رفتن به مطلب

تبيين مفهوم تراكم به عنوان ابزار شهرسازی در طرح های مسکن


ارسال های توصیه شده

این مقاله مروری است بر مفهوم تراكم ساختمانی و بررسی اسناد و ضوابط و مقررات مصوب در این باره، طی سالهای گذشته در تهران. اگرچه موضوع و مصادیق تراكم بارها و به شکل های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، به نظر می رسد در آستانه تصویب و ابلاغ طرح جامع سوم تهران كه می تواند مقطعی سرنوشت ساز باشد، نياز به بازنگری در تعریف و نحوه به كارگيری این مفهوم در طرح ها و سياستگذاری های شهرسازانه وجود دارد؛ زیرا اگر این بار نيز با دیدگاه های قبلی و بدون دركی صحيح و قانونمند شدها ز تأثير تراكم ساختمانی (به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای شهرسازی)، بر بُعد كالبدی مسکن و مآلاً كيفيت محيطی و تعاملات اجتماعی، به این موضوع پرداخته شود، مشکلات ناشیا ز آن همچنان و احتمالاً بيش از قبل، گریبان گير شهرها خواهد بود. به همين دليل است كه باید نگاهی به راهِ آمده تا این مقطع و برهه حساس داشت. مهمترین دستاورد قرن حاضر در توسعه شهری، توجه به حقوق شهروندی و زوایای كيفی در این باره است. تسلط نگرش كمّی به توسعه، طی دوران متمادی در سطوح متفاوت برنامه ریزی و مدیریت شهری از یک سو و فقدان دستور كار قانونی و رسمی در امر توسعه شهری از سوی دیگر،از جمله مهمترین عوامل عقب ماندگی كلانشهر تهران و فاصله روز افزون آن از شاخص های جهانی توسعه شهری است. مداخله غير متخصصانه، مانند فروش مازاد تراكم و ساخت و سازهای بی رویه و بدون برنامه بخصوص در بخش مسکن، در سطح كلانشهر تهران، و البته سایر شهرهای بزرگ ایران، كه بدون توجه به تنوع و تفاوت در اراضی شهری و صرفاً برای كسب درآمد شهرداری و تأمين سود معدودی سرمایه گذار رخ داده است، موجب تنزل كيفيت محيط شهری و ناپایداری در زمينه ایمنی، سلامت و رفاه شهروندان و عرصه های زیست محيطی شده است.

طی این مقاله ابتدا به تعریف اجمالی تراكم ساختمانی و تعاریف و مفاهيم مرتبط با آن پرداخته شده است. سپس به عنوان نمونه ای از یک طرح برنامه ریزی شده، آیين نامه منطقه بندی در نيویورك معرفی و طی مقایسه تطبيقی با قوانين و مقررات مصوب تهران در زمينه تراكم ساختمانی مسکن، نتيجه ای در رابطه با لزوم تدوین قوانين و مقررات متناسب و معيارهای مؤثر بر آن حاصل خواهد گردید.

 

کلمات کلیدی: تراكم ساختمانی، طرح های شهری، آیين نامه منطقه بندی نيویورك، مصوبه های 329 و 269

 

نویسنده: مهسا شعله

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...