رفتن به مطلب

واحد برق و بخار شرکت پتروشیمی فجر


ارسال های توصیه شده

واحد نيروگاه جهت تامين برق و بخار منطقه ويژه اقتصادي شامل تجهيزات اصلي ذيل ميباشد

 

  • 1- پنج دستگاه توربين گازي آلستوم از نوع 11n2 هريك بظرفيت 117Mw
  • 2- دوتوربين گازي جنرال الكتريك از نوع Mark5 Frame 9 DLN Type

هريك بظرفيت 125 Mw

 

  • 3- چهار بويلر بازيافت حرارتي HRSG بظرفيت 180 T/hr
  • 4- دوبويلر كمكي آلستوم هريك بظرفيت 50T/hr
  • 5- يك بويلركمكي آذرآب بظرفيت 120T/hr

فرآيند توليد بخار :

 

 

آب hot Dm از واحد تصفيه آب به نيروگاه ارسال گرديده و پس از تزريق مورفلين به آن (جهت بالا بردن ph آب ) مستقيما به دو دستگاه Dearator جهت

صورت ميگيرد . پس از گاززدائي شدن آب به storage tank و از آنجا به قسمت boiler feed water pumps ارسال ميگردد، لازم به ذكر است قبل از ورود به اين پمپها سولفيت سديم جهت از بين بردن اكسيژن هاي باقي مانده در آب به آن تزريق ميگردد لازم به ذكراست قبل از ورود به اين پمپها سولفيت سديم جهت از بين بردن اكسيژن باقي مانده در آب به آن تزريق ميگردد . سپس آب bfw با فشار حدود 75 بار به سمت بويلرهاي نيروگاه ارسال ميگردد و پس از عبور از اكونومايزر از اپراتور و سوپرهيتر به بخار سوپرهيت تبديل گشته از بويلر بسمت هدر اصلي بخار هدايت ميگردد .

مشخصات بخار توليد شده نيروگاه با فشار 42bar و دماي 420 C ميباشد

 

 

فرآيند توليد برق :

 

 

گاز طبيعي با فشار بين 24 تا 30 بار از خط سراسري گاز دريافت و به محفظه احتراق توربينهاي گازي ارسال ميگردد ، همچنين هوا از طريق Air Intake ***** مكيده شده و پس از عبور از كمپرسور چند مرحله اي وارد محفظه احتراق ميگردد. گازهاي حاصل از احتراق ازمحفظه احتراق بسمت توربين هدايت شده و طي عبور از توربين باعث ايجاد گشتاور چرخش اين مجموعه ميگردند. با توجه به كوپلينگ ميان توربين و ژنراتور اين گشتاوربه ژنراتور نيز منتقل ميگردد و با ايجاد جريان تحريك در روتور ژنراتور برق توليد ميگردد. ولتاژ خروجي ژنراتورهاي آلستوم 11.5 كيلوولت و ولتاژ ژنراتورهاي جنرال الكتريك 15 كيلو ولت ميباشد كه توسط ترانسهاي step up يا افزاينده به ولتاژ 132kv تبديل گشته و پست اصلي GIS منتقل ميگردد برق توليد شده با فركانس 50 هرتز به مجتمعهاي منطقه ويژه و همچنين بخط سراسري برق شهري نيز انتقال مي يابد .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...