رفتن به مطلب

نوآوری در تقویت دیوارهای آجری در برابر زلزله


ارسال های توصیه شده

پژوهشگران دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند با کمک مواد پلیمری مسلح شده با الیاف (frp ) شیوه نوینی برای تقویت دیوارهای آجری غیرمسلح در مقابل زلزله ارایه کنند.

 

دکتر ارسلان کلالی مجری این طرح گفت: زلزله‌های اخیر بارها آسیب پذیری لرزه‌ای شدید ساختمان‌های کشور را اثبات کرده است. ارزیابی آسیب‌پذیری لرزه‌ای این سازه‌ها و بهبود عملکرد لرزه‌ای آنها، مساله‌ای است که دارای اهمیت زیاد اجتماعی و اقتصادی است و برای رفع این چالش، روش‌های ارزیابی و تکنیک‌های تقویت به طور پیوسته در حال پیشرفت هستند.این پژوهشگر اظهار داشت: استفاده از مواد frp در تقویت سازه‌های بنایی، یک تکنیک جدید و امید بخش است و تاکنون استفاده از روش تقویت سازه‌های بتن‌آرمه با کمک مواد frp بسیار موفقیت‌آمیز بوده و حتی در مواردی به علت مزایای منحصر به فرد خود، به جایگزین مناسبی برای روش‌های معمول تقویت تبدیل شده است بنابراین بررسی و ارزیابی این روش تقویت در سازه‌های بنایی ضروری و ارزشمند است.

این دانش آموخته دکترای مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مورد قابلیت‌های این طرح گفت: سرعت زیاد در اجرا، سادگی کاربرد در یک سازه موجود، وزن سبک (برای جابه جایی و نصب این سازه نیاز به تجهیزات خاص و سنگین نیست و در فضاهای کوچک نیز به راحتی قابل استفاده است)، مقاومت بالا ، انعطاف پذیری زیاد در اجرا (frp می‌تواند به شکل پارچه استفاده شود که این خاصیت در تقویت لبه‌ها و اتصالات بسیار مهم و کارآمد است)، ضخامت بسیار کم صفحات frp (عدم کاهش فضای موجود) وعدم آسیب به سازه اولیه از جمله مزایای روش تقویت با frp نسبت به سایر روش‌های موجود است.

وی افزود : مواد frp را می توان در سازه‌های بنایی شامل دیوارها، ستون‌ها، گنبدها و قوس‌ها استفاده کرد. در مواقعی که اجرای روش‌های متداول تقویت در سازه‌های بنایی، غیرعملی یا پرهزینه باشد، تکنیک نوین تقویت با frp که در این رساله مورد مطالعه قرار گرفته است، می‌تواند به عنوان یک گزینه جدید راهگشا باشد.این پروژه در قالب رساله دکترای مهندسی عمران گرایش سازه با راهنمایی دکتر محمد زمان کبیر دانشیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارایه شده و تاکنون یک مقاله علمی و 3 مقاله isi از این رساله ارایه و به ثبت رسیده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...