رفتن به مطلب

معرفی تفصیلی رشته مهندسی ایمنی در راه آهن


Alireza Hashemi

ارسال های توصیه شده

گرایش مهندسی صنایع – مهندسی ایمنی در راه آهن

تعريف و اهداف ایمنی راهها:

دوره كارشناسي ارشد مهندسي ايمني در راه آهن مركب از دروس نظري و برنامه هاي تحقيقاتي در زمينه مديريت ايمني، ريسك و راهكارهاي تامين و تضمين ايمني در سيستمهاي حمل و نقل ريلي مي باشد. اين دوره با هدف تربيت دانشجوياني كه بعد از فارغ التحصيلي با فعاليت در زمينه هايي نظير: برنامه ريزي، مديريت، طراحي و نظارت بر سيستمهاي تامين ايمني در حمل و نقل ريلي بتوانند بنحو مؤثري پاسخگوي نيازها و كمبودهاي كشور در اين بخش باشند، تعريف گرديده است. فارغ التحصيلان اين دوره مي توانند علاوه بر كار آموزشي و پژوهشي در دانشگاهها و آموزشكده ها، در سطح مراكز تحقيقاتي و همچنين شركتهاي خصوصي و دولتي فعال در زمينه مهندسي ايمني در سيستمهاي حمل و نقل بطور كل و سيستمهاي حمل و نقل ريلي بطور خاص فعاليت نمايند.

 

ضرورت و اهميت ایمنی در راه آهن:

رشد آمار سوانح و صدمات و خسارات ناشي از آن در بخش حمل و نقل ريلي در سالهاي اخير، جايگاه خالي دوره هاي آموزشي و تحقيقاتي لازم در اين بخش را بخوبي نمايان نموده است. مطالعات و تحقيقات انجام شده نشان مي دهد هزينه هاي تربيت نيروي انساني، تدوين استانداردها و اجرا و اعمال راهكارهاي پيشگيري از سوانح و تصادفات بسيار كمتر از هزينه هاي خسارات و تلفات ناشي از وقوع سوانح مي باشد. متاسفانه كمبود نيروي انساني متخصص در اين زمينه صنعت حمل و نقل ريلي كشور را با چالشي جدي روبرو نموده است. دوره مهندسي ايمني در راه آهن خواهد توانست ضمن تامين نيروي انساني مورد نياز در اين بخش از صنعت، در بررسي علل و عوامل بروز سوانح، تدوين استانداردهاي ايمني، نظارت بر حسن انجام فعاليتها از ديدگاه ايمني، تحقيق و مطالعه در بهينه سازي روشها و همچنين طراحي و اجراي سيستم مديريت ايمني در صنعت حمل و نقل ريلي كشور مؤثر واقع شود.

مدير گروه در دانشگاه علم و صنعت: جناب آقاي دكتر اسماعيلي

 

مهندسی ایمنی در راه آهن در مقطع کارشناسی ارشد

دوره کارشناسي ارشد مهندسي ایمنی در راه آهن يکي از مجموعه‌هاي آموزش عالي در زمينه فني مهندسي در دوره کارشناسي ارشد، مهندسي صنايع است.

 

شرایط پذیرش در کارشناسی ارشد:

پذیرش دانشجو در این دوره منوط به قبولی در آزمون ورودی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع است. فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی مهندسی در کلیه گرایشها می توانند در این دوره شرکت نمایند. دروس امتحانی جهت ارزیابی در آزمون متمرکز شامل آمار و احتمالات؛ تحقیق در علملیات 1، کنترل موجودی، طرح ریزی واحدهای صنعتی، و زبان تخصصی می باشد.

 

مهندسی ایمنی در راه آهن در کنکور

دروس امتحان ورودی کارشناسی ارشد وضرایب آن:

تحقیق درعملیات1(ضریب2) آمارو احتمال(ضریب2) طرح ریزی واحدهای صنعتی(1) کنترل موجودی(1) زبان عمومی و تخصصی(1)

 

تعداد واحدهاي درسي:

دانشجو براي گذراندن دوره مهندسي ايمني بايد 32 واحد درسي و تحقيقاتي را به شرح ذيل بگذراند:

...

 

برنامه آموزشي:

برنامه درسي دوره كارشناسي ارشد مهندسی ایمنی در راه آهن شامل موارد زير است:

الف- دروس جبراني

....

ب- دروس اجباری شامل دروس زير است:

ج – واحدهای اختیاری

دانشجویان می بایست از واحد های زیر 12 واحد را به اختیار بگذرانند(دروس زیر این فرصت را برای دانشجو ایجاد می کنند که بتوانند در یک زمینه خاص به فعالیت تخصصی و تمرکز بیشتری بپردازند.)

...

د– روش تحقیق و سمینار

گذراندن درس سمینار برای دانشجویان این دوره اجباری است. در این درس دانشجو موضوع خاصی را جهت مطالعه انتخاب نموده و در مورد آن تحقیق می کند. این تحقیق باید شامل معرفی مساله، ادبیات موضوع و تحقیقات انجام شده در آن زمینه از گذشته تا حال را شامل شود و روندهای آتی پیش بینی شده در مورد موضوع را در برگیرد. تحقیق انجام شده باید در قالب گزارش کتبی و یک اراده شفاهی ایراد گردد.

ه– پروژه تحقیق (پایان نامه)

دانشجو با اخذ واحد پایان نامه پس از انتخاب استاد راهنما و موضوع مورد نظر به تحقیق و مطالعه در مورد آن

می پردازد. موضوع پایان نامه باید در یکی از زمینه های مرتبط با ایمنی در راه آهن باشد. نحوه تصویب موضوع پایان نامه و ارزیابی و دفاع از آن مطابق آیین نامه های تحصیلات تکمیلی است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...