رفتن به مطلب

کاربرد آنالیز اجزای اصلی(pca) در آموزش شبکه های عصبی


Mehdi.Aref

ارسال های توصیه شده

کاربرد آنالیز اجزای اصلی(PCA) در آموزش شبکه های عصبی:

یکی از کاربردهای مطلوب آنالیز اجزای اصلی، استفاده از آن به عنوان ابزاری کمکی، در آموزش شبکه های عصبی است .معمولا قبل از آغاز آموزش شبکه های عصبی یکسری پیش پردازش بر روی داده ها انجام می شود که باعث افزایش کارایی شبکه های عصبی می شود مانند :نرمالایز کردن داده ها و قرار دادن آن ها در یک فاصله مشخص مثلا بین -1 و 1.در بعضی وضعیت ها ابعاد بردار ورودی بسیار بزرگ است، اما اجزا بردارها،همبستگی بالایی دارند. مفید است که در این وضعیت ابعاد بردار ورودی را کاهش دهیم. یک رویه مناسب برای این عمل استفاده از آنالیز اجزای اصلی است.این عمل سه اثر دارد: متعامد سازی اجزا بردار ورودی (بنابراین آنها هیچ وابستگی با یکدیگر ندارند) ، این کار اجزا متعامد(اصلی) را مرتب می کند و موثر ترین آن ها در اولین اولویت قرار می گیرد ، و در نتیجه می توان اجزایی که تغییرات کوچکتری در مجموعه داده ها ایجاد می کنند ،حذف کرد.در برنامه مطلب(MATLAB) این کار را می توان به صورت زیر انجام داد:[pn,ps1]=mapstd(p)[ptrans,ps2]=processpca(pn,0.02)ابتدا بردار ورودی را با انحراف معیار یک و میانگین صفر نرمالایز می کنیم(این رویه استاندارد مطلب است زمانی که از اجزا اصلی استفاده می کنیم ).دستور دوم آنالیز اجزا اصلی را انجام می دهد،دومین آرگومان ورودی، را 0.02 تنظیم کرد ه ایم، این یعنی که اجزا ورودی که تغییرات کمتر از دو درصد در مجموعه داده های ورودی ایجاد می کند را توسط این دستورحذف می شود.حذف این عناصر اضافی سرعت آموزش شبکه های عصبی را افزایش می دهد و در صورتی که ابعاد مسئله خیلی بزرگ باشد کارایی شبکه را بهبود می بخشد، به خصوص زمانی که از الگوریتم های تکاملی مانند: الگوریتم های ژنتیک،بهینه سازی انبوه ذرات و... برای آموزش شبکه های عصبی استفاده می شود.در مثالی که در لینک زیر قرار دارد از آنالیز اجزا اصلی قبل از شروع آموزش شبکه های عصبی( با استفاده از الگوریتم پس انتشار) استفاده شده است. ابعاد ورودی ابتدا 64 بعد است ،ولی با استفاده از آنالیز اجزا اصلی به 8 بعد کاهش یافته است. اگر چه کارایی شبکه بدتر شده ولی هنوز قابل قبول است، با این وجود سرعت آموزش افزایش یافته است.ولی اگر به جای الگوریتم پس انتشار از الگوریتم های تکاملی استفاده کنیم ، نتیجه استفاده از آنالیز اجزا اصلی ،افزایش سرعت و بهبود کارایی شبکه است.

http://ehsan42001.persiangig.com/90/matlab/pca/example.zip

 

 

منبع :ehsan42001.blogfa.com

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

با سلام

یه سوال داشتم. بعد از اجرای این دو دستور، مجددا به فضای اصلی دادگان برمی گردیم؟ یعنی در این مثال 8 ویژگی بدست آمده، همان ویژگی های موجود در داده اصلی هستند؟

یعنی می توانیم ببینیم کدام ویژگی ها حذف و کدام باقی مانده اند؟

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...