رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

انواع پلیمرها براساس منبع

1_طبیعی:پلیمرهایطبیعی عموما دارای ساختار پیچیده تری نسبت به پلیمرهای سنتز شده هستند.نشاسته وپروتیین از جمله پلیمرهای طبیعی هستند.

2_مصنوعی:پلیمرهای مصنوعی را می‌توان از طریق واکنشهای پلیمریزاسیون بدستآورد. از موادپلیمری می‌توان در تهیه پلاستیکها ، چسبها ، رنگها ، ظروف عایق ،مواد پزشکی بهره جست. پلاستیکهابه تولید طرحهای جدید در اتومبیلها ، کامیونها ، اتوبوسها، وسایل نقلیه سریع ، هاورکرافت ، قایقها ، ترنها ، آلات موسیقی ، وسایل خانه، یراق آلات ساختمانی و سایر کاربردها کمک نموده‌اند.

 

مقايسه مواد طبيعي و سنتزي(مصنوعی)

در موادسنتزي انتخاب اجزا بر اساس قيمت است ولي در مواد طبيعي انتخاب اجزا بر اساس بازيافتكامل آنها و كمترين انرژي مورد نياز براي ايجادشان است. مواد طبيعي داراي خواص ساختاريبسيار مناسبي هستند و كنترل دقيقي در سطوح مولكولي آنها انجام مي­گيرد؛ بهينه­ترينطراحي ماكروسكوپيك در آنها صورت گرفته است. در حاليكه در مواد سنتزي تمركز روي بهينهكردن يك جنبه خاص صورت مي­گيرد. در مواد سنتزي ممكن است كه ما مواد را ساده و سريعمثلاً با يك قالب­گيري تزريقي ايجاد كنيم ولي با نظم فرامولكولي سازگاري ندارند.

لینک به دیدگاه

انواع پلیمرها از نظر خواص

پليمرها به سه گروه اصلي تقسيم مي‌شوند:

(1) پلاستيك هاي گرمانرم یاترموپلاست

(2) پلاستيك هاي گرما سخت يا ترموست ها

(3) الاستومرها

 

 

توموپلاستها

ترموپلاستها ، پلیمرهایی هستند که در اثر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،تغییر شکل(Deformation) می‌دهند و بعد از حذف نیروی خارجی، این تغییر شکل ، همچنان باقی می‌ماند. به عبارت دیگر این پلیمرها ، خاصیت پلاستیسیتی دارند.این پلیمرها در اثر گرما بتدریج نرم می‌شوند. با افزایش
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به حالت مذاب در می‌آیند.بعد از حذف گرما به حالت فیزیکی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
خود تبدیل می‌شوند.درواقع، ترموپلاستيک‌ها در دماي مناسب ذوب شده و فرايند شکل‌دهي (به عنوان مثالقالبگيري يا اکستروزن) روي آنها اعمال شده و پس از سرد شدن، ‌شکل دلخواه را به خود مي‌گيرند.اغلب ترموپلاستيک‌ها، در حلال‌هاي مخصوص حل مي‌شوند و تا برخي درجات مي‌سوزند.دماي نرم‌شدگي يا ذوب با نوع گونه (گريد) پليمر تغيير مي‌کند. به خاطر حساسيتدمايي ترموپلاستيک‌ها مي‌بايستي مراقب تخريب، تجريه و احتراق اين مواد بود.اغلبزنجيره‌هاي مولکولي در ترموپلاستيک‌ها را مي‌توان مستقل و همانند رشته‌هاي درهمپيچيده اسپاگتي، در نظر گرفت .

 

 

اين مواد،‌ وقتي گرم مي‌شوند (مثلاً براي قالبگيري) لغزش زنجيره‌هاي منفرد آنها باعث جريان پلاستيک مي‌شود و وقتي سرد مي‌شوند زنجيره‌هاي مولکولي و اتمي،‌ مجدداً محکم نگه داشته مي‌شوند.

خاصيت امکان تکرار چرخه ذوب و سخت شدن،‌ امکان بازيافت ترموپلاستيک‌هارا از قطعات توليدي و نيز تبديل مجدد آنها به محصول جديد را به وجود آورده است.البته با هر بار ذوب شدن، خواص کيفي محصول جديد،‌ افت خواهد کردهمانگونه که درنمودار 2 مي‌توان ديد،‌ هنگامي که ترموست‌ها سفت شده يا پخت مي‌شوند، اتصالاتي عرضي بين مولکول‌هاي مجاور تشکيل مي‌شوند و شبکه‌اي به هم پيوسته و پيچيده را به وجود مي‌آورد

 

اين پيوندهايعرضي، از لغزش زنجيره‌هاي منفرد جلوگيري کرده و مانع از جريان پلاستيک به هنگامافزوده شدن دما مي‌شونداگر بعد از تکميل پيوندهاي عرضي، دماي بيش از اندازه بهترموست الاستومر داده شود، پليمر بجاي ذوب، تخريب خواهد شدتفاوت اصليترموست الاستومرها و ترموپلاستيک الاستومرها، نوع پيوندهاي اتصالات عرضي در ساختارآنهاست. در واقع، اتصالات عرضي، عامل ساختاري بحراني اين مواد بوده و در خواصالاستيک آنها سهم بسزايي دارد. اتصالات عرضي در پليمرهاي ترموست، پيوند کووالانسياست که طي فرايند ولکانيزاسيون ايجاد مي‌شود. اتصالات عرضي پليمرهاي ترموپلاستيکالاستومر، پيوندهاي هيدروژني،‌ يا دو قطبي ضعيف‌تر بوده و يا تنها در يکي از فازهاوجود دارد.

 

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لیمرهایی هستند که در اثر نیروی خارجی تغییرشکل پیدا می‌کنند. بعد از حذف نیرو ، تغییر شکلاز بین می‌رود و دوباره به حالت اولیه باز می‌گردند. این پلیمرها در اثر گرما ، نرم می‌شوند، ولی برخلافترموستها (ترموپلاستیکها) به حالت ویسکوز یا مایع سیال در نمی‌آیند. موقعی کهاین پلیمرها در اثر حرارت نرم شدند، آنرا با اضافه کردن افزودنیهای مورد نیاز در داخلقالب پخت می‌کنند. عملیات پخت را Curing گویند

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...