رفتن به مطلب

تانک فشار گير


ارسال های توصیه شده

تانک فشار گير Surge Tank

 

هدف آزمايش : بررسي چگونگي استفاده از تانک فشار گير (مخزن تعادل ) جهت كاهش اثرات ضربه قوچ و همچنين بررسي نوسانات سطح آب در اين مقطع.

 

تئوري آزمايش :

در اثر بستن دفعي شيري در پايين دست جريان ، كاهشي در شدت جريان بدست مي آيد كه اين امر باعث كاهش ناگهاني انرژي جنبشي سيال مي گردد و در پي آن جرياني غير دائمي در لوله ايجاد مي گردد. اين كاهش انرژي به صورت افزايش فشار در خطوط لوله ظاهر مي گردد كه گاهي براي خط لوله اثرات تخريبي دارد، مثلا در خط لوله هاي بزرگ ممكن است موجب تركيدن لوله يا خسارت رساندن به شير كنترل شود. افزايش فشار در اثر پديده ضربه قوچ به صورت يك سري موج هاي فشاري سينوسي در طول لوله با سرعت صوت حركت مي كند.

يكي از راههاي جلوگيري از افزايش فشار استفاده از تانك فشار گير (Surge Tank) يا مخزن تعادل مي باشد. اين تانكها در انواع گوناگون ساخته مي شوند. اگر فضاي كافي در اطراف شيرهاي توربين وجود داشته باشد از تانك فشار گير با جداره هاي بتني استفاده مي كنند كه حداقل ارتفاع آن مي بايست به اندازه آب پشت سدها باشد.

نوع ديگر اين نوع تانكها هم تانك فشارگير با مخزن فلزي است كه از ارتفاع كمتري برخوردار است وليكن بوسيله تجهيزاتي در بالاي آن هواي با فشار بيشتر از اتمسفريك نگه مي دارند. به اين نوع تانكها Air Chambers گويند. در نيروگاه هاي برقابي تانك فشار گير را حتي الامكان نزديك توربين نصب مي كنند تا فشار هدروليكي ناشي از بستن يا باز كردن شيرهاي توربين را خنثي نمايد.

نظر به آنكه ضريب اصطكاك (f) در حركت داخل مخزن تعادل ، تابعي از زمان است بررسي تئوري نوسانات سطح آب در مخزن مشكل است ، در صورتي كه تغييرات سرعت خيلي زياد نباشد ، مقدار ضريب اصطكاك را ثابت و برابر مقدار آن در جريان دائمي در نظر مي گيرند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...