رفتن به مطلب

مبدل های نوری جريان در سيستم های قدرت


spow

ارسال های توصیه شده

مبدل هاي نوري جريان در سيستم هاي قدرت

 

چكيده: براي سنجش جريان تأسيسات فشار قوي و خطوط انتقال نيرو، مي توان از مبدل هاي نوري جريان استفاده نمود. اين مبدل ها بر اساس اصول و قوانين فيزيكي عمل مي نمايند و به عنوان جايگزين CT هاي معمولي مطرح گرديده اند. در اين مقاله اصول عملكردي مبدل هايي كه بر اساس قانون فاراده عمل مي كنند، مورد بررسي قرار گرفته است

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
همچنين برخي از انواع مختلف چنين مبدل هايي معرفي شده اند و ويژگي هاي عملكردي آنها در مقايسه با ترانسفورماتورهاي جريان معمولي مورد ارزيابي قرار گرفته است.

1- مقدمه

در چند سال اخير پيشرفت فن آوري نوري بسيار چشمگير بوده است، به طوري كه اين فن آوري در رشته هاي مختلف علوم و مهندسي وارد گرديده است. مهندسي برق از اين قاعده مستثني نبوده و امروزه در سطح جهان به خوبي از دستاوردهاي اين فن آوري در صنعت برق استفاده مي شود، به گونه اي كه بسياري از ادوات ساخته شده مراحل تحقيقاتي خود را پشت سر گذارده و به مرحله كاربرد صنعتي رسيده اند. در ميان كاربردهاي مختلف، مي توان به استفاده از اين فن آوري در اندازه گيري، تعيين منطقه بروز خطا در سيستم هاي برقي و ايجاد ارتباطات و مخابرات در شبكه برق اشاره نمود. اين مقاله به بررسي روش هاي مختلف اندازه گيري جريان به طريقۀ نوري در سيستم هاي فشار قوي و ذكر اصول عملكرد هر روش مي پردازد.

فن آوري نوري براي اندازه گيري جريان سيستم هاي فشار قوي، براي اولين بار در اواخر دهۀ 1960 به كار گرفته شده و از آن زمان تاكنون پس از سپري مراحل تحقيقاتي به كاربرد عملي رسيده است. ذكر اين نكته الزامي است كه تمامي روش هاي اندازه گيري جريان الزاماً بر مبناي تغيير سطح جريان با اصول ترانسفورماتوري نمي باشند و در برخي از ادوات نوري اندازه گيري جريان يا OCT ها از روش هاي ديگري استفاده مي شود. اين ادوات نوري – الكتريكي تنوع فراواني دارند. اشكال (الف و ب) قسمت هاي عمدۀ سيستم OCT را نشان مي دهد. همانطور كه ملاحظه مي شود، تغيير در هر يك از اجزاي سيستم منجر به ايجاد يك سيستم جديد مي گردد. مثلاً حسگر مي تواند نوري يا الكترونيكي باشد، قسمت مرتبط با ولتاژ زياد مي تواند فعال يا غير فعال باشد، مقره ها و عايق ها مي توانند از جنس سراميك يا پليمر انتخاب شوند و نيز OCT مي تواند بر روي مقره نصب يا از آن آويزان باشد، به هر صورت در بيشتر اين حالات و شرايط، كميت اندازه گيري شده با استفاده از فيبرهاي نوري انتقال مي يابد. تنوع در نحوۀ انتقال سيگنال ها و كدگذاري آنها نيز وجود دارد. سيگنال سنجيده شده مي تواند به يك رله، ثبات يا .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. اعمال شود.متن کامل مقاله را ازلینک زیر دریافت نمایید:

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...