رفتن به مطلب

دمای انتقال شیشه ای ( Tg )


سیندخت

ارسال های توصیه شده

برای همه پلیمرها یک دمایی به نام دمای انتقال شیشه (Tg) تعریف میشود که در دماهای کمتر از این دما پلیمر مانند یک شیشه سفت و شکننده است و بالاتر از آن دما پلیمر لاستیکی و نرم هست.

دمای انتقال شیشه همیشه از دمای ذوب کمتر است و در نقطه ذوب دیگر نمیتوان از ماده استفاده کرد. اما در دمای بین انتقال شیشه و ذوب میشود از ماده استفاده کرد و در آن حالت لاستیکی دارد.

 

 

یکی از تفاوتهای اساسی بین لاستیکها و پلاستیکها هم دمای انتقال شیشه ای آنهاست. دمای انتقال شیشه لاستیکها معمولاً حدود -70 درجه است و در نتیجه در دمای عادی لاستیکها بالای دمای شیشه ای شدن هستند و نرم هستند. اما دمای انتقال شیشه پلاستیکها بالاتر از دمای محیط هست و به همین دلیل در دمای معمولی سخت و شیشه ای هستند.

 

 

آیا تاکنون سطل پلاستیکی یا پلاستیک را در طول زمستان دیده اید و متوجه شده اید که ترک و یا تغییر شکل های بیشتر نسبت به تابستان؟ این حقیقت ناشی از پدیده ای شناخته شده به عنوان انتقالشیشه ای است که در پلیمرها رخ میدهد.

 

 

یکی از چیزهایی که باعث میشود پلیمرها منحصر به فرد باشند. انتقال شیشه ای دربرخی دماها وجود دارد (مختلف برای هر پلیمر) نامیده می شود دمای انتقال شیشه .هنگامی که پلیمر در دمای سرد زیرTg ، سخت و شکننده می شود ، مانند شیشه.

بعضی از پلیمرها در دمای فوق درجه حرارت انتقال شیشه ای خود استفاده می شود. پلاستیک سخت مثل پلی متیل و پلی استایرن هستند ، در پایین دمای انتقال شیشه ای استفاده می شوند؛ در حالت شیشه ای خود.بعضی در درجه حرارت بالا ، هر دو در حدود 100 درجه سانتیگراد لاستیک مانند polyisoprene و polyisobutylene هستند ، در بالاتر از Tg مورد استفاده قرار میگیرند ، یعنی در حالت لاستیک مانند ، جایی که آنها نرم و قابل انعطاف است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...