peyman sadeghian 30244 اشتراک گذاری ارسال شده در 13 فروردین، ۱۳۹۱ آسیاب های برقی که به مولینکس و۱،۲،۳معروفند جهت خرد کردن گوشت،سیب زمینی،پیاز،مغز گردو،برنج،ادویه واجسام غیر سخت بکار می روند.مولینکس های موجود در بازار فرانسوی ،ایتالیایی وتایوانی هستندویا کشور های دیگرمثل ایران از روی آن ها کپی سازی کرده اند. ساختمان واساس کار تمامی آن ها با اندکی تفاوت مثل هم می باشد. اجزاء ساختمان محفظه موتور: ۱-در پوش بالا ۲- در پوش پایین ۳- کوپلینگ ۴- لاستیک زیر موتور ۵- خازن پارازیت گیر ۶- سیم های رابط داخل محفظه ۷- موتور یونیورسال ۸- خار و واشر محور ۹- کاسه نمد پنبه ای ۱۰- کلید سه پایه و پنج پایه انواع مدار های الکتریکی مولینکس ها: 13 لینک به دیدگاه
peyman sadeghian 30244 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 13 فروردین، ۱۳۹۱ سرویس و نگهداری آسیاب برقی : ۱- از آسیاب بصورت طولانی استفاده نکنید.طراحی آن بگونه ای است که بازای هر ۳ ثانیه کار می بایست حد اقل ۳ ثانیه استراحت نماید. ۲- بهتر است قبل از روشن نمودن آسیاب ،مواد غذایی را تا حد ممکن ریز نمایید. ۳- از ریختن مواد سخت درون آسیاب خود داری نمایید. ۴- از ریختن آب روی آسیاب و یا قرار دادن محفظه موتور در آب پرهیز نمایید. ۵- جهت شستشوی قطعات آسیاب از آب داغ استفاده نکنید همچنین از قرار دادن آسیاب ویا قطعاتش در مجاورت وسایل گرما زا مانند بخاری و…جدا” خود داری نمایید. ۶- از آسیاب جهت خرد کردن مواد آب دار مانند سبزی ها و…استفاده نشود زیرا آب وارد موتور شده وموجب سوختن آن می شود. ۷- در مواقعی که احساس می شود ،برق ضعیف است،بالاخص ساعات اولیه شب ،تا آن جا که ممکن است از دستگاه استفاده نکنید. ۸- در مواردی که از دستگاه استفاده نمی شود دو شاخه را از پریز خارج نمایید. ۹- سیم رابط مولینکس را بمحض زخمی شدن تعویض کنید. ۱۰- هر چند وقت یک بار با باز نمودن در پوش موتور ، سالم بودن کاسه نمد پنبه ای را مورد بر رسی قرار دهید. عیب یابی و تعمیر آسیاب برقی: عیب۱- مولینگس روشن نمی شود. علت۱- پریز برق ندارد.، دو شاخه وسیم رابط خراب است. رفع عیب۱- پس از اطمینان از وضعیت پریز ،بوسیله اهم متر سیم رابط ودوشاخه را مورد آزمایش قرار دهید. خرابی دو شاخه معمولا”از جدا شدن یکی از سیم های رابط زیر پیچ ناشی می شود. عیب۲- دستگاه روشن نمی شود. علت ۲- کلید خراب است. رفع عیب۲- با توجه به نوع مولینگس ،بوسیله اهم متر ارتباط کنتاکت ها را در هر حالت (ابتدا قطع وسپس حالت وصل ) مورد بر رسی قرار دهید لازم است ذکر شود،بهنگام تست کلید می بایست سیم های رابط از آن جدا گردند.می توانید در صورت لزوم ،به آرامی کلید ها را باز نموده وکنتاکت ها را بوسیله کنتاکت شو و یا سمباده نرم تمیز نمایید. عیب۳- مولینگس روشن نمی شود. علت۳- سیم های رابط داخل دستگاه قطع شده اند. رفع عیب۳- در پوش مولینکس را باز کنید واتصال صحیح سیم ها را در محل خود بر رسی نمایید. عیب۴- مولینگس روشن نمی شود. علت۴- زغال ها بیش از حد کوتاه شده اند. رفع عیب۴- همانگونه که در مبحث موتور های یونیورسال گفته شد مدار این موتور ها بصورت سری است.قطع شدگی در هر نقطه از این مدار می تواند کار سایر قطعات را نیز مختل نماید. زغال ها بر اثر سایش مداوم در ضمن کار موتور فرسوده شده وپس از مدتی تا بدانجا کوچک می شوند که حتی فنر نیز نمی تواند ارتباطشان را با کلکتور بر قرار نمایید.در این گونه موارد لازم است زغال با مشابه خود تعویض شود . عیب۵- آسیاب روشن نمی شود. علت ۵- پارگی در یکی از بالشتک ها (قطب ها) رفع عیب۵-چون مدار سری است ،پارگی در بالشتک ها سبب می شود که موتور از کار بایستد.صحت بالشتک ها را می توان بتوسط اهم متر بر رسی کرد. عیب۶- آسیاب روشن نمی شود. علت۶- سوختن کامل بالشتک ها یا آرمیچر رفع عیب۶- معولا”موتور پس از نیم سوز شدن وارد مرحله سوختن کامل می گردد.در این مرحله پیچک ها با یکدیگر اتصال الکتریکی بر قرار نموده وبر اثر عبور جریان بیش از حد حرارت موتور افزایش یافته وضمن سوزاندن پیچک های سالم سبب پارگی بسیاری از سیم ها می شود چنین موتوری بهنگام اتصال به برق هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهد.با مشاهده سیم بندی می توان در یافت که آیا عدم حرکت موتور مربوط به این عیب است یا نه. عیب۷- موتوربخوبی کار می کند اما بهنگام قطع کلید ها ،روتور بلافاصله نمی ایستد. علت ۷- خرابی کلید پنج پایه. رفع عیب۷-قبل از هر اقدامی لازمست بر رسی گردد که آیا مولینگس دارای ترمز بوده یا نه.اگر از نوع ذکر شده باشد،برای رفع عیب کافیست ابتدا با اهم متر ارتباط کنتاکت های کلید پنج پایه را مورد بر رسی قرار دهیم.لازم به ذکر است که:برگشت کلید پنج پایه از حالت وصل به قطع باید سریع صورت پذیرد.در غیر این صورت مولینگس ترمز نخواهد داشت.برای سرعت بخشیدن براین تغییر حالت ، کافیست فنر داخل کلید را قدری تقویت نماییم.برای تقویت فنر آن را خارج از کلید کمی باز نماییدوسپس با فشار در جای خود مستقر کنید. عیب۸- موتور کار می کند اما بهنگام قطع کلیدها روتور بلافاصله نمی ایستد. علت۸-جدا شدن سیم رابط به ترمز از محل خود. رفع عیب۸- اگر سیم مربوط به ترمز که همواره از پایه مخصوص ترمز در مولینگس (کلید پنج پایه ) به زغال طرف دوم موتور وصل است از جای خود خارج ویا در طول این سیم قطع شدگی بوجود آید باید سیم را تعویض نمایید تا ترمز مغناطیسی به حالت صحیح خود باز گردد. عیب۹- از آسیاب در حال کار صدای بسیار خشنی بگوش می رسد. علت۹- خرابی یاطاقان های ماسوره ای (بوش ها). رفع عیب۹-در موتور های یونیورسال فاصله بین آرمیچرو کفشک های قطب در حدود ۵/۰ میلی متر از هر طرف است.اگر بوش ها بر اثر سایش (که قطعا”پس از مدتی کارکرد بوجود می آید) گشاد شوند محور آرمیچر در هنگام کار لنگر انداخته وبا کفشک ها در گیر می شود.اگر بوش ها به موقع تعویض نشوند بر اثر بر هم ریختن ورقه های فلزی آرمیچر سیم بندی آن شدیدا” آسیب دیده وموتور می سوزد.توصیه می شود همواره هنگام خرید بوش جدید آرمیچر را به همراه داشته باشید ودر صورت یافتن بوش مناسب برای یک طرف محور آن را تا هنگام جازدن در در پوش موتور از محور خارج نسازید. زیرا در تراش بوشهای مسی دقت لازم مبذول نشده ونمی توان گفت که هر بوش مولینگس ،مناسب محور است. بوش مناسب می بایست تا حدودی مشکل وارد محور شده ودرون محور نیز براحتی نچرخد ودر جای خود لغ نزند. عیب۱۰-موتور می چرخد اما تیغ حرکت نمی کند. علت۱۰- هرز گرد شدن داخل کوپلینگ. رفع عیب۱۰- تیغ را از کوپلینگ جدا نموده وبا دست کوپلینگ را بطرف بالا می کشیم.در این گونه موارد کوپلینگ هرز شده با تیغ خارج می شود کوپلینگ نو را با ضربات آرام وارد محور می نمایم.برای آن که ضربات زائده روی کوپلینگ را که محل در گیر شدنش با ضامن تیغ است خراب نکند بهتر است که مهره ای فلزی برابر ارتفاع زائده را به شکلی قرار دهیم که زائده درون مهره باشد سپس به سطح مهره ضربات را وارد سازیم.کوپلینگ به آرامی در جای خود سوار می شود.همچنین اگر کوپلینگ را چند دقیقه در آب جوش قرار دهید کار آسانتر می شود. عیب۱۱- موتور دارای جرقه زنی شدید است. می دانیم که وظیفه زغال ها رساندن برق به آرمیچر است واز آن جا که آرمیچر در حال چرخش است طبیعی است که بین سطح زغال ها وکلکتور مداوما” جرقه هایی بوجود آید. جرقه های طبیعی برنگ سبز یا معمولا” آبی وبسیار ناچیزند. منظور از جرقه زنی موتور به عنوان یک عیب جرقه های بسیار شدید برنگ نارنجی یا زرد است که با شدت از کلکتور بطرف بیرون پرتاب شده وهر جرقه با صدای انفجار مانندی ایجاد می شود این نوع عیب یا به سبب عیوب مکانیکی ویا مشکلات الکتریکی بوجود می آید که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم. علت۱۱- خرابی فنر ها رفع عیب۱۱- اگر فنر ها خاصیت فنری خود را از دست بدهند با سرعتی که کلکتور دارد زغال به عقب پرتاب شده ودو باره باز می گردد. فاصله گرفتن زغال از کلکتور سبب می شود مانند خازن بین زغال وسطح کلکتور میدانی ایجاد شود که این میدان با چسبیدن مجدد زغال به کلکتور تخلیه می گردد.از این رو لازم است فنر قوی تری پشت زغال قرار گیرد. عیب۱۲- موتور دارای جرقه زنی شدید است. علت ۱۲- خرابی زغال. رفع عیب۱۲- زغال ها را از محفظه خود خارج نموده وآن ها را از نظر سالم بودن سطحشان باز دید نمایید.قبل از جازدن زغال ها با یک سمباده نرم سطح آن ها را تمیز نمایید. عیب۱۳- موتور جرقه زنی شدید دارد. علت۱۳- کثیفی بیش از حد کلکتور. رفع عیب۱۳- کلکتور می بایست همواره مسی رنگ وتمیز باشد.تمیز بودن آن در روند کاری موتور وجرقه زنی زغال ها بسیار مو ءثر است.هر گز برای تمیز کردن کلکتور از سمباده استفاده نکنید زیرا با ورود براده های مسی جدا شده از سطح کلکتور بدرون شیار بین تیغه ها ،جرقه زنی افزایش یافته و موتور می سوزد.بهتر است برای براق نمودن سطح کلکتور از پارچه زبر آغشته به الکل استفاده شود. در هنگام شستشوی کلکتور ،آرمیچر رابه شکلی در دست بگیرید که قطرات الکل بر روی زمین بریزد زیرا ریختن الکل روی سیم پیچ ها از عمرشان می کاهد. عیب۱۴- موتور جرقه زنی شدید دارد. علت۱۴- پارگی در پیچک های آرمیچر—اتصال حلقه یا کلاف در آرمیچر — اتصال زمین در آرمیچر — رفع عیب۱۴- بروز هر کدام از سه مورد عیب در آرمیچر سبب ایجاد جرقه زنی شدید می شود. آرمیچر را طبق مباحث تست آرمیچر موتور ها آزمایش نمایید. عیب۱۵- موتور جرقه زنی شدید دارد. علت۱۵- اتصال حلقه یا کلاف در قطب ها رفع عیب۱۵- به تست آرمیچر موتور ها مراجعه نمایید. عیب۱۶- موتور جرقه زنی شدید دارد علت۱۶- جهت گردش موتور اشتباه است. رفع عیب۱۶- اکثر موتور های یونیورسال به منظور گردش در جهت خاصی طراحی شده اند که اگر این مورد رعایت نشود در زیر زغال ها جرقه زنی شدید بوجود می آید علاوه بر جرقه زنی جارو ها قطعه مکانیکی موتور نیز (مثل تیغه مولینکس ) نمی تواند به وظیفه خود عمل نمایدکافیست با تعویض سر سیم های متصل به زغال ها جهت گردش آرمیچر را اصلاح نماییم (سیم متصل به زغال سمت راست به زغال سمت چپ وسیم متصل به زغال سمت چپ به زغال راست وصل شود). عیب۱۷- موتور صدای هوم دارد اما حرکت نمی کند. علت ۱۷- نیم سوز بودن آرمیچر رفع عیب۱۷- آرمیچر را از موتور جدا نموده وپیرو مطالب تست آرمیچر آن را مورد آزمایش قرار دهید. عیب۱۸- موتور صدای هوم دارد اما حرکت نمی کند. علت۱۸- محور آرمیچر درون بوش ها گریپاژ شده است. رفع عیب۱۸- گریپاژ به پدیده عدم توانایی حرکت دو سطح مختلف بر روی یکدیگر گفته می شود .از مواد غذایی هنگام آسیاب شدن آب خارج می شودکه اگر کاسه نمد پنبه ای خراب باشد وارد محور و روتور شده وسبب اکسید شدگی بوش ها می شود این روند بتدریج سبب پدیده گریپاژ می شود. در این گونه موارد می بایست موتور را باز نموده وسطح محور ودرون بوش ها را از اکسید پاک و پس از گریس کاری ، دستگاه را آماده و به برق می زنیم. عیب۱۹- موتور صدای هوم دارد اما حرکت نمی کند. عل۱۹- نیم سوز بودن پیچک ها (قطب ها یا بالشتک ها ) رفع عیب ۱۹- می توان نیم سوز بودن بالشتک ها را با نگاه و رو ءیت نیز دریافت زیرا بالشتک ها پس از سوختن برنگ قهوه ای تیره در آمده ومعمولا” عایق پرشمان (ویا نگاتیو فیلم ) که جهت جلوگیری از اتصال بدنه در زیر قطب ها قرار می گیرد می سوزد. علاوه بر این ها پس از سوختن قطب ها ، در آزمایشی با چراغ سری اتصال بدنه نیز دیده می شودواهم قطب ها در این موارد بشدت نزول می یابد (در اکثر موارد اهم متر عدد صفر را نشان می دهد.) عیب۲۰- پس از سرویس ، تیغه در جهت عکس می چرخد. علت ۲۰- سیم بندی دستگاه اشتباه انجام شده رفع عیب۲۰- مدار دستگاه را مجددا” سیم بندی نمایید ویا اگر می خواهید اصلاح جهت گردش با سرعت بیشتری صورت پذیرد کافیست سیم های متصل به زغال ها را با یک دیگر تعویض نمایید. عیب۲۱-بمحض روشن شدن آسیاب تصویر و صدای تلویزیون دچار مشکل می شود. علت ۲۱- پارازیت دستگاه زیاد است رفع عیب۲۱- اگر در دستگاه از خازن پارازیت گیر استفاده شده ، آن را تست نموده در صورت خرابی خازن از یک خازن سالم استفاده می کنیم گاها” سیم های خازن از مدار جدا می شود که می بایست اتصالات خازن در محل خود قرار گیرد. عیب۲۲- موتور خوب کار می کند اما خرد نمودن مواد بکندی انجام می شود علت۲۲- تیغ کند شده رفع عیب۲۲- تیغ را بر رسی نمایید ودر صورت مشاهده این عیب جهت تیز نمودن آن از یک تعمیر کار مجرب کمک بگیرید. عیب۲۳- موتور خوب کار می کند اما خرد نمودن مواد بکندی انجام می شود. علت ۲۳- ارتفاع تیغ از کف کاسه مخصوص زیاد است. رفع عیب۲۳- معمولا” سعی می شود ارتفاع تیغ از ته کاسه کائوچویی که مواد غذایی و… درون آن ریخته می شود در حدود دو میلی متر باشد واگر ارتفاع بیش از مقدار مذکور با شد بدلیل آن که مواد غذایی در کف کاسه قرار داشته وبا تیغه بر خورد نمی کنند مدت زیادی لازم است تا مواد بطور کامل آسیاب شود. پایان 11 لینک به دیدگاه
mojhde.z 345 اشتراک گذاری ارسال شده در 13 فروردین، ۱۳۹۱ ممنونم از اطلاعاتی که بهمون دادید خیلی جالب بود. 2 لینک به دیدگاه
Hodaa37 2744 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 فروردین، ۱۳۹۱ کاسه نمد پنبه ای , نمیدونم چیه؟ در شکل که انگار یه حلقه ی کوچیکه ممنونم دستت درد نکنه از اون دسته مطالب ِ خیلی مفید هست :icon_gol::icon_gol:ولی باید دوباره بخونمش حجم اطلاعاتی زیاد بود متاسفانه آسیاب من تیغه ش شکسته و بی استفاده شده 1 لینک به دیدگاه
peyman sadeghian 30244 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 فروردین، ۱۳۹۱ کاسه نمد پنبه ای , نمیدونم چیه؟ در شکل که انگار یه حلقه ی کوچیکهممنونم دستت درد نکنه از اون دسته مطالب ِ خیلی مفید هست :icon_gol::icon_gol:ولی باید دوباره بخونمش حجم اطلاعاتی زیاد بود متاسفانه آسیاب من تیغه ش شکسته و بی استفاده شده معمولا تیغه این آسیابها یه واشر مهره ای مانند هست که با پیچوندنش تیغه جداوتعویض میشه 1 لینک به دیدگاه
Hodaa37 2744 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 فروردین، ۱۳۹۱ معمولا تیغه این آسیابها یه واشر مهره ای مانند هست که با پیچوندنش تیغه جداوتعویض میشه از کجا میشه یه یدکش رو تهیه کرد؟ قیمت اگه ممکنه مرحمت بفرمایید چه جنسی بهتره؟ممنونم 1 لینک به دیدگاه
peyman sadeghian 30244 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 فروردین، ۱۳۹۱ از کجا میشه یه یدکش رو تهیه کرد؟ قیمت اگه ممکنه مرحمت بفرماییدچه جنسی بهتره؟ممنونم اگه اصفهان بودی میگفتم طالقانی اما بیشتر قطعات یدکی فروشهای لوازم خانگی دارند قیمت چندانی نداره...جنسهافرقی نداره همه یا چینی هست یاایرانی...هرکدوم رو خواستید بگیرید.. جنس اصلی مارک خود دستگاه رو از نمایندگیهای مجاز میتونید سوال کنید از کجا میشه تهیه کرد لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده