وسیله که ما بتوانیم چند کامپیوتر را به یکدیگر متصل نماییم در حقیقت یک شبکه ایجاد کرده ایم .

اما هدف از ایجاد شبکه چیست ؟

به طور کلی اهدافی مثل زیر در ایجاد یک شبکه کامپیوتری دنبال می شود :

۱) استفاده مشترک از منابع

۲) استفاده از منابع راه دور

۳) افزایش امنیت و انعطاف پذیری

 

 

۴) مکانیزه کردن یا اتوماسیون کردن مجموعه ها

۵) استفاده بهینه از وقت و امکانات و صرفه جویی در هزینه ها

به نظر می رسد که همین موارد دلایل خوبی برای به راه انداختن یک شبکه می باشد . ضمن اینکه موارد متعدد دیگری نیز می باشد

اما در مطالب فوق یک کلمه به نام منابع را بکار بردیم آیا می دانید منابع چه هستند ؟

منظور از منابع در کامپیوترها امکانات آنها مثل پردازنده مرکزی ، هارد دیسک ، پرینتر که جزء منابع سخت افزاری هستند و بانکهای اطلاعاتی ، فایلهای صوتی و تصویری به عنوان منابع نرم افزاری می باشد .

در بحث شبکه های کامپیوتری دسته بندی های مختلفی وجود دارد که به مرور آنها را بررسی خواهیم کرد اما در ابتدای بحث یکی از این دسته بندیها را معرفی خواهیم کرد :

۱) شبکه LAN : به شبکه های کوچک و محلی گفته می شوند . مثلاً اگر در خانه اتان یک شبکه راه اندازی کنید در واقع یک شبکه LAN ایجاد نموده اید .

 

۲) شبکه WAN : این شبکه در سطح بسیار بزرگی مطرح می شود و حتی می توان گفت در سطح جهانی همانند شبکه اینترنت ( خدا پدرش را بیامرزد ) . در این شبکه برای ایجاد ارتباط از تجهیزات مخابراتی پیش رفته استفاده می شود .

 

۳) شبکه MAN : در اصطلاح به شبکه هایی ما بین شبکه های LAN و WAN گفته می شود و یک راه تشخیص آن ، این است که از تجهیزات مخابراتی آنچنانی استفاده نمی شود مثلا اگر شرکتی در یک شهر دارای چند شعبه باشد و بخواهید آن شعبات را به یکدیگر متصل کند اینچنین شبکه ای ایجاد می کند .

سیستم های شبیه به شبکه

گاهی اوقات می توان کامپیوترها را به شکلی بکار برد که دقیقا با یک شبکه سر و کار نداریم اما می توان آنها را شبکه نیز به حساب آورد . به همین دلیل نام آنها را سیستم های شبیه شبکه می نامیم و در زیر آنها را توضیح می دهیم . اما قبل از آن باید با مفهوم کامپیوتر Standelone آشنا شوید . به طور کلی به کامپیوتر های که قادر باشیم پشت آنها قرار گیریم و با آنها کار انجام دهیم خواه به شبکه متصل نباشد یا امکان آن را نداشته باشد یک کامپیوتر Standelone گوییم .

 

اما سیستم های شبیه شبکه ، بطور کلی سه مورد می باشند :

۱) کامپیوترهای MainFrame : این کامپیوترها دارای چندین پردازنده و حافظه های بزرگ می باشند و ترمینالها که فقط دارای مانیتور و صفحه کلید می باشند به آن متصل می شوند و از آن استفاده می کنند. پس به نوعی می توان آنها را نوعی شبکه نامید اما نه بطور کامل .

 

۲) Distributed System ( سیستم های توزیع شده ) : این سیستم های شامل جندین کامپیوتر جداگانه می باشند که بر روی همه آنها یک سیستم عامل مخصوص مانند ماخ ( Mach ) نصب می شود و این سیستم عامل است که کلیه پردازشها را مدیریت می کنند و تصمیم می گیرد که مثلا این برنامه روی کدام سیستم ها انجام شود و یا مثلا این داده روی کدام سیستم ها ذخیره شود و در این موارد کاربر نمی تواند هیچ کاری انجام دهد . این کامپیوتر ها بیشتر برای انجام پردازشهای بسیار سنگین و بصورت موازی بکار می روند

۳) کامپیوترهایی که به یکدیگر Link می شوند : یکی از راههایی که می توان کامپیوترها را به یکدیگر متصل کرد از طریق پورت های پشت آنها می باشد . اگر دو کامپیوتر را بتوان از طریق پورت های پشت آنها به یکدیگر متصل کرد در اصطلاح آنها را لینک کرده ایم . در سیستم عامل ویندوز نیز می توانید دو کامپیوتر را بدین روش به یکدیگر متصل کنید . برای اینکار در موقع نصب ویندوز باید نرم افزار آن را نصب کنید تا بتوانید دو کامپیوتر را در قالب Host و Geast استفاده نمایید

 

شبکه ها را می توان به دو گروه زیر تقسیم نمود :

*) شبکه های نقطه به نقطه ( Peer To Peer ) که نام دیگر آنها Work Group می باشد .

**) شبکه های Server based که به آنها Clinet / Server نیز می گویند .

 

دسته دیگری از شبکه ها

 

شبکه های Peer-to-Peer به شبکه هایی گفته می شود که در آن تعدادی کامپیوتر به کمک یک کابل یا چیزی شبیه به آن به یکدیگر متصل می شوند . در این نوع شبکه خبری از کاپیوتر سرویس دهنده به صورت جداگانه نیست و تمام کامپیوترها هم به صورت کلاینت و هم بصورت سرور عمل می کنند و انجام اموری مثل مدیریت فایلها ، دادن مجوزهای دسترسی ( البته نه بصورت درست و حسابی ) به عهده کاربر همان کامپیوتر است . اما در شبکه های کلاینت/ سروری یک کامپیوتر بنام سرور وجود دارد که تمام امور مدیریتی و دادن مجوزهای دسترسی و موارد دیگر از این دست را به عهده دارد و معمولا تمام افراد پشت آن قرار نمی گیرند و اجازه کار با آن را ندارند بلکه فقط شخص مدیر شبکه ( Administrator ) با آن کار می کند . اما اجازه بدهید تا یک مقایسه مابین این دو شبکه داشته باشیم :

 

۱) اندازه ،تعداد و مکان : اگر در حدود ۱۵ کامپیوتر ( البته صحیحتر آن ۱۰ عدد می باشد ) داشته باشیم بهتر است از شبکه نقطه به نقطه استفاده شود و اگر تعداد از آن بیشتر شده بهتر است بدلیل افت شدید کارآیی شبکه از شبکه کلاینت/ سروری استفاده شود . اگر از نظر مکانی کامپیوترها در فاصل دور نسبت به یکدیگر باشند بهتر است از شبکه های کلاینت/ سروری استفاده شود . اگر بخواهیم یک محیط کوچک که به ندرت گسترش و توسعه می یابد را شبکه بندی کنیم بهتر اس از شبکه نقطه به نقطه استفاده کنیم .

 

۲) منابع مشترک شده ( Share ) : در شبکه های نقطه به نقطه منابع مشترک شده بر روی تمام کامپیوترها گسترده شده اند و هر شخصی منابع مورد نظر خود را به اشتراک می گذارد یا از اشتراک خارج می کند . اما در شبکه های بر اساس کلاینت/ سرور تمام منابع مسترک شده بر روی یک کامپیوتر قرار دارد و به کمک همان کامپیوتر به اشتراک گذاشته می شود . یا از اشتراک خارج می شود .

 

۳) پشتیبانی سیستم عامل : شبکه های نقطه به نقطه توسط تمامی سیتم های عامل پشتیبانی می شوند اما شبکه های بر اساس کلاینت/ سرور را سیتم عاملهای خاص مانند Windows 2000 server ، Linux, Unix , Win Nt و اخیرا توسط سیستم عامل Windows 2003 پشتیبانی می شود.

 

۴) امنیت : شبکه های نقطه به نقطه دارای امنیت مطلوبی نیستند اما شبکه های بر اساس کلاینت/ سرور دارای امنیت بالایی هستند که قابل توسعه نیز می باشد.

 

تعریف Right : به مجوزهای دسترسی که به کاربران داده می شود در اصطلاح Right گویند .

 

تعریف Dedicated server : در بعضی از محیطهای شبکه کامپیوترهای سروری را به طور اختصاصی برای انجام بعضی کارها در نظر می گیریم ، که به آنها سرورهای اختصاصی یا Dedicated server گویند . مثلاً در بعضی شبکه ها یک کامپیوتر برای ارائه فایلها در نظر گرفته می شود که به آنها File server گویند و موارد مشابه دیگر .

 

تعریف Node : به کامپیوترها و کلیه تجهیزات مرتبط با شبکه که به تنهایی قادر به کار باشند Node یا گره گویند مانند : PC ها ، هاب ، سوئیچ

 

تعریف Webmaster : به مدیران شبکه هایی که بر روی اینترنت قرار دارند Webmaster گویند . باید توجه کرد که به مدیران شبکه هایی که بر روی اینترنت قرار ندارند Administrator گویند .

 

تعریف Login : در اصطلاح به عمل اتصال به شبکه یا ورود به شبکه گویند و به عمل خروج از شبکه Logout گویند .

تعریف GNOS : به سیستم های عامل گرافیکی شبکه GNOS گویند و اگر گرافیکی نباشد به آن NGNOS گویند . از سیستم های عامل گرافیکی می توان به ویندوز NT و لینوکس اشاره کرد و از سیستم های عامل غیر گرافیکی می توان به Unix ، Novell اشاره کرد .

تعریف Diskless Network ( شبکه های بدون دیسک ) : گاهی اوقات می توان کامپیوترهای کلاینت را بدون هارد دیسک ، فلاپی دیسک و حتی CD-Rom در شبکه بکار ، برد . این کلاینتها از طریق یک چیپ مخصوص که بر روی کارت شبکه قرار دارد ، در هنگام بوت شدن و از طریق شبکه به کامپیوتر سرور بطور اتوماتیک متصل می شوند و از این طریق سیستم عامل و برنامه های مورد نیاز را بکار می برند . برای اطلاعات بیشتر هم می توانید با همین عنوان در موتورهای جستجو به دنبال مطلب بگردید .البته در بررسی کارت شبکه نیز مقدار بیشتری توضیح ارائه خواهیم کرد .

 

آشنائی با انواع اتصال کامپیوتر ها در شبکه

 

ارایش و نحوه بهم پیوستن وسایل مختلف شبکه را Topology می گویند.

 

سه نوع توپولوژی اصلی وجود دارد :

Bus گذرگاه

Star ستاره

Ring حلقه

 

Bus ـ توپولوژی گذرگاه

این توپولوژی شامل یک خط ارتباطی که به صورت یک خط مرتب می شود و همه گره ها به یک خط ارتباطی وصل می شوند این شبکه دوسر آزاد و متمایز دارد همه گره ها دستیابی یکسانی بر شبکه دارند وقتی یک پیام بخواهد بین دوگره حرکت کند تمام گره های موجود در شبکه پیام را می خوانند تا ببیند که پیام مربوط به آنهاست یا نه این پیام به کامپیوتر مورد نظر که رسید آن را گرفته و پردازش می کند در حالیکه سایر گره ها آن را نادیده می گیرند

 

در یک شبکه کوچک اینروش به خوبی کار می کند ولی در شبکه های بزرگ که مسیرهای طولانی نیز دارد این روش جواب خوبی نمیدهد و قطع شدن کابل در هر نقطه از شبکه باعث از کار افتادن کل شبکه می شود

 

Ring ـ توپولوژی حلقه

این توپولوژی شکل یک دایره را به خود می گیرد هر گره با گره بعدی خود وابسته است پیامهای ارسالی از هر گره در طول حلقه می چرخد تا به گره مورد نظر برسد پیام فقط در یک جهت حرکت می کند. روی توپولوژی حلقه شبکه هایPeer to peer خوب کار می کنند. با توجه به اینکه گره مستقیمآ به گره کناری خود وصل می شود اگر یک کامپیوتر از کار بیفتد کل شبکه نیز از کار می افتد.

تعداد گرههای هر حلقه معمولأمحدود است توسعه این شبکه محدود بوده و برای افزایش یک گره به شبکه باید کل شبکه از کار انداخته شود.

 

Star ـ توپولوژی ستاره

توپولوژی شکل ستاره به خود می گیرد هر گره با یک گره مرکزی وابسته است پیامهای ارسالی از هر گره توسط یک گره مرکزی به گره مورد نظر می رسد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...