رفتن به مطلب

بازگشتی کوتاه به کودکی بـــا...


*Polaris*

ارسال های توصیه شده

وقتی صدای کلاه قرمزی بر تیتراژ مجموعه نوروزی 91 شبکه دو قرار می‌گیرد، از هر کوی و برزنی که رد می‌شوی تنها صدایی که می‌شنوی «تولد عید شما مبارک» است. آن وقت است که تمام تلاش‌ات را می‌کنی که به اولین خانه و تلویزیون برسی، تا حتی یک شب این برنامه کودک را از دست ندهی!

 

برنامه‌ای که با تمام تلاش‌اش برای جذب مخاطب کودک و حتی نوجوان، مخاطبین بزرگسال را شیفته خود کرده و تو را یک ساعت پای تلویزیون می‌نشاند تا به بحث‌های پر از جیغ و فریاد، و نصحیت‌های مجری گوش کنی. و یادت برود که سال‌هاست از کودکی فاصله گرفتی.

 

حالا دیگر می‌دانی وقتی به مهمانی می‌روی باید اول سلام کنی، بعد هرجایی که صاحبخانه گفت بنشینی و به زور از صاحبخانه عیدی نگیری!

 

اما هنوز پندهای مجری برایت جذاب است. هنوز خودت را هم سن کلاه قرمزی‌ای می دانی که حالا بیست سالی می‌شود که کودک مانده، و تو را نیز در کودکی نگه داشته. با این تفاوت که با گذشت این بیست سال، فرزندت تو را در تماشا همراهی می‌کند تا با هم یاد بگیرید.

 

باز کودک می شوی و رقص دسته جمعی کودکی‌هایت را می‌بینی، سادگی‌هایت را می‌شونی و به حرکات خامی که داشتی، می‌خندی.

 

دیدن دوباره کلاه قرمزی ساده و پسرخاله دلسوز آنقدر جذابیت دارد که اگر هیچ کاراکتری دیگری هم اضافه نمی‌شد، وقتت را به ساعت 19 تنظیم می‌کردی تا باز ملاحت این دو عروسک را تماشا کنی.

 

گرچه این بار گیگلی، فامیل دور -که امسال انگار دیگر نزدیک شده-، پسر عمه زا -محبوب مجری-، و حتی ببعی و بچه ننه کوچولو آمده‌اند تا آن چه در حافظه تاریخی تو ثبت شده؛ تغییر دهند. ولی هیجان‌ات همانی است که بیست سال پیش، از دیدن عروسکی شبیه خود داشتی.

 

اگر یادمان نرود که خلق این مجموعه به چه سالی بازمی‌گردد، باید اعتراف کنیم تنها بازمانده از نسل درخشان مجموعه‌های عروسکی هنوز در تلویزیون نفس می‌کشد و حیات دارد.

 

هنوز توانسته با اقتدار، و بی‌تغییری بنیادین در ساختار برنامه –که شاید به نظر رسد برای نسل خیلی تازه‌تر، مناسب نباشد- به راحتی نصیحتت کند؛ بی آن‌که صدایت درآید و معترض شوی که چرا اینقدر تکرار! هنوز می‌تواند کودک را موجود معصوم و بی‌خبر از دنیا نشان دهد و مجری را نمادی از یک پدر مسئول که مدام بلندگوی پند در دست دارد و فرزندش را از پشت ذره‌بین می‌بیند.

 

مهم این است که تو کودک می‌شوی، کودکی می‌کنی، و رها می‌شوی از هرچه دغدغه و مشکل است.

 

«کلاه قرمزی و پسرخاله 91» با شور و هیجانی که به پا کردند، بی‌شک یکی از پرمخاطب‌ترین ویژه‌های دو سال اخیر بسته‌های هدیه تلویزیون است که نوروز پیشکش می‌شود.

تا به حال کسی را یافت نکرده‌ام که دست رد به سینه‌اش زده باشد؛ چه رسد به رقیب در میدان نبرد!

 

( منبع:سینمای ایران )

 

 

* * * * * * *

 

 

امسال تمام قسمت های کلاه قرمزی 91 رو ضبط کــردم.

لینک به دیدگاه

امسال هم عید نوروز را با نوستالژی و خیال روزهای خوش کودکی‌مان سپری کردیم: کلاه قرمزی و پسرخاله!

 

کلاه قرمزی با آن معصومیت و سادگی و شیطنت‌اش و پسرخاله با آن احساس مسئولیت و پرکاری‌اش، دو شخصیت محبوب دوران کودکی همه‌ی ما هستند (و من اصلا تعجب نمی‌کنم که نسل جدید و بچه‌های این روزها، آن‌قدر که از پنگول خوش‌شان می‌آید، با کلاه قرمزی و حتا عروسکی که پنگول از نظر ظاهری از روی آن کپی پیست شده‌ ـ یعنی مخمل محبوب ما ـ ارتباط برقرار نمی‌کنند. بگذریم.)

 

امسال مجموعه‌ی کلاه قرمزی چند سورپریز جدی داشت؛ اما در میان همه‌ی آن‌ها شخصیت فامیل دور برای من بسیار جالب بود. آدمی ساده و سن‌ و سال دار که هنوز خوش‌بختانه دارد براساس کودک درون‌اش زندگی می‌کند!

 

اما چرا به رغم جذابیت بسیار زیاد شخصیت‌های دیگر کلاه قرمزی، فامیل دور برای من جالب بود!؟ چون فامیل دور ویژگی‌هایی داشت که در مباحث مدیریت بر خود بسیار به آن‌ها اشاره می‌شود. چند تا از جالب‌ترین‌های‌شان را با هم مرور کنیم:

 

“من الان چطوری‌ام!؟” ترجیع‌بند صحبت‌های فامیل دور این سؤال بود. در زندگی شخصی‌ و کاری‌مان، اگر می‌خواهیم که در جا نزنیم و آن‌جایی که هستیم نمانیم، همیشه باید دنبال پاسخ این سؤال باشیم؛ اما همیشه هم یادمان می‌رود! من چطوری‌ام!؟ کجا هستم؟ چطور آدمی هستم؟ چه ویژگی‌های مثبت و منفی دارم؟ چه نقاط قوت و ضعفی دارم؟ اولین گام در به‌بود زندگی‌مان، پرسیدن این سؤال‌ها از خودمان و دیگران است که همگی در همان سؤال ساده‌ی فامیل دور جمع شده‌اند: “من الان چطوری‌ام!؟” فقط لطفا مثل فامیل دور تنها به این اکتفا نکنید در همین لحظه چطورید. این چطور بودن، محرکی است برای شروع فرایند توسعه و به‌بود خود.

 

خودتان باشید. این ویژگی‌ مثبت تمام شخصیت‌های کلاه قرمزی است. آن‌ها با تمام کلک‌ها و کودکی‌های‌شان، همیشه خودشان هستند. وقتی خودتان باشید، نه خودتان را گول می‌زنید و نه دیگران را. می‌فهمید که شما هم آدمی هستید مثل دیگران؛ با ضعف‌ها و قوت‌های خاص خودتان. می‌فهمید که جایگاه واقعی‌تان کجاست و باید به کجا بروید. این طوری دیگران هم از بودن با شما احساس خوبی به‌دست می‌آورند.

 

تهدید را به فرصت تبدیل کنید: فامیل دور از ببعی می‌ترسید؛ اما بعدتر جنبه‌های مثبت ببعی را دید و جنبه‌های منفی‌اش را کنار گذاشت. این طوری، تهدیدِ ببعی را به فرصتی برای نمایش توانایی‌های خودش (به‌عنوان یک مربی و منتور که خودش جای حرف زیاد دارد) تبدیل کرد!

 

خوش‌بین باشید. فامیل دور به همه چیز و همه کس خوش‌بین بود. به قول خودش “من در این ببعی [البته بااستعداد برنامه] افق‌های روشنی می‌بینم!”

 

بر تخصص حرفه‌ای خود تمرکز کنید: فامیل دور، “در ـ کار” بود و دنیا را از زاویه‌ی دید تخصص‌ خودش یعنی “در” می‌دید و تفسیر می‌کرد. برای همه چیز راه‌حلی از جنس “در” داشت. کارش را دوست داشت و به آن افتخار می‌کرد. نمونه‌ی عالی درک این‌که " تخصص من چیست " یعنی این!

 

 

 

(نوشته ی علی نعمتی شهاب _ سایت: گزاره ها )

لینک به دیدگاه

کلاه قرمزی تنها یادگار شیرینیست که از دوران کودکی برایمان هنوز بجا مانده

 

همان مجری

 

همان عروسک

 

همان صدا

 

همان حماقت های خنده آور

 

و کودکان دیروزی که انگار تکه ای از هویت خود را جایی در گذشته جا گذاشته اند و نوروز این چند سال در کنار برنامه های غیر قابل تحمل و تهوع آور تلوزیون میتواند کودکان دیروز رو میخکوب کند ...

 

دروود بی پایان به ایرج طهماسب و حمید جبلی ...

لینک به دیدگاه

عاشق اون جمله کاشکی من دایناسورت بودم، کلاه قرمزی خطاب به آقای مجری هستم.

 

وقتی آقای مجری کور بود، همه چیزو ماشینی و سخت میدید و صداقت و محبت رو باور نداشت.

 

آخرش فهمید اشتباهشو، اما خوشبختانه دیر نشد.

 

اما خیلی وقت ها ناگهان زود دیر میشود. :hanghead:

لینک به دیدگاه

1. کلاه قرمزی

 

سال تولد: اوایل دهه 70 و با برنامه صندوق پست

 

صداپیشه: حمید جبلی

 

 

توضیحات:

 

به طور کلی بچه ی احساساتی ایه. با این که بچه کوچیکیه ولی حواسش به همه جا هست و از آقای مجری کم نمیاره. البته این موضوع رو بیشتر توی فیلم سینمایی کلاه قرمزی و پسر خاله و کلاه قرمزی 88 می دیدیم و در کل امسال شخصیت کلاه قرمزی نسبت به سال های گدشته کم رنگ تر شده ولی همچنان همان شیرینی در حرف زدنش باقی مونده و شخصیت بامزه ای ازش ساخته.

 

 

 

 

2. پسرخاله

 

سال تولد: 1373 با فیلم سینمایی کلاه قرمزی و پسرخاله

 

صداپیشه: حمید جبلی

 

 

توضیحات:

 

پسرخاله یکی از بهترین شخصیتهای کلاه قرمزیه و ظرافت خاصی توی همه ی کارها و رفتاراش وجود داره. دوست داره به همه کمک کنه و خیلی پسر دلسوزیه و بیشتر از سنش فهم و شعور داره و بعضی موقع ها بقیه رو نصیحت میکنه. بعضی وقتا انقدر واسه بقیه فداکاری میکنه که آدم دلش براش میسوزه.

 

حمید جبلی هم اونقدر خوب صداشو در میاره که آدم اصلا فکرشم نمیکنه این همون صدای کلاه قرمزیه! پسرخاله دوست نداره از کارای خوبی که انجام میده تعریف بشه و همیشه وقتی کسی میخواد ازش تشکر کنه یا بوسش کنه با کلماتی مثل چی گفتی؟ و مگه چیه؟ جواب آدمو میده.

لینک به دیدگاه

3. پسر عمه زا

 

سال تولد:1388 با برنامه کلاه قرمزی 88 ویژه نوروز

 

صداپیشه: محمد رضا هدایتی

 

 

توضیحات:

 

پسر عمه زا شاید محبوب ترین شخصیت سریال کلاه قرمزی باشه. پسر عمه زا همشهریه کلاه قرمزیه و در سال 88 و در ویژه برنامه نوروز 88 به خانه آقای مجری اومد و پیش کلاه قرمزی موند.

 

اول که اومده بود فقط به لهجه شهر خودشون حرف میزد و کلاه قرمزی برای آقای مجری حرفاشو ترجمه میکرد اما بعدا فارسی حرف زدن رو یاد گرفت. تکه کلام (ها!) بامزه ترین تکه کلام پسر عمه زاست و جالبه که هرجا که به نفعش باشه وانمود میکنه که حرف طرف رو نفهمیده و میگه ها!

 

پسر عمه زا خیلی شیطونه و هرچی خرابکاری تو خونه ی آقای مجری هست زیر سر اونه! بعضی وقتا یه جوابایی به آقای مجری میده که آدم از خنده میمیره. البته این رو هم باید گفت که محمد رضا هدایتی یعنی همون طغرل و چهانگیر شاه خودمون تو بامزه شدن پسرعمه زا نقش خیلی زیاده داشته مثل نوع خندیدن پسرعمه زا که با حالت بچگانه آمیخته با بدجنسی در آمیخته!

 

 

 

 

4.فامیل دور

سال تولد:1390 با برنامه کلاه قرمزی 90 ویژه نوروز

 

صداپیشه: بهادر مالکی

 

 

توضیحات:

 

فامیل دور شخصیت بامزه ی دیگری در سری سریال های کلاه قرمزیست که در سال 90 به کلاه قرمزی آمد. خودش می گوید که از شهر دور اومده. تیکه کلام های زیاده داره مثل هر روزتان نوروز نوروزتان پیروز، من الان چی جوریم؟ ، سیر داغ! و...

 

آدمیه که از بعضی چیزای خیلی ساده میترسه ولی خودش اصلا زیر بار قبول کردن اشتباهاتش نمیره! مثلا در ابتدا از ببعی میترسید یا همین الانم از گنجیشک میترسه ولی هیچ موقع خودش قبول نمیکنه و همیشه یه بهونه ای میاره!

 

توی دور(شهرشون) مسئول بستن در هاست و در کل هر دری که باز باشه دوست داره ببندتش و باز بودن یک در آزارش میده! با این که سنش زیاده اما خیلی از رفتاراش مثل بچه هاس! توی خیلی از حرفایی که میزنه همیشه یه در وجود داره! آدم نگرانیه و با یه خبر کوچولو کلی نگرانی واسش به وجود میاد!

لینک به دیدگاه

5.ببعی

سال تولد: 1390 با برنامه کلاه قرمزی 90 ویژه نوروز

 

صدا پیشه: محمد بحرانی

 

 

توضیحات:

 

جزو محبوب ترینهای کلاه قرمزیه و خیلی شخصیت بامزه ایه.

 

شاید تا حالا تو هیچ کدوم از شخصیت های حیوانی که توی برنامه های دیگر تلویزیون بوده، یک گوسفند که حتی حرف زدنم بلد نیست انقدر خوب شخصیت پردازی نشده بوده.

 

ببعی اولا حرف زدنم بلد نبود ولی الان می بینیم که حتی انگلیسی هم بلده صحبت کنه!

 

روند یاد گرفتن فارسی ببعی رو میشه توی حرف زدنای شخصیت های دیگه پیدا کرد. ببعی حرفایی که بقیه شخصیت ها میزنن رو تکرار میکنه و در طول زمان یاد میگیره فارسی صحبت کنه!

 

البته صدای خوبی که محمد بحرانی واسه ببعی در میاره رو نمیشه از قلم انداخت! بی بی(مادر کلاه قرمزی) توی برنامه نوروز 90 ببعی رو برای کلاه قرمزی فرستاد.

 

لینک به دیدگاه
الهـی... به نظرم واقعـاً ناراحتی داره... :hanghead:

 

قسمت هایی که همسایه یا همون همساده خاطره تعریف می کرد رو دیدی؟! :ws28:

 

نه :sigh:

سرعت نتم هم افتضاحه (5kbps) نمیتونم دان کنم ببینم :4564:

لینک به دیدگاه
نه :sigh:

سرعت نتم هم افتضاحه (5kbps) نمیتونم دان کنم ببینم :4564:

 

 

آخـی... الهـی... :hanghead:

 

ناراحت نباش، فکر می کنم مثل سال پیش سی دی هاش بیرون بیـاد تا بتونی کامل ببینی. :ws37: :icon_gol:

لینک به دیدگاه
تا قبل از اینکـه این مطالب رو پیدا کنم و بخونم، فکر می کردم صدای " فامیل دور " رو عباس محبی در میـاره! :ws38:
دقیقا منم همین فکر و می کردم الان شکه شدم ننوشته بودی محبی :ws3:فک نمی کنم کسی از بچه های دهه 60 باشه که با این سریال و این شخصیت کارتونی یاد کودکیش نکنه :sad0:

 

[FLASH=width=10 height=15]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/FLASH]

لینک به دیدگاه
دقیقا منم همین فکر و می کردم الان شکه شدم ننوشته بودی محبی :ws3:

فک نمی کنم کسی از بچه های دهه 60 باشه که با این سریال و این شخصیت کارتونی یاد کودکیش نکنه :sad0:

 

 

بلـه، منم فکر نمی کنم کسی باشه... :ws44:

 

اینـم عکس:

 

 

11g60spainny97f9omc0.jpg

 

 

سمت راست: محمد بحرانی

 

سمت چپ: بهادر مالکی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...